واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
یک استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برخی مجلس عزای امام حسین(ع) را توجیه گناهان میدانند، میگویند هر گناهی فرد می خواهد انجام بدهد، ولی وقتی هیأت بیاید پاک می شود، مسلما گریه بر حسین بن علی(ع) سبب طهارت فرد می شود، ولی مراسم عزای حسینی نباید توجیه گناه شوند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری در جمع عزاداران و سوگواران سید الشهدا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به عظمت مصیبت کربلا گفت: واقعه کربلا مصیبتی بود که دل زمین و آسمان را به درد آورد و زمین و زمان را سوگوار کرد. این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زندگی مان باید مطابق با کربلای حسینی باشد و هر کس دستش در دستان ولایت، قرآن و عترت قرار گیرد در کربلای زندگی همراه با این ارزشها حرکت نماید بسیاری از گناهان در جامعه کمتر می شود. وی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از اهداف مهم امام حسین(ع) در کربلا دانست و افزود: سید الشهدا فرمودند من قیام نکردم که ظلم و فساد و پوچی زیاد شود بلکه برای اصلاح امت جدم قیام کردم از این رو اگر پیرو امام حسین(ع) هستیم باید خود را اصلاح کنیم و اگر می خواهیم در معیت اسلام قرار بگیریم باید اهل امر به معروف و نهی از منکر باشیم. ماندگاری خاطرنشان کرد: اگر اهل طهارت باشیم می توان خود را محب اهل بیت(ع) بدانیم و اگر دست زدن به قرآن کریم و یا اسامی اهل بیت(ع) نیاز به طهارت جسم دارد باید دلمان نیز دارای طهارت باشد تا از امام حسین(ع) و عزاداری سید الشهدا بهره ببریم و گرنه ممکن است به ظاهر با حسین(ع) باشیم اما اعمالمان همراهی با یزید باشد. وی با بیان اینکه شرط طهارت و پاکی، توبه است اظهار داشت:طهارت به معنای آن است که به سمت گناه نرویم و اگر به گناه آلوده شدیم به درگاه خداوند توبه نمائیم هرچند گناه نکردن بهتر از توبه می باشد همان طور که پیشگیری بهتر از درمان می باشد اما اگر به دلیل غفلت به گناه آلوده شدیم باید بدانیم که راه توبه و بازگشت باز است. این استاد حوزه و دانشگاه درباره توجیه کردن گناه عنوان کرد: دردی که بدتر از گناه گریبان ما را گرفته توجیه کردن گناه می باشد عده ای هر گناهی را توجیه می کنند و می گویند یک شب که هزار شب نمی شود در حالی که توجیه از قبح گناه نمی کاهد و تنها غفلت انسان را افزایش می دهد در کربلا نیز سپاه کفر گناهش را این گونه توجیه می کرد که امام حسین(ع) از دین خارج شده است. وی تصریح کرد: باید برای طهارت و پاکی دست از توجیه گناه برداریم و به سمت توبه برویم برخی تصور می کنند اگر گناه کنی و عشق حسین(ع) در دل بپرورانی سید الشهدا در روز قیامت گناهانت را می بخشد در حالی که گناهانی که از روی غفلت و بی خبری انجام شود مورد شفاعت قرار می گیرد پس به نام امام حسین(ع) برای گناهان خود به دنبال مجوز نباشیم زیرا امام حسین(ع) قیام کرد تا ظلم و گناه در جامعه نباشد. ماندگاری با تاکید بر ضرورت طهارت دل در عزاداری سید الشهدا گفت: اگر می خواهیم طهارت دل پیدا کنیم باید 7 شرط مهم را رعایت نمائیم نخست اینکه برای دوری از گناه به اهل بیت(ع) پناه ببریم مجلس امام حسین(ع) وادی رحمت است. وی ادامه داد: شرط دوم آن است که به درگاه خداوند و اهل بیت(ع) بر گناهان اعتراف کنیم چون خدا ستار العیوب است و اهل بیت(ع) نیز راز دار امت هستند همچنین سومین شرط شکستن خود در برابر معبود است اگر خود را در مقابل خدا بشکنیم به ما عزت می بخشد . این استاد اخلاق در باره دیگر شروط طهارت دل اظهار داشت: چهارمین شرط تصمیم به تغییر است یعنی افراد تلاش کنند مسیر خود را تغییر دهند و از گناه دوری نمایند همان طور که حر مسیر خود را در روز عاشورا تغییر داد و جاودانه شد . ماندگاری گفت: همچنین جبران گناه موجب طهارت دل می شود پس درصدد جبران گناهان باشیم که از شروط مهم در طهارت دل می باشد جبران کردن گناه هزینه دارد اگر حقی بر گردنمان باشد توبه اثری ندارد. وی خاطرنشان کرد:ششمین شرط طهارت دل آن است که زمان توبه نگذشته باشد لحظه مرگ فرصتی برای توبه نیست بهار توبه در جوانی است از طرفی هفتمین شرط طهارت دل واسطه قرار دادن یکی از اهل بیت(ع) است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]