محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843364196
محمد رجبی: وقتی اروپاییان عالم اسلامی را کشف کردند، آموزه های کلیسا برایشان شکسته شد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
محمد رجبی: وقتی اروپاییان عالم اسلامی را کشف کردند، آموزه های کلیسا برایشان شکسته شد فرهنگ > دین و اندیشه - محمد رجبی: «دنیایی که اروپائیان خارج از اروپا تصور می کردند این بود که دنیای غیر از اروپا، غیر متمدن و در توحش کامل است. این دیدگاه حاکم بر آن دوره بود. ولی وقتی عالم اسلامی را کشف کردند یکدفعه همه آموزه های کلیسا برایشان شکست.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس در کلاس «ابواب معرفت در ادوار تفکر» از سلسله کلاس های بنیاد فردید درباره سیر تفکر و تمدن در دوره قرون وسطی و رنسانس سخن گفت. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.
* در قرون وسطی که می گویند چنان و چنین بوده اینطور نبوده که صرفا دوره جهل بوده باشد. علم و تکنیک در این دوره رایج بوده اما به معنی مدرن و امروزیاش نبوده است. اختراعات مهمی در این دوره(قرون وسطی) صورت گرفت. عینکی که بر چشم داریم اختراع آن زمان است. توپ و تفنگ و چاپ اختراع آن زمان است. دانشمندان آن زمان همه کشیش بودند زیرا مدارس دینی در آن زمان رایج بود. مثل حوزه های علمیه ما که قبل از تأسیس دانشگاه ها در بلاد اسلامی وجود داشت.
* بعدها دانشگاه های آکسفورد و کمبریج و سوربن در اروپا که قبلا مدارس کلیسایی بود به صورت جدید درآمد و سکولار شد. یعنی مدارس دینی کم کم جنبه دینی را از دست دادند. حتی سوربن در دوره افکار سکولار در اوایل کار باز هم دینی ماند و متجددین میخواستند مراکزی درست کنند که دیگر دینی نباشد یا فقط مسائل علمی و تکنیکی را بیان کند، کالج فرانسه را تشکیل دادند که به آن کالج دو فرانس می گفتند این کالج را در مقابل سوربن درست کردند. * بعدها وقتی ناپلئون آمد تحت تاثیر افکار جدید شروع به دین زدایی کرد و سکولاریته توسعه پیدا کرد. البته ناپلئون خودش را مروج لائیسیته می دانست. حتی مصر را که فتح کرد روی ضدیتی که با مذهب داشت؛ شیخ مفتی مصر را به ارابه بست و کشید تا جان داد. نهایتاً هم ناپلئون بر خلاف شعارها و کارهایی که در آن موقع خود را قادر به آن می دانست، موفق نشد و آخر سر با آن فلاکت شکست خورد و از دنیا رفت. * در دوره جدید عملاً صورت جدی فرهنگ و تمدن جدید در قرن ۱۸ ظاهر می شود ولی نطفه اش در رنسانس یا شاید در اواسط نیمه دوم قرون وسطی بسته شده است. در این زمان به لحاظ تفکر و فرهنگ و تمدن، دوره جدیدی پیدا می شود که امروز ما در آن دوره زندگی می کنیم و بشرانگاری سکولاریته و لائیسیته حاکم بر عالم کنونی محصول همان دوره است. * دوره قرون وسطی هزار سال طول کشید. ( ۵۰۰-۱۵۰۰م) از سقوط روم که حدود ۵۰۰ میلادی است تا زمان سقوط قسطنطنیه حدود ۱۵۰۰ میلادی. ۵۰۰ سال اول را به دوره تاریکی نامگذاری کردهاند اما ۵۰۰ سال دوم متفاوت است. علت آن که به نیمه اول آن، دوره تاریکی می گویند با معیارهای مادی است؛ زیرا آغاز قرون وسطی به دلیل هجوم اجداد امروزی اروپائیان که در آن وقت چادر نشین و صحراگرد بودند به دولت روم، باعث ویرانی شهرها و تمدن آن وقت اروپا شد. بعدها هم هجوم هونهای زرد و سفید پیش آمد. از سال ۵۰۰ میلادی آن رومی که در تاریخ می شنویم اغلب روم شرقی است که از اواخر اشکانیان و بعد ساسانیان و بعدها با مسلمین درگیر بودند. * وقتی اسلام ظهور کرد در فاصله کوتاهی حدود ۱۰،۱۵ سال بعد از رحلت پیامبر(ص) تمدن اسلامی تمام روم شرقی را گرفت. فقط پایتختش قسطنطنیه فتح نشد. ۷۰۰ سال بعد سلطان محمد فاتح آنجا را نیز گرفت و اسمش را اسلامبول گذاشت. یعنی اسلام آباد. بعدها آتاتورک چون لائیک بود اسمش را به استانبول تغییر داد؛ ولی عرب ها هنوز اسلامبول می گویند. رنسانس از نیمه دوم قرون وسطی آرام آرام شروع شد. * در قرون وسطی همه چیز برای انسان با خدا معنی داشت. شعار قرون وسطی برای همه انسانها، نجات و رستگاری بود در نتیجه فرهنگشان، فرهنگی بود که به مادیات چندان اعتبار نمی داد. سراسر اروپا در آن دوره کشاورز و دامدار بودند و می گفتند به اندازه ای که نیاز دارید از زمین برداشت کنید و انسان باید وقتش را برای آخرت بگذارد. در قرون وسطی خدمتگزار کلیسا شدن و کار رایگان کردن برای آن باب بود افراد هفته ای یکی دو روز برای کلیسا مجانی کار می کردند. هنوز هم در شهرهای کوچک مذهبی بر همین منوال است. هیدگر می گوید پدرم که نجار بود روزهای شنبه و یکشنبه برای کلیسا مجانی کار می کرد. * اما امروز همه چیز را بنا بر مادیات گذاشتند. در دوره قرون وسطی فلسفه رونق داشت. عرفان بیش از فلسفه، و ادبیات بسیار شکوفا بود. هنر نیز جریان داشت. زیبایی کلیساها و معماری مسیحی حیرت آور است. حتی زیبایی های معماری در دژها و برجهایی که از آن دوره برجا مانده است، شایان توجه است. الان هم اروپائیان وقتی که می خواهند به ادبیات فاخر رجوع کنند به سراغ قرون وسطی می روند. مثل خود ما که به سراغ فردوسی و سعدی و حافظ و مولوی می رویم. نهضتی باب شده به عنوان باز خوانی آثار قرون وسطی. * سنوات مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی و اعتلای معارف مختلف در آن عصرهم به جای خود بی نظیر است. شعار تمدن اسلامی وقرون وسطی نجات یافتن و رستگاری بود . اما در نیمه دوم دوره قرون وسطی مسیحیان با جنگ های صلیبی که با مسلمانان شروع می کنند از لاک خودشان بیرون می آیند و با مشرق زمین و مسلمانان آشنا می شوند.
* دنیایی که اروپائیان خارج از اروپا تصور می کردند این بود که دنیای غیر از اروپا، غیر متمدن و در توحش کامل است. این دیدگاه حاکم بر آن دوره بود. ولی وقتی عالم اسلامی را کشف کردند یکدفعه همه آموزه های کلیسا برایشان شکست. مسلمانان در علوم ریاضی و نجوم و پزشکی متبحر و پیشرفته بودند. حتی اروپائیان حمام گرفتن را از مسلمانها یاد گرفتند. اما متاسفانه این تاثیر فقط در سطح و ظواهر تمدن اسلامی بود نه در عمق معنوی آن. * در قرون وسطی اروپائیان همدیگر را خواهر و برادر می دانستند و همه خود را مسیحی و جزو یک خانواده قلمداد می کردند ولی از این زمان به بعد کمکم دیگر خودشان را مقید به رفتن به کلیسا نمی کردند و کار مجانی برای کلیسا از بین رفت. سادگی قرون وسطی به سرعت داشت از بین می رفت مردم به تجملگرایی و مال اندوزی روی آوردند. روند دنیا گرایی در آنجا باعث شد که خانه های مجلل تر و زیباتر و بناهای بهتر ایجاد کردند و مرتب از کلیسا فاصله گرفتند. *در این دوره کلیسا هم برای جلب مردم به ساختن کلیساهای زیبا و فاخر پرداخت. یکی از عرفای آن زمان خطاب به کلیسا میگوید خوشحال نباشید که الان کلیساها شلوغ شده اینها برای عبادت نمی آیند بلکه برای دیدن زیبایی ها هجوم می آورند. عبادت دیگر ارزش گذشته را نداشت. نا گفته نماند که زهد مسیحی با دستگاه پر تجمل پاپ و کلیساها تناسبی نداشت. * بعد، یک نوع خود آگاهی فکری هم ایجاد شد. اینکه کلیسا باید تغییر کند و اصلاح شود. انتقادات زیادی به کلیسا وارد شد. در همین زمان بود که کلیسا برای درست کردن امور دادگاه های تفتیش عقاید را به وجود آورد که نه تنها اوضاع درست نشد بلکه بدتر هم شد. دادگاه های تفتیش عقاید کسانی را که بد دین و بد اعتقاد بودند در عالم مسیحیت تعقیب می کرد. یهودی ها را هم تعقیب می کرد، زیرا می گفتند آنها کودکان مسیحی را میگیرند عقیم می کنند و به عنوان خدمتکار و غلام به مسلمانان می فروشند و از یهودی ها بیشتر از دیگر اقلیت ها نفرت داشتند. جادوگرها و رمال ها را هم تعقیب می کردند. (کتاب گوژ پشت نتردام هم ماجرای اعدام زنی است که به عنوان جادوگر یا شعبده باز در آن زمان شناخته شده بود) منتها این جریان کمکم کشیده شد به اینکه هرکس که حرف تازه ای بزند باید محاکمه شود. * این جریان آنقدر فضای اروپا را عوض کرد که در اواخر قرون وسطی کسی حرف کلیسا را نمی خواند. فردریک دوم گفت: به جای جنگ با مسلمانها از آنها چیزی یاد بگیریم. او با هزینه بسیاری چندین قبیله عرب را که بلور ساز یا پارچه باف و .. بودند به اروپا کوچ داد. کتاب فرهنگ اسلام در اروپا نوشته خانم زیگرید هونکه که هم انتشارات امیرکبیر و هم دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است نشان می دهد که چطور اروپائیان توسط مسلمانان متمدن شدند. تاثیری که از یک جهت به سبب واکنش به زهد افراطی و ریایی کلیسا و از جهت دیگر به واسطه ارتباط مسیحیان با نمایندگان و ایادی خلفا و سلاطین و تجار و بازرگانان سودجوی بلاد اسلامی، فاقد روح معنوی بود و فقط در شئون دنیوی اروپا موثر افتاد. /6262
کلید واژه ها: علوم اسلامی - کلیسا - تمدن - مسیحیت -
چهارشنبه 5 آذر 1393 - 13:22:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
یک عالم مصری: راه خشکاندن ریشه تکفیر، اجماع علمای اسلامی است
یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ یک عالم برجسته مصری با تاکید بر اینکه مسلمانان چهره واقعی گروههای تکفیری را شناختهاند گفت همه باید در برابر جریان تکفیری مقاومت کنیم تا ریشه آن خشک شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم تاجالدین هلالی در کنگره جهانی بررسیحجت السلام قرائتی: آموزههای اسلامی در حوزه شهرسازی مغفول مانده است
حجت السلام قرائتی آموزههای اسلامی در حوزه شهرسازی مغفول مانده است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایسنا نوشت حجت السلام والمسلمین محسن قرائتی در مراسم رونمایی از کتاب جدید خود به عنوان«سیمای مسکن و شهر اسلامی» که در ششمین کنفرانس ملی برنامهریزی وقرائتی: آموزههای اسلامی در حوزه شهرسازی مغفول مانده است
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۹ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت در حوزه شهرسازی از آموزههای اسلامی غفلت شده است به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا- منطقه خراسان حجت السلام والمسلمین محسن قرائتی در مراسم رونمایی از کتاب جدید خود به عنوان سیمای مسکن و شهر اسلامی که در ششمین کنفرانس ملی برحجتالاسلام رجبی: امام باقر(ع) فرهنگ ناب محمدی را معرفی کردند/ تقویت اندیشه امت اسلامی از تلاشهای امام باقر(ع
حجتالاسلام رجبی امام باقر ع فرهنگ ناب محمدی را معرفی کردند تقویت اندیشه امت اسلامی از تلاشهای امام باقر ع عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت در دوران امام محمدباقر ع زمینه برای اینکه حضرت بتوانند فرهنگ ناب محمدی را معرفی کند فراهم شد بنابراین حضرت بیشترین استفاده را بردندیک مقام دولتی قرقیزستان مطرح کرد بیاطلاعی از آموزههای اسلامی علت جذب زنان قرقیزی به داعش
یک مقام دولتی قرقیزستان مطرح کردبیاطلاعی از آموزههای اسلامی علت جذب زنان قرقیزی به داعشاستخدام جوانان و زنان قرقیز برای مشارکت در درگیریهای سوریه موجب شده تا نهادهای مسئول این کشور در پی تشریح مسائل مربوط به افراطگرایی و اطلاعرسانی به مردم برآیند به گزارش خبرنگار خبرگزاری فکشف سکههای مسی دوران اسلامی در محوطه باستانی رباط
کشف سکههای مسی دوران اسلامی در محوطه باستانی رباط کشف سکه های مسی دوران اسلامی در محوطه باستانی رباط بیانگر تداوم استفاده این بنا از دوران سلجوقی و ایلخانی به این سو است به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میتررئیس اداره تبلیغات اسلامی طبس مطرح کرد 6 خانه عالم در روستاهای طبس نیازمند تامین اعتبار
رئیس اداره تبلیغات اسلامی طبس مطرح کرد6 خانه عالم در روستاهای طبس نیازمند تامین اعتباررئیس اداره تبلیغات اسلامی طبس با بیان اینکه در طبس هشت خانه عالم تکمیل شده است گفت 6 خانه عالم در روستاهای هودر ازمیغان بهشتآباد شیرآباد مرغوب و ماودر در حال احداث است که برای تکمیل آن 10الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت؛ موانع و فرصتهای منطقهای و بينالمللی -
الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت موانع و فرصتهای منطقهای و بينالمللی تبديل شدن جمهوری اسلامی ايران به يك الگوی توانمند از يك كشور اسلامی پيشرفته در ميان ساير كشورهای منطقه و مسلمان لازمهاش مقابله با چالشهای عمده منطقهای و جهانی است از سويی تحقق اين الگوی اسلامی - ايرانی متاکید «امینی» بر ارسال کتابهای معارف اسلامی به سراسر جهان
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۰ آیتالله امینی به بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت از وظایف ما این است که برای نشر و گسترش معارف اسلام ناب و شیعی در این کشورها کوشش کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این استاد حوزه علمیه قم در دیدار با علی جنتی وزیر فرهنگ وسلیمانی: از بدبختی ماست که مفاهیم صحیفه سجادیه را کشف نکردهایم
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۱ دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت امام سجاد ع از هر فرصتی استفاده می کرد که نگذارد فرهنگ عاشورا همچون غدیر به فراموشی سپرده شود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا سلیمانیکشف سکه هاي مسي دوران اسلامي در محوطه باستاني رباط
۲۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۲ق ظ کشف سکه هاي مسي دوران اسلامي در محوطه باستاني رباط کشف سکه هاي مسي دوران اسلامي در محوطه باستاني رباط بيانگر تداوم استفاده اين بنا از دوران سلجوقي و ايلخاني به بعد است به گزارش خبرگزاري موج ميترا شاطري سرپرست گروه فصل دوم کاوش باستان شناختي محوطه باستانيعالم برزخ درمنظر علامه طباطبایی(ره)
عالم برزخ درمنظر علامه طباطبایی ره علامه طباطبایی درباره عالم برزخ بیان داشتهاند که اسلام معتقد است که انسان پس از مرگ ظاهری به طرز خاصی زنده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز علامه سید محمدحسین طباطبایی مفسر بزرگ و وارسته و استاد فلسفه و حکمت اسکشف ساختار بینظیر آبرسانی از قرون میانه اسلامی
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۲ فصل چهارم کاوشهای باستانشناسی شهر زیرزمینی نوشآباد در کاشان به کشف مجموعه بینظیری از ساختار آبرسانی شهری مربوط به قرون میانه اسلامی منجر شد به گزارش ایسنا زهرا ساروخانی سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوشآباد با اعلام این خبر گفت این ک«تاریخ و آینده مالی اسلامی» بررسی شد -
معرفی کتاب تاریخ و آینده مالی اسلامی بررسی شد کتاب تاریخ و آینده مالی اسلامی The history and future of Islamic finance به مطالعه مباحث بانکی و مالی در حقوق اسلامی اختصاص یافته است به گزارش خبرگزاری مهر به باور هریس عرفان نویسنده کتاب تاریخ و آینده مالی اسلامی The historyديدار رئيس دانشگاه اديانومذاهباسلامی با هيأت رئيسه مجلسالعلمای اندونزی -
گزارش ديدار رئيس دانشگاه اديانومذاهباسلامی با هيأت رئيسه مجلسالعلمای اندونزی رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در كشور اندونزی به همراه رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامی و رییس پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب با هيئت رئيسه مجلس العلمای اندونزی ديدار و گفتگو كردند به گزارش خبرگزاریانصاریان: امام سجاد(ع) سبک زندگی اسلامی را با زبان دعا مطرح کردند
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ یک استاد اخلاق و عرفان گفت در طول تاریخ سابقه نداشته است که کسی فرهنگ زندگی اسلامی را با زبان دعا بیان کند و امام سجاد ع اولین معصومی بود که سبک زندگی اسلامی را با زبان دعا مطرح کردند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناانقلاب اسلامی برای احیای ارزش های دینی و تحقق آموزه های قرآن به پیروزی رسید
فرمانده سپاه تهران بزرگ انقلاب اسلامی برای احیای ارزش های دینی و تحقق آموزه های قرآن به پیروزی رسید تهران - ایرنا - فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله ص تهران بزرگ گفت احیای ارزش های دینی و تحقق آموزه های اصیل قرآنی هدف و آرمان اصلی پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها