تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803019740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاهیر فلسفه اسلامی/9 «خیام»، فیلسوفی که شهرتش به شاعری است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی/9
«خیام»، فیلسوفی که شهرتش به شاعری است
متأسفانه شهرت خیام تنها به سبب اشعار اوست نه فلسفه و ریاضیات، مخصوصاً این دومی که ارزش فراموش‌نشدنی دارد. اهمیت کارهای علمی خیام چنان است که او را از عصری که در آن می‌زیست، ‌چندین قرن به دوران معاصر نزدیک می‌کند.

خبرگزاری فارس: «خیام»، فیلسوفی که شهرتش به شاعری است



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فیلسوف و ریاضی‌دان و احتمالاً شاعر بوده است و شهرت جهانی دارد. این که برخی گفته‌اند: ‌خیامی تلفظ عربی خیام است، مردود است؛ زیرا خود او در مقدمه رساله‌ای فارسی که درباره وجود نوشته است می‌گوید: ابوالفتح عمر بن ابراهیم الخیامی تاریخ تولدش معلوم نیست و تاریخ فوتش به قول عروضی سمرقندی، شاگردش، 526 هجری است. بسیار بعید است که محضر درس بوعلی را درک کرده باشد اگر او بوعلی را معلم خود می‌خواند از آن جهت است که شاگرد مکتب بوعلی است،‌ نه شاگرد محض او و علی‌الظاهر نزد شاگردان بوعلی تحصیل کرده است. شهروزی می‌گوید: خاقان شمس‌الملک در بخارا او را گرامی داشته و او را با خود بر تخت نشانید. قفطی علت مسافرت او به حج را رفع تهمت زدند و او آنچه را که باید پنهان می‌داشت آشکار می‌کرد، بر خون خویش ترسید و عنان زبان و قلم خود باز کشید و پرهیزگاری حج گزارد.  *تألیفات رسالة فی براهین الجبر و المقابله مع خمسة الواح لااشکال که با مقدمه پنجاه و دو صفحه است و «ویکه» آلمانی آن را در سال 1851 به فرانسه ترجمه کرد. رسالة فی شرح ما اشکل من مصادرات کتبا اقلیدس که نسخه‌ای از آن در کتابخانه لایدن هلند موجود است. زیج ملکشاهی،‌ رسالة فی الطبیعیات،‌ رسالة فی الوجود، رسالة فی الجواب عن ثلاث مسائل ، نوروزنامه،‌ دیوان رباعیات که اشتهار عالمگیر خیام مرهون ترجمه دیوان او به دست ادوارد فیتز جرالد انگلیسی است. متأسفانه شهرت خیام تنها به سبب اشعار اوست نه فلسفه و ریاضیات و مخصوصاً ریاضی که ارزش فراموش نشدنی دارد. اهمیت کارهای علمی خیام چنان است که او را از عصری که در آن می‌زیست، ‌چندین قرن به دوران معاصر نزدیک می‌کند. به عنوان نمونه اصل هندسه اقلیدسی که با تحقیقات لوباچفسکی به هندسه نااقلیدسی منجر شده است. خیام نیز به نوبه خود در اثبات این اصل و یا منجر کردن آن به اصل ساده‌تر تلاش کرد. در جبر تحقیقی که برای حل معاملات جبری انجام داده به نحوی است که در کنگره بین المللی تاریخ علوم در روم، پیشنهاد شد تا نام دو جمله نیوتن و مثلث پاسکال به نام دو جمله خیام و مثلث خیام تغییر یابد. امروزه هنوز بحث درباره اهمیت اصلاح تقویم که به وسیله خیام انجام گرفته است ادامه دارد. این اثر به تقویم جلالی موسوم است. * اکثر اشعار خیام برای خودش نیست اشعار منسوب به خیام که اکثر قریب به اتفاق آنها از خود او نیست، به او چهره‌ای مغایر با چهره واقعی‌اش داده است یعنی از او چهره یک انسان شکاک، پوچ گرا، دم غنیمت شمار و غیر مسئول ساخته است. فیتز جرالد که رباعیات او را به زبانی فصیح، به صورت شعر ترجمه کرده بیش از هر کس دیگر موجب این شهرت کاذب شده است.  * فلسفه  از خیام برخی رسالات فلسفی باقی مانده است که طرز تفکر او را روشن می‌کند. یکی از آنها رساله‌ای است به نام «کون و تکلیف» که در پاسخ ابونصر محمد بن ابراهیم نسوی، قاضی نواحی فارس نوشته شده است. خیام حکیمانه و مطابق مبانی استادش (بوعلی) پاسخ گفته است و هر کس با مبانی بوعلی آشنا باشد، ‌می‌داند که خیام تا چه اندازه وارد بوده است.  *رباعیات  درباره رباعیات خیام باید گفت که گرچه بدون تردید بعضی از رباعیات از خود خیام است، بدون شک اشعاری که به وسیله افرادی گمنام سروده شده به میان اشعار او راه یافته است. دیوان شعرا و علمای زبان و ادبیات هم درباره رباعیاتی که از خیام باشد به هیچ وجه با یکدیگر به توافق ندارند و گزینش هر یک از آنان با دیگران بسیار متفاوت است. چرا که برخی از آنها خیام را مردی اخلاقی و برخی مردی عیاش می‌دانند.  انتهای پیام/ک

93/08/21 - 09:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن