تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832437118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضعفا! حتی شده نان و سرکه بخورید که به حج بروید -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله قرهی:
ضعفا! حتی شده نان و سرکه بخورید که به حج بروید

آیت الله قرهی


آیت الله قرهی در مبحث حج عارفان گفت: حتی شده نان و سرکه بخورید، پول­هایتان را جمع کنید که به حج بروید. به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی در مبحث حج عارفان مطالبی را فرموده که متن آن در پی می آید.«الْحَجُ‏ جِهَادُ كُلِ‏ ضَعِيف»[1]. این که ­بیان کردیم حاء حج، حق­ خواهی و جیم آن، جهاد با نفس است، همین طوری بیان نکردیم، فرمایش بزرگان است که گاهی ذیل این مطالب، انسان به روایات آن هم می­رسد و می­بیند عجب روایات زیبایی است. اصلاً حج، خودش یک جهاد است، «الْحَجُ‏ جِهَادُ كُلِ‏ ضَعِيف» جهاد برای کسی که ضعف ایمان دارد. این که ما در روایت داریم که حتی شده نان و سرکه بخورید، پول­هایتان را جمع کنید که به حج بروید، برای این است که انسان آنجا می­ رود، ساخته می­ شود.شاید یک معنای «الْحَجُ‏ جِهَادُ كُلِ‏ ضَعِيف» هم این باشد که به ضعفا هم می­گویند: اگر می­خواهی جهاد کنی، پول­هایت را جمع کن، به حج برو، نه این که حج بروی و بیایی که به تو بگویند: حاجی هستی، آن قضیه کَل علی نشود که گفت سوار کشتی شدم، داشتیم می­رفتیم، یک­دفعه کشتی به تلاطم افتاد، کسی جلو آمد، گفت: حـــاج علی! چه کنیم؟ پیاده شدیم، بعد آنجا گیر کردیم، ­گفت: حـــاج علی! چه کنیم؟ رفتیم در منا این­طور شد و ...، مدام می­گفت: حـــاج علی! همه جریان را تعریف کرد، صحبتش که تمام شد، یکی از مردمی که آمده بود، به او گفت: عجب ماجرایی داشتی، کَل علی! - مردم به بعضی از اسم­ها عادت می­کنند، از قبل به او کل علی می­گفتند، او این همه داستان را با حاج علی! گفتن، تعریف کرد که بگوید من حاج علی شده­ام، از این به بعد من را حاج علی صدا کنید، اما او گفت: عجب ماجرایی داشتی کل علی! - پس این طور نیست که ما حج برویم که حاجی شویم و به ما حاجی بگویند، خیر، انسان برود که بالجد حاجی حقیقی شود.«الْحَجُ‏ جِهَادُ كُلِ‏ ضَعِيف» پس شاید یک معنای ضعیف هم این باشد که حتی ضعفا هم می­توانند بروند و جهاد با نفس کنند. حج، فقط مخصوص اغنیا نیست.البته خیلی از افراد، ضعیف نفسانی هستند ولی از لحاظ ثروت به ظاهر متمکنند، هیچ کس غنی نیست. تنها غنی، حضرت حق است. اصلاً لفظ غنی غلط است، نمی­ توانیم بگوییم: اغنیاء، این غلطی است که مصطلح شده است، اگر در روایت هم بیان میشود، تعبیر این­گونه نیست - که إن­شاءالله به موقع عرض می­ کنم -.«يا أَيهَا الناسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللهِ وَ الله هُوَ الْغَنِي»[2] ما همه فقیر مطلقیم در مقابل غنی مطلق. چه می­فهمیم که غنی چیست. این، تمکنی است که خدا داده است، «هُوَ الْغَنِي» غنی اوست. منظور از «الْفَقْرُ فَخْرِي‏»[3] همین است که انسان خودش را همیشه فقیر خدا بداند و إلا منظور، نداشتن تمکن مالی یا قدرتی و ... نیست، انسان خود را فقیر الی الله بداند.اتفاقاً هر که فقیر شد، خدا دستش را می­گیرد و هر که احساس غنی بودن کرد، خدا می­گوید: خوب خودت داری. این فقیر دانستن هم در همه زمینه­ هاست؛ فقر تدبیر داری، خدا امورت را به دست خود می­ گیرد، فقر علمی است، خدا به تو علم می­ دهد و ... . فقط انسان مدام خود را فقیر بداند. «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللهِ» اگر انسان این آیه را بفهمد و درک کند دوست دارد همیشه فقیر باشد.............................................[1] بحارالانوار، ج:96، ص:15[2]  فاطر / 15[3]  بحارالانوار، ج:69، ص:30



شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن