تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798550233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از بررسی زوایای غفلت از حماسه‌های انقلابی حماسه 30 مهر در همدان مغفول مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از بررسی زوایای غفلت از حماسه‌های انقلابی
حماسه 30 مهر در همدان مغفول مانده است
اگر متولیان 30 مهر به دنبال احیای ارزش‌های گم شده حماسه 30 مهر هستند، باید تمام تلاش خود را در راستای شناسایی سرآغازهای انقلاب همچون این وقایع انقلابی داشته باشند.

خبرگزاری فارس: حماسه 30 مهر در همدان مغفول مانده است



به گزارش خبرگزاری فارس، 30 مهرماه سال 57 سرآغاز انقلاب در همدان به شمار می‌آید، سرآغازی که شاید آنگونه که باید بعد از 35 سال به آن پرداخته نشده و در حال سپردن در دست‌های فراموشی است. 30 مهر نشان از غیرت، بزرگی، روحیه انقلابی دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم در سال 57 دارد، دانش‌آموزانی که برای دفاع از دین خود در برابر رژیم طاغوت با تمام غیرت ایستادگی کردند. اما امروز وقتی از دانش‌آموزان و دانشجویان در مورد 30 مهر سوال می‌شود جز بی‌خبری از حماسه 30 مهر چیزی حاصل نمی‌شود. در راستای بازبینی حماسه 30 مهر و تحلیل چگونگی احیای روحیه انقلابی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان گفتمانی با حضور یک استاد دانشگاه و دو فعال دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار کردیم تا علت فراموشی این واقعه را از دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم.

جعفر محقق استاد دانشگاه‌های همدان، کسی است که خود در روز قیام 30 مهر 57، در بین دانش‌آموزان حضور داشته و از نزدیک آن وقایع را لمس کرده است. وی با بیان اینکه آن روز دانش‌آموز 14 ساله مدرسه «سیروس کبیر» بوده، در راهپیمایی آن روز شرکت داشته و بعد از راهپیمایی، به آتش کشیدن بانک سپه امامزاده عبدالله و تیراندازی شهربانی به تظاهرکنندگان به مدرسه آخوند پناه می‌برد. محقق با بیان این که این تظاهرات به 13 آبان منتهی شد و بابی برای شروع انقلاب در همدان بود، گفت: زوایای مختلف این حماسه که سرمنشاء انقلاب در همدان بوده باید بررسی و شفاف‌سازی شود. وی افزود: 30 مهر همدان حلقه مفقوده در خاطرات انقلاب همدان بود که به همان سرعتی که ظهور کرد، فروکش کرد. این محقق و تحلیل‌گر سیاسی، این روز را نقطه مبارکی برای آغاز درگیری‌های مردم در انقلاب مخصوصاً قشر جوان دانست و گفت: یکی از عوامل تأثیرگذار در انقلاب چله‌هایی بود به مناسبت شهادت مردم برگزار و باعث یادآوری خاطرات و در نتیجه زنده شدن جنبش مردم می‌شد، اما حماسه 30 مهر مغفول مانده است. وی با تأکید بر اینکه 30 مهر می‌توانست سرمنشاء بسیاری از تحولات در استان باشد، تصریح کرد: حماسه 30 مهر باید همانند قیام مردم قم و تبریز مبنای فعالیت‌ها در استان قرار گیرد، ولی تا به امروز شاهد این موضوع نبوده‌ایم. محقق مسئولان همدان را در مغفول ماندن حماسه 30 مهر مقصر دانست و افزود: همدان همواره میزبان مسئولان غیربومی بوده که دغدغه فرهنگ بومی همدان را ندارند. وی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را یکی از متولیان در امر بزرگداشت حماسه 30 مهر دانست و گفت: انجمن اسلامی از لحاظ محتوایی آمیخته با انقلاب است، اما کار قابل توجهی که بتوان به آن استناد کرد، تا به حال برای این امر انجام نداده است. این استاد دانشگاه آموزش و پرورش را یکی دیگر از متولیان بزرگداشت حماسه 30 مهر برشمرد و اضافه کرد: آموزش و پرورش در این زمینه غفلت‌های بزرگی داشته، چرا که سرمنشاء این حماسه، مدرسه بوده است. وی رسانه‌های بزرگ از جمله صدا و سیما را به عنوان مرکز ثقل ترویج این وقایع و حماسه‌ها دانست و گفت: حماسه‌هایی از جمله 30 مهر 57 ارزش‌های انقلاب هستند که صدا و سیما باید برای نشان دادن این ارزش‌ها تلاش کند. محقق با اشاره به اینکه بسیج دانش‌آموزی نقش فراگیر و سازنده‌ای در کشور دارد، گفت: بسیج باید متفکرانه به میدان آمده و شعار انقلاب و اسلام را به گوش همه جهانیان برسانند تا 30 مهر همدان به عنوان سرآغازی از انقلاب معرفی شود. وی با بیان اینکه مردم باید مطالبه‌گر بزرگداشت 30 مهر باشند، تأکید کرد: متولیان امر باید به این باور برسند که 30 مهر یک واقعه و اتفاق تاریخی بوده که تولیت آن را برعهده دارند. مدرس دانشگاه و تحلیل‌گر حماسه 30 مهر افزود: در سال 91 یکی از مطالبات مردم از شهرداری نام‌گذاری خیابانی به نام 30 مهر بود که همچنان اقدامی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه مردم باید از شورای شهر برای ایجاد نماد یا یادبودی درباره 30 مهر در استان مطالبه کنند، خاطرنشان کرد: جهانیان باید به عظمت انقلاب پی ببرند چرا که تحولی که انقلاب در قشر نوجوان و جوان ایجاد کرد، بسیار عمیق و بزرگ بود.

موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود این که دانش‌آموزان و دانشجویان امروز، چقدر در مورد حماسه 30 مهر مطلع هستند و آیا متولیان این امر آنگونه که باید در شناسایی حماسه‌های انقلابی کار کرده‌اند یا نه؟ و آیا جوانان امروز با جوانان دیروز تفاوت دارند؟ عضو انجمن اسلامی دانش‌آموزی در این زمینه با بیان اینکه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی سعی شده برنامه‌های جریان‌سازی در راستای شناسایی ارزش‌های انقلاب اجرا شود، اظهار کرد: تعداد کمی از دانش‌آموزان از واقعه 30 مهر مطلع هستند و در همین راستا هر ساله در 30 مهر یادبودهایی گرفته می‌شود تا ارزش حماسی این روز به آن‌ها معرفی شود. مرتضی جهانی کمبود امکانات و بودجه را از عوامل کاهش فعالیت در این زمینه دانست و گفت: دانش‌آموزان امروز اهمیت حماسه 30 مهر و بزرگی دانش‌آموزان آن دوران را می‌دانند و برای آن‌ها ارزش قائل‌ هستند. وی 30 مهر را نمونه‌ای از قیام دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: البته اصل 30 مهر نیست، بلکه ارزش‌های 30 مهر از جمله فطرت پاک و روحیه انسانی جوانان مورد توجه است که باید مورد تجلی قرار گیرد. عضو انجمن اسلامی دانش‌آموزی اضافه کرد: روحیه انقلابی و تقوای دانش‌آموزانی که این حماسه را آفریدند با مورد توجه قرار گیرد تا بین دانش‌آموزان امروزی هم نمو پیدا کند. وی از آموزش و پرورش گله‌مند شد که در راستای شناسایی ارزش‌های 30 مهر اقدامی انجام نمی‌دهد و گفت: مبحث حماسه 30 مهر باید به گونه‌ای به دانش‌آموزان گفته شود که باعث جذب آن‌ها شود. اما در بخش دیگری از گفتمان این سوال مطرح می‌شود که آیا دانش‌آموزان و دانشجویان امروزی از نظر تفکری رشد داشته‌اند یا پسرفت؟ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی همدان معتقد است دانش‌آموزان و دانشجویان امروز روحیه قوی‌تر و منسجم‌تری نسبت به دانش آموزان و دانشجویان سال‌های انقلاب دارند. داوود سرمدی اظهار کرد: فضای انقلابی سال 57 از جمله 30 مهر یک انقلابی و پرجنب و جوش بود که انرژی بالقوه جوانان را بالفعل می‌کرد. وی افزود: دانش‌آموز و دانشجوی امروزی دارای همان روحیه استکبار ستیزی و آرمانی است و تنها شرایط به ظهور درآمدن آن تغییر کرده است. دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل همدان نقش دانش‌آموزان و دانشجویان را بسیار پررنگ‌تر و پرانرژی‌تر دانست و گفت: دانش‌آموزان در حماسه 30 مهر فرزندان زمانه طاغوت بوده‌اند، در حالی که فرزندان امروز فرزندان انقلاب هستند. وی با بیان اینکه امروز اکثریت دانشجویان از حماسه 30 مهر اطلاع ندارند، یادآور شد: درگیری دانشجویان با فضای مدرن، فضای تحصیلی حاکم در دانشگاه‌ها، تکنولوژی و مدرنیته در زندگی‌ها فعالیت مفید در این زمینه را از دانشجویان گرفته است. سرمدی تصریح کرد: مشکل اساسی در فضای مدرنیته و فضای جنگ نرم است که اجازه نمی‌دهد دانشجویان خالصانه در تشکل‌ها مشغول فعالیت باشند. وی گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان امروز در مقایسه با دانش‌آموزان و دانشجویان آن زمان بسیار قوی‌ترند، ولی جوانان امروز تأثیر گرفته از جنگ نرم هستند. سرمدی یکی دیگر از مشکلات را ضعف مدیریت انقلابی در کشور دانست و افزود: مدیران ما مدیران ساعتی هستند که تنها برای رفع تکلیف کار می‌کنند.

سؤال دیگری که مطرح شد، این که چه باید کرد تا جوانان غیور امروز بتوانند با حماسه‌هایی که سرآغاز انقلاب شدند آشنا کرد؟ سرمدی در این ارتباط گفت: عدم ارتباط تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با مردم از نقطه ضعف‌هایی است که باید به آن توجه کرد. وی با بیان اینکه اتحاد بین مدارس، دانشجو و حوزه باید محقق شود، تصریح کرد: پیشبرد انقلاب نیاز به اتحاد بین اقشار مختلف مردم است و با مدیریت انقلابی بعد از 35 سال باید از دوران نهفته انقلاب خارج شویم. این دانشجوی فعال سیاسی با بیان اینکه عدم اعتماد به جوانان یکی از مشکلات بزرگ در کشور است تصریح کرد: در هر دورانی که مسئولیت به جوانان واگذار شده، آن دوره از پویایی بیشتری برخوردار بوده است. وی با بیان اینکه رشد انقلاب در گروی بالندگی جوانان است، گفت: باید صف‌کشی دشمنان برای نابودی انقلاب و اسلام را به همه اقشار مردم نشان داد تا بتوان ارزش‌های انقلاب را حفظ کرد. :: :: :: اگر متولیان 30 مهر به دنبال احیاء ارزش‌های گم شده 30 مهر هستند باید تمام تلاش خود را در راستای شناسایی سرآغازهایی همچون 30 مهر داشته باشند. گره‌های کور تاریخی این واقعه باید باز شده و زوایای مختلف حماسه 30 مهر برای مردم مشخص شود تا بتوان با اقدامات لازم این وقایع را به عنوان سرمنشاء انقلاب مطرح کرد. ---------------------------- گزارش از: مرضیه خلیلی ---------------------------- انتهای پیام/89029/ب۴۰

93/07/30 - 13:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن