محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830093722
محقق داماد: اخباریگری واکنشی به اجتهاد افراطی است / جرقه اخباریگری در حوزه حله زده شد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش از نشریات/
محقق داماد: اخباریگری واکنشی به اجتهاد افراطی است / جرقه اخباریگری در حوزه حله زده شد
سیدمصطفی محقق داماد در میزگردی که مجله مهرنامه با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی برگزار کرده ضمن اینکه اخباریگری را ذیل نزاع عقل و دین میداند ماجرای آن را در تاریخ اجتهاد توضیح میدهد. محقق داماد منشأ اخباریگری را، پیش از استرآبادی، در حوزه حله و در نوشتههای سیدابن طاووس جستجو میکند. به نظر او اخباریگری شیعی واکنشی به جریان اجتهاد افراطی در دوره صفویه است. به گزارش خبرگزاری مهر، سید مصطفی محقق داماد درباره اخباریگری معتقد است: «باید مسأله اخباریگری را به طور کلی در نزاع میان قلمرو عقل و دین مطرح کرد. این یک بحث قدیمی است که عقل تا چه اندازه مجاز به دخالت درفهم دین است. البته این بحث قدیمی اختصاص به مذهب تشیع یا جهان اسلام ندارد و در همه ادیان الهی نیز مطرح شده است.»وی در این باره اضافه میکند: «در اصول دین نیز این نزاع در گرفته است که برای شناخت باید به عقل رجوع کرد یا اینکه نقل کفایت میکند. به طور کلی در جهان دینی برخیها برای عقل قلمرو وسیعی قائل بودهاند و برخی دیگر که در مقابل آنها قرار دارند، معتقدند در فهم فروع و اصول دین باید به منقولات و مسموعات و متن مقدس رجوع کرد. برای مثال در قرن شانزدهم مسیحی، فرانسیس بیکن معتقد بود که ما در دو سطح باید عقل را به کار بگیریم. یکی در تصور و فهم اسرار الهی و دیگری در استنتاج و استخراج دستورات خداوند. بیکن بر آن بود که خداوند کلید فهم دین را در عقل ما قرار داده است.»محقق داماد با اشاره به اینکه «مسأله اخباریگری را هم باید ذیل نهاد اجتهاد مورد بررسی قرار داد» میگوید: «اجتهاد هم به معنای استنباط و استخراج احکام شریعت است. اما پرسش این است که ما برای رسیدن به این احکام چه راهی را باید برگزینیم. برخی از مجتهدان چنان وسعتی به عقل دادند که برای استخراج همه احکام شریعت، عقلانیت را مبنا قرار دادند و به اصحاب اجتهاد به رأی مشهور شدند. برای مثال مکتب حنفی به این مسیر رفت و همه امور را به دست عقل سپرد. نقل است که جناب ابوحنیفه رییس مکتب حنفی تنها صحت ۱۷ حدیث نبوی را پذیرفته و بقیه احادیث را رد کرده و برای کشف امر شرعی به قیاس، استحسان و استنباط متوسل میشود و به عبارت مشهور اجتهاد به رأی میکند.»وی مکتب حنبلی را نقطه مقابل مکتب حنفی میداند و میافزاید: «در برابر مکتب حنفی، مکتب حنبلی قرار دارد که همه امور را به اخبار و منقولات وابسته میسازد و همه چیز را به دست نقل میسپارد. اما مکتب امامیه از همان قرون اولیه و با رهنمودهای اهل بیت (ع) راه میانهای را در پیش گرفت. البته در بطن مکتب امامیه نیز تشتت آراء وجود داشته است.»این استاد اصول فقه در توضیح تکیه با اخبار و احادیث در مکتب تشیع میگوید: «برخی از بزرگان شیعه خود را در چارچوب منقولات و منصوصات پایبند کردند و به هیچ وجه اجازه ندادند برای تحصیل احکام شریعت، عقل دخالت کند. علمایی نظیر شیخ صدوق (ره) و شیخ مفید (ره) از همین دسته هستند که محور را به نقل و نص میدهند و بسیار نقلی میاندیشند. در برابر این دسته، گروه دیگری از علمای شیعی قرار دارند که مهمترین آنها شیخ طوسی (ره) است. ایشان کتابی با عنوان «المبسوط فی فقه الامامیه» دارد و در مقدمه آن تعبیر تندی را نسبت به مخالفان خویش به کار می برد و میگوید: «هولاء مقلده...» شیخ طوسی (ره) کسانی که تنها به اخبار عمل میکنند را مقلد مینامد و آنها را مجتهد نمیداند. کتاب مبسوط مهمترین اثر شیعه درباره اجتهاد در دوران غیبت کبری است.»محقق داماد در توضیح اهمیت کار شیخ طوسی میگوید: «شیخ طوسی (ره) دو کار بسیار مهم انجام داده که به این توسعه در فقه شیعی منجر شده است. یکی اینکه پای عقل را بیشتر به این مباحث کشیده است و دیگری اینکه حجیت خبر واحد را پذیرفته است. پیش از شیخ طوسی (ره) علماء شیعی از پذیرش حجیت خبر واحد احتراز میکردند و در نتیجه دستشان برای کشف امر شرعی تنگ بود. اگر طوسی این حجیت را برای خبر واحد قائل نمیشد، ولو اینکه پای عقل را هم به میان آورده بودیم، اجتهاد نمیتوانست تا این اندازه توسعه پیدا کند.»محقق داماد با اشاره به اینکه «اخباریگری به عنوان یک مکتب را باید عکس العملی در برابر اجتهادهای رادیکال فقهای عصر صفوی در ایران دانست» تأکید میکند: «در دوره صفویه اجتهاد بسیار توسعه پیدا کرد به نحوی که مجتهدان دربار صفوی، کارهای پادشاهان را با اندیشه اجتهاد توجیه میکردند و فتواهای بدیع صادر میکردند. برای مثال شاه اسماعیل صفوی تمایل داشت که در برابر او سجده کنند. یکی از فقهای شیعه که من نامش را نمیبردم کتابی تألیف کرد با عنوان «رسالة فی جواز السجود للانسان» و در آنجا توجیه فقهی میکند که سجده بر انسان هم میتواند جایز باشد.»وی در این باره میافزاید: «به نظر میرسد شکل گیری مکتب اخباریگری یک حرکت سیاسی بر ضد این جریان اجتهاد افراطی در دوره صفویه بود. به این خاطر که تفکر سیاسی روز ارتباط وثیقی با اجتهاد داشته است، جناب استرآبادی مجبور میشود که رساله انتقادی خود را در خارج از کشور منتشر کند. به این ترتیب باید تفکر اخباریگری را موضعی در برابر فکر سیاسی مسلط در دوران صفویه ارزیابی کرد. این مسأله به عالم تشیع و ایران اختصاص ندارد. اتفاقا در مذهب تسنن و در غرب جهان اسلام نیز ابن حزم آندلسی که یک اروپایی است در برابر تفکر اجتهادی ابن رشد که در کتاب «بدایة المجتهد و نهایة المقتصد» او مطرح میشود، ظاهرگرایی را مطرح و بر آن تأکید میکند.»محقق داماد در توضیح فاجعه بار بودن ترک عقل یا نقل با اشاره به آیات قرآن چنین توضیح میدهد که: «در قرآن کریم یک آیه شگفت انگیز هست که در آن دوزخیان به مکالمه با یکدیگر مشغول هستند. این آیه بسیار عجیب و آموزنده است. در قرآن کریم آمده است: «ما سلککم فی سقر» به این معنا که چه چیزی باعث شد که شما جهنمی شدید؟ سپس میافزاید: «قالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا من اصحاب السعیر» به این معنا که اگر ما میشنیدیم یا تعقل میکردیم، اهل دوزخ نمیبودیم. در واقع اگر دوزخیان به منقولات (نسمع) و معقولات (نعقل) عمل میکردند، سرنوشت دیگری داشتند. کلمه «او» که در میانه «نسمع» و «نعقل» آمده است به قول ابن هشام برای تردید است و به این معنا است که دوزخیان اگر به معقولات بدون منقولات نیز عمل میکردند سزاوار آتش جهنم نمیشدند. یعنی هم بیعقلی و هم بینقلی میتواند موجبات آتش دوزخ را فراهم آورد.»وی در ادامه چنین نتیجه میگیرد که: «مسأله جمود فکری است که اهمیت دارد و نه اخباریگری. ما اخباریهای میانهای نظیر ملامحسن فیض کاشانی نیز داریم.»*میزگرد فوق الذکر در صفحه ۱۳۲ تا ۱۳۴ از شماره ۳۸ مهرنامه با عنوان «اخباریگری لزوما معاندت با عقلانیت نیست» منتشر شده است.
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
دینانی: اخباریگری اگر ایدئولوژی نشود خطری ندارد -
گزارش از نشریات دینانی اخباریگری اگر ایدئولوژی نشود خطری ندارد غلامحسین ابراهیمی دینانی در میزگردی که مجله مهرنامه با حضور سیدمصطفی محقق داماد برگزار کرده صرف اخباریگری را خالی از هیچ گونه خطری دانسته است دینانی فیض کاشانی را مثالی از جمع بین اخباریگری و عقلانیت میداند کهدبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه خبر داد راهیابی 230 اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی همایش کتاب سال حوزه
دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه خبر دادراهیابی 230 اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی همایش کتاب سال حوزهدبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه از موفقیت 230 اثر در ورود به مرحله ارزیابی تفصیلی این همایش خبر داد حجتالاسلام مهدی حقی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برگمعاون تبلیغ حوزه های علمیه: رئیس جدید صدا و سیما برای استفاده ابزاری از لباس روحانیت چارهاندیشی کند
معاون تبلیغ حوزه های علمیه رئیس جدید صدا و سیما برای استفاده ابزاری از لباس روحانیت چارهاندیشی کند فرهنگ > دین و اندیشه - معاون تبلیغ حوزه های علمیه گفت متأسفانه امروز شاهد استفاده نادرست از لباس مقدس روحانیت در برخی از فیلم ها و سریال ها هستیم که گاهی به حال طنزرشاد: نبود نیروی کارآمد و بودجه کافی از مشکلات حوزه علمیه است
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۱ رئیس شورای عالی حوزههای علمیه تهران گفت یکی از مشکلات حوزههای علمیه نبود نیروی کارآمد و نداشتن بودجه کافی است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله علیاکبر رشاد در مراسم تودیع و معارفهی مدیران حوزههای علمیه استاپانزدهم محرم؛ فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام
یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۰۴ متاسفانه تاکنون در مورد روزشمار کامل قیام امام حسین ع کار چشمگیری صورت نگرفته است و به همین خاطر در بسیاری از منابع در این زمینه ذکر نشده که در روز چهاردهم محرم چه رخدادی به وقوع پیوسته است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسیازدهم محرم؛ حرکت کاروان اسرا از کربلا
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۰ روز یازدهم محرم سال 61 ه - ق است و روز عاشورا امام حسین ع و یاران باوفایشان همگی به شهادت رسیدهاند دشمنان آن حضرت همگی شاد هستند ولی انگار شعله نهضت امام حسین ع نباید خاموش شود کاروان اسرای کربلا با حضور امام سجاد ع حضرت زینب س و بسیاباید در حوزه مداحی کار منسجم و آکادمیک صورت گیرد -
در مراسم رونمایی از مجموعه کتب تخصصی مداحی عنوان شد باید در حوزه مداحی کار منسجم و آکادمیک صورت گیرد رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم رونمایی از کتب آموزشی تخصصی مداحی گفت باید به سمت تأسیس دانشگاهی قوی که مسائل مداحی را عمق بیشتری می بخشد برویم اصلا رسالت مداحی دنکو در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: حضور نیلی در وزارت علوم انقلابی در حوزه علم به پا خواهد کرد/ وزیر پیشنهاد
نکو در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم حضور نیلی در وزارت علوم انقلابی در حوزه علم به پا خواهد کرد وزیر پیشنهادی خواست رهبری را محقق میکندنماینده مردم رباطکریم در مجلس شورای اسلامی با تمجید از برنامههای وزیر پیشنهادی علوم خواستار رای مثبت همکاران خود به محمود نیلی احمدآبادی شد۳ شرکت حوزه ارتباطات در یازدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران برتر شدند
۳ شرکت حوزه ارتباطات در یازدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران برتر شدنددر یازدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت یک اپراتور تلفنهمراه و یک شرکت انتقال داده برتر معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس این مراسم با حضور معاون ریحسینیبوشهری: حوزههای علمیه بدعتستیزی را در دستورکار قرار دهند
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۰ مدیر حوزههای علمیه کشور گفت علم اخلاق و زمانشناسی برای طلاب بسیار مهم است آنها باید ببینند که در کشور چه اتفاقاتی رخ میدهد و به مسائل پیرامون خود آگاه باشند و بدانند دنیا از آنها چه میخواهد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایرانبازخوانی احادیث خلفای دوازدهگانه پیامبر(ص) با تأکید بر منابع اهل سنت
بازخوانی احادیث خلفای دوازدهگانه پیامبر ص با تأکید بر منابع اهل سنتنام صفات خصوصیات و مصادیق جانشینان پیامبر بهطور متواتر در منابع مختلف اهل تسنن درج شده است که در منابع تفسیری در تبیین برخی آیات قرآن مانند آیه انذار آیه تبلیغ و آیات مربوط به هدایت و صراط مستقیم قابل ارائهسیزدهم محرم؛ اسرای اهل بیت(ع) در زندان کوفه
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۴ در روز سیزدهم محرم سال 61 هجری قمری اسرای کربلا وارد شهر کوفه شدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا رخدادهای سیزدهم ماه محرم سال 61 ه- ق به شرح زیر است 1 اسرای اهل بیت ع در مجلس ابن زیاد پس از آنکه اسرا و سرهای مقدسمرحله سوم نظام سلامت گامی مهم در تحقق عدالت اقتصادی این حوزه است -
بابایی مرحله سوم نظام سلامت گامی مهم در تحقق عدالت اقتصادی این حوزه است زنجان - خبرگزاری مهر رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان گفت اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت گامی مهم در تحقق عدالت اقتصادی حوزه سلامت و نقطه عطفی ماندگار در کارنامه دولت تدبیر و امید است به گزارش خبرنمرحله نخست نصب قطعات ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل
مرحله نخست نصب قطعات ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل فرهنگ > دین و اندیشه - همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مرحله اول نصب قطعات ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس ع در کارگاه ساخت این ضریح در استان بوشهر این شهر انجام شد به گزارش روابط عمومی ستاد بازساحوزه و دانشگاه بیشترین نقش را در فضاسازی قرآنی جامعه بر عهده دارند -
قره شیخ لو حوزه و دانشگاه بیشترین نقش را در فضاسازی قرآنی جامعه بر عهده دارند رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور گفت حوزه و دانشگاه بیشترین نقش را درفضاسازی قرآنی جامعه بر عهده دارند به گزارش خبرگزاری مهر مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود در رابطهبازخوانی احادیث خلفای دوازدهگانه پیامبر(ص)، با تأکید بر منابع اهلسنت
بازخوانی احادیث خلفای دوازدهگانه پیامبر ص با تأکید بر منابع اهلسنتنام صفات خصوصیات و مصادیق جانشینان پیامبر بهطور متواتر در منابع مختلف اهل تسنن درج شده است که در منابع تفسیری در تبیین برخی آیات قرآن مانند آیه انذار آیه تبلیغ و آیات مربوط به هدایت و صراط مستقیم قابل ارائهتظاهرات افراطیهای آلمان علیه سلفیها به خشونت کشیده شد + تصاویر
تظاهرات افراطیهای آلمان علیه سلفیها به خشونت کشیده شد تصاویر حدود دو هزار نفر از راستگرایان افراطی آلمانی در تظاهراتی که علیه سلفیها در شهر کلن برگزار کردند با پلیس ضدشورش درگیری شدند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز تظاهرات راستگرایان افراطی آلم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها