محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846642296
اهمیت و ضرورت شورا (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اهمیت و ضرورت شورا (1) « و شاورهم فى الامر» (قرآن، آل عمران /159)مسأله شور ومشورت و مشاوره در اسلام و در منطق عملى پیشوایان حق از اهمیت بسیارى برخوردار است . در سیره پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نوشتهاند که آن حضرت با اصحاب خود بسیار مشورت مىکرد.1 و نیز از برخى اصحاب آن حضرت و عایشه نقل شده است که هیچکس را ندیدیم که با اصحاب خود بیشتر از رسول خدا با اصحابش مشورت کند. 2رسول خدا و ائمه هدى علیهم السلام اجمعین ، با وجود آنکه معصوم بودند و نیازى به مشورت نداشتند و حتى قطع نظر از وحى و مقام خلیفة اللهى ، داراى چنان اندیشه کامل و نیرومندى بودند که از مشورت بىنیازشان مى کرد، با این حال مشورت مى کردند.3عمل به شورا ، از اصول مسلم سیره پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اوصیاى آن حضرت است . اینکه چرا آنان مشورت مى کردند و چه ضرورتى در این کار مىدیدند ، مطلبى است که در طى این فصل بخوبى روشن مى شود، اما مقدمتاً به نکاتى اشاره مى شود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با مشورت کردن، از یک سو مسلمانان را متوجه اهمیت شورا مى کرد و از دیگر سو به آنان مى آموختکه به این سیره عمل کنند و پس از آن حضرت به این سنت نیک تأسى و به این روش اقتدا کنند.4مسلمانان مى آموختند که شورا باید به عنوان یک اصل و قسمتى از برنامه زندگیشان باشد، نه یک امر فرعى وخارجى از برنامه زندگى. شورا مایه الفت اجتماعى ، پیوند مردم، ارزش یافتن آنها و مشخص شدن قدر و جایگاهشان در امور اجتماعى بود. 5 مشورت کردن پیامبر با اصحابش براى مراعات حال آنها و احترام ایشان بود.6 این حرکت، خود موجب رشد اندیشه و تفکر در جامعه اسلامى مى شد . بااین اقدام، صاحبنظران واهل اندیشه و صاحبان رأى رشد کرده ، جایگاه واقعى خود را مى یابند روحیه انفعال در مردم، دور بودن از امور جامعه و بى اهمیتى نیست به مسائل رنگ مىبازد. روحیه انزوا ومرده بودن مردم به دلیل نظر داشتن ولى امکان شرکت نیافتن در امور جامعه از بین مى رود . مردم اعتبار یافته ،پیوندهاى اجتماعى مستحکم مىشود روحیه مسؤولیت پذیرى و شرکت در امور قوت مىیابد . رابطه رهبرى و مردم، کارگزاران و تودهها به گونهاى متقابل و دوسویى در مىآید و جامعه از قوامى درست برخوردار مىشود. نسبت حاکم و محکوم، ظالم و مظلوم وبالا دست وزیر دست منتفى شده، همگان میدان اندیشه و نظر و شرکت در آنچه به آنان مربوط است مىیابند.به روشنى مىتوان دریافت که یکى از عوامل موفقیت پیامبر در پیشبرد هدفهاى اسلامى، همین مسأله مشورت بوده است آن حضرت نشان داد که جامعه را چگونه مىتوان به سلامت اداره کرد و چگونه مى توان جلوى خودرأیى و خودسرى را که از بزرگترین آفتهاى اجتماعى است گرفت . انسانهایى که از فکر قوى برخوردارند و صاحب بهترین نظرها هم هستند، اگر خود را بىنیاز بینند و احساس کنند که نیازى به رأى و اندیشه دیگران ندارند، خوى استبداد پیدا مىکنند. اما اگر با مردم رابطه برقرار کنند، از نظرهاى دیگران استفاده کنند، علاوه بر رشدى که به آنها مىدهند، از خطر فرو رفتن و غلتیدن در استبداد دور مىشوند . وقتى کسى خود را بىنیاز از دیگران مىبیند، هر چند که از نظر اندیشه قوى باشد، شخصیت مردم را نادیده مىگیرد. اندیشهها را متوقف مىکند. استعدادهاى آماده را نابود مىسازد . بدین ترتیب بهترین سرمایه و پشتوانه یک حکومت و نظام از بین مىرود و سیر انحطاط آغاز مىشود. بهترین افراد و محکمترین نظامها در صورت فرو رفتن در استبداد به هلاکت مىرسند و این حقیقتى است گریز ناپذیر که بر زبان امام بیان، امیرمؤمنان (علیه السّلام) چنین آمده است :«من استبد برأیه هلک.» هر کس استبداد رأى ورزد هلاک مىشود. 7هر انسانى و هر نظامى در نتیجه استبداد رأى بدون پشتوانه مىشود . مهمترین جنبه یک حکومت، مردمى بودن آن است که نقش بهترین پشتوانه را بازى مىکند؛ ومردم با اعتبار یافتن و شرکت در امور است که نقش واقعى خود را مىیابند . شرکت دادن مردم در مسائل ، در قالب مشورت با ایشان پشتوانهاى گران سنگ براى هر نظامى است .«ولا مظاهرة أوثق من المشاورة.» و هیچ پشتیبانى مطمئنتر از مشورت نیست .8مشورت کردن در امور مایه پشتگرمى و خاطر جمعى است 9 و خوب یارى کردن یکدیگر در مشورت است 10، زیرا با مشورت است که هر یک دیگرى را به آنچه صلاح او باشد راهنمایى مىکند و راه درست نمایان و پیروزى حاصل مىشود. 11 و هر که با عقلا وخردمندان مشورت کند به دور اندیشى و درستى (گفتار و کردار) رسد. 12 این مفهوم واقعى شورا است که چون عسلِ استخراج شده است، زیرا «شورا» از «شارالعسل» گرفته شده است و به معناى بیرون آوردن عسل از کندو و عسل استخراج شده مىباشد. 13بدین ترتیب مشورت کردن عین هدایت است 14 و گرد آوردن خوبیهاوخیرها در مشورت کردن است . 15 هر که با خردمندان مشورت کند به انوار خردهاى آنان روشنى یابد 16 و مشورت کردن، شرکت جستن در عقل و دانش صاحبان خرد است . 17دستور «شاورهم فى الامر» براى لطف به امت وکرامت آنهاست، براى آن است که به این سنت نیکو آراسته شوند و بدانچه در اهمیت شورا گفته شده دست یابند.امر شاورهم پیمبر را رسیدگرچه رایى نیست رایش را ندیددر ترازو جو رفیق زر شدستنى از آنک جو چو زر گوهر شدستروح ، قالب را کنون همره شدستمدتى سگ حارس درگه شدست18مشورت کن با گروه صالحانبر پیمبر امر شاورهم بدانامرهم شورى براى این بودکز تشاور سهو و کژ کمتر روداین خردها چون مصابیح انورستبیست مصباح از یکى روشنتر ست19بنابراین،مشورت کننده بر جانب و مشرف بر رستگارى است 20 و از خطا ایمن و به دور است . 21 از همین روست که امیر مؤمنان (علیه السّلام) به مشورت توصیه کرده است :«شاور ذوى العقول تأمن الزّلل والندم.» باصاحبان خرد مشورت کن تا از لغزشها و پشیمانیها ایمن گردى.22بدرستى که هیچ عاقلى از مشورت کردن بىنیاز نمىشود 23 و آن که خود را بى نیاز ازمشورت ببیند و در کارها بر عقل و رأى خود اعتماد کند، خود را در خطر افکنده 24 ، گمراه شود 25 و آن که به رأى و اندیشه خود اکتفا کند هلاک شود. 26شورا از چنین جایگاهى برخوردار است و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نه تنها خود مشورت مى کرد، بلکه توصیه مى کرد و تأکید داشت که مسلمانان چنین کنند و به سیره او تأسى نمایند . على (علیه السّلام) گوید که چون پیامبر مرا به یمن اعزام مى کرد وصایایى کرد، از جمله فرمود:«یا على ... ولاندَمَ من استشار.» اى على... و آن که مشورت کند پشیمان نشود.27هرگزکسى از استبداد رأى سود نبرده و کسى از مشورت کردن زیان ندیده است ، و پیامبر حق بدرستى فرمود:«ما شقى قطّ عبد بمشورة ولا سعد باستغناء رأى .» هیچ بندهاى با مشورت کردن بدبخت نشد وهیچکس با بى نیاز دانستن خود از مشورت سعادت نیافت. 28مشورت باعث مىشود که با بهرهگیرى از خرد دیگران، موارد خطا بهتر شناخته شده از فرو رفتن در آنها اجتناب شود.«من استقبل وجوه الاراء عرف مواقع الخطاء.» کسى که از افکار دیگران استقبال کند موارد خطا را مىشناسد.29براى پرهیز از اشتباه و جلوگیرى از لغزش باید اندیشهها و آرا را به هم زد تا از تضارب آنها آنچه راست و درست است ظهور کند:«اضربوا بعض الرأى ببعض یتولّد منه الصواب.» برخى از آرا را به برخى دیگر بزنید تا رؤى درست زاید و به دست آید بدین ترتیب است که پشیمانیها کاسته خواهد شد. 30مشورت ادراک و هشیارى دهدعقلها مر عقل را یارى دهد31مشورت در کارها واجب شودتا پشیمانى در آخر کم بود 32مشورت کردن آن قدر نزد پیشوایان حق، اعتبار داشت که على (علیه السّلام) مىفرمود: «اذا عزمت فاستشر.» 33 (هرگاه عزم کارى کنى مشورت کن) و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مىفرمود: «من أراد أمراً فشاور فیه و قضى، هدى لاَ رشدِ الامور.» 34 ( هر کس تصمیم به به اجراى کار گیرد و براى آن مشورت کند وانجام دهد، به بهترین راه دست یابد).سلامت تصمیمگیرىها و گرو مشورت است . جامعهاى که فاقد سنت مشورت است ، در تب وتاب خود محوریها وخودسریها مى سوزد و در عدم تعادل سیر مى کند، و جامعهاى که در آن شورا یک اصل مسلم است و از اجزاى ضرورى حیات آن محسوب مىشود،بهترین راه وکاملترین مسیر در برابرشان گشوده خواهد شد، همان طور که رسول حق (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:«ما تشاور قوم قط الا هدوا لارشد أمرهم .» هیچ قومى مشورت نکردند جز آنکه به بهترین امور هدایت یافتند. 35اصولاً مردمى که امور مهم خود را با مشورت یکدیگر انجام مىدهند، کمتر گرفتار لغزش و پشیمانى مىشوند و آنان که گرفتار خودرأیى و استبدادند ، هر چند افراد فوقالعادهاى باشند، غالباً در اشتباه به سر برده، موجب تنشهاى اجتماعى - سیاسى مىشوند . فقدان سنت مشورت در جامعه ، شخصیت مردم را مى کشد و رشد افکار را متوقف مى سازد. چنین مردمى شایستگى زندگى حقیقى را از دست مىدهند ،آنها مردههاى زندهاند؛ چنانکه در حدیث شریف نبوى به این حقیقت اشاره شده است :«اذا کان امراءکم خیارکم و أغنیاءکم سمحاء کم و أمرکم شورى بینکم فظهر الارض خیرکم من بطنها و اذا کان امراءکم شرارکم و اعتیاء کم بخلاء کم لم یکن أمرکم شورى بینکم فبطن الارض خیرلکم من ظهرها.»36هنگامى که زمامداران شما نیکانتان وتوانگران شما سخاوتمندانتان باشند و کارهایتان به مشورت انجام شود، در این موقع روى زمین از زیر زمین براى شما بهتر است (شایسته زندگى وبقا هستید) ولى اگر زمامدارانتان بدان و توانگرانتان افراد بخیل باشند وکارهاى به مشورت برگزار نشود، در این صورت زیر زمین از روى آن براى شما بهتر است .ملاحظه مى شود که در نظر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) جامعهاى با رهبران خودسر و توانگران تنگ چشم و فاقد سنت مشورت، حق حیات ندارد. در نگاه پیامبر، شورا چنین جایگاهى دارد و از عناصر اصلى حیاتبخش جامعههاست. از این رو، آن حضرت با وجود اینکه نیازى به مشورت نداشت ، 37 براى زنده ساختن و زنده نگاه داشتن جامعه بیش از هر کس مشورت مىکرد . چنین جایگاهى است که موجب فضیلت شورا واهمیت آن مى شود مردمان بیدار وآگاه و اهل صلاح و سداد و رشد یافته، اهل مشورتند . در کلام الهى ، در اهمیت ، جایگاه و اعتبار آن آمده است :هر چیزیکه دارا شدهاید برخوردارى زندگانى دنیاست، وآنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است براى کسانى که ایمان آوردند و بر پروردگارشان توکل مىکنند، و کسانى که از گناهان سهمگین و از کارهاى بسیار زشت دورى مىکنند و چون به خشم آیند درگذرند ، و کسانى که دعوت پروردگارشان را اجابت نمودند و نماز را به پا داشتند و کارشان میانشان به شور است و از آنچه به آنان روزى دایم انفاق مىکنند. وکسانى که چون تجاوز مسلحانهاى به آنان شود یکدیگر را در انتقام کشیدن یارى دهند.38در این آیات مسأله شورى در کنار نماز و انفاق و به عنوان یک ویژگى اساسى از ویژگیهاى انسانهاى رشد یافته آمده است . علامه طباطبایى (ره) متذکر شده است که : در جمله «وأمرهم شورى بینهم» اشاره شده است که آنها مؤمنان اهل رشد و عمل به واقع هستند که دربه دست آوردن و استخراج رأى و نظر صحیح دقت مىکنند وبه صاحبان خرد مراجعه مى کنند در نتیجه آیه شریفه از نظر معنا نزدیک به آیه «الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه » 39 است . » 40انسانهاى رشد یافته و اهل ایمان کسانى هستند که کارهایشان با مشورت انجام مىگیرد و داخل هیچکارى نمىشوند و دست به عملى نمىزنند مگر آنکه ابتدا مشورت کنند و این ویژگى از شدت تدبر و بیدارى و هشیارى آنان در امور است . 41انسانهاى کمال یافته به کارى پیش از مشورت اقدام نمىکنند زیرا بدرستى گفته شده است : «ما تشاورقوم الا و فقوا لاحسن ما یحضرهم .» 42 (هیچ قومى در کارهایشان با یکدیگر مشورت نکردند مگر آنکه به بهترین راههاى موجود دست یافتند ).انسانهاى هدایت یافته با یکدیگر مشورت مىکنند واستبداد رأى نمىورزند زیرا از أنانیت وخودخواهى خارج شدهاند ودر طلب خیر و بیان آن به یکدیگر اعتماد دارند. 43پی نوشت ها:1- «و کان صلى الله علیه و سلم کثیر المشاورة لهم.» ص 82.2- ر.ک: فتح البارى، ج 13، ص 420 ، تفسیر الکشاف ، ج 1، 432 ؛ سنن بیهقى ، ج 7، ص 45، ج 9، ص 218 ؛ الخصائص الکبرى، ج 2، ص 230 ؛ الدرّ المنثور فى التفسیر بالمأثور ، ج 2، ص 90؛ نیل الاوطار من احادیث سید الاخبار ، ج 7، ص 225؛ الوفاء باحوال المصطفى ، ج 2، ص 467؛ سنن الترمذى ، ج 4، ص 186.3- ر.ک: الفصول المختارة من العیون و المحاسن، صص 12 - 14؛ بحارالانوار ، ج 10، صص 414 - 416 ؛ سید قطب ، فى ظلال القرآن، ج 1، ص 501؛ الجامع لاحکام القرآن ،ج 4، ص 250.4- اهل حدیث و مفسران و مورخان در بیان علت مشورت آن حضرت مطالبى را آوردهاند که گویاى این است که یکى از اهداف آن حضرت در مشورت کردن با امت همین بوده است. ابوجعفر محمد بن جریر طبرى مى نویسد: «ایتبعه المؤمنون بعده... و یستنوا بسنته فى ذلک» تفسیر الطبرى ، ج 4، ص 101؛ امام فخر رازى از قول حسن و سفیان بن عیینه چنین آورده است : «لیقتدى به غیره فى المشاورة و یصیر سنة فى امته.» التفسیر الکبیر، ج 9 ، ص 66؛ آلوسى بغدادى نیز مى نویسد: «ان تکون سنة بعده لأُمتّه.» روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانى ، ج 4، ص 106؛ و برخى چنین تعبیر کردهاند: «لتقتدى به امته فى المشاورة» التبیان فى تفسیر القرآن ، ج 3، ص 32؛ مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 1، ص 527 ؛ سفینة البحار، ج 1، ص 781؛5- ر.ک: سیرة ابن هشام، ج 3، ص 70؛ تفسیر الطبرى، ج 4، ص 100؛ تفسیر ابن کثیر ، ج 2، ص 142؛ التفسیر الکبیر، ج 9، ص 66؛ التبیان فى تفسیر القرآن، ج 3، ص 32؛ مجمع البیان فى تفسیر القرآن ، ج 1، ص 527؛ تفسیر روح المعانى ، ج 4، صص 106 - 107 ؛ تفسیر البیضاوى ، ج 1، ص 187؛ تفسیر الصافى ، ج 1، ص 310 ؛ الجامع لاحکام القرآن،ج 4، ص 250 ، ج 16، ص 37.6- «مراعاة لهم و احتراماً» تفسیر محیى الدین بن عربى ، ج 1، ص 213.7- نهج البلاغه، حکمت 161؛ ربیع الابرار ، ج 4، ص 49؛ وسائل الشیعة ، ج 8، ص 425 ؛ بحارالانوار ، ج 75، ص 104.8- نهج البلاغه، حکمت 113؛ الکافى، ج 8، ص 20؛ التوحید، ص 376 ؛ تفسیر الصافى، ج 1، ص 310 ؛ بحارالانوار ، ج 75، ص 104؛ از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده که این عبارت از جمله وصیتهاى پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به على (علیه السّلام) است . المحاسن ، ص 601؛ وسائل الشیعة ، ج 8، ص 424 ؛ بحارالانوار ، ج 75، ص 100، ج 91، ص 254 ؛ و نیز از میرمؤمنان (علیه السّلام) نقل شده : «لا ظهیر کالمشاورة » (هیچ پشتیبانى چون مشورت نیست). نهجالبلاغه ، حکمت 54 ؛ وسائل الشیعة، ج 8، ص 425 ؛ بحار الانوار ، ج 75، ص 104.9- «المشاورأ استظهارٌ» شرح غررالحکم ، ج 1، ص 52.10- «نعم المظاهرة المشاورة» شرح غررالحکم ، ج 6، ص 157.11- «من شاور ذوى النهى والا لباب فاز بالنجح و الصواب» (هر که با عقلا و خردمندان مشورت کند به راه راست و پیروزى دست یابد) شرح غررالحکم ، ج 5، ص 337.12- «من استشار ذوى النهى والالباب فاز بالحزم و السداد.» شرح غررالحکم ، ج 5، ص .39613- مجمع البیان ، ج 1، ص 526 ؛ و نیز ر.ک: محمد مرتضى الزبیدى ، تاج العروس من جواهر القاموس، دار مکتبة الحیاة، بیروت ، ج 3، ص 318 ؛ المفردات ، ص 270.14- «الاستشارة عین الهدایة» نهجالبلاغه ، حکمت 211؛ شرح غررالحکم، ج 1، ص 256؛ وسائل الشیعة ، ج 8، ص 425.15- «جماع الخیر فى المشاورة» شرح غررالحکم، ج 3، ص 368.16- «من شاور ذوى العقول استضاء بانوار العقول.» غررالحکم ، ج 2، ص 203.17- «و من شاور الرجال شارکها فى عقولها » نهجالبلاغه، حکمت 161؛ ربیع الابرار ، ج 4، ص 49.18- مثنوى معنوى، دفتر اول، ج 1، ص 186.19- همان، دفتر ششم ، ج 3، ص 186.20- شرع غررالحکم ، ج 1، ص 319.21- شرح غررالحکم، ج 1، ص 316.22- شرح غررالحکم ، ج 4، ص 179.23- شرح غررالحکم ، ج 6، ص 389.24- نهج البلاغه ، حکمت 211؛ شرح غررالحکم، ج 4، ص 473.25- شرح غررالحکم ، ج 5، ص 169.26- شرح غررالحکم ، ج 5، ص 158.27- امالى الطوسى ، ج 1، ص 135 ؛ وسائل الشیعة ، ج 5، ص 216، ج 8، ص 265 ؛الدرالمنثور ، ج 1، ص 90؛ تفسیر ابوالفتوح ، ج 1، ص 674؛ بحارالانوار ، ج 75، ص 100؛ العقد الفرید، ج 1، ص 66.28- تفسیر ابوالفتوح ، ج 1، ص 674؛ الجامع لاحکام القرآن، ج 4، ص 251.29- نهجالبلاغه،حکمت173؛الکافى،ج8،ص22،المواعظ،صص71-72؛منلایحضرهالفقیه،ج4،ص 388.30- شرح غررالحکم ، ج 2، ص 266.31- مثنوى معنوى، دفتر اول ، ج 1، ص 65.32- همان دفتر دوم ، ج 1، ص 372.33- غررالحکم ، ج 1، ص 275؛ و نیر فرمود: «شاور قبل أن تعزم» (پیش از آنکه عزم کارى کنى مشورت کن) . غرورالحکم ،ج 1، ص 407.34- الدرالمنثور ، ج 6، ص 10؛ تفسیر روح المعانى ، ج 25، ص 46.35- الکشاف، ج 1، ص 432، ج 4، ص 228؛ الدّرالمنثور، ج 1، ص 90، ج 6، ص 10؛ الجامع لاحکام القرآن، ج 16، ص 36؛ تفسیر روح المعانى ، ج 25، ص 46.36- تفسیر ابوالفتوح رازى، ج 1، ص 674؛ و نیز ر.ک: سنن الترمذى ، ج 4، ص 459؛ تحف العقول ، ص 26؛ الجامع لاحکام القرآن، ج 16، ص 38؛ تفسیر روح المعانى، ج 25، صص 46 - 47.37- از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است : «اما انّ اللّهَ و رسوله لغنیان عنها...» (آگاه باشید خدا و رسول او ازمشاوره و مشورت با مردم بىنیازند). الدرالمنثور، ج 2، ص 90؛ تفسیر روح المعانى ، ج 4، ص 106.38- قرآن، شورى، /36-39.39- قرآن، زمر /18.40- المیزان فى تفسیر القرآن، ج 18، ص 63.41- تفسیر الصافى ، ج 2، ص 518؛ تفسیرالبیضاوى، ج 2، ص 365.42- التبیان فى تفسیر القرآن، ج 9، ص 168.43- «و امرهم شورى بینهم اى امرهم ذو شورى یعنى یستشیرون فى امورهم ولا یستبدون بآرائهم لخروجهم من انانیتهم و اعتماد کل على الآخر فى طلب الخیر و بیانه له.» تفسیر بیان السعادة فى مقامات العبادة ،ج 4، ص 49.ادامه دارد ....../خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]
صفحات پیشنهادی
اهمیت و ضرورت شورا (1)
اهمیت و ضرورت شورا (1) « و شاورهم فى الامر» (قرآن، آل عمران /159)مسأله شور ومشورت و مشاوره در اسلام و در منطق عملى پیشوایان حق از اهمیت بسیارى برخوردار است . در سیره ...
اهمیت و ضرورت شورا (1) « و شاورهم فى الامر» (قرآن، آل عمران /159)مسأله شور ومشورت و مشاوره در اسلام و در منطق عملى پیشوایان حق از اهمیت بسیارى برخوردار است . در سیره ...
اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت
اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت مردمي ازديدگاه حضرت امام ( رحمه الله عليه ) و مقام ... معظم رهبري ( مدظله) بررسي شود:الف: اهميت مجلس شوراي اسلامي و ضرورت مشارکت مردمي از ... (1) حضرت امام ( رحمه الله عليه) نه تنها مجلس را خانه واقعي ملت و تجلي اراده ملي، ...
اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت مردمي ازديدگاه حضرت امام ( رحمه الله عليه ) و مقام ... معظم رهبري ( مدظله) بررسي شود:الف: اهميت مجلس شوراي اسلامي و ضرورت مشارکت مردمي از ... (1) حضرت امام ( رحمه الله عليه) نه تنها مجلس را خانه واقعي ملت و تجلي اراده ملي، ...
نگاهی به اهمیت انتخابات و ضرورت های آن
نگاهی به اهمیت انتخابات و ضرورت های آننیاز جوامع به جلوگیری از هرگونه هرج و مرج و بی ... فلسفه و بنای وجود مجلس شورای اسلامی تحقق عینی آیه « و امرهم شورا بینهم» می .... به قلم حسين شريعتمداري آورده است: 1-روز چهارشنبه 20خردادماه 88 يعني 2روز قبل ...
نگاهی به اهمیت انتخابات و ضرورت های آننیاز جوامع به جلوگیری از هرگونه هرج و مرج و بی ... فلسفه و بنای وجود مجلس شورای اسلامی تحقق عینی آیه « و امرهم شورا بینهم» می .... به قلم حسين شريعتمداري آورده است: 1-روز چهارشنبه 20خردادماه 88 يعني 2روز قبل ...
جايگاه و اهميت « شورا » در فرهنگ اسلامي
جايگاه و اهميت « شورا » در فرهنگ اسلامي اصل مشورت و تبادل نظر با صاحبان فكر و انديشه و تجربه در ... 1 ـ عموم مردم منطق و شيوه هاي كار جمعي و شورايي را بياموزند . ... و ائمه معصومين (ع ) در رابطه با آثار اهميت جايگاه و ضرورت مشورت بيان گرديده است .
جايگاه و اهميت « شورا » در فرهنگ اسلامي اصل مشورت و تبادل نظر با صاحبان فكر و انديشه و تجربه در ... 1 ـ عموم مردم منطق و شيوه هاي كار جمعي و شورايي را بياموزند . ... و ائمه معصومين (ع ) در رابطه با آثار اهميت جايگاه و ضرورت مشورت بيان گرديده است .
فرماندار بافق تاكيد كرد:رسانهها ضرورت حضور مردم را شفافسازي - واضح
فرماندار بافق تاكيد كرد:رسانهها ضرورت حضور مردم را شفافسازي كنندخبرگزاري موج - ۱۳ دي ۱۳۹۰ (۱۱:۱۹ق. ... اطلاعرساني عنوان كرد: رسانهها بايد در راستاي تبيين اهميت و ضرورت حضور مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
فرماندار بافق تاكيد كرد:رسانهها ضرورت حضور مردم را شفافسازي كنندخبرگزاري موج - ۱۳ دي ۱۳۹۰ (۱۱:۱۹ق. ... اطلاعرساني عنوان كرد: رسانهها بايد در راستاي تبيين اهميت و ضرورت حضور مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
ضرورت و اهمیت ورزش برای بانوان
ضرورت و اهمیت ورزش برای بانوان-در مساله ورزش میان زن و مرد فرقی نیست. زن و مرد ... 1- بهترشدن كار قلب و دستگاههای مختلف بدن 2- كاهش میزان چربی اضافه بدن 3- مقاومت بدن در مقابله با بیماریهای مختلف 4- ... شوراي راهبردي ورزش بانوان در قم تشكيل شد ...
ضرورت و اهمیت ورزش برای بانوان-در مساله ورزش میان زن و مرد فرقی نیست. زن و مرد ... 1- بهترشدن كار قلب و دستگاههای مختلف بدن 2- كاهش میزان چربی اضافه بدن 3- مقاومت بدن در مقابله با بیماریهای مختلف 4- ... شوراي راهبردي ورزش بانوان در قم تشكيل شد ...
اهميت ازدواج و ضرورت فراهم نمودن زمينه آن
اهميت ازدواج و ضرورت فراهم نمودن زمينه آن «و من آياته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا ... (1)فلسفه ازدواج امتداد نسل،بقاي انسان و اتمام ترکيبات عاطفي زن و مرد به دليل توليد مثل مي ... در آيه11سوره شورا نيز مي فرمايد:«فاطر السموات و الارض جعل لکم من انفسکم ...
اهميت ازدواج و ضرورت فراهم نمودن زمينه آن «و من آياته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا ... (1)فلسفه ازدواج امتداد نسل،بقاي انسان و اتمام ترکيبات عاطفي زن و مرد به دليل توليد مثل مي ... در آيه11سوره شورا نيز مي فرمايد:«فاطر السموات و الارض جعل لکم من انفسکم ...
اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی ...
اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمت الله ... (1) حضرت امام (ره) در این مورد چنین میفرماید: «مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند ..... از چاپ عکس و پوسترهای رنگارنگ و زائد بر حد اعتدال و ضرورت، پرهیز نمائید و در حد ...
اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمت الله ... (1) حضرت امام (ره) در این مورد چنین میفرماید: «مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند ..... از چاپ عکس و پوسترهای رنگارنگ و زائد بر حد اعتدال و ضرورت، پرهیز نمائید و در حد ...
شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كردند: ضرورت حاكميت ...
شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كردند: ضرورت حاكميت اخلاق در رقابتها توسط ... مقدم مسوول روابط عمومي جامعه اسلامي مهندسين با برشمردن اين اصول چهارگانه كه عبارتند از؛ اهميت حضور حداكثري مردم در انتخابات، ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كردند: ضرورت حاكميت اخلاق در رقابتها توسط ... مقدم مسوول روابط عمومي جامعه اسلامي مهندسين با برشمردن اين اصول چهارگانه كه عبارتند از؛ اهميت حضور حداكثري مردم در انتخابات، ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
رييس شوراي اسلامي فارس : آموزش شوراها اهميت زيادي در توسعه ...
2 دسامبر 2008 – رييس شوراي اسلامي فارس : آموزش شوراها اهميت زيادي در توسعه فارس دارد-رييس ... وي اظهار داشت: آموزش علمي در همه عرصه ها به ويژه در امور نرم افزاري از ضرورت و اهميت خاص برخوردار مي باشد به طوري كه بدون آن ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
2 دسامبر 2008 – رييس شوراي اسلامي فارس : آموزش شوراها اهميت زيادي در توسعه فارس دارد-رييس ... وي اظهار داشت: آموزش علمي در همه عرصه ها به ويژه در امور نرم افزاري از ضرورت و اهميت خاص برخوردار مي باشد به طوري كه بدون آن ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها