پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850786573
آرامش؛ با تأکید بر آموزههای اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
آرامش؛ با تأکید بر آموزههای اسلامی
توجه به تعالی ایمان از طریق جهانبینی ایمانی، یاد خدا، و انس با قرآن همچنین استفاده از ظرفیت اخلاق به ویژه صفاتی چون بخشش، خوشبینی، قناعت، صداقت، خوشخلقی، تنوع معقول در زندگی و بذلهگویی از راهکارهای کسب آرامش است.
بخش سوم و پایانی سه. پدیدههای طبیعی و آرامش 1. زمین قرآنکریم و رهبران دینی نسبت به زمینههای طبیعی و عوامل زیستی حساسیتی بالا و عنایتی ویژه نشان دادهاند. در آیات متعددی با این مضامین مواجه میشویم: خداوند زمین را برای انسان بستر استراحت (فراش) قرار داد (بقره / 22)؛ خداوند زمین را برای انسان آسایش و آرامش (مهد) آفرید (طه / 53)؛ خداوند زمین را آرام و مستقر (قرار) آفرید (نمل / 61)؛ خداوند کسی است که ارض را جایگاه مطمئن و آرام (قرار) جعل فرمود (غافر / 64)؛ او کسی است که زمین را برای انسانها هموار و رام (ذلول) آفرید (ملک / 15)؛ آیا خداوند زمین را محل آرامش (مهاد) قرار نداد؟ (نباء / 6)؛ خداوند ارض را برای آدمیان گستراند (نوح / 19)؛ و ما زمین را گستراندیم (ذاریات / 48)؛ آنچه در تعابیر پیشگفته مشترک و برجسته است اینکه زمین قرارگاه و آرامگاه بشر است. و این خاصیت را خالق آن به زمین داد. 2. گیاهان و درختان گیاهان و درختان از عناصر محسوس محیط طبیعی محسوب میشوند و آثاری خیرهکننده و مؤثر بر روان انسان و آرامشبخشی او ایفا میکنند. آثار درختان و گیاهان منحصر به کاهش فشار روانی در انسان نیست بلکه آنها در تعادل دمای زمین، حفاظت از خاک، تأمینِ بخشی از مواد غذایی و لطافتبخشی به هوا دخالت مؤثر دارند. نمونههای مختلفی در قرآن به چشم میخورد که جنبههای استحسانی یا زیباشناختی و نشاطزایی طبیعت، باغها، سبزهها و گیاهان را بیان نمودهاند. از جمله تأکید بر واژه «خضر» بهمعنای سبزه میباشد. در آیهای با تفصیل به عوامل زیستی و طبیعی اینگونه اشاره شده است: از آسمان آبی نازل شد، گیاهان با بارانهای آسمانی روییدند، سبزهها پدید آمدند، دانههای متراکم شکفته شدند، از شکوفهها گیاهان و درختان پدید آمدند، باغهای انگور، زیتون و انار میوه دادند، این میوهها به گونههای مختلف رنگآمیزی شدند و تمامی این امور نشانه است. خداوند با انگشت نهادن بر مفاهیمی چون گیاهان، میوههای رنگین، شکوفههای زیبا، گیاهان و سبزهها حسّ زیباشناختی انسان را ارضا مینماید: فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا. (انعام / 99) پس بهوسیله آن از هرگونه گیاه برآوردیم و از آن [گیاه] جوانه سبزی خارج ساختیم. واژه دیگری که بهجهت شادیبخشی و لذتآفرینی بر روح و روان انسان مدنظر قرار گرفته لفظ «بهجت» بهمعنای سرور، خرسندی و آرامش است: فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ. (نمل / 60) پس بهوسیله آن باغهای بهجتانگیز رویانیدیم. امام صادق× به تأثیرات مثبت گیاهان و درختان در قرار و آرامش روانی انسان اشاره نموده است: نگاه به گلهای رنگارنگ و درختان سرسبز و خرّم، چنان لذتی میبخشد که هیچ لذتی را با آن برابر نمیتوان کرد. (مجلسی، 1414: 3 / 129) رفتن به دامان طبیعت و نگاهکردن به گیاهان و سبزهزاران از بروز بیماریهای روانی پیشگیری مینماید چنانکه در کاستن فشارهای روانی موثر است. تماشای گیاهان و درختان خرّم، نگریستن به گلبرگهای رنگارنگ، خیره شدن به غنچههای زیبا و باطراوت و از زیر نظر گذراندن ترکیب موزون برگها و حرکات رقصآهنگ شاخهها زیر نور زرّین خورشید، انسان را غرق در شادی و آرامش میکند. بارش باران زمین را زنده و شکفتن گیاهان انسان را مسرور مینماید. سبزی و خرّمی چشم هر بینندهای را مینوازد و روح هر ناظری را به شعف، نشاط و آرامش میرساند. 3. زلال آب آب، از مهمترین عنصر در چرخه حیات موجود زنده است. شکلگیری و استقرار تمامی موجودات زنده به آب بستگی دارد. آب در حیات گیاه، حیوان و انسان و هر موجود زندهای نقشی تعیینکننده و سرنوشتساز دارد: و جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ. (انبیاء / 30) و هر چیز زندهای را از آب پدید آوردیم. زلال آب در تعیین سلامت روح و روان انسان تأثیری چشمگیر دارد و به منظور تأمین سلامت روانی، شرایطی دلپذیر را برای انسان فراهم میسازد. خداوند چنان قدرتی در آب نهاده است که حتی نگریستن به آن میتواند روحبخش و آرامشزا باشد. پیامبراکرم’ نگاهکردن به آب روان را بسیار دوست میداشت. تفریح با آب به هر شکلی که باشد در روحیهبخشی به انسان تأثیر مستقیمی دارد. (مجلسی، 1414: 101 / 45) شنا، قایقسواری، ماهیگیری، اسکی روی آب، نگاه به آب جاری و آبشار و غوطهور شدن درون آب از جمله اموری است که سبب فراهم آوردن فراغت، شادی و توانمندی روح میشود. هرگونه استفاده از آب سالم و زلال به انسان صفای درون، نشاط و شادابی میبخشد. برخی از دردهای عصبی، خستگی اعصاب، سردردهای عصبی و نیز افسردگی با آب درمان میشود. در احادیث توصیه شده که روی بدن مریض آب سرد بریزند. (همان: 66 / 450) و نیز استفاده از آب سرد بهعنوان یکی از ابزارهای درمان بیماریهای جسمی و روانی یاد شده است. (قمی، 1414: 8 / 142) در روایات آمده است که آب زمزم انسان را از آلام و ترسها میرهاند (مجلسی، بیتا: 66 / 405)؛ آب زمزم شفابخش دردها است (همان: 448)؛ آب باران پاککنندة بدن و زداینده بیماریها و رنجها است. (کلینی، 1362: 6 / 387) اینگونه توصیهها بر زبان اهلبیت^ جاری شده است. امروزه سخن از آبدرمانی به میان میآید و برای آن ویژگیها و کارکردهای فراوانی در نظر گرفته میشود. اما درمان با آب از پیش در کلمات امامان و رهبران ترغیب شده است. آیا میدانید چرا دوشگرفتن با آب سرد، جریاندادن آب بر تمام بدن، در کنار دریا قدم زدن، کنار آبشاری آرمیدن، در رودخانه یا دریا یا اقیانوس غوطهور شدن و حتی در وان حمام یا تشتی پر از آب نشستن یا حتی روزی هشت لیوان آب خوردن، همه و همه در کاستن فشارهای روحی و پدید آمدن حالت شیرین آرامش تأثیرگذار است؟ رمز آن را باید در آفرینش آب جستوجو نمود. خداوند خلقت آب را بهگونهای رقم زد که سبب پاکی و قدرت درون (ربط قلب) و نیز آرامش میشود: (نخجوانی، 1999: 3 / 458؛ مغنیه، 1424: 1 / 228؛ طبرسی، 1377: 4 / 809 ؛ فخر رازی، 1420: 15 / 462) و یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ و یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ و لِیَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِکُمْ. (انفال / 11) و از آسمان بارانی بر شما فرو ریزانید تا شما را با آن پاک گرداند و وسوسه شیطان را از شما بزداید و دلهایتان را محکم سازد. 4. هوای پاک از دیگر عناصر مهمی که در چرخه حیات زمین نقشآفرینی میکند و تمامی موجودات زنده از آن سود میجویند، هوای پاک میباشد. خداوند زمین را بهگونهای خلق نمود که از میلیاردها سال پیش تاکنون و از هم اکنون تا پایان زمین برای موجودات زنده هوای پاک بهصورت کافی وجود دارد. و این یکی از نشانههای مهم و معجزات بزرگ خلقت است. ازسویدیگر سازوکار و ارگانیزم بدن موجودات زنده را بهگونهای آفرید که با آن تنظیم میشود. تنفس در هوای پاک سبب تندرستی، سلامت جسمی و آرامش عصبی و روحی انسان میگردد. مضامین جالبی در ارتباط با هوا، نسیم و تنفس و نیز ارتباط آنها با آرامش روانی وجود دارد. امام صادق× در گفتگو با مفضّل سودمندی و کارسازی هوا را اینگونه بیان میکند: باید از این نسیمی که به نام هوا دریافت میکنی، شناخت کافی داشته باشی و بدانی که چه فوایدی برای این بدنها دارد. این هواست که بدن با استنشاق آن حفظ میشود و بر روحیه و رفتار انسان تأثیر میگذارد. (مجلسی، 1414: 3 /120) همچنین ششمین امام× تأثیرات مثبت باد و هوا را در حیات موجودات زنده تبیین نمود: بادها محیط زیست را عطرآگین نموده و ابرها را از جایی به جای دیگر منتقل میکنند، تا سود آن به عموم مردم برسد و نیز موجب بارور شدن گیاهان و درختان و حرکت کشتیها میشود ... باد باعث زنده شدن چیزهای روی زمین میشود. پس اگر باد نبود، همه چیز فاسد شده و حیوانات میمردند. (همان: 57 / 7) 5. شب یکی از پدیدههای طبیعی که ارتباط مستقیم با روح و روان انسان دارد، پدیده شب میباشد. شب به همراه روز، شبانهروز و تکرار شبانهروز ماهها و تکرار ماهها، سالها و در نهایت عمر انسان را تشکیل میدهند. هرکدام از شب یا روز نقشها و کارکردهای مختص به خود را دارند. حالات انسان در روز و شب متفاوت است. انسانها معمولاً در شب راحتتر و آرامترند، توگویی شب را برای استراحت و روز را برای فعالیت ساختهاند. قرآنکریم در چند آیه به مسئله مهم آرامبخشی شب اشاره میکند و میفرماید: از نشانههای رحمت الهی این است که شب، وسیله سکونت و روز، زمان جمع نعمت است؛ وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ و لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ و لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ. (قصص / 73) و از رحمتش برایتان شب و روز را قرار داد تا در این [یک] بیارامید و [در آن یک] از فزون بخشی او [روزی خود] بجویید باشد که سپاس بدارید. تفاسیر عمدتاً به کارکرد مهم شب یعنی استراحت و جبران نیروهای از دست رفته اشاره کردهاند (نخجوانی، 1999: 2 / 90)؛ انسانها معمولاً به هنگام روشنایی روز، به امر معیشت و کسب و کار میپردازند. آنان تلاش میکنند تا روزی خود و خانواده خویش را فراهم سازند و از این طریق به رفاه نسبی دست یابند. کار و تلاش روزانه از یکطرف سبب کاهش قوای بدن میشود و ازسویدیگر باعث رنج و خستگی فکر و روان انسان. ازاینرو ضرورت یافت که بخشی از شبانهروز به استراحت اختصاص یابد تا نیروهای از دسترفته جبران شده، فکر و روح انسان راحت گردد. دست خلقت زمانی را در شبانهروز برای استراحت و بازگشت قوا فراهم نمود. برایناساس کارکرد شب، استراحت و تجمیع قوا میباشد. مسئله مزبور در آیهای دیگر بیان شده است: هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَسْمَعُونَ. (یونس / 67) اوست کسی که برای شما شب را قرار داد تا در آن بیارامید و روز را روشن [گردانید] بیگمان در این [امر] برای مردمی که میشنوند نشانههایی است. 6. خواب یکی از نیازهای طبیعی و فیزیولوژیک بدن خواب است. در صورت بروز هرگونه اختلالی در خواب، جسم و روان انسان با پریشانی و تنیدگی مواجه میگردد. بهرهمندی از خواب درست، باعث بالا رفتن آستانه تحمل شخص و بهدنبال آن افزایش توانایی در مواجه با محرّکهای تنشزا میشود. اهمیت خوابیدن تا بدان جا است که میتوان گفت خواب خود، روشی برای درمان است و میتواند درمانگر باشد. بدخوابی در همة افراد باعث بروز مشکلات ارگانیک مانند رنجوری، خستگی و تنبلی میشود. ازسویدیگر هرگونه ناآرامی و نگرانی میتواند مانع خوابیدن شود. لذا نسبت خواب و آرامش، متقابل است. بدینمعنا که ناآرامی منشأ بدخوابی است و خوابِ بد باعث بروز نگرانی میشود. پریشانخوابی حتی میتواند منشأ بروز اختلالات مغزی، دیدن رؤیاهای ترسناک، از خواب پریدنهای مکرر و فشار خون گردد. تمامی ابعاد وجود انسان اعم از جسم، مغز، ذهن، روان و روح نیازمند خواب است و خداوند خواب را سبب آرامش جسم و روح انسان قرار داد. روز برای جنبش، شب برای پوشش و خواب برای آرامش است: و هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا و جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا. (فرقان / 47) و اوست کسی که شب را برای شما پوششی قرار داد و خواب را [مایه] آرامشی و روز را زمان برخاستن [شما] گردانید. چهار. شیوههای نادرست برخی به راهکارهای ناصواب و نادرست اشاره میکنند؛ مصرف قرص، کشیدن سیگار، پناه بردن به الکل و استفاده از مواد مخدر روشهایی است که تا حدی رایج بوده اشخاص در مواجهه با تنش به آن روی میآورند. این شیوهها به دلایل مختلف راهحل مطلوبی به حساب نمیآیند؛ اول اینکه آثار آنها گذرا و موقتی است و بعد از مدتی کوتاه از بین خواهند رفت، دوم اینکه آرامشی که از این طریق حاصل میآید در سطح بسیار ناپایدار و نازل قرار دارد، سوم اینکه فرد را با اعتیاد و بهدنبال آن تهدید جدی سلامت، روبهرو خواهد کرد و در واقع بهجای حل مشکل، بر مشکل میافزاید، چهارم اینکه بهدلیل اینکه این مواد بدن و فکر را به خود عادت میدهند، باید دائماً بر مصرف آنها افزود و این مسیر را پایانی نیست. پنجم اینکه حالتی که از استعمال اینگونه مواد احساس میشود، در واقع آرامش نیست بلکه احساس کِرِخی، بیتفاوتی و بیاحساسی است. اینگونه احساسات پناه بردن به راهکارهای منفعلانه است نه اینکه فرد بهصورت فعال بهدنبال آرامش واقعی باشد. تجویز اینگونه داروها و یاری گرفتن از این روشها به میزان وسیعی فرد را به سمت حالت نسیان میبرد و او را برای مدتی از توجه به مشکل و حل آن، منصرف مینماید اما بعد از برطرف شدن آثار آن، شخص مجدداً با مشکلات خود را درگیر دیده چهبسا حالت تنش و استرس در او فزونی یابد. به همین دلیل گاهی به اینگونه روشها، «داروهای دروغین» اطلاق میشود. (هویت، 1377: 37؛ استورا، 1377: 144) نتیجه دین بهعنوان مجموعهای از باورها، بینشها و رفتارها براساس نیازهای فطری انسان شکل میگیرد. این باورها و نگرشها میتوانند بهمثابة اصلیترین عامل در تأمین بهداشت روانی فرد نقشآفرینی کنند. ارزشها و آموزههای دینی جهت نیل به سلامت روحی و روانی تأثیر مستقیم داشته به بهترین وجه ممکن میتواند زندگی سالم و خوبی در اختیار انسان قرار دهد. تأمین نیازهای فطری و روحی و در نهایت وصول به سلامت روانی از کارکردهای مهم دین محسوب میشود. از آنجا که خالق جهان و انسان یکی است، همو به بهترین وجه میتواند با هماهنگی انسان با جهان، آرزوها، نیازها و بینشهای انسان را تأمین نماید. یکی از رهاوردهای ارتباط انسان با خدا، کسب آرامش روحی و روانی است. هرگاه رابطه انسان با خدا قویتر شود و رشد یابد، آدمی بهتر و سریعتر بهسوی خدا اوج میگیرد و راه نیل به آرامش را طی میکند. کسی که درصدد هماهنگی با نظام کائنات برآید و طریق هدایت بپیماید، راه سلامت و آرامش را طی کرده است. سازندهترین و مؤثرترین راه برای دستیابی به نشاط، امیدواری و آرامش ارتباط با خداوند است؛ زیرا که او منبع سلامت، امنیت و آرامش است و سلامت روحی فقط بهدست او حاصل میگردد. ازسویدیگر برخی از رفتارهای اخلاقی نیز در نیل به آرامش مؤثر است: رفتارهایی همچون بخشش که موجب تثبت نفس میشود، خوشبینی مبتنی بر نگاه الهی به عالم، کاستن از خواسته و مهار لجام مرکب سرکش حرص و ولع، صداقت، خلق نیکو، بذلهگویی. برخی از پدیدههای طبیعی نیز در کسب آرامش برای انسان مؤثرند پدیدههایی همچون هوای پاک، آب، درختان، شب، خواب. منابع و مآخذ 1. قرآنکریم. 2. آلوسی، محمود بن عبدالله، 2005، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، بیروت، دارالکتب العلمیة. 3. ابندرید، محمد بن حسن، 1988 م، جمهرة اللغه، تحقیق و تقدیم: د. رمزی منیر بعلبکی، قم، دارالعلم. 4. ابنسیده، علی بن اسماعیل، 1392 ق، المحکم و المحیط الأعظم فی اللغه، تحقیق دکتر مراد کامل، جامعة دول العربی، چ اول. 5. ابنعاشور، محمد بن طاهر، بیتا، التحریر و التنویر، بیجا، بینا. 6. ابنعجیبه، احمد بن محمد، 1419 ق، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، تحقیق احمد عبدالله قرشی رسلان، قاهره، دکتر حسن عباس زکی. 7. ابنفارس، احمد ابنزکریا، 1390 ق، معجم مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، مصر، شرکة مکتبه و مطبعه مصطفی البابی الحلبی، چ دوم. 8. ابنکثیر، اسماعیل بن عمرو، 1419، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیة. 9. ابنمنظور، محمد ابنمکرم، 1414 ق، لسان العرب، بیروت، دارصادر. 10. اربلی، علی بن عیسی، 1382، کشف النعمة، تهران، انتشارات اسلامیة. 11. استورا، 1377، تنیدگی یا استرس، تهران، رشد. 12. امام خمینی، سید روحالله، 1370، آداب الصلاة، تهران، مؤسسه نشر آثار امام خمینی. 13. بحرانی، سیدهاشم، 1416، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت. 14. بغدادی، علاءالدین علی بن محمد، 1415، لباب التأویل فی معانی التنزیل، بیروت، دارالکتب العلمیة. 15. بیضاوی، عبدالله بن عمر، 1418، تفسیر انوار التنزیل و اسرار التأویل، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 16. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، 1366، غررالحکم ودررالکلم، قم، بوستان کتاب. 17. ثعلبی نیشابوری، احمد، 1380، وجوه القرآن، تحقیق و تعلیق دکتر نجف عرشی، مشهد، آستان قدس رضوی. 18. جوهری، اسماعیل بن حماد، بیتا، الصحاح: تاج اللغة وصحاح العربیة، بیروت، دارالعلم للملایین. 19. حر عاملی، محمد بن حسن، 1409، وسائل الشیعة، قم، آل البیت. 20. حسنی، ابوالمکارم محمود بن محمد، 1381، دقائق التأویل و حقائق التنزیل، تهران، میراث المکتوب. 21. حسینی شیرازی، سید محمد، 1424 ق، تقریب القرآن الی الاذهان، بیروت، دارالعلوم، چ اول. 22. حقی بروسی، اسماعیل، بیتا، تفسیر روح البیان، بیروت، دار الفکر. 23. دشتی، محمد، 1380، ترجمه نهجالبلاغه، تهران. 24. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412 ق، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم الدار الثام. 25. سارافینو، ادوارد پی، 1384، روانشناسی سلامت، تهران، رشد. 26. سمرقندی، نصر بن محمد بن احمد، بیتا، بحرالعلوم، بیجا، بینا. 27. شاذلی، سید بن قطب بن ابراهیم، 1412، فی ظلال القرآن، بیروت، دار الشروق. 28. شیبانی، محمد بن حسن، 1413، تفسیر نهج البیان عن کشف معانی القرآن، تهران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی. 29. صدوق، محمد بن علی، 1413، من لا یحضره الفقیه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی. 30. طباطبایی، سید محمدحسین، 1417 ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعه مدرسین، چ پنجم. 31. طبرسی، فضل بن حسن، 1377، تفسیر جوامع الجامع، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 32. طوسی، محمد بن حسن، بیتا، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 33. فخررازی، محمد بن عمر، 1420 ق، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چ سوم. 34. فراهیدی، خلیل بن احمد، بیتا، کتاب العین، تحقیق دکتر مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، دار و مکتبه الهلال. 35. فیروزآبادی، 1399 ق، ترتیب القاموس المحیط، بیروت، دارالکتب العلمیه. 36. قمی، عباس، 1414، سفینة البحار، قم، اسوه. 37. کلینی، محمد بن یعقوب، 1362، کافی، تهران، دار الکتب الاسلامیة. 38. مجلسی، محمدباقر، 1414، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 39. محمدی ریشهری، محمد، 1377، میزان الحکمة، قم، دار الحدیث. 40. المعافری السرقسطی، سعید بن محمد، 1398 ق، کتاب الافعال، تحقیق د. حسین محمد شریف، قاهره، امیریه. 41. مغنیه، محمدجواد، 1424، تفسیر الکاشف، تهران، دار الکتب الاسلامیة. 42. نخجوانی، نعمتالله بن محمود، 1999، الفواتح الالیته و المفاتح الغیبیة، مصر، دار رکابی النشر. 43. نوری، حسین بن محمدتقی، 1420، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، آل البیت. 44. هویت، جیمز، 1377، آرَمش، منوچهر شادان، تهران، ققنوس، چ اول. محمدتقی فعالی: استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه اخلاق 18 پایان متن/
93/07/26 - 00:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
تأکید امام جمعه نکا بر پرهیز از مسائل تفرقه برانگیز در جامعه اسلامی
تأکید امام جمعه نکا بر پرهیز از مسائل تفرقه برانگیز در جامعه اسلامی خبرگزاری رسا ـ امام جمعه نکا عید غدیر خم را تحقق ولایت الهی و فرصتی برای درک واقعیت ولایت و امامت بعد حضرت رسول ص دانست و افزود در این روز وعده خداوند مبنی بر حفظ و پاسداشت دین الهیاش به وسیله امامت تحقق یافتهمایش علوم عقلی و تمدن اسلامی برگزار میشود
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۶ همایش علوم عقلی و تمدن اسلامی به مناسبت افتتاح شعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان این همایش با پیامهای آیتالله جوادی آملی آیتالله سبحانی و آیتالله مصباح یزدی همراه خواهد بود همچخداوند نعمت وحدت را در میان امت اسلامی قرار داده است
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۳ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت اگر ما تابع ولایت الهی شویم و اگر ولایت خداوند ما را رهبری کند اختلاف محال است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله محسن اراکی طی سخنانی در همایش علمای شیعه و سنی که با عنوان نقدانشگاه اسلامی مورد تأکید رهبری دانشگاه پیشرو در علم و دانش است
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۲ معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تصریح کرد دانشگاه اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دین اسلام پیشروترین دانشگاه در زمینه علم و دانش است و بالندگی چنین دانشگاهی اراده و همت نخبگان علمی و دانشجویان و اساتید را میطلبد بحكم دادگاه اسلامی به نفع فرد یهودی
حكم دادگاه اسلامی به نفع فرد یهودی چون حضرت علی علیهالسلام دلیل و بینهای نداشت تا زره خود را تصاحب کند شریح قاضی دادگاه به نفع یهودی حکم صادر کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در طول تاریخ کمتر حاکمی پادشاهی و قدرتمندی پیدا میشود که بهبررسی الگوی اسلامی پیشرفت ایران و مالزی؛ اشتراک ها و اختلاف ها
دین و اندیشه اندیشکده ها بررسی الگوی اسلامی پیشرفت ایران و مالزی اشتراک ها و اختلاف ها خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اهتمام بیش از حد رهبران مالزی در اواخر دهه 90 به عقلانیت معاصر ابزاری تحت تأثیر توسعه غربی و تمرکز بسیار بر عوامل اقتصادی و توسعه و پیشرفت اقتصادی در مالزتأملي در معنا و مبناي توسعه غربي و توسعه اسلامي ـ ايراني
دین و اندیشه اندیشکده ها تأملي در معنا و مبناي توسعه غربي و توسعه اسلامي ـ ايراني خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه با توجه به اينكه توسعه در تلقي مدرن آن يكي از مؤلفههاي تجددگرايي است و تجددگرايي مدرن محصول و ميوهی علوم تجربي جديد است و علوم تجربي نيز در كندوكاو خومدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تأکید کرد لزوم توجه به موضوع گردشگری در روستاهای زنجان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تأکید کردلزوم توجه به موضوع گردشگری در روستاهای زنجانمدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان بر لزوم توجه به موضوع گردشگری در روستاهای این استان تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان احمد حاجیزاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری با ختداوم تقریب مذاهب اسلامی موجب تهدید منافع استکبار است
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تداوم تقریب مذاهب اسلامی موجب تهدید منافع استکبار است حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضیعسکر با اشاره به این که تداوم تقریب بین مذاهب اسلامی تهدید منافع قدرتهای استکباری را دربردارد اظهارداشت اگر مسلمانان متحد و یکپارچه باشند و به اینمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کرد لزوم جریانسازی در برنامههای فرهنگی و هنری مساجد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کردلزوم جریانسازی در برنامههای فرهنگی و هنری مساجدمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بر لزوم جریانسازی در برنامههای فرهنگی و هنری مساجد تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین مهدی احمدی عصر امروز با حضور در جمع اصحاب رساجنبش سیاسی بابیه و آموزههای مهدویت
جنبش سیاسی بابیه و آموزههای مهدویتاستعمارگران با وجود مخفی کردن دست هدایت کننده خود در جریان بابیه نتوانستهاند علاقه و شوق خود را از فعالیت آنها مخفی کنند چکیده هر مکتب و یا آموزه عقیدتی به مقداری که ظرفیت اصلاح مردم و ایجاد تحولات مثبت در جامعه را داشته باشد به همان میزارئیس اداره ارشاد اسلامی املش: آموزههای قرآنی موجب تعالی جامعه میشود
رئیس اداره ارشاد اسلامی املش آموزههای قرآنی موجب تعالی جامعه میشودرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی املش گفت عمل به قرآن و آموزههای قرآنی موجب سیر جامعه در مسیر تعالی اخلاق میشود به گزارش خبرگزاری فارس از املش سید عباس موسوی عصر امروز در مراسم شکوفههای قرآنی ویژه کودکان اطراحي نظام مديريت مبتني بر نتايجِ زمينهساز الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت
دین و اندیشه اندیشکده ها طراحي نظام مديريت مبتني بر نتايجِ زمينهساز الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه چهار فعاليت عمده در راستاي تدوين الگوي اسلامی- ايرانی پيشرفت بايد مد نظر محققين قرار گيرد اين فعاليتها عبارتند از نقد و غربال دانش غربي تبيين وافتخارحسین انصاری از یاران نزدیک انقلاب اسلامی ایران بود
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ آیتالله مکارمشیرازی در پیامی در گذشت حجتالاسلام والمسلمین افتخار حسین انصاری نماینده عالی شیعیان جامو و کشمیر در مجلس شورا و مؤسس انجمن شیعی کشمیر را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام تسلیت این مرجع تقلید بآموزههاي شهدا در نظام اسلامي نهادينه شود
۲۰ مهر ۱۳۹۳ ۱۴ ۴۵ب ظ آموزههاي شهدا در نظام اسلامي نهادينه شود فرمانده سپاه روح الله استان مرکزي گفت آموزههاي شهدا در نظام اسلامي بايد نهادينه شود چراکه هدف دشمنان در جنگ هشت سال دفاع مقدس از بين بردن دين اسلام بود به گزارش خبرگزاري موج سردار مهدي صديقي در ديدار با خانوادهدکتر دینانی بهخوبی توانسته فلسفه اسلامی را به مرحله تکاملی خود برساند
دین و اندیشه اندیشمندان منصوری لاریجانی دکتر دینانی بهخوبی توانسته فلسفه اسلامی را به مرحله تکاملی خود برساند اسماعیل منصوری لاریجانی در گفتگویی درباره برنامه معرفت و دکتر دینانی گفت ایشان به خوبی توانسته فلسفه اسلامی را به مرحله تکاملی خود برساند و امروز فلسفه اسلامی با تلاچهاردهمین شماره نشریه علمی پژوهشی آموزههای فلسفه اسلامی منتشر شد
از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی چهاردهمین شماره نشریه علمی پژوهشی آموزههای فلسفه اسلامی منتشر شد خبرگزاری پانا چهاردهمین شماره مجله علمی پژوهشی آموزههای فلسفه اسلامی با هشت مقاله پژوهشی منتشر شد ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر ساعت 14 08 به گزارش خبرگزاری پانا در این شماره که مربوط به د-