محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827624912
عماد الدین باقی: ابن تیمیه از غول های اندیشه در جهان اسلام و فقیهی عقلگرا است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اسلام در جهان
عماد الدین باقی: ابن تیمیه از غول های اندیشه در جهان اسلام و فقیهی عقلگرا است
عمادالدین باقی در مقاله ای که در مهرنامه منتشر شده سعی میکند ابن تیمیه را از سه دیدگاه تبرئه کند: اول اینکه او فردی خشک و متحجر است و افکارش آبشخور وهابیت بوده، دوم اینکه آنقدر افکار ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب نزدیک به هم معرفی میشود که گویی تقارن زمانی داشتهاند و «سومین تصور شایع این است که ابن تیمیه دشمن تشیع و ائمه شیعه بوده و زیارت کنندگان قبر آنان را تکفیر کرده است و زمینه کتشار آنان و تخریب بارگاه امامان شیعه را فراهم ساخته است.»
به گزارش خبرنگار مهر، عمادالدین باقی از پژوهشگران تاریخ اسلام و از فعالان حقوق بشر، ضمن مقالهای در شماره ۳۷ نشریه مهرنامه با عنوان «تبری ابن تیمیه از گروههای تکفیری و تروریسم» ابن تیمیه را فقیهی عقلگرا و اصلاحگر دینی خوانده است. باقی در نوشته خود سعی میکند ابن تیمیه را از سه دیدگاه تبرئه کند: اول اینکه او فردی خشک و متحجر است و افکارش آبشخور وهابیت بوده، دوم اینکه آنقدر افکار ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب نزدیک به هم معرفی میشود که گویی تقارن زمانی داشتهاند و «سومین تصور شایع این است که ابن تیمیه دشمن تشیع و ائمه شیعه بوده و زیارت کنندگان قبر آنان را تکفیر کرده است و زمینه کتشار آنان و تخریب بارگاه امامان شیعه را فراهم ساخته است.» باقی ضمن زیر سؤال بردن هر سه تصور فوق درباره ابن تیمیه ادعا میکند: «وی از غولهای اندیشه در جهان اسلام بوده و متفکر و فقیهی است عقل گرا. او با توسل و شفاعت مخالف بوده و نظر فقهی خود را بیان کرده است اما برای ائمه شیعه نیز احترام و یژه قائل بوده و مذهب تشیع را نیز همانند سایر مذاهب اهل سنت محترم میشمرده است. ابن تیمیه خشک اندیش و تفکیری نبود بلکه عقلگرا و اصلاحگر دینی بود.» این پژوهشگر تاریخ ضمن اشاره به فتاوای محمدبن عبدالوهاب و نسبت دادن تندروی و تکفیر به او و پیروانش ابن تیمیه را از تهمت تکفیر تبرئه میکند. او درباره اعتقاد ابن تیمیه به تقریب مذاهب و دیدگاه معتدلش نسبت به مذهب تشیع مینویسد: «ابن تیمیه معتقد به وحدت مذاهب بود و به همین دلیل چون محمدابن عبدالوهاب نیز در پی وحدت مذاهب بود او را ادامه دهنده راه ابن تیمیه میدانند در حالی که عبدالوهاب فقط چهار مذهب اهل سنت را پذیرفته و بقیه از جمله تشیع را خارج از اسلام میدانست ولی ابن تیمیه با وجود اینکه اهل مجامله نبود و در نقد مذاهب بیپروا بود و متکلمین و متصوفه را با احکام شدیدی رد میکرد و با وجود اینکه در زمانه او نیز بخشی از اهل سنت به ویزه حنابله که ابن تیمیه نیز بدان تعلق داشت شیعه را جزو مذاهب اسلامی نمیدانستند اما ابن تیمیه پنج مذهب را قبول داشت که شامل تشیع هم میشد و بلکه همه فرق اسلامی هفتاد و دوگانه را جزو امت اسلامی میدانست». همچین در باب زیارت اضافه میکند: «برخی عقاید ابن تیمیه درباره توسل و زیارت و شفاعت را به عنوان عقاید او مورد حمله قرار میدهند و گویی او مبدع این نظرات بوده است در حالی که مطالعه آثار ولی نشان میدهد که این عقاید در واقع برگرفته از مجموعهای از احادیث بوده که بسیاری از این احادیث در جوامع شیعه نیز نقل و توثیق شدهاند. میرزا حسین نوری صاحب مستدرک الوسایل در کتاب «لولو و مرجان» به برخی از آنها درباره سوگواری امام حسین استناد کرده است و علامه سید محسن امین عاملی (صاحب اعیان الشیعه) در «المجالس السنّیه» و «التنزیه فی اعمال الشبیه» پارهای از این روایات را نقل و تصدیق کردهاند و البته مخالفان او نیز به اتهام شباهت نظرات وی با اهل سنت، در لبنان وعراق شدیدترین حملات را به او نمودند و حتی وی را خارج از دین و «اموی» نامیدند». وی با رد اتهام دشمنی با تشیع در مورد ابن تیمیه میافزاید: «گویی ابن تیمیه بخاطر دیدگاههایی که درباره شفاعت و توسل و زیارات قبور داشته ضد شیعه است در حالی که او فقیهی نقاد و عقلگرا بود که نه فقط منتقد برخی از عقاید شیعه که بیش از همه منتقد مذاهب اهل سنت بود و به همین دلیل از سوی آنها تکفیر شد و روانه زندان گردید». نویسنده مقاله «تبری ابن تیمیه از گروههای تکفیری و تروریسم» پس از توضیح کوتاهی درباره واگذاشتن مذهب حنبلی توسط ابن تیمیه و تمسک صرف به نص، به تفکیکی که او بین زیارت شرعی و زیارت بدعی انجام داده اشاره کرده و مینویسد: «او با وجود اینکه میگوید هر کسی که حسین (ع) را زیارت کند و او را باب الحوائج بداند گناهکار و مشرک است و فقط خداوند است که باب الحوائج است اما درهمان کتاب میگوید: در مذهب اهل سنت و جماعت به مجرد اینکه کسی گناه کرد یا مرتکب تاویل شد تکفیر نمیشود بلکه هر شخصی دارای حسنات و سیئات است و امر او با خداست. او همچنین ۷۲ فرقه را جزو امت میداند و تکفیرشان را روا نمیشمرد و فقط جهمیه (که ضدیت شدیدی با آنها دارد) و منافقین را داخل امت نمیداند». باقی با استنا به کتاب «فقه الزیارة» نظر ابن تیمیه را درباره تکفیر و تفسیق بیشتر شرح میدهد: «ابن تیمیه میگوید هیچ مسلمانی نباید مسلمان دیگری را تکفیر کند حتی اگر او خطا و اشتباه کرده باشد تا اینکه دلیل و حجت بر او عرضه شود. او فصلی را در باب مسائل تکفیر و تفسیق گشوده و میگوید: مرجئه تکفیر نمیشوند و بدعت آنان از جنس اختلاف فقها در فروع است و شیعه نیز چنین است. او غلاة شیعه را مذمت کرده است و برای مثال از قرمطیان نام برده است. در میان علمای شیعه نیز غلاة محکوم به کفر بودهاند چنانکه محقق حلی در کتاب الطهاره از شریاع الاسلام، غلاة را در کنار خوارج کافر شمرده است. ابن تیمیه شیعه را به خاطر اینکه میگوید بر خی احکام مانند جمعه و جماعت تا خلافت امام معصوم که غایب است تعطیل است مورد حمله قرار میدهد. در حالی که عدهای از فقهای شیعه همچنین عقیدهای داشتهاند و برای مثال از میان متاخرین امام خمینی در کتاب ولایت فقیه، همین دسته را پایگاه استعمار نامیده است یا میگوید نادانسته به مقاصد آنها کمک کردهاند و اگر کسی بخواهد درباره حکومت اسلام صحبت کند باید تقیه کند و با مخالفت استعمارزندگان روبروشود.»
وی در ادامه تأکید میکند: «ابن تیمیه ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح را برای مسلمان بودن اصل میداند و اشاره میکند که گذشتگان ما در بسیاری از مسائل اختلاف و اشتباه کردند و علما اتفاق به عدم تکفیر آنها دارند چنانکه بعضی انکار کردند که مردگان، ندای وحی را میشنوند و بعضی معراج در بیداری را منکر شدند و برخی مشاهده پروردگار توسط محمد (ص) و برخی خلافت او را و... و بعضی هم برخی قرائتهای قرآن را و بعضی هم پارهای از حروف قرآن را و بعضی معوذتین را انکار کردند و به این خاطر تکفیر نشدند. ابن تیمیه میان کفر و ارتداد هم تمایز نهاده و میگوید فقها گمان میکنند هر کسی که گفته شد او کافر است واجب است احکام مرتد ظاهری بر او جاری شود. در عین حال بسیاری از فرق اسلامی را اهل بدعت میداند و تصریح دارد که بدعت کفر نیست.» عمادالدین باقی در مقاله خود در جهت رفع اتهام افراطیگری از افکار ابن تیمیه میافزاید: «صرف اینکه عبدالوهاب خود را پیرو عقاید و مرید ابن تیمیه خوانده باشد کفایت نمیکند که عقاید و اعمال او را به نام ابن تیمیه منظور کنیم. عبدالوهاب در واقع بخشهایی از عقاید ابن تیمیه را گرفته تا به افکار خود مشروعیت سنتی ببخشد و مذهب تازهای سامان داده و عملکردی خاص خود داشته است. اگر دیدگاههای عبدالوهاب در حد یک رأی باقی میماند مانند آراء و فتاوای دیگری به شمار میرفت که محل انکار و نقد قرار میگیرند اما هنگامی که به مرحله فتوای قتل و خونریزی رسید دیگر نمیتوان آن را یک مقوله اندیشهای به شمار آورد.» او با تأکید بر تفاوت ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب مینویسد: «از مجموع نظرات عبدالوهاب نفی تعقل استنباط میشود اما ابن تیمیه یک منتقد شورشی بود که میتوان او را در زمره عقلگرایان به شمار آورد. او فقط منتقد تشیع نبود بلکه منتقد سرسخت تصوف و نیز منتقد مذاهب چهارگانه اهل سنت نیز بود و فتاوایی مخالف همه آنها داشت به نحوی که توسط بسیاری از علمای اهل سنت زندیق یا بدعت گذار خوانده یا تکفیر شد و در بلاد مختلف ممنوع الورود گردید. اختلافات ابن تیمیه با شیعه را باید در چارچوب اختلاف سنتی اهل تسنن و تشیع ارزیابی کرد نه در چارچوب اختلاف وهابیت و شیعه». باقی با اشاره دوباره به عقلگرایی ابن تیمیه اضافه میکند: «ابن تیمیه فقیهی عقلگرا بود تا جایی که اصول استتباط فقهی را عبارت از کتاب و سنت و اجماع و قیاس میدانست البته قیاس ارسطویی را نقد میکرد و معتقد بود که فلسفه ارسطویی در احتجاجات، جایگزین قرآن شده است و میکوشید تحت عنوان تصحیح عقیده، قواعد فکر دینی را به قرآن بازگرداند. عقلگرایی او البته واکنشی بود به زیاده روی بسیاری از مردم زمانه او در عقیده به وحدت وجود به نحوی که عقل و شرع و اخلاق را هم تخطئه میکردند. او تثبت به عقل فلسفی را بزرگترین کفر میدانست». عمادالدین باقی در انتهای مقاله خود ضمن تقسیم وهابیان امروز به دو شاخه ارتدکس و پروتستان، وهابیان جدید را فاقد تندرویهای وهابیان سنتی میداند و نوشته خود را این چنین ختم میکند: «وهابیان ارتدوکس به محمدبن عبدالوهاب شبیهتر و وفادارترند و وهابیان نوگرا به ابن تیمیه. وهابیان ارتدوکس همچنان شیعه را رافضی و مشرک میخوانند و فتوا به قتل آنها میدهند و جبهه النصره و داعش و بخشی از القاعده استمرار همین خط هستند و وهابیان مدرن با وجود انتقاداتی که به شیعه دارند اما مانند ابن تیمیه تشیع را یکی از مذاهب اسلامی میدانند. امروزه جریان تکفیری و سلفیگری بیش از هر چیز سردر آخور قدرتهای سیاسی دارد که با وهابیان ارتدوکس همنوایی دارند». *مقاله فوق الذکر در صفحات ۸۲ ـ ۸۵ شماره ۳۷ نشریه مهرنامه منتشر شده است.
۱۳۹۳/۷/۱۶ - ۱۱:۲۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
علمای اسلام جلوی افراطیگری را بگیرند |اخبار ایران و جهان
علمای اسلام جلوی افراطیگری را بگیرند آیتالله مکارم شیرازی گفت باید جلوی افراطیگری را در تمام مذاهب اسلامی بگیریم چراکه این مسئله به اختلافات و جنگهای داخلی در جهان اسلام دامن میزند کد خبر ۴۳۷۰۳۰ تاریخ انتشار ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳ ۵۳ - 24 September 2014 آیتالله مکارم شهجمه علیه جهان اسلام در اوج خود قرار دارد/ علمای اسلام باید با هم اندیشی و تدبیر چالش های فراروی امت را مدبرا
دین و اندیشه اسلام در جهان آیتالله تسخیری هجمه علیه جهان اسلام در اوج خود قرار دارد علمای اسلام باید با هم اندیشی و تدبیر چالش های فراروی امت را مدبرانه برطرف کنند رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه هجمه علیه جهان اسلام در اوج خود قرار دارد گفحج؛ معنویت، خودباوری اتحاد اسلامی |اخبار ایران و جهان
حج معنویت خودباوری اتحاد اسلامی فرازهایی از پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي در پنجم ذىالحجّة ۱۴۳۵ مصادف با هشتم مهرماه ۱۳۹۳ حج مظهر وحدت و يكپارچگي و كانون برادري و همياري است در حج بايد همگان درس تمركز بر مشتركات و رفع اختلافات را فرا بگيرند کد خبر ۴۳۹۳۲۳ تاریخ انتشار ۱۱ مسه ميليون زائر جهان اسلام از فردا راهي عرفات میشوند/ زائران چه وقت «حاجي» ميشوند
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی سه ميليون زائر جهان اسلام از فردا راهي عرفات میشوند زائران چه وقت حاجي ميشوند سه ميليون زائر جهان اسلام از عصر فردا راهي عرفات شده و از ظهر تا غروب روز جمعه را در عرفات وقوف ميكنند و روز شنبه در عربستان عيد قربان خواهد بود به گزارشغدیر باطلکننده فلسفه جدایی دین از سیاست و متعلق به همه جهان اسلام است/ اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مدیرعامل بنیاد غدیر در نشست خبری غدیر باطلکننده فلسفه جدایی دین از سیاست و متعلق به همه جهان اسلام است اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت حسین ظریف منش مدیر عامل بنیاد غدیر و رئیس ستاد برگزاری دهه امامت و ولایت با بیان اینکه عید غدیر افضل اعیهشتمین شماره فصلنامه «پژوهشهای سیاسی جهان اسلام» منتشر شد
دین و اندیشه اندیشکده ها هشتمین شماره فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام منتشر شد به همت انجمن مطالعات جهان اسلام هشتمین شماره فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام منتشر و توزیع شد به گزارش خبرگزاری مهر این شماره فصلنامه شامل هفت مقاله از محمد رضا حاتمی جلیل دارا و مصطمردم فلسطین بر اساس اندیشه انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی ایستادگی می کنند
استانها شمال گیلان سرهنگ حسینی مردم فلسطین بر اساس اندیشه انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی ایستادگی می کنند رشت – خبرگزاری مهر معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان گفت مردم مظلوم فلسطین و غزه بر اساس تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی ملت ایران در برابر استکبار جهانی ایستادگی میمسئول معاونت فرهنگی سپاه ثارالله کرمان: انقلاب اسلامی از طریق اندیشه بسیجی به جهان صادر شد
مسئول معاونت فرهنگی سپاه ثارالله کرمان انقلاب اسلامی از طریق اندیشه بسیجی به جهان صادر شدمسئول معاونت فرهنگی سپاه ثارالله استان کرمان گفت انقلاب اسلامی از طریق اندیشه بسیجی به جهان صادر شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان منصور الهی عصر امروز در نخستین میزگرد کرمان غره و مقاوحجتالاسلام اختری: مشارکت هنرمندان جهان در حمایت از فلسطین نشانه موفقیت اندیشه امام است
حجتالاسلام اختری مشارکت هنرمندان جهان در حمایت از فلسطین نشانه موفقیت اندیشه امام استرئیس مجمع جهانی اهل بیت گفت مشارکت فراگیر ۳۳ کشور در جشنواره کاریکاتور روز جهانی قدس موفقیت اندیشه حضرت امام خمینی ره در طرح مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله جهانی و بینالمللی را مینمایاندقم به عنوان پايگاه اصلي توليد انديشه اسلامي و شيعي در ايران و جهان تشيع شناخته مي شود
۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۹ ۱۹ب ظ رئيس پارک علم و فناوري قم قم به عنوان پايگاه اصلي توليد انديشه اسلامي و شيعي در ايران و جهان تشيع شناخته مي شود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و پارک علم و فناوري استان قم در راستاي حمايت از واحدهاي فناور عضو مرکز رشد علوم انساني تفاهمنامه همکاري امضاجریان «نوفردیدی» شکل گرفته در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی، «دن کیشوت» وار به دنبال ناآرمان شهر می گردند
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها جوادی یگانه جریان نوفردیدی شکل گرفته در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی دن کیشوت وار به دنبال ناآرمان شهر می گردند در همایش سینمای مقاومت محمدرضا جوادی یگانه و محمد آقاسی در ارائه مقاله ای تحت عنوان مقایسه تصویر سینمایی انقلاب اسلامی با سایر اانقلاب اسلامي پيام استکبار ستيزي را به جهان صادر کرد
۵ مهر ۱۳۹۳ ۱۱ ۳ق ظ رئيس شوراي اسلامي شهر قم انقلاب اسلامي پيام استکبار ستيزي را به جهان صادر کرد رئيس شوراي اسلامي شهر قم گفت انقلاب اسلامي پيام استکبار ستيزي و مقابله با جهل و ناداني را به جهان صادر کرد و اين پيام امروزه به الگويي براي جوامع اسلامي تبديل شده است به گزارش خببازار داغ قربانیان عید قربان! |اخبار ایران و جهان
بازار داغ قربانیان عید قربان بازار فروش دام و حیوانات بهرمان بزرگترین بازار دام و حیوانات استان آذربایجان شرقی بشمار میآید که در ۹۵ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در نزدیکی شهرستان سراب واقع شده است در همین راستا میدان دواب اردبیل نیز در آستانه عید سعید قربان حسابی گرم است عکسهاجهان اسلام از ظرفیتهای خود برای مقابله با تکفیریها بهره گیرد
خطیب جمعه برج البراجنه بیروت جهان اسلام از ظرفیتهای خود برای مقابله با تکفیریها بهره گیرد خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه برج البراجنه بیروت خواستار استفاده از همه ظرفیتهای جهان اسلام برای مقابله با گروههای تکفیری شد به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام احمد قبلان خطیب جمعه مسخنگوی اشتون: اختلافات همچنان باقی است |اخبار ایران و جهان
سخنگوی اشتون اختلافات همچنان باقی است کد خبر ۴۳۷۶۷۵ تاریخ انتشار ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۱ - 27 September 2014 سخنگوی کاترین اشتون با اشاره به باقی ماندن اختلافات میان ایران و گروه 1 5 گفت براساس مذاکرات فشرده این هفته 1 5 به تلاشهای دیپلماتیک خود برای دستیابی به راه حل تا 24 نوافرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی مقتدرتر از گذشته در جهان عرض اندام م
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی مقتدرتر از گذشته در جهان عرض اندام میکندفرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت انقلاب اسلامی امروز مقتدرتر از گذشته در جهان عرض اندام میکند به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان علینتانیاهو: ایران، حماس و داعش میخواهند بر جهان تسلط یابند
نتانیاهو ایران حماس و داعش میخواهند بر جهان تسلط یابند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با قرار دادن ایران و حماس با داعش در یک ردیف مدعی شد این سه در تلاشند قدرت اسلامی غالب در خاورمیانه باشند و سپس بر جهان تسلط یابند به گزارش نامه نیوز بنیامین نتانیاهو در جدیدترین مواضع خ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها