محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843433826
ایدئولوژی فکری است که نمی توان از چارچوب آن خارج شد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دینانی:
ایدئولوژی فکری است که نمی توان از چارچوب آن خارج شد
غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: ایدئولوژی یعنی فکری که حدود و ثغور دارد و نمی توان از چارچوب آن خارج شد. ایدئولوژی محدوده ای دارد که قائل آن نمی تواند از حدّ و مرز و محدوده آن خارج شود. به گزارش خبرگزاری مهر، «افق و ایدئولوژی» عنوان آخرین یادداشتی است که در سایت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، قرار داده شده است. این مطلب بخشی از سخنان دکتر دینانی در برنامه معرفت است که از شبکه چهارم سیما پخش می شود. با هم این متن را می خوانیم:کلمه افق، بسیار کلمه مهمی است. آیه کریمه قرآن می گوید: «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» این آیه از معجزات قرآن کریم است. می فرماید که ما آیات خودمان را به مردم در «آفاق» و «انفس» نشان می دهیم. «انفس» خودش یک افق دیگر است. افق، نفسی و نفسانی است. ما یک افق بیرونی داریم و یک افق درونی. هر دو افق هستند. براساس این آیه شریفه کسی می تواند آیات (نشانه ها) خدا را ببیند که «افق» داشته باشد. انسان، بدون افق چیزی را نمی تواند بفهمد. آفاق جمع افق است. افق را اگر بخواهیم حسی معنی بکنیم مثل آن حالتی است که در جایی نشسته و به افق نگاه می کنید. شما چه به شرق نگاه کنید و چه به غرب، دید شما افق و انتهایی دارد. آنچه می بینید، افق دید شماست. مثلا در افق می بینید که خورشید در حال طلوع یا غروب است. انسان وقتی نگاه می کند و می بیند خورشید در حال غروب است فکر می کند از اینجا تا آنجا صد کیلومتر راه است ولی هر اندازه که می رود، افق است. انسان هر اندازه که برود، افق تمام نمی شود. اگر شما بروید آیا به افق می رسید؟شما هر اندازه که جلو بروید، افق باز است. افق هست ولی هر اندازه شما به طرف آن بروید، گسترده و گسترده تر می شود. این معنای افق است. افق یعنی جایی که به تمام شدنش نمی رسید. قرآن می گوید شما آیات خدا را در آفاق مشاهده کنید. و قطعا این افق، افق فیزیکی و جوی نیست.افق، افق فکر است. شما اگر فکر داشته باشید، فکر شما امتداد دارد اما هر اندازه که به دنبال فکرتان می روید، در جایی تمام نمی شود. افق فکری شما پایان ناپذیر است. به روی شما گشوده است و شما هر اندازه به طرف افق حرکت کنید آن همواره باز و بازتر می شود. نتیجه این می شود که شما هر اندازه به افق حرکت کنید، آن همواره باز می شود. امتداد و امد فکر شما نیز چنین است. شما می اندیشید و فکر شما امتداد دارد و هر اندازه که به دنبال فکر می روید پایان نمی پذیرد و به جایی نمی رسد که غروب کند. بلکه افق فکر، گشاده و گشاده تر می شود تا بی نهایت. این همان آفاق است و این معجزه قرآن است.انسان منقبض، افق ندارد و چیزی را نمی فهمد اما کسی که افق دارد همواره بسط دارد و افق پایان ناپذیر است و شما هر اندازه که بروید به افق نمی رسید. این افق بی پایان شما را به بسط می رساند، تا بی نهایت. از این جهت است که انسان های دارای افق، بسط دارند.فلسفه، هیچ وقت به قبض دعوت نمی کند و فلسفه ای که انسان را به قبض دعوت کند، فلسفه نیست. چه بسا بتوان گفت برخی تعلیمات ایدئولوژیک عاری از قبض نیست. فرقی نمی کند مربوط به چه ایدئولوژی باشد. عده ای معتقدند: ایدئولوژی، یک باور کاذب است یعنی یک حقیقت کاذب. آنها می گویند ایدئولوژی نمی تواند بسط داشته باشد به همین جهت ممکن است ما دین را ایدئولوژی ندانیم از آن رو که دین، دین است و باطن دارد. دین، حتما دارای باطن است.اما اگر ایدئولوژی دعوت کننده به بسط بود، آن ایدئولوژی نیست و بلکه فلسفه است. اینکه ایدئولوژی به بسط دعوت کند، یک حرف تازه است و معنایش این است که حدّ یقف نداشته باشد. سوال این است که در این صورت مصداق ایدئولوژی هست یا نه؟ اگر چنین ایدئولوژی پیدا شود من طرفدار آن هستم.به این نکته باید توجه داشت که ایدئولوژی های شناخته شده، حد و مرز و سد و ثغور دارند. برخلاف کسانی که گمان می کنند فلاسفه و عرفای ما به ایدئولوژی وفادار بوده اند.، نمی تواند اشخاصی مثل ملاصدرا را ایدئولوگ خواند. ایدئولوژی یک مفهوم غربی است که در تمدن فلسفی و عرفانی، سابقه ندارد. چه بسا حرفهایی نظیر این تحمیل باشد، از آن رو که گویندگان این حرف ها در دوره کنونی زندگی می کنند.ایدئولوژی یعنی فکری که حدود و ثغور دارد و نمی توان از چارچوب آن خارج شد. ایدئولوژی محدوده ای دارد که قائل آن نمی تواند از حدّ و مرز و محدوده آن خارج شود. ایدئولوژی در مواردی به انسان مجال فکر نمی دهد. شما در مارکسیسم نمی توانید فکر کنید و قدرت فکر کردن را از شما سلب می کنند. تا آنجا که نمی توانید آن را نقد کنید و در نتیجه باید در یک چارچوب بخشکید. به همین جهت بود که مارکس گفت: من مارکس هستم اما مارکسیست نیستم! او این حرف را از آن رو زد که فیلسوف بود. مارکسیسم را مارکس به وجود آورد ولی نمی خواست ایدئولوگ باشد. در مقابل مارکس که فیلسوف بود، لنین و استالین مارکسیست بودند و همچنین صدر مائو. فیلسوف هیچگاه به ایدئولوگ بودن رضایت نمی دهد.در اینجا البته سوالی که مطرح می کنند این است که آیا نمی توان اصول دیانت را به عنوان ایدئولوژی یاد کرد. برای پاسخ به این سوال مثالی را باید طرح کنم. توحید یکی از اصول دین است اما معنای توحید چیست؟ اگر بگویید به این معنی است که یعنی خدا یکی است. این سوال مطرح می شود که مقصود از یکی بودن خدا، «یک عددی» است یا «یک حقه حقیقیه» ؟! اگر دین ایدئولوژی باشد و و شخصی بگوید که یک همان وحدت عددی شما نمی توانید بگویید که عقیده او اشتباه است اما از نظر یک عارف این موضوع صحیح نیست! ایدئولوژی شامل چیز های زمینی است. به چیز زمینی می توان اطلاق ایدئولوژی کرد. به محض اینکه بگویی ایدئولوژی، زمینی می شود.یک مقوله آسمانی، نمی تواند زمینی باشد. ایدئولوژی لزوما ثغور دارد ولی ادیان الهی از نظر عمق بی پایان اند و عمق بی پایان دارند. برخلاف ایدئولوژی که چارچوب دارد و نمی تواند بدون چارچوب تصور شود.راه بسط انسان از نظر من، تفکر کردن و خوب فکر کردن است. هر اندازه انسان در فکر، انبساط بیشتری پیدا کند، در خودش انبساط می یابد و وسیع تر می شود و انبساط وجودی اش بیشتر می شود. که نتیجه آن گشاده تر شدن عالم شخص است. به همین شکل، هر اندازه در کسی تضییق فکری باشد، عالمش نیز تنگ تر خواهد بود. به لحاظ عرفانی هم مسئله به در معرض بودن برمیگردد. باید کاری کرد که در معرض قرار گرفت. سقراط می گوید که وقتی باد تفکر وزیدن می گیرد همه انسان ها به گوشه ای می خزند و پناه می گیرند اما من (سقراط) سینه ام را در مقابل «باد تفکر» سپر می کنم!
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
دیدگاه سنت گرایان نمیتواند ملاک ساخت مسجد باشد/ دو گرایش مختلف در ساخت مسجد
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در موسسه اشراق عنوان شد دیدگاه سنت گرایان نمیتواند ملاک ساخت مسجد باشد دو گرایش مختلف در ساخت مسجد در نشست دهمین جلسه از سلسله نشستهای خدایخانه مؤسسه اشراق عنوان شد دو جریان سنت گرایان و اندیشه فقیهان در مورد مسجد دو گرایش متفاوت را به ما عوام 50 میلیونی هم نمیتواند مسکن را از رکود خارج کند
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۲ یک کارشناس بازار مسکن گفت با بررسی تمام جهات بازار مسکن این نتیجه به دست میآید که بازار مسکن با این وام 50 میلیونی از رکود خارج نمیشود به گزارش ایسنا هادی کوزه چی در پاسخ به این سؤال که افزایش وام مسکن چه تأثیری بر قیمت مسکن دارد گفت وامی که دولتفکری: نمی خواهیم دیگر امتیاز از دست بدهیم/ لیگ یکی ها می توانند استقلال را حذف کنند
فکری نمی خواهیم دیگر امتیاز از دست بدهیم لیگ یکی ها می توانند استقلال را حذف کنند ورزش > لیگ برتر - مربی استقلال می گوید روند نتیجه نگرفتن های تیمش به پایان رسیده است و آنها دیگر نمی خواهند از زمین مسابقه بازنده بیرون بیایند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمود فکریسخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر لزوم اراده سیاسی در مذاکرات هستهای: میتوان به حصول توافق هستهای امیدوار
سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر لزوم اراده سیاسی در مذاکرات هستهای میتوان به حصول توافق هستهای امیدوار بودسخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در نشست خبری خود اظهار داشت که پکن به مسیر خود در رسیدن به توافق عادلانه هستهای با تهران ادامه خواهد داد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فمدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان: کار برای کودک جدی گرفته نمیشود
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان کار برای کودک جدی گرفته نمیشودمدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت هر چند فیلمهای مختلفی در باب کودک ساخته میشود اما معتقد هستم کار برای کودک در ایران جدی گرفته نمیشود به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهاناين شروع نميتواند پايان خوشي داشته باشد
اين شروع نميتواند پايان خوشي داشته باشد استعفاي محمد هاشمي را مي توان كشيدن اولين آجر از بدنه زيرين اين حزب تصور كرد كه با ضربه ورود برخي تازه واردها از اصلاحات به آن وارد شده است جوان آنلاين سياست عرصه سيالي است بنابراين مي توان انتظار داشت كه اتحادها به اختلاف ها تبديل شودآخرین وضعیت سربازی فوتبالیستها/ پولادی نمیتواند برای تیم ملی بازی کند
آخرین وضعیت سربازی فوتبالیستها پولادی نمیتواند برای تیم ملی بازی کند رئیس تربیت بدنی نیروهای مسلح کشور با ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت کارت پایان خدمت بازیکنان لیگ برتر گفت پولادی تا زمان مشخص شدن وضعیت کارت پایان خدمتش نمیتواند برای تیم ملی بازی کند به گزارش نامهبهترین تدبیر نظام کشور حصر خانگیسران فتنه بود/ هر کسی با اظهار نظر شخصی نمیتواند در منافع ملی ورود کند
جوکار در واکنش به نامه مطهری به دبیر شورای نگهبان بهترین تدبیر نظام کشور حصر خانگی سران فتنه بود هر کسی با اظهار نظر شخصی نمیتواند در منافع ملی ورود کند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت نباید به هر اظهار نظر شخصی توجه کرد محاکمه سران فتنه به امنیت و منافع ملی کشورمان باز مینمي توان در عراق ادعاي مبارزه با داعش را داشت و در سوريه آن را تقويت کرد
۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۴ب ظ ظريف در ديدار قائم مقام دبيرکل سازمان ملل متحد نمي توان در عراق ادعاي مبارزه با داعش را داشت و در سوريه آن را تقويت کرد ظريف گفت نمي توان در عراق ادعاي مبارزه با داعش را داشت و در سوريه داعش را تقويت کرد به گزارش خبرگزاري موج قائم مقام دبيرکل سازمان مللحداد عادل: نمیتوان مطمئن بود که فرزندانمان مانند ما انقلابی باشند
حداد عادل نمیتوان مطمئن بود که فرزندانمان مانند ما انقلابی باشند رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در مراسم افتتاحیه فروشگاه ترنجستان بهشت گفت به هیچ وجه نمی شود مطمئن بود که به دلیل انقلابی بودن پدران فرزاندن هم انقلابی باشند حتی در خانوادههای ما هم تصوری که ما از انقلابدر نشست امروز لوکزامبورگ وزرای خارجه اتحادیه اروپا لغو تحریمها علیه روسیه را بررسی نمیکنند
در نشست امروز لوکزامبورگوزرای خارجه اتحادیه اروپا لغو تحریمها علیه روسیه را بررسی نمیکنندیک دیپلمات اروپایی اعلام کرد که مسئله لغو تحریمها علیه روسیه در نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح نمیشود تا نتیجه ارزیابی کمیسیون اروپا از اوضاع در شرق اوکراین و سطح همکاری روسیهجوکار: خسته بودم و نمیتوانستم کشتی بگیرم
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ قهرمان وزن 86 کیلوگرم بازی های آسیایی 2014 اینچئون گفت یک سال تمرینات سخت و پرفشاری را پشت سر گذاشتم و نمی توانستم در لیگ کشتی بگیرم میثم مصطفی جوکار در حاشیه رقابت های لیگ برتر کشتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه همدان افزود بعد از بازیهای آسنمیتوانیم به کسانی که موجهای سیاسی آنها را به میدان آورده رای اعتماد دهیم -
فیاضی در گفتگو با مهر نمیتوانیم به کسانی که موجهای سیاسی آنها را به میدان آورده رای اعتماد دهیم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد وزیر پیشنهادی وزارت علوم برای نمایندگان مشهود نیست گفت نمیتوانیم برای وزارت علوم به کسانی رای دهیم که موجهارسانهها نمیتوانند درباره اسیدپاشی و بخشش قاتل سکوت کنند
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۴ علیرضا دهقان با تأکید بر اینکه در موضوعات حساسیت و مناقشهبرانگیزی مثل اسیدپاشی یا بخشش یک قاتل کمکاریِ رسانهها مناسب و مطلوب نیست میگوید نباید گفت چرا رسانهها برای بخشش اینقدر اصرار کردند شاید هم اگر این اصرارها نبود عدهای میگفتند چرا رسانهایمانی: مصباح یزدی نمیتواند جای آیتالله مهدوی کنی را پر کند/ قراردادن احمدینژاد در جریان اصولگرا، اشتباه مج
ایمانی مصباح یزدی نمیتواند جای آیتالله مهدوی کنی را پر کند قراردادن احمدینژاد در جریان اصولگرا اشتباه مجدد است یک تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است نه آیت الله مصباح یزدی که هیچ فرد دیگری نیز فعلا نمیتواند جای خالی آیت الله مهدوی کنی را پر کند به گزارش نامه نیوز ناصر ایمانیعضو شورای شهر تهران در گفتوگو با فارس: نمیتوان فقط یک دستگاه را مسئول معضلات فرهنگی شهر تهران دانست
عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با فارس نمیتوان فقط یک دستگاه را مسئول معضلات فرهنگی شهر تهران دانسترئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت باور من این است که برآیند فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با وجود همه مشکلات مثبت و رو به جلو بوده و امیدوارممیرسلیم در اجلاس دبیران حزب موتلفه اسلامی: اقتصاد مقاومتی با ریاضت و اقتصاد توسعهیافته تفاوت دارد/ با این رون
میرسلیم در اجلاس دبیران حزب موتلفه اسلامی اقتصاد مقاومتی با ریاضت و اقتصاد توسعهیافته تفاوت دارد با این روند مالیاتی نمیتوانیم موفق شویمعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با اقتصاد ریاضتی و توسعهیافته گفت با روند مالیاتی فعلی ما نمیتوا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها