تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803002237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاهیر فلسفه اسلامی/8 «بهمنیار»، فیلسوفی که توسط سلطان محمود غزنوی کشته شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی/8
«بهمنیار»، فیلسوفی که توسط سلطان محمود غزنوی کشته شد
طرز تفکر بهمنیار با استادش بوعلی سینا کاملاً هماهنگ است وی از بزرگترین شاگردان بوعلی و به تعبیر نظامی عروضی، معروف به «کیا» بود. بهمنیار همیشه نقد و بررسی سخن استاد را برای درک و فهم بیشتر مطرح می‌کند.

خبرگزاری فارس: «بهمنیار»، فیلسوفی که توسط سلطان محمود غزنوی کشته شد



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ وی از بزرگترین شاگردان بوعلی و به تعبیر نظامی عروضی، ‌معروف به کیا (رئیس) بود. در آغاز زردشتی بود و سپس مسلمان شد. «ابوالحسن، بهمنیار بن مرزبان آذربایجانی» در میان شاگردان بوعلی به حدت ذهن و شدت هوش معروف بود و بیشتر کتاب المباحثات شیخ، در پاسخ به ایرادات این شاگرد فرزانه نوشته شده است. آثار او به این شرح هست: «التحصیل» که در منطق، حکمت طبیعی و الهی به سبک دانشنامه علایی بوعلی نگاشته شد و در قرن پنجم و ششم همانند کتاب نجات و شفا جزء کتب درسی بود. این کتاب با تصحیح و تعلیق شهید مطهری چاپ شده است. ترجمه این کتاب به زبان فارسی نیز موجود است،‌ ولی معلوم نیست که ترجمه از خود بهمنیار است یا از دیگران. «البهجة و السعادة» که به قول شهرزوری از کتاب‌های معتبر بوده است و ملاصدرا در اسفار نیز از آن یاد می‌کند. «رسالة فی موضوع العلم المعروف بما بعدالطبیعه»، «رسالة فی مراتب الموجودات»؛ این دو رساله را پوپر در سال 1851 م. با ترجمه آلمانی در لیدن به چاپ رساند و در سال 1329 هجری نیز در قاهره به چاپ رسید. «المفارقات و النفوس»، «رسالة در اثبات عقول فعاله» دیگر آثار اوست. طرز تفکر بهمنیار تقریباً با استادش هماهنگ است و نقد و بررسی سخن استاد را برای درک و فهم بیشتر مطرح می‌کند. بهمنیار در مبحث وجود می‌گوید: وجود از حیث شدت و ضعف، اختلاف ندارد و نقصان نمی‌پذیرد و فقط در سه مورد اختلاف دارد: تقدم و تأخر، استغنا و حاجت و وجوب و امکان. خداوند چون علت وجود جهان است، ‌مقدم بر جهان است ولی این تقدم، ذاتی و رُتبی است نه زمانی. لذا در همه اوصاف خداوند باید کلمه «بالذات» را قید کنیم. به عبارت دیگر، ذات خداوند لازمه وجود است. در بحث معاد هم می‌گوید:‌ هر چیزی که بالفعل تحقق یابد، از امکان خارج شده و جاودان خواهد بود و نیستی پذیر نیست. او در سال 458 هجری وفات یافته است. *ابوعبدالله فقیه معصومی وی نیز از شاگردان بوعلی است. شیخ الرئیس درباره او گفته است: او برای من مثل ارسطو برای افلاطون است. تا جایی که رسالة فی العشق را به نام وی نگاشت. او هم چنین واسطه پرسش و پاسخ ابوریحان و بوعلی بود و پس از آن که ابوریحان کلمات تندی نسبت به شیخ به کار برد، معصومی مأمور پاسخ دادن به بیرونی شد. بیهقی می‌گوید: کتابی از وی در باب مفارقات وجود داشت که معشوق حکما بود، ولی از دست رفته است. نسخه‌ای از آثار معصومی به نام رسالة فی اثبات المفارقات در پنج ورق، نسخه‌های خطی کتاب خانه برلین موجود است که شاید همین کتاب یا جزئی از آن باشد. از شرح بیهقی معلوم است که در قرن پنجم و ششم، این کتاب دارای شهرت بسیار بوده چرا که معشوق حکما بوده است. تاریخ تولد او معلوم نیست و به نقل شهرزوری در سال 450 هجری به دست سلطان محمود غزنوی کشته شد.   انتهای پیام/

93/08/18 - 11:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن