تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799109238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امر به معروفی خطاب به ناهیان از مُنکر


واضح آرشیو وب فارسی:الف: امر به معروفی خطاب به ناهیان از مُنکر
بخش تعاملی الف - امین میرزائی


اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۰۷



من از طرفداران اصل مُترقیِ امر به معروف و نهی از مُنکرم، و از این جهت ناهیان محترم از منکر را به معروفی مهمّ تذکّر می دهم.برادران و خواهران ناهی از مُنکر!فرض کنید در حال قدم زدن در خیابانید که با چهار مرد روبرو می شوید. دو نفر از آنان جوانند و دوتای دیگر سن بیشتری دارند. مرد جوان دائما لطیفه می گوید و مرد مُسن بلند می خندد. لطیفه ها ادامه دارد و مردان، سرخوش و شاد و خوش پوشند. یکیشان لباس قرمز پوشیده و موهایش را تا بناگوش بلند کرده، آن دیگری هم لباس نازک گُلبِهی به تن دارد و لباسش را تا بالای قوزک بالا آورده. مرد لطیفه گو، در کنار جوی آب نشسته که نگاه زنی زیبا توجهش را جلب می کند. نگاهی از سر تحسین به او می اندازد، امّا بلافاصله سرش را پائین می آورد. زیر لب چیزی می گوید و زن که از سخن او رنجیده، راهش را می گیرد و غُرغُر کنان می رود.در کنار خیابان، مرد دیگری سرش را از خودروی مدل بالایی بیرون می آورد و در حالی که پالتو پوست گرانقیمتش را جابجا می کند، دو سه کلمه ای می گوید و به راهش به سمت خانه رئیس فاسد فلان اداره ادامه می دهد. در که در پشت سر مرد بسته می شود، دو سه بادی گارد را می بینید که از ورود شما به خانه جلو می گیرند و در عوض به چند گروهِ موسیقیِ لَهوی اجازه ورود می دهند. دو سه قدم آنطرفتر با دختری روبرو می شوید که دو سه ماهی ست نامزد کرده. چیزی را که می بینید باور نمی کنید. گویی دختر، طفلی در رحم دارد ... طفلی که دو سه روز بعد او را زمین می گذارد. از خود می پرسید، فاصله نامزدی تا بارداری دختر چرا این اندازه کوتاه است؟! تا به خود بجنبید، چشمتان به دو سه متر آن طرفتر می افتد و خانم سبزه رویی را می بینید که دامان لباسش را بالا زده و - در کنار مردی خوش پوش - در وسط آبنمایی آکنده از آینه ایستاده. چشم خود را درویش می کنید تا آنان بگذرند، ولی دو سه روز بعد خبر می رسد که عاشق همدیگر شده اند و شما را به جشن عروسی خود دعوت کرده اند!فرض کنید شما آمر به معروف و ناهی از منکرید و می خواهید افرادی را که گفتم، به معروف امر و از منکر نهی کنید. از کجا شروع می کنید؟! بدون آن که تحقیق کنید و فلسفه کار مخاطب را بدانید دست به اسلحه می برید و - به زبان و قدم - آنان را از راهی که کج می دانید منصرف می کنید؟! یا کمی تأمّل می کنید تا سَر از سِرّ طرف درآورید؟! در واقع مشابه آنچه در بالا مثال آوردم، بارها و بارها در تاریخ اتفاق افتاده و هربار گروهی بیگناه را در معرض اتّهام نا آگاهان قرار داده. خلفای اوّل و دوّم علی علیه السلام را "خنده رو" می دانستند و زیاد خندیدن و شوخ بودن او را منافی با مقام خلافت تلقّی می کردند. این شد که در همان حالی که سر مبارک رسول الله بر زانوان علی بود، به سقیفه رفتند تا مقام خلافت را به شیخی با وقار بسپارند. پیامبر بسیار می خندید و نماز ظهر جماعت را به تأخیر می انداخت تا با کودکانِ سرِ راه بازی کند و نماز جماعت اوّل وقت را مانع از پیوند با مردم نبیند. این بود که قریشیان برخی رفتار او را -العیاذ بالله - جلف و سبک می پنداشتند، همانند برخوردی که فریسیان و صدوقیان عهد عیسی با او - که با کودکان و گناهکاران و غیر یهودیان مهربان بود - داشتند.عیسی را می دیدند که گناه روسپیی را می بخشد، و ورود "روسپیان توبه کار" را به بهشت، ساده تر از ورود "مُعجبان دیندار" می داند. پس عیسی را به ترک همنشینی با آنان فرا می خواندند، همچون زمانی که به مریم عذراء -به عبارت " لَقَد جِئتِ شیئاً فَرِیّا" - تهمتِ زنا زدند.از امام صادق علیه السلام ایراد می گرفتند که چرا لباس رنگی می پوشد، غافل از آن که ابا عبدالله الحسین، "لباس خز" در بر می کرد. علی را می دیدند که در کنار آبراهی به صورت زنی خیره شده و بلافاصله داوری می کردند که لابُد علی زن را نواخته. نمی دانستند که امام، مبهوت زیبائی صورت مثالی "دنیا" شده و - در کنایه " غُرّی غیری" - دنیای مُمَثَّل را از خود رانده. سلیمان شنیده بود که پای زنان اهل سبا مانند سُم است، پس برای آن که سر از کار بلقیس در آوَرَد و شبهه شیطان بودن او را در برابر مؤمنان در هم بشکند، او را از فراز آبگینه ای رد کرد. ناهیان جاهل امّا، سلیمان نبی را به تهمت ازدواج با هزار زن متهم کردند و او را - مانند علی در بَعدِ ماجرای صفّین - کافر و محتاج توبه دانستند. چنانکه به ظاهر شیعیانی که علی بن موسی الرّضا علیه السلام را سوار بر "بغله شهباء" و با "لباس خز" راهی دربار مأمون دیدند، قصد قتلش کردند. در چه زمانی؟! هنگامی که سر از کجاوه درآورد و حدیثِ ولایت (سلسلة الذَّهَب) را برایشان نقل کرد.برادران و خواهران ناهی از مُنکر!امر به معروف و نهی از مُنکری که با علم همراه نباشد، به خَمر و قِمار می ماند. ظاهراً "فیهِما مَنافعٌ لِلنّاس" ، امّا ... "إثمُهُما أکبر".








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن