محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832651758
امر به معروف از ضروریات است، اما اجرای درست آن نیز از ضروریات است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشمندان یادداشتی از یحیی یثربی؛
امر به معروف از ضروریات است، اما اجرای درست آن نیز از ضروریات است
ما باید امر به معروف و نهی از منکر را به معنای مجبور کردن ندانیم، بلکه به معنای راهنمایی کردن و وادار کردن بدانیم که کار خدا همین است و کار ما هم باید همین باشد و این راهنمایی و وادار کردن اصلا نیازی به زور و اجبار ندارد، زیرا انسان با زور و اجبار راهنمایی نمی شود، بلکه سرکوب می شود و از انسانیت در می آید.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سیدیحیی یثربی، مفسر قرآن و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی به بررسی امر به معروف و نهی از منکر و فلسفه آن پرداخته است که اکنون متن کامل آن از نظر شما می گذرد. فلسفه ی امر به معروف و نهی از منکر هم اکنون در جامعه ی ما، در چگونگی امر به معروف و نهی از منکر اختلاف است و برداشتهای گوناگونی از آنها دارند. من که این برداشتها را پیگیری می کنم، به این نتیجه رسیده ام که هنوز عده ای، معنای دقیق امر به معروف و نهی از منکر را نمی دانند. به همین دلیل بر خود لازم می دانم که با یک نگاه فلسفی، یعنی با تجزیه و تحلیل عقلانی، معنای امر به معروف و نهی از منکر را روشن ساخته و چگونگی انجام این دو وظیفه ی بزرگ را در نظام اسلامی توضیح دهم، تا مبادا کجفهمی دانسته یا ندانسته عده ای و وسوسه های کسانی که هدفی جز ایجاد اسلام هراسی ندارند، در ذهن جوانان کم تجربه ما، ایجاد شبهه کند. ما معمولاً، واژه امر و نهی را با قدرت و برتری همراه می سازیم، یعنی این گونه فکر می کنیم که امر و نهی همیشه از طرف کسی است که می تواند به طرف دیگر دستور دهد. مانند امر و نهی شاهان و امیران به رعیت و فرمانبران. آیا واقعاً معنای امر و نهی این است که یک نفر از جایگاه برتر، به دیگری دستوری صادر کند و او را مجبور سازد که کاری را انجام دهد و یا از انجام دادن کاری خودداری کند؟! من نمی خواهم بر سر معنای لغوی واژه ها چون و چرا کنم، هدف من توضیح عقلانی مسأله است که در اسلام همه کارها براساس عقل استوارند، تا جایی که علمای دین، احکام شرع را پشتوانه ی اجرای احکام عقل میدانند. چون در معنای امر و نهی نوعی اجبار را دخالت می دهیم، برخی از اهل کلام از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، امر به معروف و نهی از منکر را بر خدا واجب نمی دانند و دلیلشان هم این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر بر خدا واجب می شد، باید خداوند همه ی مردم را مجبور می کرد تا مؤمن و درستکار باشند. (مراجعه کنید به تجرید خواجه نصیر طوسی، مقصد ششم، مسأله ی شانزدهم) در حالیکه ما می بینیم، همه ی مردم چنین نیستند و از اینجا می فهمیم که امر به معروف و نهی از منکر بر خداوند واجب نیست. به نظر من دیدگاه چنین کسانی درست و منطقی نیست، زیرا آنان از یک نکته مهم غفلت کرده اند و آن اینکه رابطه ی خدا با مردم بر دو گونه است: رابطه ی تکوینی و رابطه ی تشریعی. در رابطه تکوینی، خداوند کارها را در اختیار خود دارد و با قوانین ویژه کار موجودات جهان را تدبیر می کند. رویش گیاهان و زندگی و مرگ انسانها، همه براساس این قوانین اداره می شوند، اما در حوزه دین و شریعت، رابطه ی خداوند با انسان براساس راهنمایی استوار است. خداوند انسان را به عنوان یک موجود آزاد و آگاه به راه راست هدایت می کند و نسبت به گمراهی ها هشدار می دهد. بدیهی است که در چنین رابطه ای اجبار و اکراه جایی ندارد، آنچه مهم است گفتگو با انسان است و هدف همه بعثتها، ابلاغ پیام خداوند و بشارت و انذار است، یعنی خداوند با پیام خود به انسان که موجودی است آگاه و آزاد، اطلاع رسانی می کند و با هدایت او به راه راست، او را به سرانجام نیک در دنیا و آخرت مژده می دهد و در عین حال او را هشدار می دهد که به بیراهه نرود تا در دنیا و آخرت زیان نبیند. بنابراین ما باید امر به معروف و نهی از منکر را به معنای مجبور کردن ندانیم، بلکه به معنای راهنمایی کردن و وادار کردن بدانیم که کار خدا همین است و کار ما هم باید همین باشد و این راهنمایی و وادار کردن اصلا نیازی به زور و اجبار ندارد، زیرا انسان با زور و اجبار راهنمایی نمی شود، بلکه سرکوب می شود و از انسانیت در می آید. انسان تا انسان است، خدا حرمت او را نگه می دارد و با او به عنوان یک طرف معتبر سخن می گوید و حتی در روز قیامت نیز به او حق استدلال می دهد و لذا بر آن میکوشد تا بر انسان حجت تمام شود، حتی به رسول خدا در آیه هایی که سرا پا معجزه اند، با بیان روشن توضیح می دهد که در مقابل منکران شکیبا باشد و اذیّت و آزار را تحمل کند، وگرنه اگر اجبار لازم بود، خود خدا می توانست، همه ی جهانیان را با ایمان و درستکار سازد. به این آیه ها (سوره ی انعام، آیه های 33 تا 35) توجه کنید و آنها را بارها و بارها بخوانید تا به درک درست برسید. «به يقين ميدانيم كه سخن آنان تو را اندوهگين ميسازد. آنان نه اینکه تو را باور ندارند، بلكه آن ستمكاران آيات خدا را انكار مي كنند! (33) پيش از تو نیز فرستادگان ديگر را باور نکردند و اين فرستادگان در برابر ناباوری آنان شكيبايي كردند و آزار ديدند تا اینکه به فریادشان رسیدیم و هیچ کس نمی نواند سخن خدا را تغییر دهد و تو بيترديد سرگذشت فرستادگان را شنيدهاي. (34) و اگر رویگرداني آنان بر تو گران آيد، اگر ميتواني شکافی در زمين يا نردباني به آسمان پيدا كن تا بلایی بر سر آنان بياوري. اگر خدا ميخواست همگان را هدايت ميكرد. زنهار كه از نادانان نباش! (35)» این است فرق یک دین عقلانی و درست که به انسان اصالت و اعتبار می دهد، با دین غیر عقلانی که انسان را ذاتا گنهکار می داند و هرگاه بخواهد و بتواند، با شکنجه و آزار، روح او را از دست شیطان نجات می دهد. (بنگرید به رفتار کلیساییان در قرون وسطی)
در پایان سه نکته را یادآور می شوم:
یکی اینکه بدون تردید، امر به معروف و نهی از منکر، عقلاً و شرعاً واجب است و با تأکیدی که قرآن و حدیث بر آن دارند، می توان آن را از ضروریات شمرد.
دوم اینکه، باید به این نکته توجه کنیم که امر به معروف و نهی از منکر، از طرف خدا و پیشوایان معصوم (ص) و مردم، به معنای اجبار نیست، بلکه به معنی هدایت و واداشتن است و به عبارت دیگر به معنای فرا خواندن به اجرای معروف و ترک منکر است.
سوم اینکه، چنانکه در آیه های بالا آمده، ما باید به آسانی حرمت مردم را نشکنیم و با قدرت و سلطه برخورد نکنیم، بلکه خودمان در راه دعوت و هدایت مردم شکیبا باشیم و رنج ببریم و زحمت بکشیم. چنانکه شیوه ی همه ی پیامبران این بود.
دریغا! که ما از این نکته غافلیم؛ ما می خواهیم خودمان راحت باشیم و به دلخواه خودمان رفتار کنیم و در صورت لزوم با مردم نیز با قدرت برخورد کنیم. ماباید بیش از زبان، با رفتارمان به هدایت مردم بپردازیم.
جوانان ما ببینند که مسئولان کشور ذرهای در فکر جاه و مال نیستند و شب و روز غصه ی مردم را می خورند. این را باید در عمل نشان دهیم. جوانان ما ببینند که ما چقدر قانعانه زندگی می کنیم. خانه و زندگیمان و وسیله ی رفت و آمدمان در حد طبقه ی محروم است. اینها مردم را هدایت می کند.
اما اگر ما در کاخها بنشینیم و ثروت اندوزی کنیم و تن به تجمل و تشریفات بدهیم، حتی از خیر فرش قرمز و ماشینهای تشریفاتی و استقبال و بدرقه ی ساختگی خودمان، صرف نظر نکنیم، از جوانان جامعه چه انتظاری می توانیم داشته باشیم!
بار دیگر شما را به دقت در آیه های بالا سفارش می کنم، مخصوصاً به آنکه انبیاء شکیبا بودند و آزار دیدند. آیا مسئولان ما چنین صفتی دارند؟ آیا ما به وظیفه ی خود عمل کرده ایم که سیلی به صورت دیگران بزنیم؟ امر به معروف از ضروریات است، اما اجرای درست آن نیز از ضروریات است.
با آرزوی توفیق همه ی کسانی که در راه امر به معروف و نهی از منکر، به وظیفه ی خود عمل کنند.
والسلام
دکتر سید یحیی یثربی
۱۳۹۳/۸/۳ - ۱۵:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد حدود امر به معروف و نهی از منکر
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد حدود امر به معروف و نهی از منکر تودههاى مردم حق ندارند به هيچ وجه در اجراى فریضه امر به معروف و نهی از منکر متوسل به خشونت شوند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز جمعى از مسئولين سايت مدرسة الامام على بن ابىهیئات مذهبی مهمترین بستر برای امر به معروف هستند
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها هیئات مذهبی مهمترین بستر برای امر به معروف هستند معاون تشکلهای مردمی و تذکرلسانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سومین نشست فصلی شورای هیئات مذهبی گفت هیئات مذهبی مهمترین بستر برای امر به معروف هستند به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلامانتقاد از طرح مجلس:اگرمردم در35سال گذشته امربه معروف نکرده اند با تکلیف قانونی هم انجام نمی دهند
انتقاد از طرح مجلس اگرمردم در35سال گذشته امربه معروف نکرده اند با تکلیف قانونی هم انجام نمی دهند فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه اعتماد در سرمقاله خود در انتقاد از طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است نوشتمصباح یزدی: نهی از منکر با زبان خشک جواب نمیدهد / در امر به معروف با بدفهمی مواجهیم
مصباح یزدی نهی از منکر با زبان خشک جواب نمیدهد در امر به معروف با بدفهمی مواجهیم فرهنگ > دین و اندیشه - فارس نوشت عضو مجلس خبرگان رهبری گفت نهی از منکر با زبان خشک جواب نمیدهد و باید روشی را جایگزین کرد که دیگران از آن استقبال کنند آیتالله محامر به معروف و نهی از منکر را تضعیف نکنید
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۴ آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره امر به معروف و نهی از منکر و حدود و ثغور آن بیان کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن کامل سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالی حضور حضرت آیتالله العظمیبخشدار مرکزی کامیاران: اجرای امر به معروف نیازمند عزم همگانی و نگاه مسئولانه است
بخشدار مرکزی کامیاران اجرای امر به معروف نیازمند عزم همگانی و نگاه مسئولانه استبخشدار مرکزی کامیاران گفت اجرای امر به معروف و نهی از منکر برای هدایت و نجات افراد در معرض خطر نیازمند عزم همگانی و نگاهی جدی و مسئولانه است به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران عطاءالله فرهادی شنبه شهشدار رییس جمهور نسبت به اجرای ناصحیح امر به معروف و نهی از منکر
هشدار رییس جمهور نسبت به اجرای ناصحیح امر به معروف و نهی از منکر رییسجمهور هشدار داد که مبادا روزی امر به معروف و نهی از منکر وسیلهای برای تفرقه و جدایی آحاد جامعه از یکدیگر باشد آفتاب حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع مردم زنجان با تاکید بر اینکه هیچ کنمایندگان مجلس محدوده حریم خصوصی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر را تعیین کردند
سیاسی مجلس نمایندگان مجلس محدوده حریم خصوصی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر را تعیین کردند با تصویب نمایندگان مجلس در اجرای امر به معروف و نهی از منکر قسمتهای مشترک آپارتمانها بیمارستانها هتلها و وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسهآیتالله حجتی: امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای احکام اسلامی است
آیتالله حجتی امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای احکام اسلامی استامام جمعه موقت کرمانشاه گفت امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای احکام اسلامی است آیتالله محمد حجتی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت امر به معروف و نهی از منکر بهعنوان دو فریضه مهم ازتصمیم مهم مجلس درباره اجرای امر به معروف در آپارتمانهای شخصی و ...
تصمیم مهم مجلس درباره اجرای امر به معروف در آپارتمانهای شخصی و تبصره این ماده تأکید میکند اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار میگیرند مانند قسمتهای مشترک آپارتمانها هتلها بیمارستانها و وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستبا تصویب نمایندگان مجلس اماکنی که بدون تجسسهشدار رییس جمهور نسبت به اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر/ مبادا امربه معروف وسیلهای برای تفرقه و جدایی
هشدار رییس جمهور نسبت به اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر مبادا امربه معروف وسیلهای برای تفرقه و جدایی تبدیل شود رییسجمهور هشدار داد که مبادا روزی امر به معروف و نهی از منکر وسیلهای برای تفرقه و جدایی آحاد جامعه از یکدیگر باشد به گزارش نامه نیوز حجتالاسلام و المسلمینمعاون فرماندار گچساران تاکید کرد لزوم اجرای دقیقتر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ماه محرم
معاون فرماندار گچساران تاکید کردلزوم اجرای دقیقتر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ماه محرممعاون سیاسی ـ اجتماعی فرماندار گچساران بر اجرای دقیقتر فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر در ماه محرم تاکید کرد سیدمرتضی سجادپور امروز در گفتوگو باخبرنگار فارس در گچساران با اشاره به جلمدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس: اجرای فریضه امربهمعروف نیاز به سازماندهی دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس اجرای فریضه امربهمعروف نیاز به سازماندهی داردمدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس گفت امربهمعروف و نهی از منکر به معنای احساس تکلیف باید در مسیر اصلاح جامعه و رشد و مقابله با انحراف فکری اخلاقی و اقتصادی باشد که نیازمند سازماندهی است به گزارش خبرگزدر آستانه هفته امر به معروف و نهی از منکر محقق میشود اجرای طرح «تذکر لسانی، پیام مهربانی و نظارت همگانی&
در آستانه هفته امر به معروف و نهی از منکر محقق میشوداجرای طرح تذکر لسانی پیام مهربانی و نظارت همگانی توسط بسیج نیشابورفرمانده ناحیه مقاومت بسیج نیشابور گفت بسیج نیشابور طرح تذکر لسانی پیام مهربانی و نظارت همگانی با عنوان طرح شهید خلیلی را با حضور تیمهای امر به معروف و نهی ازدبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی خبر داد اجرای طرح تذکر کتبی برای پیشبرد فریضه امر به م
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی خبر داداجرای طرح تذکر کتبی برای پیشبرد فریضه امر به معروف در خراسان شمالیدبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی از اجرای طرح تذکر کتبی در راستای پیشبرد فریضه امر به معروف و نهی از منکر در استان خبر داد به گامر به معروف و نهی از منکر باید از راه درست انجام شود
استانها مرکز قزوین حجت الاسلام باریک بین امر به معروف و نهی از منکر باید از راه درست انجام شود قزوین- خبرگزاری مهر امام جمعه موقت قزوین گفت امر به معروف و نهی از منکر رمز ماندگاری حاکمیت اسلامی است که باید به حق با رعایت اصول و از راه درست انجام شود به گزارش خبرنگار مهراتومبیل و قسمتهای مشترک آپارتمان در اجرای امر به معروف جزو حریم خصوصی محسوب نمیشوند
با مصوبه مجلس اتومبیل و قسمتهای مشترک آپارتمان در اجرای امر به معروف جزو حریم خصوصی محسوب نمیشوند نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خصوصیشدن قسمتهای مشترک آپارتمانها و نیز وسایل نقلیه جهت اجرای امر به معروف و نهی از منکر مخالفت کردند به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگارا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها