محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827569691
جریان مباهله و مفاد قرارداد پیامبر (ص) با مسیحیان/ اعمال و دعای روز مباهله
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی به مناسبت 24 ذیالحجه/
جریان مباهله و مفاد قرارداد پیامبر (ص) با مسیحیان/ اعمال و دعای روز مباهله
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: بیست و چهارم ذیالحجّه نه تنها روز مباهله و روز نزول آیه «تطهیر» بر قلب مبارک پیامبر(ص) است بلکه در این روز حضرت امیرالمؤمنین(ع)در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ..» در شان ایشان بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل گردید.
خبرگزاری مهر - سرویس دین و اندیشه: یکی از انواع نفرین حق، «مباهله» است، «مباهله» از ریشه «بَهْل» به معنای لعن است اما راغب اصفهانی معتقد است که «بهل» (بر وزن اهل)، به معناى رها کردن و قید و بند را از چیزى برداشتن است؛ به همین جهت هنگامى که حیوانى را به حال خود واگذارند تا نوزادش بتواند به آزادى شیر بنوشد، به او«باهل» مى گویند، و« ابتهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى کار به خدا است؛ مانند سخن خداوند که در آیه مباهله می فرماید: «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِین؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». سپس در پایان می گوید: کسی که ابتهال را به لعن و دوری از خدا تعریف کرده، به این جهت است که استرسال و رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خود این نتایج را به دنبال مىآورد.
مباهله در اصطلاح
با توجه به آیه61 سوره آل عمران، مباهله به معناى نفرین کردن دو نفر نسبت به یکدیگر است بدین ترتیب که افرادى که درباره یک مسئله مهم مذهبى با هم نزاع دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا ساخته و مجازات کند. پس مورد تشریع مباهله، مخصوص اختلافات و منازعات دینی و مذهبى است تا جایى که با گفت و گو حل نشود و کار به انکار و مکابره بکشد. به بیان دیگر مباهله یعنى نفرین کردن یکدیگر تا هر کس بر باطل بوده مورد غضب الاهى قرار گیرد و آن کس که بر حق است شناخته شود و بدین گونه حق از باطل تشخیص داده شود. طبیعی است که طرفین مباهله، باید معتقد به پروردگار باشند تا بتوانند اقدام به چنین کاری نمایند، چون فردی که خداپرست نیست، نمی تواند از خداوند درخواستی داشته باشد.
عمومیت مباهله
با توجه به شأن نزول آیه شریفه مباهله که روى سخنش تنها به پیامبر اسلام (ص) است شاید گفته شود که مباهله، مخصوص زمان پیامبر (ص) است، ولی این سخن درستی نیست و نمی توان مباهله را ویژه زمان پیامبر (ص) دانست، بلکه دیگر مؤمنان نیز مى توانند مباهله کنند؛ زیرا اولاً بر اساس قانون مسلم اصولی، شأن نزول آیه موجب تخصیص آیه نمی شود. ثانیاً شکى نیست که آیه مباهله هرچند یک دستور کلى براى دعوت به مباهله به مسلمانان نمى دهد بلکه روى سخن در آن تنها با پیامبر اسلام (ص) است، ولى این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان یک حکم عمومى باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خدا پرستى کامل برخوردارند هنگامى که استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جایى نرسد، آنها را دعوت به مباهله کنند.ثالثاً: از روایاتى که در منابع اسلامى نقل شده نیز عمومیت این حکم استفاده مى شود: مرحوم کلینی، در کافی حدیثى از امام صادق (ع) نقل کرده که به یکی از اصحاب خویش فرمود: اگر مخالفان سخنان حقّت را نپذیرفتند آنها را به مباهله دعوت کن. از این رو می توان معتقد بود که هر کس با حفظ شرایطی که بیان شد برای اثبات حقانیت خویش در مقابل دشمنان ایمانش بتواند مباهله کند.
شرایط مباهله
همان گونه که از تعریف مباهله بر می آید، مباهله یک نحوه از دعا است؛ از این رو گفته اند: شرایطی که برای دعا ذکر شده، برای مباهله نیز لازم است، ولی با توجه به اینکه مباهله دعای خاصی است، تبعاً دارای ویژگی ها و شرایط ویژه ای نیز می باشد، از جمله کسی که می خواهد مباهله کند باید خود را سه روز اصلاح اخلاقى کند، روزه بگیرد، غسل کند، با کسى که مى خواهد مباهله کند به صحرا برود، ساعتى که در آن مباهله می شود: بین الطلوعین؛ یعنی میان سپیده دم تا برآمدن آفتاب است، انگشتان دست راستش را در انگشتان راست او بیفکند، از خودش آغاز کند و بگوید: « اللّهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ الارَضینَ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اِنْ کانَ فُلانٌ جَحَدَ الْحَقَّ وَ کَفَرَ بِهِ فأَنْزِلْ عَلَیْهِ حُسْبانا مِنَ السَّماءِ وَ عَذابا الیما» یعنی: اى خدایى که پروردگار آسمان هاى هفتگانه و زمین هاى هفتگانه و پروردگار عرش با عظمت هستى! اگر فلانى (طرف مقابل در مباهله) منکر حق است و نسبت به آن کفر مى ورزد، پس نازل گردان بر او آتشى از آسمان و عذابى دردناک. و بعد بار دیگر این دعا را تکرار کند.
مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران
در سال دهم هجرى (632 م) که پایه هاى حکومت اسلام کاملاً مستحکم شده بود، پیامبر گرامى اسلام حضرت محمد (ص) به موازات مکاتبه با سران دولِ جهان و مراکز مذهبى، نامه اى نیز براى اسقف نجران «ابو حارثه» فرستاد و اهالى آن منطقه را به اسلام دعوت کرد. متن این نامه بدین شرح است:
به نام خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب. این نامه اى است از محمد پیامبر (ص) و فرستاده خدا به اسقف نجران. خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش و شما را از پرستش و عبادت بندگان به پرستش خدا دعوت مى کنم؛ شما را دعوت مى کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و تحت ولایت خداوند در آیید و اگر این دعوت را نمى پذیرید، باید به حکومت اسلامى جزیه (مالیات) بپردازید، وگرنه با شما اعلام جنگ مى کنم. والسلام.
فرستادگان حضرت محمد (ص) وارد نجران شده و نامه حضرت را به اسقف نجران دادند. اسقف نامه را با دقت خواند. وقتى از محتواى نامه مطلع شد، وحشت عجیبى سراپاى وجودش را فرا گرفت. شخصى را نزد «شرحبیل بن وداعه»، که شخصى با درایت و کاردان بود، فرستاد و او را به خدمت فرا خواند و نظر او را درباره نامه پیامبر جویا شد. شرحبیل گفت: ما مکررا از پیشوایان مذهبى مان شنیده ایم و به این مطلب یقین داریم که خداوند به حضرت ابراهیم وعده داده است که نبوت را از نسل اسحاق به فرزندان اسماعیل منتقل کند و هیچ بعید نیست که محمد همان پیامبر موعود باشد. با این حال، این یک مسئله مذهبى و مربوط به نبوت است و من در این گونه مسائل نظرى ندارم؛ اگر از امور دنیوى بود، بدون شک اظهار نظر مى کردم و از هیچ گونه تلاشى فروگذار نمى کردم اسقف به دنبال دو نفر دیگر به نام هاى «عبدالله بن شرحبیل» و «جبار بن فیض» فرستاد و نظر آنها را نیز جویا شد. آنها نیز همان پاسخ شرحبیل را تکرار کردند.نگرانى اسقف بیشتر شد و دستور داد ناقوس ها را به صدا در آوردند. پس از این که همه مردم نجران گرد آمدند، اسقف نامه پیامبر را براى مردم خواند و از آنان نظرخواهى کرد. نتیجه این شد که گروهى از صاحب نظران را براى بررسى اوضاع و احوال پیامبر گرامى (ص) به مدینه بفرستند. بنابراین 70 نفر از نخبگان و دانایان انتخاب شدند که در رأس آنان 3 تن از رهبران مذهبى قرار داشتند: «ابو حارثه بن علقمه»، اسقف اعظم نجران، که سمت نمایندگى رسمى کلیساهاى روم را در حجاز به عهده داشت؛ «عبدالمسیح» که لقبش «عاقب» بود و به عقل و درایت شهرت داشت؛ «أیهم» که به او «سید» مى گفتند.
هیئت نمایندگى مسیحیان در مدینه
هیئت نمایندگى مسیحیان وارد مدینه شدند. قبل از آن که نزد پیامبر اکرم (ص) بروند، لباس هاى فاخر ابریشمى پوشیدند و انگشتر طلا به دست کردند و بر پیامبر اکرم (ص) - که در مسجد بود - وارد شدند و به پیامبر (ص) سلام کردند. حضرت پاسخ آنها را نداد و حاضر به سخن گفتن با آنها نشد.
مسیحیان غمگین و متحیر به فکر چاره بودند که ناگاه چشمشان به «عثمان بن عفّان» و «عبدالرحمن بن عوف» افتاد. چون از دوران جاهلیت با آنها آشنا بودند، نزد آنان رفتند و موضوع را با آن دو در میان گذاشتند. آن دو اظهار داشتند که حل این مشکل به دست على بن ابى طالب (ع) است، بنابراین از آن حضرت که در آن جا حاضر بود، چاره خواستند. حضرت فرمود: لباس هاى ابریشمى و انگشترهاى طلا را از خود دور کنید و با همان لباس سفر به خدمت حضرت بروید. مطمئن باشید که حضرت شما را خواهد پذیرفت. آنها طبق راهنمایى حضرت على (ع) عمل کردند و خدمت رسول اکرم (ص) رفتند. حضرت آنها را پذیرفت و فرمود: قسم به آن کسى که مرا به حق مبعوث کرد، دفعه اول که این جماعت نزد من آمدند، شیطان همراهشان بود.
مذاکره نمایندگان نجران با پیامبر اسلام (ص)
مسیحیان قبل از آنکه وارد مذاکره رسمى با پیامبر اسلام (ص) شوند، اظهار داشتند چون هنگام نماز است، اجازه دهید نمازمان را بخوانیم. حضرت به آنها اجازه داد و آنها به طرف قبله خودشان (مشرق) نماز خواندند. پس از اقامه نماز، مذاکرات آغاز شد و حضرت رسول (ص) براى بار دیگر آنها را به اسلام دعوت کرد؛ ولى اظهار داشتند که ما قبل از تو مسلمان شده ایم. حضرت فرمود: دروغ مى گویید، چون شما صلیب را عبادت مى کنید و گوشت خوک مى خورید و عیسى را فرزند خدا مى دانید و این امور با اسلام و اعتقاد به خداوند یگانه سازگار نیست.
نتیجه جلسه این شد که براى فرداى آن روز با پیامبر اسلام (ص) قرار مباهله بگذارند؛ اگر پیامبر اسلام (ص) براى مباهله سربازان و نیروهاى نظامى اش را همراه آورد، با او مباهله کنند، و اگر با خاصان و اهل بیتش در محل مباهله حاضر شود، با او مباهله نکنند؛ چرا که معلوم مى شود پیامبر اسلام (ص) به حقانیت خودش مطمئن است، و گرنه عزیزان خویش را در معرض هلاکت قرار نمى دهد. تصمیم هیئت مسیحى به پیامبر اسلام (ص) ابلاغ شد و قرار شد هر دو طرف فرداى آن روز (24 ذى حجه) براى انجام مباهله در خارج از مدینه حاضر شوند. پس از معلوم شدن زمان مباهله، پیامبر اکرم (ص) افرادى را جهت دعوت کردن مردم براى مشاهده جریان مباهله، به مدینه و اطراف آن فرستاد تا از همه مردم دعوت به عمل آورند. روز موعود جمعیت بسیارى از زن و مرد در محل مباهله حاضر شدند.
در این زمان بزرگ مسیحیان(اسقف) به آنها گفت: شما فردا به محمد(ص) نگاه كنيد، اگر با فرزندان و خانوادهاش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسيد، و اگر با يارانش آمد، با او مباهله كنيد. زيرا چيزى در بساط ندارد. فردا كه شد پيامبر (ص) آمد در حالى كه دست على بن ابى طالب (ع) را گرفته بود و حسن و حسين (عليه السلام) در پيش روى آن حضرت راه مىرفتند و فاطمه (س) پشت سرش بود. نصارى نيز بيرون آمدند در حالى كه اسقف آنها پيشاپيششان بود. هنگامى كه نگاه كرد، پيامبر (ص) با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال كرد به او گفتند: اين پسر عمو و داماد او و محبوبترين خلق خدا نزد او است و اين دو پسر، فرزندان دختر او از على (ع) هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه (س) است كه عزيزترين مردم نزد او، و نزديكترين افراد به قلب او است.
ایهم(سید)به اسقف گفت: براى مباهله قدم پيش گذار. گفت: نه، به خدایى که جان من در قبضه قدرت اوست، من جمعى را مى بینم که اگر از ایزد تعالى بخواهند کوهى از زمین کنده شود، مستجاب خواهد شد. با او مباهله نکنید که با خاصان و عزیزان خود آمده است، چون وثوق و اطمینان به پروردگار خود دارد؛ اگر با او مباهله کنید، بلا نازل مى شود و یک مسیحى را بر روى زمین باقى نمى گذارد؛ با او مصالحه کنید.
مسیحیان نجران تسلیم مى شوند مسیحیان با دیدن چهره مصمم و مطمئن پیامبر اسلام (ص) و همراهانش از یک سو، و شنیدن سخنان یأس آور اسقف نجران از سوى دیگر، تصمیم گرفتند در برابر خواسته هاى پیامبر (ص) تسلیم شوند. بنابراین خدمت پیامبر اکرم (ص) رسیده و گفتند: یا اباالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، ولى حاضریم مصالحه کنیم و هر مقدارى که خواسته باشى به تو جزیه بپردازیم. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) پیشنهاد آنها را پذیرفت و از انجام مباهله منصرف شد و قرارداد صلحى بین پیامبر اسلام (ص) و مسیحیان نجران بسته شد.
مفاد قرارداد پیامبر (ص) با مسیحیان
بر اساس قراردادى که به امضاى طرفین رسید، قرار شد مسیحیان نجران در مقابل امنیتى که به برکت حکومت اسلامى تأمین مى شود، سالانه 2 هزار حُلّه (هر حله برابر با یک قواره پارچه براى یک دست لباس) به عنوان جزیه به حکومت اسلامى بپردازند؛ البته به این شکل که هزار حُلّه را در ابتداى سال و هزار حُلّه را در نیمه آن پرداخت کنند. قیمت هر حُلّه نیز چهل درهم بود. بنا به گفته بعضى از مورخان، علاوه بر2 هزار حُلّه، پرداخت 30 زره و نیزه و 30 اسب و 30 شتر نیز شرط شد.
اعمال و دعاى روز مباهله
در روز 24 ذی الحجه که روز مباهله رسول خدا(ص) با نصاراى نجران است؛ پیامبر پیش از آنکه مباهله کند، عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت: پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او، خداوندا اینها اهل بیت من هستند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى. پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد. پس حضرت رسول (ص)آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله چون نگاه نصارى بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند جُرأت مُباهله ننمودند و استدعاى مصالحه و قبول جزیه نمودند و در این روز نیز حضرت امیرالمؤمنین(ع)در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ در شانش نازل شد.
علاوه بر استحباب غسل و روزه در روز24 ذی الحجه. خواندن نماز نیز توصیه شده است؛ به این کیفیت که نزدیک زوال غسل کند و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید، آیة الکرسی و سوره قدر، هر کدام را ده بار بخواند. همچنین خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و در مفاتیح الجنان ذکر شده است. همچنین بعد قرائت دعای مذکور، قرائت دو رکعت نماز و 70 مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ، صدقه دادن به جهت تأسی به حضرت امیرالمؤمنین (ع)، زیارت کردن امام علی(ع) و خواندن زیارت جامعه از جمله اعمال روز مباهله ذکر شده است.
۱۳۹۳/۷/۲۷ - ۰۸:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
اعمال شب و روز عید غدیرخم/ علت تأکید بر قرائت دعای ندبه در عید آل محمد(ص)
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی اعمال شب و روز عید غدیرخم علت تأکید بر قرائت دعای ندبه در عید آل محمد ص خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه از روز غدیرخم به عنوان عیدالاکبر یاد کردند بدان جهت که در این روز نه تنها حضرت علی ع به عنوان جانشین پیامبر ص تعیین می شود بلکه حمباهله چه روزی است؟
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۶ مباهله در اصطلاح به معنی نفرینکردن دو نفر به یکدیگر است به این ترتیب که وقتی استدلالهای منطقی سودی نداشت افرادی که باهم درباره یک مسئله مهم دینی گفتوگو دارند در یکجا جمع میشوند و به درگاه خدا تضرّع میکنند و از او میخواهند که دروغگو را رسوا و مجدعا و اعمال مخصوص روز مباهله + صوت
دعا و اعمال مخصوص روز مباهله صوت انجام غسل روزه گرفتن خواندن نماز و دعا از جمله فضائل و اعمال مخصوص روز مباهله است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در کتاب مفاتیح الجنان برای روز شریف مباهله بیست و چهارم ذی الحجه توصیه به اعمال زیر شده است اوّل غسلدوّم روزهسوّاعمال شب و روز عید غدیر
ای علی تو نشان هدایت این امتی هر کس تو را دوست بدارد رستگار شود و هر کس تو را دشمن بدارد به هلاکت افتد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام شب هیجدهم ذیحجه شب عید غدیر و شب با شرافتى است سیّهر كس روز عرفه به زيارت امام حسين(ع) برود با ايمان محكم باز مىگردد/ اعمال روز عرفه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی هر كس روز عرفه به زيارت امام حسين ع برود با ايمان محكم باز مىگردد اعمال روز عرفه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در حديثی از سه امام بزرگوار امام صادق و امام كاظم و امام رضا ع آمده است كه هر كس روز عرفه به زيارت امام حسين ع برود خداعمال شب و روز عیدقربان، روز جانباختن پای معشوق
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۷ عید قربان روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم است روزی که انسان در برابر معشوق هیچ بودن همه چیز را میپذیرد خود و همه چیز را فدای او میکند و تعبد را که نتیجه عرفان شهود و دیدن یار است به معرض دید میگذارد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویادعای روز عيد قربان |اخبار ایران و جهان
دعای روز عيد قربان دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه با صدای آقای علوی و ترجمه گویای آقای ریاحی دعای امام سجاد ع در روز عرفه خداوندا اين روزى با بركت و ميمون است و مسلمانان در هر جاى زمين تو در آن اجتماع دارند سؤالكننده و خواهنده و اميدوار و ترسنده حضور دارند و تو ناعمال و مستحبات شب و روز عید غدیر
اعمال و مستحبات شب و روز عید غدیر مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است روایات سى و شش عمل را در این روز مستحب شمرده اند که ما آنها را به ترتیب حروف الفبا ارائه مى کنیم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز غدیر دریایى از معارف است فقه فرهنگفارس گزارش میدهد اعمال مستحبی روز مباهله، از صدقهدادن تا خواندن زیارت جامعه کبیره
فارس گزارش میدهداعمال مستحبی روز مباهله از صدقهدادن تا خواندن زیارت جامعه کبیرهروز ۲۴ ماه ذیالحجه صدق و راستی اسلام بر مدعیان دروغین حقیقت آشکار شد و خداوند با نازل کردن آیهای نعمت را بر مسلمانان افزون کرد برای این روز اعمالی چون صدقهدادن و خواندن زیارت جامعه کبیره سفارش شدعای روز چهارشنبه
دعای روز چهارشنبه ستایش خداى را كه شب را جامه و خواب را مایه آرامش و روز را زمینه تكاپو قرار داده ستایش تنها تو را سزاست كه مرا از خوابگاهم برانگیختى و اگر میخواستى خوابم را جاودان میساختى به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز ذکر روز چهارشنبه 100 مرتبه ذکر شریفِ یا حَاعمال و آداب روز عید غدیر
یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۱ روز هجدهم ماه ذیالحجه یادآور روز مهمی در تاریخ است این روز را باید به حق از عظیمترین اعیاد نامید همانگونه که در روایات بر اهمیت این روز و برتری آن بر سایر اعیاد تأکید شده است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هجدهم ذاعمال شب و روز عرفه
شب نهم از شبهای متبرك و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است عبادت در این شب اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد براى شب عرفه چند عمل وارد شده است 1- دعایی که با با این عبارت آغاز میشود خوانده شود اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْقربانی کردن در راه خدا سنت مؤکد است/ اعمال روز عید قربان
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی قربانی کردن در راه خدا سنت مؤکد است اعمال روز عید قربان خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه روز دهم ذیحجه روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است که ازجمله مهمترین آنها قربانی کردن و خواندن نماز روز عید قربان است روزاعمال روز عرفه؛ رو بریدن از خاک و پیوند با افلاک
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۱ روز عرفه برای تقویت معرفت الهی و رابطه عمیقتر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار بسیار مناسب و مغتنم است این روز بویژه برای کسانی که در سرزمین پرخاطره و انسانساز عرفات و در مناسک حج حضور داشته باشند سعادت مضاعف خواهد بود به گزارش خبرنگامام جمعه گلپایگان: امروز جهان اسلام نیاز به مباهله دارد/شیعه هراسی شیوه جدید دشمنان اسلام است
امام جمعه گلپایگان امروز جهان اسلام نیاز به مباهله دارد شیعه هراسی شیوه جدید دشمنان اسلام استامام جمعه گلپایگان گفت جهان اسلام امروز نیاز به مباهله دارد و با قدرتی که کشورهای اسلامی دارند باید در برابر استکبار جهانی مبارزه کنند به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان حجتالاسلام وروزمباهله، روز اسلام ناب محمدی و ولایت است
امام جمعه شهرستان ری روزمباهله روز اسلام ناب محمدی و ولایت است شهرری- ایرنا- امام جمعه شهرستان ری گفت روز مباهله روز اسلام ناب محمدی روز ولایت است حجت الاسلام والمسلمین سید علی شاهچراغی به مناسبت فرارسیدن 24ذی الحجه روز مباهله در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت روز مباهله بهبیان دستاوردهای روز مباهله در رادیو صدای آشنا
بیان دستاوردهای روز مباهله در رادیو صدای آشنا اسرار مباهله و سند افتخار کاری از گروه دین و اندیشه شبکه جهانی صدای آشنا در روز مباهله از این شبکه پخش خواهد شد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امورمخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا اسرار مباهله-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها