تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806779439
![نمایش مجدد: پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین منتشر شد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین منتشر شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1393/07/01/IMG10323902.jpg)
دین و اندیشه از سوی انتشارات سروش؛
"پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین" منتشر شد
کتاب "پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین" تالیف سید حسن حسینی از سوی انتشارات سروش منتشر و از امروز روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این کتاب سعی شده است که نظریه پلورالیزم دینی رایج در غرب از دیدگاه یکی از متفکران مدافع آن در فلسفه دین، جان هیک، بررسی و ارزیابی شود. نویسنده کتاب اعتقاد دارد می توان با استفاده از اصول و مبانی تعالیم اسلامی، و برخی مبانی فلسفی و معرفت شناسی اسلامی، به مفهوم جدیدی از " پلورالیزم در دین" نایل شد که به طور طبیعی و با توجه به اختلاف جنس و سنخ، در طیف مذکور قرار نمی گیرد و ماهیتی متفاوت با آن دارد. در این تفسیر جدید از پلورالیزم، وحدت حقّه حقیقی ادیان همسو با تکثر واقعی ادیان ارزیابی می شود. از این رو این دو مقوله، نه تنها یکدیگر را نفی نمی کنند، که مکمل هم نیز هستند. برچنین مبنایی است که در عنوان کتاب، بین دو اصطلاح " پلورالیزم دینی" و " پلورالیزم در دین" تفاوت گذاشته شده است. در اصطلاح " پلورالیزم دینی"، تفکر رایج در تکثرگرایی مورد نظر است، اما در اصطلاح " پلورالیزم در دین" این معنا مورد تاکید است که دین، حقیقت واحدی است که به صور و اشکال مختلف و متعدد، تکثراتی پیدا کرده است. این مضمون در کتاب حاضر در مقابل نگرش رایج در پلورالیزم بررسی شده است. البته روشن است که این تفکر نقطه مقابل نگرش حاکم بر آن طیف است که در ابتدای آن ، تاکید بر وحدت و حقیقت دینی خاص، منافی حقیقت یابی در ادیان دیگر، و در انتهایش، تاکید بر اصالت تکثر ادیان(پلورالیزم)، مانع از وحدت حقیقی ادیان است. نکته قابل توجه اینکه مرجع اصلی این کتاب، رساله دکتری مولف در رشته فلسفه و کلام در دانشگاه امام صادق(ع) است که با تغییراتی و اصلاحات عمده ای به صورت کتاب درآمده است. کتاب " پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین" در سه بخش به نگارش درآمده است که عبارتند از: تعریف موضوع و بررسی مفروضات اولیه و تبیین مبانی پلورالیزم، تبیین، بررسی و نقد نظریه پلورالیزم دینی (با تاکید بر آرای جان هیک) و تبیین نظریه پلورالیزم در دین از دیدگاه اسلام. در تاریخ معرفت بشری، مباحث و مسائل مربوط به دین شناسی و دین پژوهی همواره جایگاه ویژه ای داشته است. اگرچه تامل و مداقه در وجه محققانه آن به متفکران و صاحبنظران حوزه های مختلف معرفت بشری متعلق بوده است، به دلیل ورود دین در تمامی عرصه های حیات بشری، آدمیان همواره در تعاملی جدی با آن قرار داشته اند. عرضه دین که به منظور ورود به همه عرصه های حیات انسان بوده، در تعامل با انسان ها از تاثیر و تأثر به دور نمانده است. در این تعامل، با توجه به تنوع و تکثر فرهنگ ها، ادیان هم متکثر و متعدد شده اند، و به تناسب شرایط و مقتضیات مختلف، رویکردهای پدیدار شده است. این تکثرات در مورد وحدت حقیقی ادیان ابهاماتی برانگیخته اند که مسائل جدیدی در کلام و فلسفه دین پدید آورده است. شاید مهم ترین مسئله تبیین چگونگی این وحدت با وجود کثرت و تفسیر فلسفه تنوع ادیان باشد. تلاش های اخیری که در حوزه فلسفه دین در تبیین نظریاتی از قبیل انحصارگرایی، شمول گرایی، یا تکثرگرایی شده همه در جهت حل این مسئله بوده است. هریک از این عناوین سه گانه در واقع نمایاننده جایگاهی از طیف وسیعی است که از انحصارگرایی شروع می شود، با تاکید بر وحدت دین در تامین هدف غایی آن ، به شمول گرایی می رسد، که این نیز خود با تاکید بر سهیم بودن ادیان در وحدت خاص دینی به پلورالیزم می رسد و پلورالیزم بر واحدهای دینی عرضی و حقایق متکثر تاکید می گذارد. با توجه به اهمیت، حساسیت و ظرافت موضوع پلورالیزم و ابهامات و اشتباهاتی که در این خصوص در برخی نوشته ها دیده می شود و هم چنین با عنایت به تازگی طرح آن در محافل علمی ایران، مولف برآن شده با استفاده از ژرفای اندیشه صاحبنظران این حوزه و هم چنین مراجعه به منابع دست اول، قدمی، هرچند کوتاه اما مهم بردارد. کتاب حاضر در 338 صفحه و با قیمت 150000 ریال از سوی انتشارات سروش برای علاقمندان به مباحث دینی و اعتقادی منتشر شده است. چاپ اول این کتاب در سال 1382 در شمارگان 2000 نسخه منتشر شده بود که با توجه به اهمیت مطالب مطرح شده در این کتاب و استقبال علاقمندان این حوزه، چاپ دوم آن منتشر و در اختیار دوستداران مطالعات دینی و پژوهش های کاربردی قرار گرفت.
۱۳۹۳/۷/۱ - ۱۱:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
آتشزدن مسجدالاقصی هویت ضددینی اسرائیل را آشکار ساخت
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۴ یک کارشناس حوزه مسجد گفت آتشزدن مسجد الاقصی هویت ضد دینی رژیم اشغالگر قدس را به خوبی نمایان کرد حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی موسوی خرم آبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره وظایف مسلمانان در قبال مسجد الاقصی و قبه انظریه علم قدسی دکتر نصر در پارادایم انقلاب اسلامی قرار نمیگیرد/ علم دینی با صرف نظر از انقلاب راه به جایی نمی
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها حجت الاسلام میرباقری در گردهمایی جنود عقل نظریه علم قدسی دکتر نصر در پارادایم انقلاب اسلامی قرار نمیگیرد علم دینی با صرف نظر از انقلاب راه به جایی نمیبرد رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه نظریه سیدحسین نصر درباره علم قدسی هیچ ربطیصلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست/ صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مجتهد شبستری صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می شود محمد مجتهد شبستری در نشست روز جهانی صلح با اشاره به موانع صلح پایدار جهانی تصریح کرد صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خآیت الله صافی: طلاب با استفاده از فضای مجازی به شبهات و اشکالات دینی پاسخ بدهند
آیت الله صافی طلاب با استفاده از فضای مجازی به شبهات و اشکالات دینی پاسخ بدهند فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله صافی گلپایگانی پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه امام صادق ع فیروزکوه منتشر کرده است به گزارش خبرآنلاین آیت الله صافی گلپایگانی در این پیام باآیت الله مصباح:سیل بی دینی،جامعه را تهدید می کند/ نمی توانیم همه مسئولان را رجایی و باهنر کنیم
آیت الله مصباح سیل بی دینی جامعه را تهدید می کند نمی توانیم همه مسئولان را رجایی و باهنر کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه اعتماد به نقل از آریا نوشت رييس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ره بار ديگر هشدار داد سيل ايجاد بيديني جامعه را تهديد ميكند ووضعیت بیسوادی دینی در آمریکا/ دانش دینی برای درک دنیا ضروری است
دین و اندیشه وضعیت بیسوادی دینی در آمریکا دانش دینی برای درک دنیا ضروری است کارشناسان و اندیشمندان اعتقاد دارند در دنیایی که به شکل قابل ملاحظه ای تحت تأثیر دین قرار دارد دانش دینی برای افرادی که می خواهند درک جامعی از موضوعات روز داشته باشند حیاتی و ضروری به نظر می رسد به گزااقامه ارزشهای دینی مهمترین وظیفه مسئولان است
پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۳ نماینده آیتالله سید علی سیستانی در ایران اقامه ارزشهای والای دینی و آموزههای اهل بیت ع را مهمترین وظیفه مسئولان دانست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم از دفتر مشاور وزیر کشور درامور روحانیت ائمه جمعه و جماعات در قم حجت الاسمعنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه است
دین و اندیشه اندیشکده ها خسروپناه معنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه است حجت الاسلام خسروپناه در جلسه اندیشکده معنویت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت معنویت دینی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه و اراز پاک اندیشی دینی تا سلفی گری مذهبی/ سیری در تاریخچه حنبلی گری از احمد بن حنبل تا ابن تیمیه
دین و اندیشه اسلام در جهان از پاک اندیشی دینی تا سلفی گری مذهبی سیری در تاریخچه حنبلی گری از احمد بن حنبل تا ابن تیمیه تصویر واقعی تر از احمد بن حنبل را باید با بازگشتی به آثار و منابع تاریخی و مذهبی دوران او جستجو کرد در طی یکی دو دهه اخیر مهمترین منابع حدیثی فقهی تاریخی وکمیته امور دینی ازبکستان اعلام کرد حضور 5500 زائر ازبک در موسم حج؛ اعزام تا هفته آینده ادامه دارد
کمیته امور دینی ازبکستان اعلام کردحضور 5500 زائر ازبک در موسم حج اعزام تا هفته آینده ادامه داردکمیته امور دینی ازبکستان اعلام کرد امسال حدود 5 هزار و 500 زائر به خانه خدا اعزام خواهند شد و کار انتقال آنان تا هفته آینده ادامه خواهد یافت به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فسیدمحمد خاتمی: تحجر از بیدینی خطرناکتر است
سیدمحمد خاتمی تحجر از بیدینی خطرناکتر است سیدمحمد خاتمی رییس بنیاد باران با تاکید بر اینکه تحجر در جوامع دینی دارای خطر بیشتری از بیدینی است گفت تحجر جهل مرکب است و تحجر در حوزه دینی رذالتی است که جامه فضیلت پوشیده است تحجر دین را تبدیل به پوستین وارونهای میکند کهروشهای تربیت دینی
روشهای تربیت دینی خبرگزاری رسا ـ با توجه به نیازها و استعدادهای گوناگون متربیان مربیان باید الگوهای مناسب در ابعاد و رشته های مختلف را به آنان نشان دهند و از یک بعدینگری بپرهیزند به گزارش خبرگزاری رسا استفاده از روش های تربیتی صحیح از اصول و مبانی مهمی است که همه دست ادبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: فعالیتهای فرهنگی باید بر مبنای هویت بخشی دینی افراد انجام شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور فعالیتهای فرهنگی باید بر مبنای هویت بخشی دینی افراد انجام شوددبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه مسجد مهمترین بستر پرورش افکار است گفت فعالیتهای فرهنگی باید بر مبنای هویت بخشی دینی افراد جامعه صورت بگیرد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل ازخاتمی: تحجر از بی دینی خطرناکتر است
خاتمی تحجر از بی دینی خطرناکتر است خاتمی تصریح کرد تحجر جهل مرکب است و تحجر در حوزه دینی رذالتی است که جامه فضیلت پوشیده است تحجر دین را تبدیل به پوستین وارونه ای می کند که به تعبیر امیرالمؤمنین به جای آنکه گرم کند می ترساند و امروز نمونه های آن را می بینیم ایسنا رئیس موسسآیتالله جوادیآملی در درس اخلاق: دانش دینی راه اصلی اسلامی شدن دانشگاههاست
آیتالله جوادیآملی در درس اخلاق دانش دینی راه اصلی اسلامی شدن دانشگاههاستیکی از مراجع تقلید با تاکید بر جایگاه دانش در دانشگاه دینی بودن دانش را راه اصلی اسلامی شدن دانشگاهها دانست و گفت حرف اول و آخر دانشگاه را دانش میزند و اگر دانش دینی بود دانشگاه اسلامی میشود به گزارشخاتمی:تحجر از بی دینی خطرناکتر است |اخبار ایران و جهان
خاتمی تحجر از بی دینی خطرناکتر است رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدن ها با تاکید بر اینکه تحجر در جوامع دینی دارای خطر بیشتری از بی دینی است تصریح کرد تحجر جهل مرکب است و تحجر در حوزه دینی رذالتی است که جامه فضیلت پوشیده است تحجر دین را تبدیل به پوستین وارونه ایارائه محتوای دینی در فضای مجازی همراه با رعایت اصل برتری باشد
مدیر کل فرهنگی رسانه و فناوری های نو سازمان تبلیغات اسلامی ارائه محتوای دینی در فضای مجازی همراه با رعایت اصل برتری باشد خبرگزاری رسا ـ اسماعیلی خطاب به فعالان فضای مجازی گفت اگر طرح یا برنامه ای با محتوای دینی یا اجتماعی در فضای مجازی ایجاد می کنید می بایست حتما دارای یک مزی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها