واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
یک استاد حوزه علمیه گفت: مقام «رضا» یعنی به مقامی رسیدن که «خدایا آنچه را که تو میپسندی من نیز میپسندم» که امام رضا(ع) نیز از این صفت برخوردار بودند. حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم لواسانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، با بیان این مطلب اظهار کرد: انسانها در طی طریقی که به حق دارند، تا به وصال حق برسند و در حق محو شوند، بالاترین مقامی که میتوانند به آن دست پیدا کنند مقام «رضا» است. وی ادامه داد: قدم اول «تسلیم» و بعد «رضا» و در آخر نیز « فناء فیالله» است و از جانب حق، امام رضا(ع) به تمام انسانهایی که میخواهند به وصال یار و خداوند برسد یاری میرساند تا به مقام «رضایت» برسند. لواسانی خاطرنشان کرد: بعضی از افراد که از سطح درک و فکر پایینتری برخوردار بودند؛ عقیده داشتند بدین جهت که امام رضا(ع) از همه راضی بودند، به لقب «رضا» مشهور شدند و رضا به معنای این است که همه رضایت در وجود ایشان پدیدار است و آن حضرت، هیچزمان از کسی کینهای به دل نمیگرفتند و همه در مواجه با امام رضا(ع) از مهربانی، لطف و محبت ایشان برخوردار میشدند. وی افزود: حتی افرادی که گناهکار هستند و ادعای شیعه بودن، محبت، عشق و دلبستگی میکنند، اما در خفا به گناه روی میآورند، بازهم وجود مبارک امام رضا(ع)، از آنها روی برنمیگرداند و حتی حاجات آنها را ادا و عنایت خود را شامل حال آنها میکنند. این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این بین اما کسانی مانند علامه طباطبایی که دارای وسعت فکر بسیاری بودند، دیدگاه قبل را انکار نکردند اما عنوان کردند که حضرت رضا(ع) محضر رضایت حق است و هر زمان که امام رضا(ع) از کسی راضی باشد خدا هم از او راضی خواهد بود و کسی که خدا از او راضی باشد، آن حضرت نیز، از او راضی است. لواسانی افزود: حضرت امام رضا(ع) از بیان و کلام پیامبر(ص) به اسم و کنیه «رضا» معروف شدند. مانند اسماء الله که توفیقی و مشخص هستند، اسماء ائمه اطهار نیز توفیقی و از سوی پیامبر بیان گردیدهاند. این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: همه این اسامی به صورت صریح در کتابهایی که در خصوص ائمهاطهار روایت دارند بیان شدهاند. مانند شیعه، سنی، زیدی، اسماعیلی و... همه این فرقهها در کتابهای خود از رسول خدا(ص) روایت دارند که اسماء پیامبر(ص) نیز در آنها ذکر شدهاند و نام ائمه دیگر و نیز نام امام «رضا»(ع) نیز جزء آنها است. وی گفت: اما بهطور یقین، این اسامی ذکر شدهاند و هیچکس نیز نتوانسته است اسامی اوصیای خدا را انکار کند. همانطور که در مسجدالنبی که مسجد و خانه رسول خدا است؛ میبینیم اسامی ائمه در همه جای این مسجد نوشته شده است و یکی از این اسامی که در آن میدرخشد « علی بن رضا» است. لواسانی گفت: این اسامی مانند خورشیدی در وسط آسمان میدرخشند. اسمای ائمهاطهار نیز همانطور. در کلام رسول خدا آمده که «اگر میخواهید تا آخر قیامت منحرف نشوید، به دنبال ائمه باشید». این استاد حوزه عملیه تصریح کرد: بنابراین، در این رابطه اگر بخواهیم جستوجویی داشته باشیم شاهد این هستیم که اولین بار این کنیه از زبان پیامبر(ص) مطرح شد و بعد از ایشان نیز، بیشترین روایتی که در خصوص امام رضا با آن مواجه هستیم از زبان امام صادق(ع) است. لواسانی خاطرنشان کرد: همانطور که در کتاب کافی روایتی از امام صادق(ع) ذکر میشود که « از فرزندم موسی(ع) خداوند عنایتی به امت میکند که عنایتی خاص و بینظیر در همه چهارده معصوم است» وی افزود: وجود مبارک امام رضا(ع) است که لقبشان رئوف و پناه و پناهگاه همه امت است با اینکه ایشان خودشان از اولاد، فرزندان و پدرانشان دور هستند و همانطور که خودشان گفتند «با چشم خود میبینم که اطراف من با شیعیان شلوغ و محل رفت وآمد شیعیان میشود». این استاد حوزه عملیه گفت: امام رضا(ع) علم خود را رواج میدادند و در آن زمان که سلاح علمی کاربرد داشت، امام رضا(ع) نیز با سلاح علم خود در مقابل مامون، متکلمین، مسیحیت و افرادی که توحید، امامت دیگر امامان و خود آن حضرت را انکار میکردند به مقابله پرداختند و مناظرات ایشان در این بین بسیار مشهور است. لواسانی گفت: به واسطه وجود مبارک امام رضا(ع) در ایران، از بسیاری خونریزیها، اختلافات و جداییها جلوگیری شده است و همه ائمهاطهار توسط خداوند بشارت و مژده از وجود اینچنین برکتی در میان امت را دادهاند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]