واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: طياب: سينماي مستند، سينماي تفريحي نيست خبرگزاري فارس: منوچهر طياب با بيان اينكه ما به عنوان مستندساز رسالت بسيار بزرگي بر دوش داريم، گفت: سينماي مستند، سينماي تفريحي نيست. به گزارش خبرگزاري فارس، دومين روز برگزاري كارگاه «از ايده تا متن» با حضور «محمد تهامينژاد» و بررسي سير از ايده تا متن در آثار به نمايش درآمده از استادان مستندساز، برگزار شد. كارگردان فيلمهاي مستندي چون از يادگارهاي سيستان، بزرگان موسيقي سنتي ايران، محمد زكرياي رازي، شهر سوخته و ... متن در سينماي مستند را يك اثر مستقل خواند و گفت: پژوهش ميتواند دستمايه يك اثر خلاقانه باشد. آنچه كه مورد توجه است، پژوهش سينمايي است و آنچه كه در پژوهش بايد مورد توجه قرار بگيرد. در واقع جستوجوي شكل است؛ مرحله پس از پژوهش، تبديل اين پژوهش به شكل است. نويسنده كتابهاي سينماي روياپرداز ايران، سينماي مستند ايران، عرصه تفاوتها و مترجم مقدمهاي بر مستند تلويزيوني در بخش ديگري از سخنانش سينماي مستند را درگيري مستندساز با جهان دانست و گفت: اگر فيلمي عبارت از درگيري فيلمسازش با جهان نباشد، اين فيلم ديگر مستند نيست. در ادامه اين نشست فيلم مستند «لاخ مزار» به كارگرداني «محسن عبدالوهاب» با حضور وي به نمايش درآمد. تهامينژاد در بخشي از صحبتش اين مستند را يك درس فيلمنامهنويسي در سينماي مستند دانست و گفت: كارگردان در اين مستند از شيوه توضيحي براي ساخت فيلمش استفاده نميكند، از گفتار متن كه تخصصيتر است اجتناب و حتي از مصاحبه دوري ميكند و به روايت به گونهاي ديگر ميپردازد. بر اساس اين خبر، در ادامه برگزاري اين كارگاه هم، امروز سهشنبه 8 تيرماه «منوچهر طياب» در جمع حاضران كارگاه گفت: من شخصاً بعد از انتخاب موضوع و مطالعات كتابخانهاي كه بسيار هم گسترده است، به سفر ميروم. در اين سفرها عكاسي ميكنم و بعد اين عكسها را مورد مطلعه قرار ميدهم و بر اساس آن فيلمنامه مينويسم. طياب افزود: نه صرفا به خاطر فيلم ساختن، بلكه يك فيلمساز مستند بايد اطلاعات جامعي داشته باشد. اين مطالعات و تحقيقات نيز بايد دستهبندي شوند تا در مراحل بعدي در كنار هم قرار گيرند. تمام اين اطلاعات، نيازهاي ما را براي ساخت يك فيلم برطرف ميكنند. كارگردان مستندهاي اديان در ايران و وانگه روان جهان گله كرد در بخش ديگري از درس گفتارش درباره از ايده تا متن گفت: من به تحقيق بسيار اهميت ميدهم. در اين ميان، تحقيق ميداني بسيار مهم است. بايد در فضا قرار بگيريم تا بتوانيم آن فضاي سه بعدي را به فضاي دو بعدي به تصوير دربياوريم. حضور در فضا به ما كمك ميكند تا ببينيم دوربينمان را كجا بايد بگذاريم، از چه زاويهاي بايد به موضوعمان نگاه كنيم. طياب افزود: سينماي مستند، سينماي تفريحي نيست. جداي از ُبعد هنري، با تمام زيبايي كه دارد؛ كار سينماي مستند اطلاعرساني است. پس آن بعد تحقيقي وقتي ناديده گرفته شود، هيچ تاثير و كاركردي نخواهد داشت. طياب در پايان صحبتهايش خطاب به حاضران گفت: نبايد به دنبال رقابت باشيم. وقت ما بسيار گرانبها است و بايد قدر آن را بدانيم. ما به عنوان مستندساز رسالت بسيار بزرگي را بر دوش داريم. انتهاي پيام/پ20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]