تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843238289




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر و حقیقت به ضمیمه ویتگنشتاین متفکر زبان -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معرفی کتاب؛
هنر و حقیقت به ضمیمه ویتگنشتاین متفکر زبان

داوری اردکانی


اگر مردم از شعر و هنر رو بگردانند یا شاعر و هنرمند در میان‌شان نباشد، شئون دیگر زندگی‌شان خالی از خلل نمی تواند باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ دوم کتاب« هنر و حقیقت به ضمیمه ویتگنشتاین متفکر زبان» نوشته دکتر رضا داوری اردکانی توسط نشر رستا در ۲۴۸ صفحه منتشر شده است.هنر ابداع است و از میان موجودات تنها آدمی است که از این موهبت بهره دارد. یعنی ابداع کار خدایی است و آدمی در هنر ـ چنانکه در فلسفه نیز ـ تشبه به خداوند می‌کند. این تشبه مراتب دارد و در مطالعه این مراتب می‌توان عظمت و انحطاط اقوام و دوران‌ها را شناخت. در مواجهه با هنر همواره این پرسش فرعی در نظر است که شعر و هنر ما در چه وضعی است. اگر مردم از شعر و هنر رو بگردانند یا شاعر و هنرمند در میان‌شان نباشد، شئون دیگر زندگی‌شان خالی از خلل نمی تواند باشد. شعر و هنر حرف و تفنن نیست؛ اما چون هنر تفننی هم وجود دارد، گمان غالب این است که هنر وسیله تفنن است و مگر نگفته‌اند که شعر بیان عواطف است؛ شعر بیان عواطف نیست، بلکه صورتی از سکنی‌گزیدن در زمین و شرط زندگی انسان ماست. بی‌هنر زندگی‌کردن ممکن است؛ اما زندگی آدمی با زندگی همۀ حیوانات دیگر تفاوت دارد و این تفاوت در زبان و با هنر آشکار می‌شود. فضایل دیگر آدمی اعم از علم و تدبیر و صنعت همه فرع سکنی‌گزیدن شاعرانۀ آدمی است.در ابتدای مقالۀ «گفتاری در فلسفه، هنر و زیبایی» آمده است: هنر یک تفنن نیست. هنر را ما با توانایی سخن‌گفتن و هم‌داستان‌شدن و پس از آنها پدید نیاورده‌ایم، بلکه با هنر به این توانایی رسیده‌ایم؛ یعنی هنر شرط امکان ارتباط است و آدمی به ربط و ارتباط آدمی شده است. به این دلیل است که ما ابتدا به هنر نیاز داشته‌ایم و آدمی همیشه هنر داشته است. تعبیراتی از این قبیل که هنر وسیله است، همه مسامحه است. ما با هنر آدم شدیم، انسان شدیم؛ چنانکه با زبان انسان شدیم.
کتاب هنر و حقیقت
در ابتدای مقالۀ «ملاحظاتی دربارۀ نقد شعر و ادبیات» آمده است: ما همه چیز را با عقل درمی‌یابیم یا توقع داریم که دریابیم؛ اما اگر از ما بپرسند عقل چست، به آسانی نمی‌توانیم پاسخ دهیم، یعنی مفهوم روشنی از عقل نداریم. هر چند که اگر عقل نبود، هیچ چیز روشن نبود؛ اما وقتی می‌گوییم روشنی همه چیز به عقل است و چیزها در روشنی عقل و با عقل شناخته می‌شوند، صرفاً وصف و اثری از آن را ذکر کرده‌ایم؛ ولی مهم این است که بدانیم عقل چگونه چیزها را روشن می‌کند و می‌شناسد. اگر درک این معنی برای متقدمان دشوار بود، از زمان دکارت قضیه به یک معنا نزدیک شده است. افلاطون و ارسطو ظاهراً دربارۀ حقیقت علم و ادراک دو نظر متفاوت داشتند؛ اما اگر توجه کنیم که هر دو به سنخیت عالم و معلوم و عاقل و معقول قائل بودند، این تفاوت ناچیز و بی‌اهمیت می‌شود. در نظر آنان علم از سنخ وجود است و نه فعل و انفعال و حادثه.فهرست مطالبهنر: هنر چیست و با فرهنگ چه نسبت دارد؛ گفتاری در فلسفه، هنر و زیبایی؛ ملاحظاتی دربارۀ نقد شعر و ادبیات؛ هنر و نسبت آن با عالم اسلامی؛ مقام هنر در فلسفۀ اسلامی؛ هویت هنر امروز؛ دربارۀ نقد هنر؛ تفکر و هنر؛ هنر و حقیقت؛ در انتظار هنر.
زبان و ادبیات: فلسفۀ زبان غیر از علم زبان‌شناسی است؛ زبان و ادبیات؛ زبان و فرهنگ؛ دربارۀ ادبیات.
ضمیمه: ویتگنشتاین متفکر زبان.برای خرید کتاب های معرفی شده در انسان شناسی و فرهنگ به این کتابخانه یا سایت مربوط به آن مراجعه کنید. خانه کتاب دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به نشانی: تهران، پل گیشا، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ۶۱۱۱۷۹۵۲ – ۰۲۱ و ۰۹۳۸۴۴۳۹۵۷۷



یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن