محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832612212
تزلزل بنای خانواده، قبل از پیدایش تکنولوژی جدید و از دوره رفورم آغاز شده بود/ خانواده چگونه تغییر کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشمندان داوری اردکانی:
تزلزل بنای خانواده، قبل از پیدایش تکنولوژی جدید و از دوره رفورم آغاز شده بود/ خانواده چگونه تغییر کرد؟
در بخشی از یادداشت داوریاردکانی در پرونده سیمای خانواده سوره اندیشه آمدهاست: اگر در دوره جدید خانواده صورت دیگری یافتهاست به این جهت نیست که تکنولوژی بهوجود آمده و نوع روابط و مناسبات مردمان را تغییر داده است. پیدایش تکنولوژی هم مسبوق به تغییری است که در نحوه تفکر بشر پدید آمده است. تزلزل بنای خانواده، حتی قبل از پیدایش تکنولوژی جدید، یعنی از دوره رفورم آغاز شده بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، این متن گزیدهای است از مطلبی که داوری اردکانی پیش از این با عنوان «مبانی نظری تمدن و مناسبات انسانی(خانواده)» منتشر کرده است.
در مورد خانواده و مناسبات خانوادگی وقتی میگوییم خانوادهی جدید جمع پدر و مادر و فرزندان است، چیزی از حقیقت و ماهیت خانواده نگفتهایم و به این جهت، عوارض و لوازم ذاتی آن را نمیتوانیم بفهمیم و این دوری باعث میشود که مثلاً سستی علایق خانوادگی را تابع و فرع تأثیرات خارجی و عوامل اجتماعی و نفسانی قلمداد کنیم. درست است که نوعی ملازمت میان این عوامل از یک سو و عوارض خانوادگی از سوی دیگر وجود دارد، اما این ملازمت بدان معنی نیست که ظهور یکی پیدایش آن دیگری را باعث شده است و ما قادریم یکی از آنها را از میان برداریم تا دیگری هم مرتفع شود. با همهی اینها غرض آن نیست که بگوییم تأثیر و تأثر در جزئیات امور مربوط به خانواده و عوارض آن به هیچ وجه نباید مطرح باشد، بلکه مقصود این است که لزوم تحقیق در معنی تأثیر و تأثر را مورد تأکید قرار دهیم و در صدد باشیم که منشأ و اصل تحول و تغییر خانواده را کشف کنیم.
وقتی تمدن تازهای میآید که جای تمدن گذشته را بگیرد، سخن از تأثیرات گفتن، اگر مبتنی بر علم کلی نسبت به تمدن نباشد، مشغولیت و اتلاف وقت است. شاید در برخوردهایی که میان تمدنهای قدیم به وجود آمده است، یک تمدن تأثیرات بسیار جزئی و سطحی در تمدن دیگر گذاشته باشد، اما برخورد تمدن جدید با تمدنهای قدیمی ـ و بهعبارت صحیحتر با بازمانده عادات و آداب قدیمی آن تمدنها ـ با برخورد فیمابین تمدنهای قدیم تفاوت دارد. البته تمدنهایی بودهاند که از میان رفته یا بهعبارت دیگر صورت خود را از دست داده و صورت تازه پذیرفتهاند( و مخصوصا از آغاز تاریخ فلسفه، یونانیمآبی از عوارض مؤثر در تمدن اسلامی و قرون وسطای مسیحی شده است، اما تمدن جدید چنان است که باید به همه تمدنها صورت بدهد و چون این تمدن در عصر حاضر از تکنولوژی منفک نیست، میتوان مسئله را به این صورت طرح کرد که مثلاً تکنولوژی در تحول خانواده چه سهمی دارد. گرچه به ظاهر ممکن است به نتایجی هم برسیم، یک نکته را نباید از نظر دور بداریم و آن اینکه تحول ابتدا در تکنولوژی صورت نمیگیرد و از آنجا در نظامات و تأسیسات اجتماعی اثر نمیگذارد، بلکه در واقع این تحول در تکنولوژی و در تأسیسات اجتماعی ظاهر میشود؛ زیرا همهی اینها مظاهر امر واحدی هستند که تمدن غربی است. بهعبارت دیگر، این تحول بسط اصل تمدن در همهی شئون آن است و این اصل در تمدن جدید عبارت است از اومانیسم یا قول به اصالت بشر. خودبنیادی(سوبژکتیویته) بشر است که مخصوصا در عصر ما به صورت قول به اصالت علم و اصالت نفسانیات و اصالت اجتماعیات و انواع ایسمهای فلسفی و ایدئولوژیها ظاهر شده است.
کسانی هستند که در میان ایسمها به انتخاب و به ترجیح یکی بر دیگری میپردازند، به این قصد که مثلا آثار بقیه را از بین ببرند و جلو نشر آنها را بگیرند. آنها نمیدانند که سیر تحول یک تمدن تابع اراده و اغراض اشخاص نیست و بسط یک تمدن را نمیتوان با حرفها و بحثهای مخالف متوقف کرد؛ چنانکه وقتی تمدن جدید غربی بهوجود آمد و تاحدودی بسط یافت، اقوام غیرغربی به درجات مختلف ناگزیر شدند که با آن تمدن تماس پیدا کنند و به اقتباس صورت آن تمدن بپردازند و تا آنجا که میتوانند غربی شوند. مسئلهای که در این مورد مخصوصا برای اقوامی که دیرتر به این سعی پرداختهاند یا سیر آنها کُند و نامنظم بوده است مطرح میشود این است که چگونه در تماسی که با غرب پیدا کردهاند به انتخاب بپردازند و به اخذ شئون مفید تمدن غربی و ترک آنچه لازم نمیدانند و یا به جمع و تلفیق میان تمدن قدیم و جدید بپردازند. این مسئله در اصل و اساس غلط طرح شده و مبتنی بر تصوری غلط از تاریخ اعم از فرهنگ و تمدن است؛ زیرا چنانکه گفته شد، تمدن مرکب از اجزای پراکندهای نیست که بتوان بعضی را اختیار کرده و بعضی دیگر را واگذاشت. اگر قومی بخواهد بر مبنای این تصور نادرست به اقتباس تمدن غربی بپردازد و توجه به مبانی فکری این تمدن نکند و نداند که مبنای عظیم آن مؤسس بر چه اساسی است و چگونه بسط یافته است، دچار سرگردانی و بیسروسامانی میشود و از راه بازمیماند.
در اینجا یک نکته باریک هست که ممکن است منشأ سوءتفاهمهای عمده بشود و آن این است که اقوامی که گذشته تاریخی و تمدن قدیمی دارند و دوره تمدنشان به سر آمده و آداب و رسوم و سنن گذشتهی آنها بهعنوان عادات خشک و خالی درآمده است، در مواجهه با تمدن غربی میپندارند که میتوان این عادات و آداب را اصل قرار داد و با توجه به آنها به اقتباس فرهنگ غربی پرداخت. تردیدی نیست که بدون اُنس و آشنایی با گذشته و تذکر نسبت به آن، تماس جدی با تفکر و تمدن غربی هم امکان ندارد. اما این عادات خشک و خالی را بهجای فرهنگ و تمدن گذشته تلقی کردن، دوری و بیگانگی نسبت به گذشته است و اصرار در آن ما را از گذشته و آینده دور میسازد و بیش از پیش پریشان و سرگردانمان میکند؛ و عجیب این است که کسانی که به اینگونه وعظها میپردازند، هرگز از حدود بیان سخنان شعارمانند خارج نمیشوند و حاضر به طرح جدی علم و تمدن جدید نمیشوند تا دریابند که این تمدن با آداب و سنن گذشته نمیتواند مناسبتی داشته باشد. وانگهی، اینکه امروز به همه چیز و از جمله به این آداب و عادات و به گذشته، بهعنوان شیء و بهاصطلاح به نحو ابژکتیو نظر میکنیم و این روش را بهعنوان مطلق روش پژوهش میانگاریم، مگر نه این است که این روش هم غربی است و نتیجهاش این است که به گذشته نیز صورت غربی بدهیم و آن را قلب کنیم؟
با توجه به این مقدمه، نمیتوان خانواده را بهعنوان جزئی از تمدن که تحول آن تحت تأثیر اجزای دیگر صورت میگیرد، تلقی کرد و اگر در دوره جدید خانواده صورت دیگری یافته است به این جهت نیست که مثلا تکنولوژی بهوجود آمده و نوع روابط و مناسبات مردمان را تغییر داده است، بلکه پیدایش تکنولوژی هم مسبوق به تغییر و دگرگونیای است که در نحوه تفکر بشر پدید آمده و اگر فیالمثل در قرون وسطی خدا دائرمدار کائنات بوده، در دوره جدید بازگشت همه چیز به بشر است و بشر اصالت دارد. منتهی چون این تغییرات کموبیش بهنحو متلازم صورت میگیرد، گمان میکنیم که تغییر یکی باید جهت تغییر دیگری باشد، وگرنه، با مراجعه به تاریخ معلوم میشود که تزلزل بنای خانواده، حتی قبل از پیدایش تکنولوژی جدید، یعنی از دوره رفورم آغاز شده بود.
اگر این اصل را بپذیریم، تفکیک خانواده و فرهنگ جز یک انتزاع نمیتواند باشد. خانواده یکی از مظاهر فرهنگ و ادب هر دورهای است؛ نه جزیی از آن و اگر در طیّ تاریخ صورتهای مختلف پیدا کرده است، جهتش این است که ادب و فرهنگ تغییر کرده است. اما هنوز نمیدانیم این ادب و فرهنگ چیست و آنچه تاکنون درباره آن گفته شد، با توجه به مفهوم اجمالی آن بوده است. غالبا بحث و نزاع میشود که آیا فرهنگ یک قوم منشأ تحولات اقتصادی و اجتماعی است، یا برعکس، تحولات مادی و اجتماعی مبنای تحول فرهنگ است... تا وقتی که معنی محصّلی از فرهنگ و تحولات مادی و اجتماعی نداشته باشیم ورود در اینگونه نزاعها بیمعنی است.
....................................
منبع:
وبسایت مجله سوره اندیشه sooremag.ir
۱۳۹۳/۷/۳۰ - ۱۵:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
موضوعات اصلی حکم رهبر انقلاب برای آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
موضوعات اصلی حکم رهبر انقلاب برای آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگ > دین و اندیشه - حضرت آیتالله خامنهای در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی طی حکمی علاوه بر انتصاب سه عضو حقوقی جدید راهبردهای اصلی شورا و حوزه فرهنگ را تعیین کردند بهمدیر آموزشهای فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها خبر داد آغاز دوره آموزش مجازی ویژه دانشجویان جدیدالورود
مدیر آموزشهای فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها خبر دادآغاز دوره آموزش مجازی ویژه دانشجویان جدیدالورودمدیر آموزشهای فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها گفت دوره آموزش مجازی ویژه دانشجویان جدیدالورود در دو بخش سبک زندگی دانشجویی و دانستنیهای ترم اولی کار خود را آغاز کرددر پی صدور حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد پیام قدردانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از
در پی صدور حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شدپیام قدردانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از رهبر معظم انقلابدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی ضمن تشکر از حسن نظر مقام معظم رهبری بر استمرار مجاهدت این شورا در خصوص منویات معظم له تأکید کرد به گزارش گروهآغاز ثبتنام دوره جدید عکاسی مقدماتی باشگاه خبری «توانا»
آغاز ثبتنام دوره جدید عکاسی مقدماتی باشگاه خبری تواناثبتنام دوره جدید آموزش عکاسی مقدماتی باشگاه خبری خبرگزاری فارس توانا آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس پس از برگزاری موفقیتآمیز دو دوره آموزشی عکاسی مقدماتی باشگاه خبری خبرگزاری فارس توانا در نظر دارد سومین دوره آموزشی عکارهبر انقلاب در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی: شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانهای کاهش یابد
رهبر انقلاب در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانهای کاهش یابد دلبستگان فرهنگ دینی و انقلابی را امیدوار و معارضان را ناامید کنید ۳ عضو حقوقی به شورا اضافه شدندحضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدیدحکم رهبر معظم انقلاب در آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
حکم رهبر معظم انقلاب در آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی ۷ اولویت کاری این شورا را مشخص کردند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر حضرت آیت الله خامنه ای رهبرهبر معظم انقلاب با صدور حکم آغاز دورهی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کردند
رهبر معظم انقلاب با صدور حکم آغاز دورهی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کردند حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانهی آغاز دورهی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی بر مدیریت راهبردی چالشهای حوزهی فرهنگ با استفاده کامل و کارآمد و همافزا از هحکم آغاز دوره جدید رهبری برای شورایعالی انقلاب فرهنگی
حکم آغاز دوره جدید رهبری برای شورایعالی انقلاب فرهنگی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی بر مدیریت راهبردی چالشهای حوزه فرهنگ با استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت ها و ظرفیت ها مهار تهدیدهحکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبیین تکالیف اصلی و هفت اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز خشم فلسطینی ها در کرانه باختری با شعار مسجدالقصی در خطر است بازیهای پاراآسیایی 2014 رسما افتتاح شد و پیگیری مسئله زیست محیطی دریاچه ارومیه از عناوین مهم اخبار شبکه یک سیما در رپس از گذشت 6 سال از زمان آغاز احداث ساختمان جدید آموزشی دانشگاه پیامنور طبس به بهرهبرداری رسید
پس از گذشت 6 سال از زمان آغاز احداثساختمان جدید آموزشی دانشگاه پیامنور طبس به بهرهبرداری رسیدساختمان جدید آموزشی دانشگاه پیام نور طبس که کار احداث آن از سال 1387آغاز شده است سرانجام پس از گذشت بیش از 6 سال به بهرهبرداری رسید به گزارش خبرگزاری فارس از طبس ساختمان جدید آموزشیآغاز دور جدید توزیع سبد کالا/ احتمال ورود 2.5 میلیون نفر به لیست جدید
آغاز دور جدید توزیع سبد کالا احتمال ورود 2 5 میلیون نفر به لیست جدید در حالی محمدباقر نوبخت آغاز دور جدید توزیع سبد کالا بین 7 5 میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در هفته آینده خبر داده است که پیش تر وزیر کار از شناسایی 2 5 میلیون نفر دیگر تا آبان ماه خبر دادهآغاز دور جدید مبارزات و مقاومت کُردهای «عینالعرب» در برابر «داعش»
آغاز دور جدید مبارزات و مقاومت کُردهای عینالعرب در برابر داعش تاریخ انتشار جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۱۶ با وجود گذشت یک ماه از آغاز حملات گروه تروریستی تکفیری «داعش» به منطقه «عینالعرب» مقاومت در این شهر ادامه دارد و منابع آگاه کُرد از آغاز دورهفتمین دوره جشنواره حرکت در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد
هفتمین دوره جشنواره حرکت در دانشگاه تبریز آغاز به کار کردنمایشگاه سالانه دستاوردهای انجمنهای علمی – دانشجویی دانشگاه تبریز در قالب هفتمین دوره جشنواره حرکت در نگارخانه شهید آوینی این دانشگاه آغاز به کار کرد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز مهدقایقی قبل صورت گرفت آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس با ۹۴ کرسی خالی نمایندگان
دقایقی قبل صورت گرفتآغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس با ۹۴ کرسی خالی نمایندگاننشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس از دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی و با ۹۴ صندلی خالی وکلای ملت آغاز شد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلرییس مجلس: پست باید از تکنولوژیهای جدید استفاده کند
رییس مجلس پست باید از تکنولوژیهای جدید استفاده کند رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان گفت کشور ما سابقه طولانی در زمینه پست دارد و در این عرصه در گذشتههای دور حضور یافته است و به این بعد مهم باید توجه کرد به گزارش نامهنیوز علی لاریجانی که در مراسم گرامیداشت روز جهانی پست سخن مدر برنامه دیروز امروز فردا بررسی میشود «دوره جدید قوه قضائیه مطالبات مردم و واقعیات موجود» با حضور
در برنامه دیروز امروز فردا بررسی میشوددوره جدید قوه قضائیه مطالبات مردم و واقعیات موجود با حضور حجتالاسلام منتظری و پورمختاربرنامه دیروز امروز فردا با موضوع دور جدید مطالبات مردم و واقعیات موجود در گفتوگوی حجتالاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری و محمدعلی پورمختار رمراسم افتتاحیه دوره جدید مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی
۲۲۵۴۳۶ ۱۳۹۳ ۷ ۲۱ - ۱۴ ۲۵گزارش تصویری مراسم افتتاحیه دوره جدید مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی عکاس محمد کوهپایی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۷ ۲۱ - ۱۴ ۲۵-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها