محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828646395
روزنامه اعتماد در باره مقاله اش در خصوص حجاب توضیح داد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: روزنامه اعتماد در باره مقاله اش در خصوص حجاب توضیح داد فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه اعتماد به دنبال درج مقاله ای تامل برانگیز در باره حجاب که آن را فاقد وجه اجتماعی دانسته و حجاب را بیشتر به مسئله ای شرعی و شخصی فروکاهیده بود در مقاله ای دیگر نوشت:
وقتي يادداشت مساله حجاب در روز چهارشنبه و در پي اظهارات دو تن از روساي قوا مطرح شد، گمان نميرفت كه در برابر آن يادداشت كه به طرح پرسش پرداخته بود و ميكوشيد نشان دهد كه چرا سياستهاي ما در برابر اين مساله چارهساز نبوده، واكنش خصمانه نشان داده شود و حتي برخي بنويسند كه «اعتماد» خواهان كشف حجاب است! و يك روزنامه ديگر هم دروغ بنويسد كه: از نظر اعتماد حجاب، «نبايد اجباري شود و نبايد به خاطر عدم رعايت آن سخت گرفت» معرفي كردند! كه اصلا چنين كلمات يا حتي نزديك به آن هم در متن نبود و يادداشت در مقام دستور دادن به انجام سياستي نبود بلكه فقط خواهان رفع تناقضات در سياستها شده بود. مساله حجاب از بعد نظري مورد اختلاف نيست، چرا كه از وجه شرعي آن نظرات عموم آقايان مراجع روشن است و اگر اختلافي هم دارند، درباره كم و كيفيت آن است كه اين هم چندان زياد نيست. بنابراين تكليف كليه مقلِّدان از اين حيث روشن است. از وجه قانوني نيزدر تبصره ای قانون تعزيرات تكليف را روشن كرده است. اين تبصره به گونهيي است كه مساله را از حيث نظم اجتماعي مطرح كرده زيرا در آن آمده است كه: «زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دو ماه يا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد.» در حالي كه از منظر شرع، عدم رعايت حجاب جلوي نامحرم در خانه نيز حرمت دارد ولي اين ماده مجازات مقرر را منحصر به حضور در خيابانها و انظار عمومي كرده است. آنچه كه در يادداشت مساله حجاب آمده بود در پي تذكر اين نكته بود كه اگر چنين است، بايد از سياستهاي متناقض با آن دست برداشت. در اين صورت صدا و سيما نميتواند فيلمهايي را نشان دهد كه زنان خارجي در آن فاقد چنين حجابي هستند؟ يا اين سوال كه آيا اين ماده مشمول زنان غيرمسلمان هم ميشود يا خير؟ و از همه مهمتر اينكه اگر مفاد اين ماده را اجرا كنند، نقض حجاب غير شرعي با بيرون بودن چند تار مو محقق ميشود يا در اين حد مسالهيي نيست؟ آيا رنگ پوشش و مسائل ديگر مثل چكمه و اينها مصداق اين ماده هستند يا برخورد با آنها سليقهيي است؟ بهعلاوه قانون را كه نبايد نوشت ولي اجرا نكرد. آيا اينها به معناي دفاع از كشف حجاب است؟ ظاهرا دوستان منتقد توجه چنداني به تاريخ ندارند. اگر خاطرات رجال رژيم گذشته را مرور ميكردند ميديدند كه چگونه از گسترش حجاب در جامعه و دانشگاهها در دهه پنجاه به هراس افتاده بودند.آيا جز اين است كه آن رژيم با تمام توان ميكوشيد خط و مشي ضدمذهبي را بسط و گسترش دهد؟ پس چرا موفق نميشد؟ آيا جز اين است كه نيروهاي مذهبي و عالمان خوشفكر در عرصه اجتماعي و فكري فعاليت ميكردند و از اين طريق اهداف خود را پيش ميبردند؟ مشكل اينجاست وقتي كه همه توان براي پيشبرد اهداف خود را به استفاده از قدرت و زور و قانون و به اصطلاح سختافزار محدود كرديم، از وجه نرمافزاري و انديشهيي ماجرا غافل گرديدهايم و همين موجب ضعف بيشتر و وابستگي روزافزونتر به وجه سختافزاري پيشبرد اهداف شده است. طبيعي است كه تكيه بر سختافزار بدون تناسب نرمافزار موجب انحراف ميشود و نهتنها مسالهيي را حل نميكند، بلكه كلاف آن را سردرگمتر ميكند. آيا گمان نميكنيم كه همين نوع برخورد است كه موجب عدم درك مساله و حتي فهم درست يك يادداشت و در نتيجه ناتواني در ارايه راهحل شده است؟ آيا هيچ فكر كردهايم كه چرا بايد رتبه بالاي جراحيهاي زيبايي يا استفاده از محصولات آرايشي در جهان از آن ايرانيان باشد؟ دختران ايراني كه در غرب زندگي ميكنند وقتي به ايران ميآيند از اين همه آرايش دختران ايراني تعجب ميكنند. آيا براي مقابله با اين موارد هم ميتوان تبصره قانوني نوشت و اجرا كرد؟ فرض كنيم كه بر فرض محال از پس اين مشكل در خيابان برآييم، در خانه چه خواهيم كرد؟ و اگر تضاد خانه و خيابان همينطور عميقتر شود، كدام عرصه در نهايت با شكست روبهرو خواهد شد؟
تا وقتي كه مسائل مهم جامعه را سياسي كنيم و درصدد انگ زدن به اين و آن باشيم و از همه بدتر اينكه خود را كليددار بهشت و جهنم بدانيم، همين ميشود كه ميبينيم. يكي از جالبترين ايرادات به بخشي از آن يادداشت اين بود كه «اين مطلب روزنامه اگرچه ممكن است منطقي باشد ولي پايههاي حجاب را سست ميكند». به نظر ما اين نكته برعكس است. اگر حجاب در دهه آخر رژيم گذشته توسعه يافت، به دليل طرح منطقي قضيه بود. حتي افراد باحجاب هزينه اين كار خود را ميدادند ولي از آن دست نميكشيدند. ولي اكنون مساله منطق را فراموش كردهايم و موجب ورود سختافزار شده است و نتيجه همين شده است كه ميبينيم.
كدام مسلمان است كه خواهان جامعهيي سالم و عفيف نباشد؟ ولي ميان خواست تا اجرا فاصلهيي زياد است. صرف اينكه هر كس ادعا كند، ميخواهد عدالت را برقرار كند، حتي اگر در اين ادعا صادق هم باشد، لزوما نبايد كارش را مطابق و همسو با انگيزهاش دانست، بلكه بايد منطق برنامههايش را در نظر گرفت و ارزيابي كرد. در غير اين صورت همين ميشود كه ديديم. كساني با شعار عدالت آمدند و مبارزه با فساد را سرلوحه شعارهاي خود قرار دادند. قبول هم ميكنيم كه صادقانه چنين شعارهايي ميدادند، ولي پس از رفتن آنان، دو چيزي كه بيش از هر چيز ديگر گسترش يافت، بيعدالتي و فساد بود. اگر صادقانه هم خواهان جامعهيي عفيف باشيم آيا بدان معناست كه بايد از هر سياستي تحت اين عنوان دفاع كنيم؟ آيا گمان نميكنيم كه صادقانه اشتباه عمل ميكنيم و با سرعت به سوي چيزي ميرويم كه از آن گريزان هستيم؟
كساني كه از آن يادداشت ناراحت شدند، خوب بود كه يك متن كوتاه در نقد اجزاي آن مينوشتند. الان هم دير نشده ميتوانند بنويسند ولي چرا چنين نكردند؟ زيرا در اين صورت پس از چند دور گفتوگو ديگر اختلاف چنداني باقي نميماند. ولي متاسفانه به نظر ميرسد كه درِ تندروها همچنان بر همان پايه ميچرخد!
بنابراين مساله حجاب يا هر رفتار اجتماعي را بايد در دو بعد حل كرد. يكم، حد و حدودي از آنكه ميتواند نظم اجتماعي را تخريب كند. دوم عملي بودن اجراي اين حد و حدود از منظر قانون. تمام ادعاي آن يادداشت اين است كه اگر اين دو نكته را درباره حجاب مورد بحث قرار دهيم، به احتمال فراوان مشكل آن به نحو مطلوبي حل خواهد شد و اين، ارتباطي به ساير وجوه حجاب از جمله ضرورت شرعي بودن آن ندارد. ضمن اينكه فعاليت فرهنگي جذاب و مستمر و برنامه ريزي شده بخش حياتي اين داستان بايد باشد. 17302
شنبه 22 شهریور 1393 - 08:15:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
روزنامه اعتماد: حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن،امنیت اجتماعی را به هم نمی زند
روزنامه اعتماد حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن امنیت اجتماعی را به هم نمی زند فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه اعتماد در مقاله ای در باره حجاب نوشت چرا پس از 35 سال همچنان درباره اين موضوع بحث و اقدام ميشود و در عين حال پيشرفت مورد نظر طرح&اخبار ویژه روزنامه کیهان اخراج دانشجویان ایرانی آخرین نمونه اعتمادسازی غرب!/ زنجیرهایها این بار علیه حجاب
اخبار ویژه روزنامه کیهاناخراج دانشجویان ایرانی آخرین نمونه اعتمادسازی غرب زنجیرهایها این بار علیه حجابمنع ورود دانشجویان ایرانی به کشورهایی مانند نروژ آخرین نمونه برای ادعای غیرقابل اعتماد بودن غرب است روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه خود نوشت زنجیرهایها دست به کار شدندروزنامه اعتماد: حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است
روزنامه اعتماد حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی استتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷ ۵۶ روزنامه اعتماد در مقاله ای در باره حجاب نوشت چرا پس از ۳۵ سال همچنان درباره اين موضوع بحث و اقدام ميشود و در عين حال پيشرفت مورد نظر طرحكنندگان به دست نميآيد حداقل يكدفاع روزنامه اعتماد از کشف حجاب +تصاویر
دفاع روزنامه اعتماد از کشف حجاب تصاویر روزنامه اصلاح طلب اعتماد در راستای هجمه های اخیر افراطیون به احکام اسلامی نظیر قصاص درصد قبح زدایی از کشف حجاب برآمد و نوشت حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن امنیت اجتماعی را به هم نمی زند به این مطلب امتیاز دهید بهتوضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره فعالیت کانون منحله نویسندگان ایران
توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره فعالیت کانون منحله نویسندگان ایرانسخنگوی قوه قضائیه درباره فعالیت مجدد کانون منحله نویسندگان گفت اگر در زمان محدودیت ایجاد شده مجدداً فعالیت را آغاز کرده باشند دادستان با آنان برخورد میکند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس حجتالاتوضیحات رئیس سازمان زندانها درباره دستبند و پابندهای الکترونیکی
توضیحات رئیس سازمان زندانها درباره دستبند و پابندهای الکترونیکی رئیس سازمان زندانها آخرین وضعیت آتش سوزی زندان شهرکرد استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی و آزادی شهرام جزایری را تشریح کرد ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ شهريور ساعت 14 30 به گزارش خبرنگار پانا علی اصغر جهانگیر در حاشیه مراسعروس امام خمینی: از دایی موسی یاد گرفتم که همه بی حجاب ها بی دین نیستند
عروس امام خمینی از دایی موسی یاد گرفتم که همه بی حجاب ها بی دین نیستند فرهنگ > دین و اندیشه - خواهرزاده امام موسی صدر می گوید با رفتار دایی جان فهمیدم میشود چیزی غیر از آنکه در ذهن من بود هم باشد این که همه بیحجابها الزاما بیدین نیستند آنجا دیدم افرادی هستندمحمدرضا زائری: دختران ما با پوستر بیحجاب نشدند که با پوستر باحجاب شوند
محمدرضا زائری دختران ما با پوستر بیحجاب نشدند که با پوستر باحجاب شوند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت حجت الاسلام محمدرضا زائری در نخستین همایش فعالان صنایع فرهنگی با عنوان «نفس عمیق» که در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد خون دل خوردن را لازمهتوضیحات مرضیه برومند درباره جلسهاش با مرادخانی
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۹ مرضیه برومند از برگزاری جلسه مشترک با علی مرادخانی – معاون امور هنری – طی دو روز گذشته خبر داد و تصریح کرد من در سخنانم جدی هستم بازیگر نمایش افرا درباره نتیجه جلسه با معاون هنری به خبرنگار ایسنا توضیح داد آقای مرادخانی انسان مثبتاندیشی است و مقتوضیحات مرضیه برومند درباره ماجرای مهریه مهناز افشار / در نشست خبری جشنواره تئاتر عروسکی چه گذشت؟
توضیحات مرضیه برومند درباره ماجرای مهریه مهناز افشار در نشست خبری جشنواره تئاتر عروسکی چه گذشت فرهنگ > تئاتر - مرضیه برومند صبح سهشنبه هجدهم شهریورماه در نشست مطبوعاتی جشنواره تئاتر عروسکی حاضر شد تا توضیحاتی را درباره برنامههای این جشنواره ارائه کند به گزارشتوضیحات شرکت چاپ بانک ملی درباره انتشار قرآنهای نفیس
توضیحات شرکت چاپ بانک ملی درباره انتشار قرآنهای نفیسشرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران در واکنش به انتشار خبر قرآن سفارشی برای سران کشورهای اسلامی نوشت این قرآْن جهت توزیع در سراسر کشور و به سفارش ناشر و با کسب مجوزهای قانونی و لازم از مراکز ذیربط منتشر شده است به گزارش خبرنگار کتحمله روزنامه جوان به «قصهها»ی بنياعتماد
حمله روزنامه جوان به قصهها ی بنياعتماد فیلم قصه ها نمونه سیاه نمایی هایی است که درجشنواره های غربی معمولا جایزه می گیرند روزنامه جوان نوشت فيلم قصهها ي رخشان بنياعتماد يكي از آثار پرحاشيه در سينماي كشور است آن هم به واسطه تم و مضمون سياهي كه بنياعتماد از وضعيت اجتماعيتوضیحات معاونت مطبوعاتی ارشاد در خصوص فیلترینگ سایتهای اصولگرا
توضیحات معاونت مطبوعاتی ارشاد در خصوص فیلترینگ سایتهای اصولگرامعاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با رد گزینشی بودن فیلترینگ سایتهای اصولگرا و اعلام اینکه روز گذشته وبسایتهایی نظیر روحانینیوز شریان و لحظه آنلاین مسدود شدهاند در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد در پی درج گزارشی در خبرگزگزارش روزنامه جوان از حضور رخشان بنی اعتماد و چندفیلمساز ایرانی مقیم خارح در جشنواره ونیز
گزارش روزنامه جوان از حضور رخشان بنی اعتماد و چندفیلمساز ایرانی مقیم خارح در جشنواره ونیز فرهنگ > سینما - روزنامه جوان با اشاره به حضور فیلم قصهها ساخته رخشان بنیاعتماد در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز نوشت در چند سال اخير و به تبع پروپاگانداي تصنعي ايگزیده ای از سرمقاله روزنامه های یکشنبه
گزیده ای از سرمقاله روزنامه های یکشنبه سرمقاله روزنامه های کیهان وطن امروز حمایت و را میتوانید در این قسمت بخوانید مجله شبانه باشگاه خبرنگاران دیروز خبرنگار کیهان در کنفرانس خبری رئیسجمهور محترم کشورمان با اشاره به تاکید اخیر رهبرمعظم انقلاب که فتنه را خط قرمز نظام دانستهتوضیح عراقچی درباره احتمال تمدید مذاکرات
توضیح عراقچی درباره احتمال تمدید مذاکرات عراقچی گفت احتمال تمدید بیشتر مذاکرات بسیار بسیار اندک است عدم دستیابی به توافق طرفین را در موقعیت دشواری قرار میدهد اما دیپلماسی هرگز متوقف نمیشود و من به عنوان یک دیپلمات باید خوشبین باشم و من خوشبین هستم خبرگزاری مهر عباس عراتوضیح اژهای درباره حکم معاون اول احمدینژاد
توضیح اژهای درباره حکم معاون اول احمدینژاد محسنی اژهای گفت در خصوص پرونده م ر باید بگویم وی به جزای نقدی و حبس محکوم شده و نمی توانم جزئیات را بیان کنم خبرگزاری تسنیم شصتوهشتمین نشست خبری حجتالاسلام محسنیاژهای سخنگوی قوهقضاییه با حضور نمایندگان رسانههای مختلف-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها