تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830111868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگاه « آشنايی با مبانی روايت­‌پژوهی» -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند؛
کارگاه « آشنايی با مبانی روايت­‌پژوهی»

کارگاه


کارگاه « آشنایی با مبانی روايت­‌پژوهی» ويژه دانشجويان و علاقه ­مندان به پژوهش در حوزه­ ميان­‌رشته ­ای ادبيات داستانی تحليل گفتمان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد. کارگاه « آشنایی با مبانی روایت­پژوهی» ویژه دانشجویان و علاقه ­مندان به پژوهش در حوزه­ میان­‌رشته­‌ای ادبیات داستانی تحلیل گفتمان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد. مدرس این کارگاه  دکتر حسین صافی، دكترای زبان‌شناسی همگانی و عضو هیات علمی پژوهشكده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.توضیحاتی درباره كارگاه:کارگاه «آشنایی با مبانی روایت­‌پژوهی»، چنان­که از نامش پیداست، نخست به منظور معرفی چارچوبی نظری برای شناسایی متون روایت­‌گونه از متون غیرروایی، و سپس به قصد تعریف مفاهیم لازم برای تحلیل گفتمان روایی و روش­شناسی چنین تحلیلی برگزار خواهد شد.در این راه با نیم­‌نگاهی به مکاتب گوناگون روایت­‌پژوهی، سیر تحول این حوزه­ مطالعاتی را تا سرچشمه­‌های زبان­شناختی ­اش در اوایل قرن بیستم میلادی پی­ خواهیم گرفت. در شرح تأثیرات عمیقی که روایت­‌پژوهی در مسیر تطور خود از نظریه­‌های زبانی پذیرفته است، پیوند پیچیده­ میان زبان و جهان را با تحلیل پاره ­روایت­های طنزآمیز فارسی در چارچوب ساختارگرایی سوسوری تا رسیدن به این نتیجه بر خواهیم رسید که «روایت» نیز مانند «زبان» مفهومی است منتزع از بازنمودهای گوناگونِ یک نظام نشانه­‌ای واحد؛ نظامی به نام «بوطیقای روایت» که همچون دستور زبان، به سازه­‌های متن پیوستگی ساختاری می­ بخشد و شناسه­‌های لازم برای روایت­‌گونگی متن را فراهم می­ کند.در سنت ساختارگرای سوسوری، دستگاه زبان پس از تعریف سلبی نشانه­‌های کلامی و چینش بعضی از آنها در پی یکدیگر، مدلول­های معینی را در کالبد یک متن مستقل گرد می­‌آورَد و از وحدت مضمونی متن در برابر شرایط ناپایدار بافتی محافظت می­کند. در حال حاضر بسیاری از منتقدان عرصه­ ادبیات متأثر از زبان­شناسی سوسوری و به پیروی از بوطیقای ساختارگرا، نقد ادبی را برابر با سخن­کاوی اثر در راه تأویل آن به مقصود آفریننده­‌اش می­ پندارند.در خلال این کارگاه اما به جای کوششی بی­‌فرجام برای وصول به فلان مدلول در بهمان اثر سترگ ادبی، به چندوچون در این باره خواهیم پرداخت که اساساً متنیت اثر ـ خواه ادبی باشد و مستطاب، یا نامستطاب و حتا غیرادبی ـ از کجا(ها)ی زبان مایه می­گیرد و چرا نمی­توان فرایند خوانش متن را به روال­های مکانیکی سخن­کاوی فروکاست و هدف از نقد ادبی را نیل به مضمونی بی بدیل انگاشت؛ مضمونی که با کشف و اقامه­ آن بتوان خوانشپذیری ذاتی متن را به سود یکپارچگی و استقلال اثر برای همیشه سرکوب کرد. در تبیین دلالت­مندی پردامنه­  متن و کران­گشودگی خوانش، چند نمونه­ متن ناهمگون (از جمله شعر، مقاله و داستان) را فراتر از نقدهای سخن­‌کاوانه، بر پایگاه رویکردهای خواننده ­مدار تحلیل خواهیم کرد تا سرانجام به الگوی تازه ­ای از نقد ادبی دست یابیم ـ الگویی در این مایه که هرچند سخن ­سنجی اثر برای تأویل آن (کشف یگانه مضمون موعودش) کافی است، اما این سنجه را تنها یکی از شرایط لازم برای تبیین متنیت و خوانش­‌پذیری متن باید دانست.در راه چنین تبیینی همچنین باید عوامل متنیت هر اثر را با توجه به شبکه­‌ای از روابط بینامتنیاش تحلیل کرد و این تحلیل را هم باید از شناسایی انواع تقابل­های پنهان در پوسته‌­ای از روابط مجازی و استعاری آغاز کرد. اما به­ منظور تعریف روایت­‌گونگی متون مختلف، سازوکار دستگاه دولایه­ روایت را به پیروی از روایت­‌شناسان ساختارگرا نخست با تمرکز بر ساختار رویدادهای داستان و سپس با توجه به شگردهای گفتمان­‌پردازی روایی خواهیم سنجید. هدف از بررسی توالی رویدادها در سطح داستان، پاسخ­‌جویی برای این مسئله خواهد بود که چرا گاه­‌شماری رویدادها بدون توجه به پیوستگی منطقی­‌شان به خودی خود برای تشخیص گفتمان روایی از متون غیرروایی کافی است؛ غرض از مقایسه­ روایت با دستگاه نشانه ­پرداز زبان و تحلیل داستان در چارچوب زبان­‌شناسی ساخت­گرا نیز پافشاری بر این مهم است که نه روایت­‌گونگی و نه هیچ­کدام از دیگر مبانی بوطیقای روایت را نمی­توان به بهانه­ کهنگی تعریفی که روایت­‌شناسان سنتی از این مفاهیم بنیادین به دست داده ­اند، از دایره­ روایت­‌پژوهی بیرون گذاشت. به این دو منظور، چند نمونه از متون روایی را در جستجوی اصلی­ترین سازه‌­های روایت و روابط ساختاری حاکم بر آنها، به‌­رسم ساختارگرایان تحلیل خواهیم کرد؛ ولی به­ رغم ساختارگرایان بر این نکته تأکید خواهیم کرد که روایت­‌گونگی در عین پیروی از کلان­ ساختار متون روایی، در هر داستان به شکل و شدتی دیگر پدیدار می­شود و اما در مراحل پایانی کارگاه، به جای بررسی سازوکار داستان جدا از شیوه­ بازنمایی آن در متن، و نیز به جای تعیین روایت­‌گونگی یا سنجش روایتمندی در مقیاس داستان (محتوای گفتمان روایی)، تحلیل روایت را بار دیگر به همان روالِ آغازین، یعنی با تمرکز بر نقش گفتمان در داستان­‌پردازی پی خواهیم گرفت.در این راه با معرفی شیوه­‌های گفتمان­‌پردازی روایی و تشریح ساختار متن در چند نمونه­ داستان فارسی، به پاسخ­‌جویی برای این مسئله بر خواهیم آمد که کاربرد ترفندهای داستان­‌پردازی تا چه اندازه درونمایه را دستخوش گفتمان می­‌کند. در پاسخ به چنین مسائلی ابتدا با شیوههای زمان­بندی (گاه­شماری رویدادها در گفتمان) آشنا خواهیم شد؛ سپس روش­های کارگزاری (فراگویی یا اجرای روایت) را خواهیم شناخت؛ پس از آن به بررسی شگردهای کانونی­‌سازی (بازنمایی رویدادها از دیدگاهی خاص) و گفتگوپردازی (واداشتن شخصیت­ها به کنش کلامی) خواهیم پرداخت؛ و سرانجام، سازوکار داستان­‌سرایی (هم­جوشی آنچه از نظر شخصیت می­گذرد و آنچه به زبان راوی می­‌آید) را به بحث خواهیم گذاشت.. در این كارگاه سعی خواهد شد مهارت‌های زیر به كارآموزان منتقل شود؛ـ بازنگری در پایگاه­های زبان­شناختی لازم برای روایت‌­پژوهی- بررسی ساختار رویدادها در لایه­ داستان (محتوای متن روایی)- بررسی چگونگی بازنمود داستان در لایه­ گفتمان روایی- تحلیل انتقادی گفتمان روایی به قصد واسازی آنسرفصل جلسات كارگاه:1ـ مروری بر پیشینه­ی روایت­‌پژوهی2ـ معرفی پایگاه­های زبان­شناختی لازم برای روایت­‌پژوهی3ـ بررسی سازوکار دستگاه زبان با توجه به طنزآوری کلامی در گفتمان روایی4ـ آسیب­‌شناسی روایت­‌پژوهی کلاسیک در نگاهی نقادانه به ساختارگرایی سوسوری5ـ جایگزینی سنت تأویل اثر با نقد خواننده­‌مدار6ـ شناخت روشی برای سخن­‌سنجی روایت پیش از تحلیل نقادانه­ آن7ـ تحلیل انتقادی چند نمونه متن روایی و غیرروایی در چارچوبی متشکل از دیدگاه­های رولان بارت و کریستین متز8ـ آشنایی با دو لایه­ زمانی داستان و گفتمان در ساختار روایت9ـ معرفی سازه­‌ها و قواعد ساختاری حاکم بر لایه­ داستان10ـ ساختارشناسی داستان در چند نمونه از روایت­های فارسی11ـ معرفی سازه­‌ها و قواعد ساختاری حاکم بر سطح گفتمان روایی12ـ تحلیل گفتمان با توجه به شگرد­های داستان­‌پردازی در چند نمونه از روایت­های فارسیثبت نام:این كارگاه در 6 جلسه (12 ساعت) در روز سه‌شنبه هر هفته از 11 آذر ماه لغایت 16 دی‌ماه 93 ساعت 16 الی 16 برگزار می‌شود. هزینه ثبت نام این کارگاه برای عموم 800.000 ریال تعیین شده است كه دانشجویان با ارائه کارت معتبر  600.000 ریال پرداخت خواهند كرد.مهلت ثبت نام تا تاریخ 8 آذر 1393 تعیین شده است و متقاضیان می‌بایست با مراجعه به سایت پژوهشگاه فرم ثبت نام كارگاه‌ها را دریافت و پس از  تکمیل،  به همراه  كپی كارت ملی و فیش واریزی (شماره حساب 5109789213 بانك ملت (شعبه سرچشمه كد64394)  به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) به صورت حضوری به دفتر آموزش‌های آزاد تخصصی مدیریت تحصیلات تکمیلی واقع در پل کریم خان، مابین خیابان شهید قرنی و خیابان ایرانشهر، پلاک 178، طبقه چهارم، اتاق 7 تحویل یا اسكن مدارك خود را به آدرس ایمیل [email protected]   ارسال نمایند. لازم به ذكر است در صورت ارسال مدارك به صورت الكترونیكی ارائه اصل فیش در روز كارگاه الزامی است.به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 88490213 تماس حاصل فرمایند. محل برگزاری کارگاه در بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه خواهد بود.



دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن