محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844278909
واکاوی ریشه جریانهای افراطی در گفتوگو با «فرمانیان»
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، با اظهار تاسف از فعالیتهای برخی تندروهای شیعی در داخل، خطر اینگونه فعالیتها را از خطر جریانهای تکفیری فعال در دیگر کشورهای اسلامی بیشتر و آنها را کسانی دانست که غافلانه یا جاهلانه در زمین دشمن بازی میکنند. حجتالاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان در گفتوگو با خبرنگار دین و ادنیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به بررسی ریشه بروز جریانهای افراطی در جهان اسلام پرداخت که متن کامل گفتوگوی ایسنا با فرمانیان به شرح زیر است: - ریشه این جریانهای افراطی را که هر از چندگاهی در دنیای اسلام در قالب عناوین مختلف بروز میکنند در چه میدانید؟ ریشه جریانهای تکفیری و این خشونتها را باید در چند چیز جستجو کرد، اولین و مهمترین علتی که باعث میشود این جریانهای تکفیری در دنیای اسلام به وجود بیایند، برمیگردد به ظاهرگرایی اصحاب حدیث. در طول تاریخ اصحاب حدیث به دلیل اینکه برای عقل در فهم دین جایگاهی قائل نبودند، به متون دینی اعتماد کرده و ظاهر آن را گرفتهاند. از طرفی برخی متون دینی صراحتا حکم به کفر مخالف میکنند که نمونهاش را هم در روایات اهل سنت و هم روایات اهل شیعه داریم؛ مثلا روایت داریم که « هر کس نماز را عمدا ترک کند، کافر است». اگر کسی به ظاهر این روایت تمسک کند، آن وقت باید بسیاری از انسانها را تکفیر کنیم. اما اگر عقل را در این مسأله دخالت بدهیم، یا حتی مجموعه روایات و آیات دیگر را که به نوعی این روایت را تفسیر میکنند مورد بررسی قرار دهیم، خود به خود از تکفیر دست برمیداریم و یا حداقل احتیاط میکنیم. نمونهاش را هم داریم که مثلا در همین مسأله (کافر دانستن فردی که از روی عمد نمازش را ترک میکند) در بین خود سلفیها کسی حکم به تکفیر «تارکالصلاة» میدهد و کسی دیگر هم معتقد است که باید نسبت به این روایت تفسیر دیگری کنیم. پس یکی از عوامل مهم، ظاهرگرایی و اکتفا کردن به ظاهر روایات و آیاتی است که از دل آن تکفیر بیرون میآید و این عدم تفسیر صحیح باعث پدید آمدن جریان تکفیری میشود. اگر در طول تاریخ نگاه کنیم جریانهای تکفیری غالبا از جریان حدیثگرایی و ظاهرگرایی ظهور و بروز کردهاند. همچون خوارج در گذشته یا ابن تیمیه (در قرن 8) که قائل به حدیثگرایی بود، کل آنچه را در قرآن آمده حقیقت و مجاز را جایز نمیداند. اگر کسی قائل به مجاز نباشد و همه آنچه که در قرآن آمده را حقیقت بپندارد، آن وقت شاهد فضای تندی خواهیم بود در مقابل کسی که قائل به انجام گناه کبیره باشد. عامل دوم که اکنون در جهان اسلام خودش را نشان میدهد، استعمار است، سیاست استعماری انگلیس و آمریکا. به جهان اسلام ورود کردند و جهان اسلام خلافت اسلامی خود را از دست داد، اعتبار و قدرت و بزرگیاش را از دست داد و به تلاطم افتاد. یعنی حضور هرچه بیشتر استعمار باعث بروز بیشتر تکفیر خواهد شد. حال در باب اینکه مصداق کافر چه کسی است اختلاف به وجود میآید و متأسفانه جریانهایی به وجود میآیند که اشتباها به جای اینکه مصداق کافر را استعمارگران بنامند میآیند و میگویند استعمارگران کافرند و آنهایی که به استعمارگران هم کمک میکنند کافر هستند، القاعده، داعش، سلفیهای جهادی، افغان عربها همه از این مقولهاند. از مقوله کسانی که میگویند استعمارگران کافرند و کسانی هم که به این استعمارگران کمک میکنند، کافرند و لذا میآیند و مسلمانکشی راه میاندازند و باعث قتل و خشونت میشوند. - همانطور که میدانید، هنگامی که جریان سلفیگری شروع شد، افرادی چون علامه اقبال لاهوری، سیدجمال الدین اسدآبادی، محمد عبده، رشید رضا، امیرعلی و... منادی آن بودند، اندیشمندانی که دنیای مدرن را میشناختند و قائل به این بودند که باید از آن بهره برد. از طرفی برخی محققین معتقدند که عقبافتادگی دنیای اسلام و اینکه برخی از علمای اسلامی نتوانسته بودند خودشان را با دنیای جدید هماهنگ کنند، باعث عقبماندگی جامعه اسلامی شد، به نظر شما چقدر این عوامل درونی دنیای اسلام موثر بودند؟ من معتقدم همان اندازه که عوامل بیرونی تأثیرگذار است، عوامل درونی هم تأثیرگذار است، 50 درصد عوامل درونی و 50 درصد عوامل بیرونی. شاید نتوانیم بحث عقبماندگی را دلیل اصلی تکفیر بدانیم. مهمترین چیزی که الان دلیل درونی تکفیریها شده، نبود خلافت اسلامی است؛ یعنی امروز تمام تکفیریها به دنبال احیای خلافت اسلامی و حکومت اسلامی هستند. جدای از خشونتهای موردی، رهبران آنها و بزرگانی که کتاب نوشتند به شدت به دنبال خلافت اسلامی هستند؛ حال میبینیم که عوامل بیرونی تأثیر گذاشته است بر از بین رفتن عامل درونی اصلی یعنی خلافت اسلامی. - آیا در حال حاضر، گروههایی که به دنبال خلافت اسلامی هستند؛ انجام آن در دنیای امروز ممکن است؟ به نظر میرسد که با توجه به فضای جهان اسلام، خلافت اسلامی به آن مفهومی که القاعده و داعش به دنبال آن هستند اصلا و ابدا مقدور نیست. البته عدهای دیگر از سلفیها چون اخوانالمسلمین و یا رشید رضا و... به دنبال حکومت اسلامی یا دولت اسلامی هستند. میگویند ما دیگر نمیتوانیم آن خلافت اسلامی که کل جهان اسلام را تحت پوشش خود قرار میداد، تشکیل دهیم اما میتوانیم کشوری را تأسیس کنیم که آن را بر اساس قوانین اسلامی اداره کنیم یا اینکه حاکم دینی داشته باشد. اخوان المسلمین در این راستا در حال فعالیت است و تفاوت آنها با این گروههای افراطی در این است که اخوانیها با خشونت مخالف هستند، قائل بر مردم سالاری دینی هستند اما گروههای القاعده و داعش و... قائل به چنین مفهومی نیستند و معتقدند که این مورد از مفاهیم فرهنگ غرب است. پس با این رویکرد، ما معتقدیم که حتی برقراری حکومت اسلامی هم برای القاعده و چنین گروههایی ممکن نیست. اما باز میبینیم که در همین مسأله، یعنی در به حکومت رسیدن مثلا یک اخوانی هم باز استعمار دخالت میکند و به زمین میخورد و هرگاه این چنین دولتهایی کنار میروند، گرایش به سمت جهاد، گرایش به سمت القاعده و داعش عمومیت مییابد. چرا؟ چون احساس میکنند تنها راه باقیمانده ایجاد حکومت اسلامی جهاد است. - ما میبینیم با وجود اینکه این گروهها از خشونت و تندروی بهره میبرند، اما باز از یک پایگاه مردمی برخوردارند، به نظر شما چرا این چنین است و بسیاری به این گروههای افراطی جذب میشوند؟ مشکلی که به صورت جدی وجود دارد، حضور حاکمان سکولار در رأس کشورهای اسلامی است. این مهمترین عاملی است که باعث میشود جوانان مسلمانی که دوست دارند دین گسترش پیدا کند و در جامعه اسلامی پررنگتر شوند، اما میبینید اتفاقا حاکمانی که خود مسلمانند، نه تنها به این اهمیت نمیدهند که جلوی دین را هم میگیرند. مثلا در ترکیه جلوی حجاب زنان را هم میگیرند و قوانین غربی را بیشتر حاکمیت میدهند. این جوانها چون راه دیگری ندارند؛ جذب گروههای جهادی میشوند. در بسیاری از کشورهای اهل سنت نگاه مثبتی به اینها دارند، آنها را انقلابی میدانند و جهادی که برای خدا زحمت میکشند. از طرفی حتی اگر برخی رسانهها وحشیگریهای آنها را نشان دهند، آن را پای همه جریان جهادی نمیگذارند. - میتوان بر استدلال شما این نقد را وارد کرد و آن اینکه میتوانیم بگوییم اگر همین حاکمان سکولار نباشند، ممکن است همین مسلمانان افراطی حاکم شوند و آن وقت قدرتشان از آنچه که هست بیشتر شود و اوضاع بدتر. نظر شما چیست؟ شما به یک نکته توجه ندارید. همیشه کسانی که با خشونت و تندروی میآیند و حکومتی را به دست میگیرند، بعد از مدتی کمکم بر اساس تعاملاتی که دارند و ارتباطی که میخواهند برقرار کنند، کمکمدست از این خشونتها برمیدارند که نمونهاش را در خیلی از جاها میبینیم. ولی اگر راهبرد ما و راهبرد نظام ما درست نباشد، احتمال دارد که وارد یک جنگ مذهبی شویم؛ اما میتوانیم با یک تعامل دقیق و بررسی همه جانبه جلوی این فضا را بگیریم. البته این که کسی به حکومت برسد دست ما نیست. این واقعیتهایی هست که باید بپذیریم. حکومتهای سکولار الان شدهاند شمشیر دولبه. از طرفی میخواهند جلوی خشونت را بگیرند و از طرفی خودشان عامل پرورش خشونت هستند، یعنی حاکمان سکولار عامل جذب افرادی به گروههای القاعده و... میشوند و از آن طرف خود همین حکومتها خیلی از این جوانان را زندانی میکنند، ما باید چه کنیم. اگر ما بتوانیم با اسلام سیاسی و یا اسلامی معتدلتر همچون اخوانالمسلمین همکاری و همیاری داشته باشیم و بتوانند یک حکومت معتدل بر سر کار بیاورند باعث میشود که بسیاری از جوانها جذب آن شوند و این خشونتی که الان وجود دارد کمتر شود. ما سالها پیش دعا میکردیم که خداوند یک حکومت معتدل به این کشورهای اسلامی بدهد که تکفیریها جذب شوند. هرچند اینجور چیزها و این فضا، تحت تأثیر عوامل بسیاری چون رهبران جهان اسلام و استعمار و خواست خدا و... است. آن کاری که از دست ما برمیآید دعا کردن است. - به نظر میرسد که همه توجهها به افراطیگری سمت جهان اهل سنت رفته است و از جهان شیعه غافل ماندهایم. حال اینکه میبینیم برخی از افراد شیعه هم به صورت افراطی در حال فعالیت هستند، نظر شما در این باره چیست؟ متأسفانه جریان افراطیگری در جهان تشیع هم وجود دارد، اما اکثریت نیستند. اکثریت علمای ما، مجتهدان و رسانههای ما به این قضیه ورود پیدا نمیکنند. اما متأسفانه میبینیم شبکههایی داریم مثل اهل بیت، فدک، سلام و... که هم احساسات شیعیان و هم اهل سنت را تحریک میکنند و از آن طرف وقتی اهل سنت اینها را میبینند نسبت به شیعه کینه پیدا میکنند و خود عاملی میشود برای مسلمانکشی. من اسم این رسانهها را گذاشتهام «طبلهای جنگ مذهبی». با توجه به فتاوای مقام معظم رهبری و یا دیگر علما چون مکارم شیرازی که عملا وارد شدهاند تا جلوی این فضا را بگیرند، اما میبینیم متأسفانه عدهای از افراطیون گوش به حرف بزرگان ما نمیدهند و دقیقا در راستای اهداف آمریکا کار میکنند. اینها کسانی هستند که در زمین دشمن بازی میکنند که نمیدانم غافل هستند یا جاهل. - به نظرتان خطر اینها به اندازه خطر دیگر گروههای افراطی در جهان اهل سنت هست؟ به نظر من خطرشان بیشتر است. آنها به هر حال خیلی صراحتا جلو آمدهاند و به پیش میروند و دارند احساسات همه را تحریک میکنند. دوست و دشمن را تحریک میکنند و این به نظرم خطرش کمتر از آن که نیست، بیشتر هم هست که باید به آنها توجه کنیم. دارند احساسات عوام را تحریک میکنند؛ هم عوام شیعه و هم عوام سنی و اگر عوام به سمت جنگ مذهبی بروند و تمایل به جنگ مذهبی داشته باشند، دیگر از دست بزرگان، مراجع، نخبگان و رسانهها هیچ کاری برنمیآید. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
تاکید لاریجانی بر مبارزه با جریانهای افراطی
تاکید لاریجانی بر مبارزه با جریانهای افراطیتاریخ انتشار سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۳۹ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت مسئله تروریسم مشکل بزرگی در منطقه میباشد و مبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه دارد به گزارش فارس علی لاریجانی راسلام و تروریسم از هم جدا هستند/ ریشه فلسفه در آسیا بوده است
دین و اندیشه در گپ و گفتی کوتاه با رئیس گروه فلسفه دانشگاه صوفیه اسلام و تروریسم از هم جدا هستند ریشه فلسفه در آسیا بوده است بوگدانا تودوروا استادیار بخش فلسفه دین در دانشگاه صوفیه با حضور در خبرگزاری مهر گفت باید بین اسلام و تروریسم تفاوت بگذاریم این دو از هم جدا هستند و باراهکار خشکاندن ریشه های خشونت و افراطی گری در منطقه
راهکار خشکاندن ریشه های خشونت و افراطی گری در منطقه روحانی ادامه داد دانشمندانی که امروزه بر سر ملیت آنان میان ملت های منطقه رقابت است فارغ از ایرانی ترک قزاق ترکمن تاجیک و ازبک بودنشان همگی در هوای فرهنگ اسلامی و تحت نفوذ زبان فارسی زیسته اند و اندیشیده اند رئیس جمهوری گنقد کتاب ریشه های فقه اسلامی جوزف شاخت اسلام شناس آلمانی
دین و اندیشه قرآن و متون دینی نقد کتاب ریشه های فقه اسلامی جوزف شاخت اسلام شناس آلمانی کتاب در باب ریشه های فقه اسلامی شاخت توسط محمد مصطفی الاعظمی همچنان که از نامش مشخص و هویداست حاوی نقد کتاب ریشه های فقه اسلامی جوزف شاخت اسلام شناس آلمانی است به گزارش خبرگزاری مهر کتمبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیازند همکاری همه کشورهای منطقه است
لاریجانی در دیدار رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس گرجستان مبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیازند همکاری همه کشورهای منطقه است رئیس مجلس شورای اسلامی گفت مسئله تروریسم مشکل بزرگی در منطقه میباشد و مبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه دارد بهغرب با تقویت جریانهای افراطی و تفریطی به دنبال نابودی اسلام است
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی غرب با تقویت جریانهای افراطی و تفریطی به دنبال نابودی اسلام است خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این غرب با تقویت و رشد جریان های افراطی و تفریطی به دنبال نابودی اسلام است گفت غرب به دنبال جذب جوانان به جریان های الاریجانی در دیدار رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس گرجستان: مبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیازند همکاری هم
لاریجانی در دیدار رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس گرجستان مبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیازند همکاری همه کشورهای منطقه استرئیس مجلس شورای اسلامی گفت مسئله تروریسم مشکل بزرگی در منطقه میباشد و مبارزه با جریانهای افراطی و تروریسم نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه دارد به گنشست هماندیشی وضعیت جریانهای تکفیری و سلفی و ظرفیتهای نشر کتاب رویوران: درباره ریشههای سلفیگری کاری نکرده
نشست هماندیشی وضعیت جریانهای تکفیری و سلفی و ظرفیتهای نشر کتابرویوران درباره ریشههای سلفیگری کاری نکردهایم نیلی انتشار کتاب درباره جریانهای سلفی باعث جریانسازی میشودرئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت ناشران درباره جریانهای سلفی و تکفیری دست به انتشار بزنند هر کدام 2در گفتوگو با فارس مشکلات در «مکث» از دریچه سوژهها ریشهیابی میشود
در گفتوگو با فارسمشکلات در مکث از دریچه سوژهها ریشهیابی میشوداسلام فتحی تهیهکننده مکث گفت اگرچه ممکن است در بعضی قسمتهای مکث کارشناسی حضور نداشته باشد اما از صحبتهای خود سوژهها میتوان نگاه آسیب شناسانه به موضوعات را برداشت کرد اسلام فتحی تهیهکننده مجموعه مستند مکثمی توانیم با احیای علم و عقل، ریشه های خشونت و افراطی گری را بخشکانیم
می توانیم با احیای علم و عقل ریشه های خشونت و افراطی گری را بخشکانیم روحانی ادامه داد دانشمندانی که امروزه بر سر ملیت آنان میان ملت های منطقه رقابت است فارغ از ایرانی ترک قزاق ترکمن تاجیک و ازبک بودنشان همگی در هوای فرهنگ اسلامی و تحت نفوذ زبان فارسی زیسته اند و اندیشیدهما فرزندان فارابی، میتوانیم با احیای علم و عقل، ریشههای افراطیگری را بخشکانیم
روحانی در جمع دانشگاهیان قزاقستانی ما فرزندان فارابی میتوانیم با احیای علم و عقل ریشههای افراطیگری را بخشکانیم رئیس جمهور گفت ما پل جهانیم ما فرزندان فارابی خوارزمی رودکی و فردوسی هستیم و میتوانیم با احیای علم و عقل ریشههای خشونت و افراطیگری را بخشکانیم به گزارش حووحید نصیریان در گفتوگو با فارس اکرانهای ناموفق، بدنه سینمای کودک را فرسوده میکند/باید ترس را از فیلمسازان ک
وحید نصیریان در گفتوگو با فارساکرانهای ناموفق بدنه سینمای کودک را فرسوده میکند باید ترس را از فیلمسازان کودک دور کنیمکارگردان انیمیشن قلب سیمرغ با اشاره به اینکه اکران ناموفق بدنه سینمای کودک را فرسوده میکند گفت باید بدانیم ترس برادر مرگ و تجربه است و با ترس نمیتوان تجربهرئیس سازمان غذا و دارو در گفتوگو با فارس: ۸ میلیون دوز واکسن برای برنامه جدید واکسیناسیون کشوری وارد میشود
رئیس سازمان غذا و دارو در گفتوگو با فارس ۸ میلیون دوز واکسن برای برنامه جدید واکسیناسیون کشوری وارد میشودرئیس سازمان غذا و دارو گفت ۸ میلیون دوز واکسن در برنامه کشوری واکسیناسیون و در طرح تحول نظام سلامت برای دو واکسن پنتاوالان و فلج اطفال تزریقی وارد کشور میشود رسول دیناروندر گفتوگو با فارس تشریح شد افشاگری نماینده مجلس درباره عاملان افزایش قیمت خودرو و سودهای کلان آنها
در گفتوگو با فارس تشریح شدافشاگری نماینده مجلس درباره عاملان افزایش قیمت خودرو و سودهای کلان آنهاعضو کمیسیون صنایع مجلس گفت کسانی که خود را به عنوان خودروساز معرفی میکنند در واقع کسانی هستند که هم در بخشهای انحصاری صنعت خودرو و هم در واردات خودرو دست دارند و بدین ترتیب هم ازمیرکاظمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد رضایت نمایندگان تهرانی از انتخاب چمران به ریاست شورای شهر/ شورا از سیاسی
میرکاظمی در گفتوگو با فارس مطرح کردرضایت نمایندگان تهرانی از انتخاب چمران به ریاست شورای شهر شورا از سیاسیکاری دور میشودنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از رضایت مجمع نمایندگان تهران از انتخاب مهدی چمران به ریاست شورای شهر خبر داد سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهراناستاد فرشچیان در گفتوگو با فارس: هنر معنوی جایگزین ندارد
استاد فرشچیان در گفتوگو با فارس هنر معنوی جایگزین نداردطراح ضریح مطهر امام رضا و امام حسین ع گفت هنر معنوی روح هنرمند را صیقل میدهد و نمیتوان جایگزینی برای آن پیدا کرد استاد محمود فرشچیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه ضریح آسمانی و مهربانی در حرم مطهره فاطمه اخری خواهر امامنایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفتوگو با فارس خبرداد ارسال طرح کاداستر به شورای نگهبان/ اعلام وضعیت نهایی لا
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفتوگو با فارس خبردادارسال طرح کاداستر به شورای نگهبان اعلام وضعیت نهایی لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد تا هفته اول مهرطباطبایی گفت آخرین ایرادات طرح کاداستر برطرف شده و این طرح به شورای نگهبان ارسال شده است حمیدرضا طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار ق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها