محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832514607
نام واقعی مادر حضرت رقیه
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نام واقعی مادر حضرت رقیه
اساس نوشتههاى بعضى كتابهاى تاريخى، نام مادر حضرت رقيه (سلامالله علیها)، امّ اسحاق است كه پيشتر همسر امام حسن مجتبى (عليهالسلام) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (عليهالسلام) به عقد امام حسين (عليهالسلام) درآمده است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، در واپسين سالهاى عمر معاويه، روزگارى كه زياده خواهى هاى او سايه اى سنگين از فساد و تباهى بر جامعه مسلمين انداخته بود، تولد نوزادى دختر به نام رقيه (س) شادى و شعف را به خانه گلين و ساده امام حسين (ع) فرا خواند و اشك شوق را مهمان نگاه هاى منتظر كرد و امام، آرامش كوتاه و زودگذرى در سايه خرسندى از مولود خجسته خود پيدا كرد و لبخندى از سرور بر چهره خسته و اندوهگيناش از ظلم و جور زمانه نشاند؛ زمانهاى كه هتاكى به خاندان پيامبر(ص) و دشنام دادن به اميرالمؤمنين (ع) سكه رايج شده بود. تزوير و رياكارى چنان در بافت جامعه نفوذ كرده بود كه كسى به چشمهاى خود نيز اعتماد نداشت. اين در حالى بود كه سنگينى زخم تمام اين معضلات ريشهدار، بر قلب امام وارد مىآمد. معاويه اما، با همه فريبكارى و نيرنگى كه داشت، در برابر فرشته مرگ، بى چاره و ذليل مى نمود و آن گاه كه مرگ گريبانش را گرفت، بىهيچ مقاومتى تسليم شد و پسر مىگسار و شهوت پرست او بر اريكهاى كه بيست سال، پدرش بر آن تن، و دنيا پرستان بر آن رخ ساييده بودند، تكيه زد. در چنين روزگارى بود كه صداى زنگ شتران از مقصد مدينه به سوى آيندهاى روشن و تابناك به وسعت تاريخ، برخاست و در رهگذر حوادث و رويدادهاى اين سفر پردرد و رنج، رقيه (س) به تماشا ايستاده و عروج خود را انتظار مى كشيد. اگر چه بسيارى از منابع تاريخى، نام او را در خاطره خود حفظ نكردهاند، اما دلايل گويايى بر اثبات وجود او در دست است كه در جاى خود بدان اشاره خواهد شد. ميلاد كوثر ثانى هوا گرم بود و سكوت، خيره خيره، پرده سياه شب را تماشا مىكرد. شهر در تاريكى فرو رفته بود. پنجره خانهاى در شهر، گرم انتظار و محو گفت و گوى شب با ستارگانش بود. نسيم، بر ديوارهاى آفتاب خورده خانه مى وزيد. قلب شهر، از تنها پنجره باز و روشن خود مى تپيد و همه به انتظار نشسته بودند كه ناگاه صداى گريه نوزادى خجسته، احساس شب را به بازى گرفت. اشك شوق بر گونهها غلتيد و لبها، يك صدا، ترانه لبخند سرودند. غنچهاى ديگر، به باغ حسين (ع) روييده بود و همه بر گلبرگ رخش، غنچههاى عاطفه نثار مى كردند. رقيه (س) در آن شب شكفت، و مادر تاريخ، كتاب كهن خويش را گشود و بر صفحهاى مبهم از آن، قلم را به تكاپو واداشت. ولى آن صفحه مبهم تاريخ، در كوران تاخت و تازهاى روزگار، از دفتر گذار زمان جدا گشت و از حافظه آن ناپديد گرديد. در كتابچه كوچك زندگانى رقيه (س)، لحظه روييدنش بدون هيچ سطرى، سفيد ماند و نام هيچ روزى به عنوان زادروزش ثبت نگرديد. درباره سنّ شريف حضرت رقيه (س) نيز در ميان تاريخ نگاران اختلاف نظر وجود دارد. اگر اصل تولد ايشان را بپذيريم، مشهور اين است كه ايشان سه يا چهار بهار بيشتر به خود نديده و در روزهاى آغازين صفر سال 61 ه .ق، پرپر شده است. مادر حضرت رقيه (عليهاالسلام) بر اساس نوشتههاى بعضى كتابهاى تاريخى، نام مادر حضرت رقيه (س)، امّ اسحاق است كه پيشتر همسر امام حسن مجتبى (ع) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (ع) به عقد امام حسين (ع) درآمده است.1 مادر حضرت رقيه(س) از بانوان بزرگ و با فضيلت اسلام به شمار مىآيد. بنا به گفته شيخ مفيد در كتاب الارشاد، كنيه ايشان بنت طلحه است.2 نام مادر حضرت رقيه (س) در بعضى كتابها، امجعفر قضاعيّه آمده است، ولى دليل محكمى در اين باره در دست نيست. هم چنين نويسنده معالى السبطين، مادر حضرت رقيه (س) را شاه زنان؛ دختر يزدگرد سوم پادشاه ايرانى، معرفى مى كند كه در حمله مسلمانان به ايران اسير شده بود. وى به ازدواج امام حسين (عليهالسلام) درآمد و مادر گرامى حضرت امام سجاد (ع) نيز به شمار مى آيد.3 اين مطلب از نظر تاريخ نويسان معاصر پذيرفته نشده؛ زيرا ايشان هنگام تولد امام سجاد (ع) از دنيا رفته و تاريخ درگذشت او را 23 سال پيش از واقعه كربلا، يعنى در سال 37 ه .ق دانستهاند. از اين رو، امكان ندارد او مادر كودكى باشد كه در فاصله سه يا چهار سال پيش از حادثه كربلا به دنيا آمده باشد. اين مسأله تنها در يك صورت قابل حل مى باشد كه بگوييم شاه زنان كسى غير از شهربانو (مادر امام سجاد (ع)) است. نام گذارى حضرت رقيه (عليهاالسلام) رقيه از «رقى» به معنى بالا رفتن و ترقى گرفته شده است.4 گويا اين اسم لقب حضرت بوده و نام اصلى ايشان فاطمه بوده است؛ زيرا نام رقيه در شمار دختران امام حسين (عليهالسلام) كمتر به چشم مىخورد و به اذعان برخى منابع، احتمال اين كه ايشان همان فاطمه بنت الحسين (س) باشد، وجود دارد.5 در واقع، بعضى از فرزندان امام حسين (ع) دو اسم داشتهاند و امكان تشابه اسمى نيز در فرزندان ايشان وجود دارد. گذشته از اين، در تاريخ نيز دلايلى بر اثبات اين مدعا وجود دارد. چنانچه در كتاب تاريخ آمده است: «در ميان كودكان امام حسين (ع) دختر كوچكى به نام فاطمه بود و چون امام حسين (ع) مادر بزرگوارشان را بسيار دوست مىداشتند، هر فرزند دخترى كه خدا به ايشان مىداد، نامش را فاطمه مىگذاشت. همان گونه كه هرچه پسر داشتند، به احترام پدرشان امام على (ع) وى را على مىناميد».6 گفتنى است سيره ديگر امامان نيز در نام گذارى فرزندانشان چنين بوده است. نام رقيه در تاريخ اين نام ويژه تاريخ اسلام نيست، بلكه پيش از ظهور پيامبر گرامى اسلام (ص) نيز اين نام در جزيرة العرب رواج داشته است. به عنوان نمونه، نام يكى از دختران هاشم (نياى دوم پيامبر (ص)) رقيه بود كه عمه حضرت عبداللّه، پدر پيامبر اكرم (ص) به شمار مى آيد.7 نخستين فردى كه در اسلام به اين اسم، نام گذارى گرديد، دختر پيامبر اكرم (ص) و حضرت خديجه بود. پس از اين نام گذارى، نام رقيه به عنوان يكى از نامهاى خوب و زينت بخش اسلامى درآمد. اميرالمؤمنين على (ع) نيز يكى از دخترانش را به همين اسم ناميد كه اين دختر بعدها به ازدواج حضرت مسلم بن عقيل (ع) درآمد. اين روند ادامه يافت تا آن جا كه برخى دختران امامان ديگر مانند امام حسن مجتبى (ع)،8 امام حسين (ع) و دو تن از دختران امام كاظم (ع) نيز رقيه ناميده شدند. گفتنى است، براى جلوگيرى از اشتباه، آن دو را رقيه و رقيه صغرى مىناميدند.9 خاستگاه تربيتى حضرت رقيه (س) در خانوادهاى پرورش يافت كه پدر، مادر و فرزندان آن، همگى به عالى ترين فضيلت هاى اخلاقى و پارسايى آراسته بودند. افزون بر آن، فضاى دلانگيز شهر پيامبر (ص) كه شميم روح فزاى رسول خدا (ص)، على (ع) و فاطمه (س) هنوز در آن جارى بود و مشام جان را نوازش مىداد، در پرورش او نقشى بزرگ داشت. او در خانوادهاى رشد يافت كه همگى سيراب از زلال معرفت امام حسين (ع) بودند؛ خانوادهاى كه از بزرگترين اسطورههاى علم و ادب و معرفت و ايثار مانند زينب كبرى (س)، اباالفضل العباس (ع)، على بن الحسين (ع)، على اكبر (ع) و... تشكيل شده بود. حضرت رقيه (س) در مدت عمر كوتاه خود در دامان اين بزرگواران، به ويژه پدر گرامى اش امام حسين (ع) پرورش يافت و با وجود همان سن كم، به عنوان يكى از زيباترين اسطورههاى ايثار و مقاومت در تاريخ معرفى گرديد. گفتار كتابهاى تاريخى و ديدگاههاى انديشمندان اسلامى كامل بهائى قديمىترين كتابى كه از حضرت رقيه (س) به عنوان دختر امام حسين (ع) ياد كرده است و شهادت او را در خرابه شام مى داند، همين كتاب است. اين كتاب، اثر عالم بزرگوار، شيخ عمادالدين الحسن بن على بن محمد طبرى امامى است كه به امر وزير بهاءالدين، حاكم اصفهان در روزگار سلطنت هلاكوخان، نوشته شده است. به ظاهر، نام گذارى آن به كامل بهائى از آن روست كه به امر بهاءالدين نگاشته شده است. اين كتاب در سال 675 هجرى قمرى تأليف شده و به دليل قدمت زيادى كه دارد، از ارزش ويژهاى برخوردار است؛ زيرا به جهت نزديك بودن تأليف يا رويدادهاى نگاشته شده ـ به نسبت منابع موجود در اين راستا ـ حايز اهميت است و منبعى ممتاز به شمار مى رود و دستمايه تحقيقات بعدى بسيار در اين زمينه قرار مى گرفته است. شيخ عباس قمى در نفس المهموم و منتهى الامال، ماجراى شهادت حضرت رقيه (س) را از آن كتاب نقل مى كند. هم چنين بسيارى از عالمان بزرگوار مطالب اين كتاب را مورد تأييد، و به آن استناد كرده اند. اين نگارنده، كتاب ديگرى به نام بشارةالمصطفى (ص) لشيعة المرتضى (ع) دارد كه در اين كتاب نيز به برخى رويدادهاى پس از واقعه عاشورا اشاره شده است. اولين منبعى كه در آن تصريح شده كه اسيران كربلا در اربعين اول، بر سر مزار شهداى كربلا نيامده اند، همين كتاب مى باشد. او جريانى را از عطيه 18 دوست جابربن عبدالله انصارى نقل مى كند كه به اتفاق هم بر سر مزار اباعبدالله الحسين (ع) و شهيدان كربلا حاضر شده، اولين زائرين قبر او در نخستين اربعين حسينى مى گردند. اما نگارنده سخنى از ملاقات جابر با اسيران كربلا به ميان نمى آورد و بر خلاف آنچه در برخى مقتل ها نگاشته شده، هيچ ملاقاتى در اين روز بين او و اسيران كربلا صورت نمى گيرد.19 اين موضوع نيز نقطه عطف ديگرى در امتياز و برترى اين كتاب مى باشد. اللهوف يكى ديگر از كتابهاى كهن كه در اين زمينه مطالبى نقل نموده، كتاب اللهوف از سيدبن طاووس است. بايد دانست احاطه ايشان به متون حديثى و تاريخى اسلام و شيعه، ممتاز و چشمگير است. وى مى نويسد: «شب عاشورا كه حضرت سيدالشهداء (ع) اشعارى در بى وفايى دنيا مى خواند، حضرت زينب (س) سخنان ايشان را شنيد و گريست. امام (ع) او را به صبر دعوت كرد و فرمود: «خواهرم، ام كلثوم و تو اى زينب! تو اى رقيه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر داريد [و به ياد داشته باشيد] هنگامى كه من كشته شدم، براى من گريبان چاك نزنيد و صورت نخراشيد و سخنى ناروا مگوييد [و خويشتن دار باشيد].»20 بنابر نقل ايشان، نام حضرت رقيه (س) بارها بر زبان امام حسين (ع) جارى شده است. اين مطلب در مقتل ابومخنف نيز هست كه حضرت پس از شهادت على اصغر (ع)، فرياد برآورد: «اى ام كلثوم، اى سكينه، اى رقيه، اى عاتكه و اى زينب! اى اهل بيت من! خدانگهدار؛ من نيز رفتم». اين مطلب را سليمان بن ابراهيم قندوزى حنفى (وفات: 1294 ه .ق) در كتاب ينابيع المودة از مقتل ابومخنف نقل مىكند.21 المنتخب للطُريحى اين كتاب را شيخ فخرالدين طيحى نجفى (وفات: 1085 ه .ق) نوشته است. اين كتاب در دو جلد تنظيم شده و هر يك از مجلدات آن حاوى ده مجلس پيرامون سوگوارى حضرت سيدالشهداء (ع) و رواياتى شامل پاداش سوگوارى بر آن امام و نيز مشتمل بر اخبارى در گستره رويدادهاى روز عاشورا و رويدادهاى پس از آن مى باشد. اگر چه نگارنده اين كتاب از متأخرين بوده و در عصر صفوى زيسته، اما روايات و موضوعات خوبى را در كتاب خود جمع آورى و تنظيم كرده است. وى سن حضرت رقيه (س) را سه سال بيان نموده است. پس از او، فاضل دربندى (وفات: 1286 ه.ق) كه آثارى هم چون اسرار الشهادة و خزائن دارد، مطالبى را از منتخب طريحى نقل كرده است. بعدها سيد محمد على شاه عبدالعظيمى (وفات: 1334 ه .ق) در كتاب شريف الايقاد، مطالبى را از آن كتاب بيان كرده است.22 هم چنين علامه حايرى (وفات 1384 ه .ق) نيز در كتاب معالى السبطين از كتاب منتخب طريحى بهره برده است. الدروس البهية علامه سيد حسن لواسانى (وفات: 1400 ه . ق) در كتاب الدروس البهية فى مجمل احوال الرسول و العتره النبوية مى نويسد: يكى از دختران امام حسين (ع) به نام رقيه (س)، از اندوه بسيار و گرما و سرماى شديد و گرسنگى، در خرابه شام از دنيا رفت و در همان جا به خاك سپرده شد. قبرش در آن جا معروف و زيارت گاه است.23 ديگر كتاب هايى كه در اين زمينه سخنى دارند، مستقيم يا غيرمستقيم از همين منابع نقل كرده اند. در اين جا به بررسى ديدگاه هاى برخى انديشمندان اسلامى در اين باره مى پردازيم. ديدگاه آيت الله العظمى گلپايگانى (ره) از آيت الله العظمى سيد محمد رضا گلپايگانى (ره) در مورد حضرت رقيه (س) و مرقد ايشان در دمشق و هم چنين داستان تعمير قبر حضرت كه به دستور خود ايشان، به وسيله روياى صادق هاى انجام گرفت، پرسيدند. ايشان فرمود: اين گونه مطالب كه نقل شده است، هيچ گونه محال بودنى از نظر عقلى ندارد؛ لكن از امورى كه اعتقاد به آن لازم و واجب باشد، نيست.24 پینوشت:
1ـ الاربلى، على بن عيسى، كشف الغمة فى معرفة الائمة، تهران، كتاب فروشى اسلاميه، بىتا، ج2، ص216 ؛ الطبرسى، ابوعلى فضل بن الحسن، اعلام الورى بأعلام الهدى، بيروت، دار المعرفة، 1399 ه .ق، ص251.
2ـ مفيد، محمد بن محمد، الارشاد، تهران، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ چهارم، 1378 ه . ش، ج2، ص200، اعلام الورى، ص251.
3ـ حايرى، محمد مهدى، معالى السبطين، قم، منشورات الرضى، 1363 ه . ش، ج2، ص214.
4ـ ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، بيروت، دار احياءالتراث العربى، چاپ اول، 1416 ه . ق، ج5، ص293.
5ـ نظرى منفرد، على، قصه كربلا، قم، انتشارات سرور، 1379 ه . ش، پاورقى ص518.
6ـ ر.ك: مجلسى، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1404 ه . ق، ج44، ص210.
7ـ همان، ج15، ص39.
8ـ الارشاد، ج2، ص22.
9ـ همان، ص343.
10ـ ابن شهر آشوب، ابوجعفرمحمدبنعلى، مناقب آل ابى طالب، بيروت، دار الاضواء، بىتا، ج4، ص77.
11ـ تذكرة الشهداء، ميرزاحبيب اللّه كاشانى، ص193.
12ـ كشف الغمة، ج2، ص214.
13ـ معالى السبطين، ملاّمحمدمهدى حايرى مازندرانى، ج2، ص214.
14ـ محمدى اشتهاردى، محمد، سرگذشت جان سوز حضرت رقيه (س)، تهران، انتشارات مطهر، 1380 ه . ش، ص 12.
15ـ جمعى از نويسندگان، موسوعة كلمات الامام الحسين (ع)، قم، دارالمعروف، چاپ اول، 1373 ه . ش، ص 511.
16 ـ ابن طاووس، ابوالقاسم ابوالحسن بن سعدالدين، اللهوف على قتلى الطفوف، قم، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1414 ه . ق، ص 141؛ اعلام الورى، ص 236،(با اندكى تغيير).
17ـ قمى، شيخ عباس، نفس المهموم، تهران، مكتبةالاسلامية، 1368 ه . ق، ص 252؛ بحارالانوار، ج 45، ص 115.
18ـ در گفتار برخى ذاكران و واعظان مشهور است كه عطيه غلام جابربن عبدالله انصارى بوده، در حالى كه اين مطلب تحريف تاريخ است. عطيه عوفى از رجال كوفه و از اصحاب اميرالمؤمنين (ع) بوده و حتى نام گذارى او نيز هنگام تولدش توسط امام على (ع) صورت گرفته است. او پنج امام را درك نموده و در زمان امام باقر (ع) از دنيا رفت (ر.ك: التسترى، محمد تقى، قاموس الرجال، قم، انتشارات جامعه مدرسين، چاپ دوم، 1415 ه . ق، ج 7، ص 210).
19 ـ الطبرى، عمادالدين محمدبن على، بشارة المصطفى (ص) لشيعة المرتضى (ع)، نجف، بى نا، چاپ دوم، 1383 ه . ق، ص74.
20ـ اللهوف، ص 141.
21ـ القندوزى الحنفى، سليمان بن ابراهيم، ينابيع المودة، قم، انتشارات شريف الرضى، چاپ اول، 1371 ه . ق، ص 335ـ333.
22ـ سرگذشت جان سوز حضرت رقيه (س)، ص 40ـ35.(با گزينش).
23ـ الدروس البهية، ص 71، برگرفته از: سرگذشت جان سوز حضرت رقيه (س)، ص 45.
24ـ مجمع المسائل، ج 1، ص 10، برگرفته از: سرگذشت جانسوز حضرت رقيه (س)، ص 20. مشرق
۲۶/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
ارائه دانشنامه حضرت زینب(س) در فضای مجازی
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۹ همزمان با ایام محرم دانشنامه حضرت زینب س در فضای مجازی ارایه شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم دانشنامه حضرت زینب س به عنوان پیامرسان کربلا از بخشهای متعدد همچون زندگینامه حضرت رحلت و مرقد حضرت حضرت زینب س و واقعه عاشوراجواب ردّ حضرت ابوالفضل العباس (ع) به امان نامه شمر
جواب ردّ حضرت ابوالفضل العباس ع به امان نامه شمراعلام حمایت آمریکا از نخست وزیری "ازهاری" تاسوعای حسینی 61 ق جواب ردّ حضرت ابوالفضل العباس ع به امان نامه شمربن ذی الجوشن 61ق از جمله رویداد تاریخی است که در 12 ابان در تاریخ روی داده است به گزارش خبرگزاری فاپاسخ رسمی واتیکان به نامه حضرت آیتالله مکارمشیرازی
پاسخ رسمی واتیکان به نامه حضرت آیتالله مکارمشیرازی کلیسای کاتولیک تحت هدایت پاپ فرانسیس در مسیر ترویج و حمایت از کرامت انسانی و حقوق برآمده از آن پایدار خواهد بود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیرو نامه ارسالی آیتالله مکارم شیرازی خطاب به پدسترسی به دانشنامه امام حسین و حضرت ابوالفضل در فضای مجازی
به مناسبت ماه محرم دسترسی به دانشنامه امام حسین و حضرت ابوالفضل در فضای مجازی پایگاه اطلاع رسانی شیعی حوزه نت به مناسبت ماه محرم یک هزار و ۸۶۳ مطلب پیرامون حضرت اباعبدالله الحسین ع و واقعه کربلا در فضای مجازی عرضه کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز به مناسبت ماه محداستان ادب علامه امینی در برابر نام حضرت فاطمه زهرا (س)
داستان ادب علامه امینی در برابر نام حضرت فاطمه زهرا س امام حسین ع حکیمی هستند که انقلاب ده ساعته ایشان آنچنان طراحی شد که بعد از 14 قرن از طراوتش کاسته نشده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمین ادیب نیشابوری از فضلای خطبای تهران درالسَّلامُ عَلَيكَ يا أوَّلَ قَتيل مِن نَسلِ خَيرِ سَليل/جریان انتساب حضرت علیاکبر(ع) به بنیامیه و رد امان نا
سنت روضه خوانی دهه اول محرم السَّلامُ عَلَيكَ يا أوَّلَ قَتيل مِن نَسلِ خَيرِ سَليل جریان انتساب حضرت علیاکبر ع به بنیامیه و رد امان نامه بنا بر سنت روضه خوانی معمول روز هشتم محرم روز ذکر شهادت حضرت علی اکبر ع است آن شبیه ترین خلایق به رسول الله ص خلقا و خُلقا همو که حسیننگاهی بر تاثیر نامطلوب مدرنیته بر طبیعت در مستند «خانه» -
سیمافکر منتشر کرد نگاهی بر تاثیر نامطلوب مدرنیته بر طبیعت در مستند خانه تاثیرات نامطلوب مدرنیته بر روی طبیعت که به صورت روزانه در حال افزایش است یکی از مهم ترین دغدغه های بشر امروز به شمار می آید که در مستند خانه بدان پرداخته شده است به گزارش خبرگزاری مهر عامل اصلی تاثیراتبسته شدن زندان گوانتانامو تا 2016 انتظاری غیرواقعی است -
رئیس گوانتانامو بسته شدن زندان گوانتانامو تا 2016 انتظاری غیرواقعی است دیوید هیث گفت انتظار ندارد زندان گوانتانامو تا پایان دوره ریاستش در سال 2016 بسته شود به گزارش خبرگزاری مهر در حالی که تنها دو سال به پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باقی مانده تردیدها در مورد بستتفاهم نامه چهارجانبه قرآنی با وزارت كشور امضاء شد -
تفاهم نامه چهارجانبه قرآنی با وزارت كشور امضاء شد معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الكريم از امضای تفاهم نامه چهارجانبه قرآنی در راستای توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در روستاها و شهرهای سراسر کشور خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر يوسف افراش با بیان اینکه این تفابازی آمریکاییها با آمار انتخاباتی الجزیره: مشارکت واقعی کمتر از میزان اعلام شده است/70 میلیون نفر برای انتخ
بازی آمریکاییها با آمار انتخاباتیالجزیره مشارکت واقعی کمتر از میزان اعلام شده است 70 میلیون نفر برای انتخابات ثبتنام نکردهاندشبکه خبری الجزیره در مقالهای تحلیلی به بررسی مبنای اعلام آمار میزان مشارکت در انتخابات آمریکا پرداخته و با استناد به آمار خود آمریکاییها پرده ازمعاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) مطرح کرد اجرای ویژه برنامههای اربعین در آستان مقدس کریمه اهل ب
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س مطرح کرداجرای ویژه برنامههای اربعین در آستان مقدس کریمه اهل بیت س معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س گفت در راستای برگزاری با شکوه ویژه برنامههای اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام مجموعه اقتفاهمنامه چهارجانبه قرآنی با وزارت کشور امضاء شد
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۰ معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم از امضای تفاهمنامه چهارجانبه قرآنی در راستای توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی در روستاها و شهرهای سراسر کشور خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یوسف افراش با بیان اینارسال نامههای واقعی با آقای پستچی + دانلود نرمافزار
برای iOS ارسال نامههای واقعی با آقای پستچی دانلود نرمافزار با استفاده از آقای پستچی می توانید نامه های واقعی در تلفن همراه خود بنویسید و برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنید برنامه می تواند یک رابطه هماهنگ میان دنیای سنتی و دیجیتالی ایجاد کند به گزارش دریچه فناوریقرآن تمام برنامه های زندگی را در خود جای داده است
سهشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۶ مدیر حوزه علمیه گیلان با بیان اینکه متاسفانه مفاهیم و تفسیر قرآن مورد غفلت واقع شده است گفت تفسیر و تدبر در قرآن اصلی بنیادین در تعامل با کلامالله است حجت الاسلام والمسلمین محمد لاکانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منآیین رونمایی از ارجنامه آیتالله تسخیری با حضور وزیر ارشاد
آیین رونمایی از ارجنامه آیتالله تسخیری با حضور وزیر ارشاد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت آيين رونمايي از ارجنامه سه جلدي آيتالله محمدعلي تسخيري با عنوان صلاگر وحدت و بيداري اسلامي صبح دوشنبه 19 آبان با حضور چهرههاي فرهمسجدی بنام « یاسر عرفات» در نابلس/تصاویر
مسجدی بنام یاسر عرفات در نابلس تصاویر مسجد شهید یاسر عرفات در آستانه دهمین سالگرد شهادت وی در استان نابلس افتتاح شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسجد«شهید یاسر عرفات» در آستانه دهمین سالگرد شهادت وی در استان نابلس افتتاح شد درپذیرایی از همه عزاداران حسینی، وظیفه آستان حضرت معصومه(س) است
یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه س با بیان اینکه عزاداری سید الشهدا ع به گروه و حزب خاصی اختصاص ندارد گفت آستان مقدس بر حسب وظیفه ذاتی از عزاداران حسینی پذیرایی میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین مهدی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها