محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832845400
محدودیتهای زیباییشناختی رسانه ملی در ارائه فرهنگ مهدوی و شخصیتهای قدسی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
محدودیتهای زیباییشناختی رسانه ملی در ارائه فرهنگ مهدوی و شخصیتهای قدسی
با وجود ظرفیتهایی در تلویزیون جهت بازتاب آموزههای دینی، لازم است به این نکته نیز توجه شود که محدودیتهای ناشی از ماهیت تلویزیون مانع میشود که این رسانه را جایگزین همه رسانههای سنتی و دینی جهت تبلیغ آموزههای دینی کنیم.
بخش دوم و پایانی تولید برنامههای نمایشی از شخصیتهای معصوم و مقدس یکی از مأموریتهای تلویزیون در جامعه ما، بازتاب دادن زندگی ائمه(ع) و مقدسین است که با ایرادهایی همراه بوده است. قدر مسلّم اینکه تصویر فضای قدسی، زبان قدسی را طالب است که ساخت آن زبان، بسیار دشوار است. وجود موانع فقهی در نزدیک شدن به شخصیت ائمه اطهار(ع) و تصویر کردن چهره آنان، عدهای از صاحبنظران را به سوی این نظر سوق داده است که اصولاً نمیتوان شخصیت ائمه را دراماتیزه و نمایشی کرد. یکی دیگر از مشکلات اساسی در این حوزه، تنگی افقهای تجربه شده، مبهم بودن قالبهای مناسب هنری و الکن بودن زبان هنری است که باید با تجربههای گسترده و جهتدار به بیانهای جدید دست یافت. نگاهی به انبوه آثار نمایشی تلویزیون در حوزه دین نشان میدهد که نویسندگان و سازندگان آنها به معانی شخصیتپردازی دینی و قرآنی در طراحی پرسوناژهای داستانی نه واقفند و نه اعتنا دارند. این مسئله سبب میشود گاه شخصیتهای منفی در کار نمایشی، جای شخصیت مثبت را گیرند و به عنوان شخصیت الگو، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. )فهیمیفر، 1388) اسلین میگوید در مورد درامهای مذهبی یا داستان شخصیتهای قدسی و معصوم در تلویزیون به صورت خلاصه دو نکته اساسی و مهم وجود دارد. تحت اینکه در همه گونههای درام، میان دو گروه، کشمکش رخ میدهد و به گفته هگل، هر گروه باید دست کم به گونهای ذهنی، دلایلی نیرومند داشته باشد که «حق را به او بدهند». با توجه به این نکته، به دشواری میتوان رویداد را چنان ردیف کرد که یکی از دو گروه، آشکارا در جانب فرشتگان جای گیرد. همچنین اگر رویداد را چنان ترتیب دهیم که یک دیدگاه را بر دیگری مشخصا ًبرتری بخشیم، تماشاگران متوجه خواهند شد و شاید این نکته، تنفر بسیاری را برانگیزد. از همین رو، درامی که آشکارا تبلیغی یا بر پایه باوری ویژه باشد، چه بسا موجب نقض غرض شود.(اسلین، 1375) بنابراین، از طرفی اگر بخواهیم شخصیتهای قدسی را کاملاً منزه و معصوم تصویر کنیم، با تجربیات کلاسیک در سینما در مورد شخصیتپردازی، مغایر خواهد بود و اگر بخواهیم به آنان، به عنوان شخصیتهای زمینی بنگریم، تعریف داده شده با شئون آسمانی آنها مغایر خواهد بود. تقلیل هر چیز به تصویر در تلویزیون تلویزیون به عنوان یک ابزار تکنولوژیکی و زیباییشناختی به خودی خود دارای ویژگیهای خاصی مانند تقلیل هر چیز به تصویر است. تلویزیون به دلیل ماهیت تکنولوژیکیاش همه چیز را به تصویر بدل میکند. ویژگی تصویر، تحدیدکنندگی آن و تقلیل محتوا به یک سیستم رمزگان مادی و عینی است. به عقیده ژیل دلوز، ذات تصویر خاصیت تحدیدکننده دارد و موضوع یا مفهوم را درحیطه قاب، محدود و مکانمند میکند و با توجه به زماندار بودن تصویر، تلویزیون آن را زمانمند نیز میسازد. نتیجه این محدود کردن، نسبی کردن حقایق مطلق است. محدود و نسبی کردن حقایق سبب میشود ما جهان را به عنوان جهانی از چیزهایی بیرونی و بعدمند ادراک کنیم. )کولبروک، 1387) در هر صورت، ماهیت تکنولوژیکی و زیباییشناختی تلویزیون، تا حدود زیادی بر اساس افکار سازندگان آن و کارکردهای دنیوی و سرگرمکنندگی که برای آن تعریف کردهاند، شکل گرفته و طبیعی است که با ورود به جوامع سنتی، مدیومهای سنتی را به چالش بگیرند. به نظر میآید فرهنگهای سنتی وظیفه دارند. رسانهها را هرچه بیشتر در اختیار خود گیرند و از محسنات آنها به بهترین صورت، بهره ببرند و از مضار آنها حتی المقدور بگریزند. این مسیری محتوم است و معقول این است که به جای نفی تکنولوژیهای مدرن و گاه تأکید بیمنطق بر امتناع ذاتی آنها، در جهت فرهنگ سنتی، راههای تصرف در ماهیت این رسانهها را یافت و تاریخ نشان داده است که این مقصود امکان پذیر میباشد. )فهیمیفر، 1388) دینی کردن رسانه و رسانهای کردن دین از بحث مطرح شده چنین میتوان نتیجه گرفت که برای درک تعامل دین و تلویزیون، راهی جز مطالعه همزمان دین و رسانه با توجه به همه ویژگیهای خاص آنها وجود ندارد؛ چون در غیر این صورت، هر کدام از این دو، آهنگ خود را ساز میکند و با عنایت به تفاوت ماهوی هر کدام از آنها، هر آن، شاهد بروز تضادهای گسترده بین این دو مقوله خواهیم بود. بنابراین، مطالعه بنیادین قابلیتهای بالقوه و بالفعل تلویزیون و درک روزآمد از دین و نزدیک کردن آن دو به یکدیگر سبب ایجاد تعامل موفق دین و تلویزیون خواهد بود. پس همانطور که باید رسانه را دینی کنیم _ رسانه دینی _ باید گوشه چشمی به رسانهای کردن دین _ دین رسانهای _ هم داشته باشیم. دینی کردن رسانه یا رسانه دینی به معنی کارآمد کردن زبان تلویزیون در امتداد مفاهیم دینی و بسط قابلیتهای زیباییشناختی مبتنی بر خاستگاههای دینی است؛ همان مسیری که تلویزیون در بستر سکولاریسم پیموده است، به گونهای که اینک ما با تلویزیونی روبهرو هستیم که ماهیت زیباییشناختی سکولاریستی دارد. رسانهای کردن دین یا دین رسانهای به این معنی است که بکوشیم آن بخش از مفاهیم دینی را بیابیم که با زبان تلویزیون همنشینی بیشتری دارند و آن را به ساختار تلویزیون نزدیک سازیم. اگر بخواهیم یک مثال ملموس از رسانهای کردن دین بزنیم، باید به برنامه درسهایی از قرآن حجتالاسلام قرائتی اشارهای کنیم. این برنامه پس از حدود 32 سال از تولید و پخش بیوقفه آن هنوز به قدری بیننده دارد که مسئولان تلویزیون را به ادامه دادن آن مجاب کرده است. محتوایی که سخنران در این برنامه ارائه میدهد، چیزی جدای از دیگر مفاهیمی نیست که برخی از برنامههای گفتارمحور مذهبی تلویزیون ارائه میدهند. چرا این برنامه دیرپاست، اما بسیاری از برنامههای مشابه پس از چندی از گردونه پخش خارج میشوند. علت این توفیق را باید در اجرای برنامه و قابلیتهای تلویزیونی مجری آن جستوجو کرد. کافی است روش اجرای مجری برنامه که بر سادگی گفتار، صمیمیت، استفاده از مطایبه و طنز و شوخی، کاربردی بودن مسائل مطرح شده استوار است، تغییر کند تا برنامه به علت از دست دادن مخاطب از آنتن گرفته شود. در تاریخ تلویزیون مجریانی مانند لریکینگ بودهاند که به علت قابلیتهای شخصی توانستهاند برنامههایی با عمر چند دهه را بالای آنتن داشته باشند. پس رسانهای کردن دین هم از جمله راههای نزدیک کردن این دو حوزه به یکدیگر است. به هرحال، پیچیدگیها و دشواریهای ارائه یک الگوی کارآمد، از ارتباط و تعامل دین و رسانه، در کنار هم را باید یافت. مسلّم است که برای آشتی دادن دین و رسانه، هم دین و هم رسانه باید هر کدام بخشی از قابلیتهای خود را هماهنگ با دیگری منعطف کنند و به هدف همخوانی و تطبیق بیشتر با یکدیگر، بخشی از مفاهیم و احکام کلی خود را دچار بازنگری قرار دهند. برای مثال، با حکم حرمت موسیقی به طور مطلق، هرگز نخواهیم توانست دین را با رسانه پیوند زنیم؛ زیرا موسیقی خصیصه انفکاکناپذیر تلویزیون است. از طرف دیگر، زبان و ساختار زیباییشناسانه تلویزیون که در طول سالیان مدید به دنبال تولید سرگرمی و تفنن، خصایص ویژهای پیدا کرده است، باید در همنشینی با مفاهیم و محتوای دینی، به تدریج واجد مختصات بیانی مناسب با محتوای دینی شوند تا تعامل این رسانه با دین، بیشتر و فاصله آنها از همدیگر کمتر شود. در این زمینه، مشکلات ما در رسانههای مدرن بیش از دیگر کشورهای غربی در رسانههاست. چون در وهله اول، ما باید ساختار تلویزیون را با عناصر فرهنگی خود تطبیق دهیم و به نوعی به بومیسازی آن بپردازیم و پس از آن، به ارتباط معنادار بین دین و تلویزیون فکر کنیم. این در حالی است که جهان مسیحی غرب به دلیل آنکه مهد رسانههای مدرن است، با ماهیت این رسانهها فاصله کمتری دارد. به هر حال، باید همه تلاشهای ما به ارائه بازتعریفی نوین از ارتباط دین و رسانه معطوف باشد. تعریفی تازه که از سویی هم دربرگیرنده ویژگیها و ملحوظات دین ما باشد و هم از سوی دیگر، مفاهیم دینی مورد نظر ما اساساً قابل تبدیل و ارائه به زبان رسانه _ تلویزیون _ باشد. تصرف در زبان و ساختار زیباییشناسی تلویزیون تلویزیون، از نظر ساختار زیباییشناختی، پدیدهای تکنولوژیک است که اساسا میراثدار نظام هنری و زیباییشناسی بوده و بر زمینه فلسفی غرب و برای فرهنگی دیگر و مطابق اقتضائات آن به وجود آمده است. پس طبیعی است که زبان آن در انتقال مفاهیم خاص فرهنگی و اعتقادی ما لکنت داشته باشد. این اعتقاد معقولی نیست که بدون تصرف در ماهیت این رسانه انتظار داشته باشیم پیامهای معنوی و ابعاد مجرد دین را بدون کوچکترین دخل و تصرفی منتقل سازد. در رویکرد زیباییشناختی به رسانه، از خاستگاههای ایدئولوژیک و زیباییشناختی زبان و تکنیکهای تلویزیون و ابداع ظرفیتهای بیانی جدید برآمده از بطن اقتضائات فرهنگی بحث میشود. با شکلگیری رسانههای مدرن در غرب، مانند تلویزیون، برای اولین بار، انسان قرون جدید مجبور شد احساسات زیباییشناختی خود را بر محمل تکنیکهایی به منصه ظهور برساند که زاییده و محصول اندیشههای فرهنگی خودش نبود، بلکه محصول فرهنگ غربی بود. بنابراین، ما در بسیاری از مسائل، با غرب، فاصله معنایی داریم. آنچه در آنجا تولید شده، چون زاییده آن فرهنگ است، با آن فرهنگ موافق است. آنها بر اساس فرهنگشان، رسانهها را شکل میدهند. مختصات زیباییشناختی آنها را تعین میکنند و بر اساس اهداف فرهنگی خود از رسانه استفاده میکنند. به هر حال، رسانههای مدرن مانند تلویزیون و سینما در بدو پیدایش ماهیت زیباییشناسانه نداشتند و این ماهیت، در بستر تجربه و در چارچوب تفکر تجربهکنندگان و عاملان آنها که عمدتا غربی بودند، شکل گرفت و اینک هم میگیرد. بر این اساس، ما نیز باید با ابداع تکنیکها و ظرفیتهای زیباییشناختی جدید در تلویزیون که در فرهنگ ایرانی _ اسلامی ریشه داشته باشد و در امتداد تجربیات تاریخی ما در حوزه هنرهای سنتی بوده و در ضمن، مدلول دلالات فرهنگی و بومی ما باشد، به تدریج، در رسانههای جدید تصرف کنیم و ماهیت آنها را تغیر دهیم. )فهیمیفر، 1388) این از مهمترین مسائلی است که در نوع رویکرد خود نسبت به رسانه تلویزیون باید به آن توجه کرد. تغیر وجوه زیباییشناسانه این مدیوم، کلید به خدمت درآوردن تلویزیون است؛ چون ممکن است پیام و محتوای مورد استفاده ما از نظر زیباییشناسی با زبان و ساختار تلویزیون قابل تطبیق و انتقال نباشد یا ممکن است این پیام، با ساختار رسانههای دیگر هماهنگی بیشتری داشته باشد. بنابراین، از اولویتهای ساخت و تنظیم پیام برای رسانه تلویزیون، شناخت وجوه زیباییشناسانه آن است. شناخت تفاوتهای زیباییشناسه این رسانه در کشور ما با آنچه برای تلویزیون به عنوان اصول زیباییشناسی در غرب مطرح میگردد، این دغدغه را برای برخی از صاحبنظران ما به وجود آورده است که اساساً باید به تعریف تازهای از زیباییشناسی رسانه تلویزیون در ایران دست یازید تا بدین وسیله، بتوان به شکل بهتر و بیشتری از ظرفیتهای این واسطه، برای انتقال پیام دینی و مقدس _ که در غرب و در تبیین اصول زیباییشناسی تلویزیون مورد نظر نیست _ استفاده شود. نکته آخر اینکه در مطالعات تلویزیون از منظر ارتباطات، تلویزیون به مثابه یک کل ارتباطی در نظر گرفته میشود، در حالی که از منظر زیبایی شناختی، تلویزیون عبارت است از رسانهای با اجزا و ژانرهای مختلف مانند، نمایش، مستند، خبر، مسابقات، برنامههای گفتوگومحور و شوها است که هر کدام از آنها با وجود مشترکاتی با دیگر گونهها از نظر مختصات زیباییشناختی، مستقل هستند. وقتی به نسبت دین با رسانه از زاویه هنری و زیبایی شناختی میپردازیم، به این معنی است که جستوجو میکنیم ویژگیهای زیبایی شناختی هرکدام از این گونهها تا چه حد توانایی انتقال مفاهیم دینی را پیدا کردهاند. مشکلات ما بیشتر در حیطه انتقال مفاهیم دینی در حیطه برنامههای نمایشی است و در دیگر گونههای تلویزیونی کمتر چالش داریم. نتیجهگیری در طول تاریخ، ادیان همواره به صورت طبیعی، ابزارهای بلاغی و رسانههای مناسب خود را ابداع کرده و از آن طریق، مفاهیم اصولی و پایهای خود را به حوزههای اجتماعی منتقل کردهاند. این ابزارها که اصطلاحاً از آن به رسانههای سنتی یاد میکنیم، عموماً بر انتقال مفاهیم در قالب فرهنگ شفاهی تأکید داشتهاند تا اینکه تلویزیون به عنوان یک رسانه مدرن پا به عرصه وجود گذارد. تلویزیون، رسانهای نبود که به طور طبیعی و در نتیجه نیاز دین به تبلیغ مفاهیم قدسی و اخلاقی به وجود آمده باشد، بلکه روند توسعه جامعه صنعتی و بورژوازی و پیشرفت علم و تکنولوژی اقتضای شکلگیری چنین رسانهای را ایجاب کرد. مطالعه بر عملکرد تلویزیون و نوع برنامههای تولید شده و ساختمان زیباییشناسی رسانههای مدرن، برخی را به پذیرش این اعتقاد سوق داده است که ماهیت و ساختار تلویزیون با دین و مفاهیم معنوی همراستا نیست. چه بسا تبلیغ دین و معرفی شخصیتهای قدسی از طریق ابزارهای یاد شده اگر با وسواس و با دقت تام همراه نباشد، آسیبرسان خواهد بود و اساساً امکان جمعِ بین رسانههای مدرن مانند تلویزیون و دین که از دو ماهیت و دو ذات کاملاً متفاوت برخوردارند، امکانپذیر نیست. چالشهای ایجاد شده در عمل سبب گردید تا رسانههای مدرن موضوع تاملات فلسفی و کلامی قرار گیرد. آنچه در این گفتار میتوان نتیجه گرفت این است که برای درک تعامل دین و تلویزیون، باید همزمان دین و رسانه را مورد مطالعه قرار داد. مطالعه بنیادین قابلیتهای بالقوه و بالفعل تلویزیون و درک روزآمد از دین و نزدیک کردن آن دو به یکدیگر سبب ایجاد تعامل موفق دین و تلویزیون خواهد بود. پس همانطور که باید رسانه را دینی کنیم، باید گوشه چشمی به رسانهای کردن دین هم داشته باشیم. رسانهای کردن دین یا دین رسانهای به این معنی است که بکوشیم آن بخش از مفاهیم دینی را بیابیم که با زبان تلویزیون همنشینی بیشتری دارند و آن را به ساختار تلویزیون نزدیک سازیم. از طرف دیگر، زبان و ساختار زیباییشناسانه تلویزیون که در طول سالیان مدید به دنبال تولید سرگرمی و تفنن، خصایص ویژهای پیدا کرده است، باید در همنشینی با مفاهیم و محتوای دینی، به تدریج واجد مختصات بیانی مناسب با محتوای دینی شوند تا تعامل این رسانه با دین، بیشتر و فاصله آنها از همدیگر کمتر شود. در این زمینه، مشکلات ما در رسانههای مدرن بیش از دیگر کشورهای غربی در رسانههاست، چون در وهله اول، ما باید ساختار تلویزیون را با عناصر فرهنگی خود تطبیق دهیم و به نوعی به بومیسازی آن بپردازیم و پس از آن، به ارتباط معنادار بین دین و تلویزیون فکر کنیم. این در حالی است که جهان مسیحی غرب به دلیل آنکه مهد رسانههای مدرن است، با ماهیت این رسانهها فاصله کمتری دارد. به هر حال، باید همه تلاشهای ما به ارائه بازتعریفی نوین از ارتباط دین و رسانه معطوف باشد. تعریفی تازه که از سویی هم دربرگیرنده ویژگیها و ملحوظات دین ما باشد و هم از سوی دیگر، مفاهیم دینی مورد نظر، اساساً قابل تبدیل و ارائه به زبان رسانه _ تلویزیون _ باشد. اعتقاد معقولی نیست که بدون تصرف در ماهیت این رسانه انتظار داشته باشیم پیامهای معنوی و ابعاد مجرد دین بدون کوچکترین دخل و تصرفی منتقل شود. در رویکرد زیباییشناختی به رسانه، از خاستگاههای ایدئولوژیک و زیباییشناختی زبان و تکنیکهای تلویزیون و ابداع ظرفیتهای بیانی جدید برآمده از بطن اقتضائات فرهنگی بحث میشود. شناخت تفاوتهای زیباییشناسانه این رسانه در کشور ما با آنچه برای تلویزیون به عنوان اصول زیباییشناسی در غرب مطرح میگردد، این دغدغه را برای برخی از صاحبنظران ما به وجود آورده است که اساساً باید به تعریف تازهای از زیباییشناسی رسانه تلویزیون در ایران دست یازید تا بدین وسیله، بتوان به شکل بهتر و بیشتری از ظرفیتهای این واسطه، برای انتقال پیام دینی و مقدس _ که در غرب و در تبیین اصول زیباییشناسی تلویزیون مورد نظر نیست _ استفاده شود. وقتی به نسبت دین با رسانه از زاویه هنری و زیبایی شناختی میپردازیم، به این معنی است که جستوجو میکنیم ویژگیهای زیبایی شناختی هرکدام از این گونهها تا چه حد توانایی انتقال مفاهیم دینی را پیدا کردهاند. مشکلات ما بیشتر در حیطه انتقال مفاهیم دینی در حیطه برنامههای نمایشی است و در دیگر گونههای تلویزیونی کمتر چالش داریم. با وجود ظرفیتهایی در تلویزیون جهت بازتاب آموزههای دینی، لازم است به این نکته نیز توجه شود که محدودیتهای ناشی از ماهیت تلویزیون مانند تحدیدکنندگی تصویر، مادی کردن مفاهیم مجرد، روزمرگی و غیره مانع میشود که این رسانه را جایگزین همه رسانههای سنتی و دینی جهت تبلیغ آموزههای دینی کنیم. پس باید به امکانات، محدودیتها، محاسن و کاستیهای این رسانه توجه کرد. توجه به این نکته کلیدی حیاتی است که نه همه آموزههای دینی به مفهوم عام کلمه، قابل انتقال به زبان تلویزیون است و نه تلویزیون میتواند ترجمان خوب و موفقی برای همه ابعاد دین باشد و نه منطقاً لازم است تنها تلویزیون را رسانه انحصاری در تبلیغ تلویزیون فرض کرد. بیتوجهی به این نکته کلیدی سبب خواهد شد آموزههای دینی ارائه شده به وسیله این رسانه، کارآیی، توفیق و جذابیت لازم را به دست نیاورد و سبب مسخ و اضمحلال مفاهیم دینی گردد و حتی گاه نقض غرض شود. منابع 1. اسلین، مارتین، دنیای درام ، نشانهشناسی عناصر نمایشی در سینما، تلویزیون و تأتر، ترجمه: محمد شهبا، تهران، بنیاد سینمایی فارابی، 1375ش. 2. باهنر، ناصر، رسانهها و دین، از رسانههای سنتی اسلامی تا تلویزیون، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما، 1387ش. 3. بشیر، حسین، «نگاه از درون به مختصات سکولاریسم در رسانه» در نامه ارتباطات و دین، شماره چهارم، 1385ش. 4. پستمن، نیل، زندگی در عیش، مردن در خوشی، ترجمه: صادق طباطبایی، تهران، سروش، 1373ش. 5. پستمن، نیل، تکنوپولی، تسلیم فرهنگ به تکنولوژی، ترجمه: صادق طباطبایی، تهران، اطلاعات، 1381ش. 6. حسینی، سید حسن، «رسانه دینی یا دین رسانهای»، اطلاعات حکمت و معرفت، شماره هفتم، 1387ش. 7. حیدری، پروین، «تلویزیون، تضاد، دموکراسی»، پژوهش و سنجش، شماره 32، 1381ش. 8. دادگران، محمد، مبانی ارتباط جمعی، تهران، مروارید، 1385ش. 9. دارایی، اصغر، «زیباییشناسی تلویزیون»، رواق هنر و اندیشه، شماره 28، 1387ش. 10. داوری، رضا، درباره غرب، تهران، هرمس، 1379ش. 11. زکی، محمدباقر، «نقش تلویزیون در عرفی شدن فرهنگ در رسانه»، تلویزیون و سکولاریسم، قم، مرکزپژوهشهای اسلامی، 1386ش. 12. شاه محمدی، عبدالرضا، «عصر ارتباطات و اطلاعات و جهانی شدن دین»، پژوهش و سنجش، شماره 35، 1382ش. 13. عباسی، شهاب الدین، «دین و فنآوری تلویزیون از دید نیل پسمن»، پژوهش و سنجش، شماره 35، 1382ش. 14. عبدالکریمی، بیژن، مقدمه کتاب تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی تالیف پوست ون لون، ترجمه: احمد علیقلیان، همشهری، 1388ش. 15. فهیمی فر، اصغر، دیالکتیک صورت و معنا در هنر، تلویزیون و سینما، تهران، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت، 1386ش. 16. فهیمی فر، اصغر، حکمت رسانههای مدرن، تهران، مارلیک، 1388ش. 17. کریسیانز، جی. کیفورد، «فنآوری و نظریه سه وجهی رسانه در باز اندیشی درباره رسانه»، دین و فرهنگ، ترجمه: مسعود آریایی نیا، تهران، سروش، 1385ش. 18. کولبروک، کلر، ژیل دلوز، ترجمه: رضا سیروان، تهران، مرکز، 1387ش. 19. مک لوهان، مارشال، برای درک رسانهها، ترجمه: سعید آذری، تهران، مرکز مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما، 1377ش. 20. مکی، ابراهیم، شناخت عوامل نمایش، تهران، سروش، 1380ش. 21. مورداک، گراهام، «رازآمیز شدن دوباره جهان دین و تحولات مدرنیته» در بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ، ترجمه: مسعود آریایی نیا، تهران، سروش، 1385ش. 22. هود، لی، «اشباح، ارواح و شوارتزنگر» رواق هنر و اندیشه، ترجمه: شهریار وقفی پور، شماره 35 ، 1388ش. 23. هورسفیلد، پیتر، «فراتر از زندگی: کارکردهای مذهبی تلویزیون»، رواق هنر و اندیشه، ترجمه: مقداد مهرابی، شماره 27، 1387ش. 24. Brasher, B. Give Me That Online Religion. San Fransisco: Jossey-Bass. 2001. 25. Carpenter, Joe. Tuning in The Gospel: Fundementalist Radio Broadcasting and The Revival of Mass Evangelism, 1930 – 1945. Urbana: University of illinois. 1985. 26. Christie, T. The Lost Machine : Early Cinema and The Birth of The Modern World. London: Britsh Film Institute. 1994. 27. Deleuze, G. Difference and Religion, Trans . P. Patton. New York: Colombia Uneversity press. 1994. 28. Ellens, J.Harold. Models of Religious Broadcasting. Grand Rapids, MI: Eerdmans. 1974. 29. Ferre, Johan, ed. Chanels of Belief: Religion and American Commercial Television. Ames: Lowa State University Press. 1990. 30. Greeley, A. M. God in Popular Culture. Chicago: Thomas More Association. 1988. 31. Greetz, Clifoord. The Interpretation of Cultures. New York: Basic Book. 1973. 32. Heidegger, Martin. The Question Concerning Technology and Other Essay. )Translated by Wiliam Lovitt). New York: Harper and Row. 1997. 33. Hoover, Stwart & Lundby Knut. Rethinking Media, Religion and Culture. London: Sage Puplication. 1997. 34. Hoover, Stwart. Mass Media and Religion Pluralism, in Lee Philip, )ed.) The Democratisation of Communication. )pp.18-20) Cardiff: University of Wales Press. 1996. 35. Hoover,S.M. Religion, Media, and The Cultural Center of Gravity. Ames: Iova State University Press. 2001. 36. Katze,E. Blumler, J. & Gurevitch, M. Utilization of Mass Communication By The Individul. Inj. New York: Harper Collins. 1974. 37. Lerner,Daniel. The Coming of Post Industrial Society. New York: Basic Book. 1973. 38. Marety, Matin. E. Religion in American since Mid-Century. Boston: Beacon. 1982. 39. Newman, J. Religion vs. Television: Competitors in Cultural Contex. Westport, CT: Praeger. 1996. 40. Peck, Janice. The Gods of Televangelism: The Crisis of Meaning and The Appeal of Religious Television. Gresskill, NJ: Hampton Press. 1993. 41. Postman, Neil. Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in The Age of Show Business. London: Penguin Book. 1995. 42. Ramsey I.T. Models and Mystery. London: Oxford University Press. 1964. 43. Roof, Wade Clark. American Voluntary Establishment. New York: Harper Row. 1972. 44. Scherader, P. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. New York: De Capo Press. 1972. 45. Suman,Michael, ed.Religion and Prime Time Television. London: Prager. 1997. 46. Svennevig, Michael et al. Godwatching: Viewer, Religion and Television. London: John Libby. 1998. 47. Zaleski, J. The Internet and Society. Cambridge: Polity Press. 1997. 48. Clark, Lynns. Building Bridges Between Theology and Media Stories. The International Study Commission on Media, Religion and Culture. http: //www.iscmrc.org. 1998. 49. Cary, James. W. Communication and Culture. Review Essay of The Interpretation of Cultures, by Clifford Greet, in Communication Research, April, 1975 )pp. 173 -191). 50. Cobb,J.J. A Spiritual Experince of Cyberspace Technology in Society.No, 21 . 1999. 51. Graham,Billy . The Future of Tv Evanglism in Tv Guid, 31 )10). 1983. 52. Hood, W, F. The Aristotelian Versus The Heideggerian Approach to The Problem of Technology. In C. Mitcham & R. Mackey )Eds), Philosophy And Technology: Reading in The Philosophical Problems of Technology )pp. 347 - 363), New York: Free Press. 1972. 53. Hoower, Stwart.M. Mass Media and Religion Ploralism in Lee Philip, ed. The Democrasation of Communication. )pp. 18-20), Cardiff: University of Wales Press. 1996. 54. Horesfild,Piter.Religion Functions of Television ,htpp://www.religion.org/cgi-bin/re/search. 1991. 55. Kieser, E. E. God Taboo in Prime Time? In M. Suman )Ed.), Religion And Prime Time Television. )pp.19 - 21). Westport, CT: Praeger. 1997. 56. Mazwell, Piter. Virtual Religion in Contex Religion, No.32 2002,)pp. 343 - 354). 57. Melchert, c. Tv: A Competing Religion, Prism: A Theological Forum for The Ucc. 1994 )pp. 88 - 96). 58. Mihalache,A. The Cyber Space - Time Continuum: Meaning The Information Society, No. 18, 2002 )pp. 293 - 300). 59. Newcomb, H. M. Religion on Television. In J.P. Ferre)Ed.), Channels of Belief )pp. 29 - 44). Ames: Lowa State University press. 1990. 60. Rubin, A. Theuses - and - Gratifications Perspective of Media Effects.Ing. Bryant & D. Zillman )Eds.), Media Effects: Adyances in Theory And Research )pp. 525 - 548). Mahwah,J: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 2002. منبع: فصلنامه مشرق موعود – شماره 18 انتهای متن/
93/06/10 - 01:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
امکانات و محدودیتهای زیباییشناختی رسانه ملی در ارائه فرهنگ مهدوی و شخصیتهای قدسی
امکانات و محدودیتهای زیباییشناختی رسانه ملی در ارائه فرهنگ مهدوی و شخصیتهای قدسیبا وجود ظرفیتهایی در تلویزیون جهت بازتاب آموزههای دینی لازم است به این نکته نیز توجه شود که محدودیتهای ناشی از ماهیت تلویزیون مانع میشود که این رسانه را جایگزین همه رسانههای سنتی و دینی جهتگزارشی از دوره جدید فعالیتهای آموزشی و همکاریهای فرهنگی بنیاد فردید ارائه می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها همزمان با بیستمین سالگرد دکتر سیداحمد فردید گزارشی از دوره جدید فعالیتهای آموزشی و همکاریهای فرهنگی بنیاد فردید ارائه می شود همزمان با بیستمین سالگرد دکتر سیداحمد فردید بنیاد حکمی و فلسفی دکتر فردید طی برگزاری نشستی خبری ضمن تجلیل از مقام حکمی آن سعیبازخوانی فرمایشات آیت الله جوادی آملی در دیدار با دولتمردان/ باید فرهنگ قرآنی پشتوانه فرهنگ اقتصاد کشور قرار گ
دین و اندیشه اندیشمندان به مناسبت هفته دولت بازخوانی فرمایشات آیت الله جوادی آملی در دیدار با دولتمردان باید فرهنگ قرآنی پشتوانه فرهنگ اقتصاد کشور قرار گیرد به مناسبت هفته دولت بر آن شدیم تا مجموعه ای از اهم نکات و توصیه های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را به اعضای هیئت دومعاون فرهنگی وزیر ارشاد: اندیشه آیت الله جوادی آملی بهترین منبع برای سبک زندگی است
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اندیشه آیت الله جوادی آملی بهترین منبع برای سبک زندگی است فرهنگ > دین و اندیشه - ایرنا نوشت معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت حضرت آیت الله جوادی آملی گنجینه قرآنی و مائده آسمانی است اندیشه و مکتب ایشان بهترین منبع برای ارتقای سبکرسانه ملی در ترویج فرهنگ مهدوی به برنامههای احساسی اکتفا نکند
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت رسانه ملی در ترویج فرهنگ مهدوی به برنامههای احساسی اکتفا نکند خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری دویت از برنامههای مهدوی صدا سیما که بدون مشارکت متخصصان و کارشناسان مهدوی تولید می شود ابراز تأسف کرد و گفت برنامه هایی که در صدا سیما پیرامون مهدویتانتقاد دستگاه ها از سیاستهای فرهنگی رسانه ملی در اردبیل/ رسالتی که پولی شد
استانها شمال اردبیل گزارش مهر انتقاد دستگاه ها از سیاستهای فرهنگی رسانه ملی در اردبیل رسالتی که پولی شد اردبیل – خبرگزاری مهر با وجود اینکه رسانه ملی به عنوان یکی از ارکان اصلی فرهنگسازی در جامعه قلمداد می شود تمرکز بر ساخت برنامه به شرط اخذ هزینه این روزها به یکی از انتقرسانه ملی زبان گویای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است
رودهن رسانه ملی زبان گویای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون کشورمان گفت رسانه ملی با بهره مندی از طیف گسترده مخاطب وبا برخورداری از شبکههای بین المللی در شرایط فعلی با وجود جنگ نرم زبان گویای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خواهد بود انوشیروان ارجمند درمدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد خبر داد ارائه 386 مقاله در سومین همایش ملی «مساجد و جهان اسلام
مدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد خبر دادارائه 386 مقاله در سومین همایش ملی مساجد و جهان اسلاممدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد از ارائه 386 مقاله توسط 200 فارغالتحصیل دکترا در سومین همایش ملی مساجد و جهان اسلام خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج امین کمالونپیشروی فرهنگی در گرو رونق رسانههای انقلابی
در استقبال از نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی پیشروی فرهنگی در گرو رونق رسانههای انقلابی خبرگزاری رسا ـ نیروهایی که در عین تنوع فکری و رویکردها و سلایق مختلف فرهنگی و حتی سیاسی حول یک محور اساسی و بر مبنای یک اشتراک اصلی اندیشگی که همانا آرمانهای انقلاب اسلامی و هویبیانیه 193 نماینده مجلس در حمایت از صدا و سیما: رسانه ملی همواره در ظل رهنمودهای رهبر انقلاب گام برداشته است
بیانیه 193 نماینده مجلس در حمایت از صدا و سیما رسانه ملی همواره در ظل رهنمودهای رهبر انقلاب گام برداشته است رسانه ملی باید در جهت ارتقا تعامل منطقی با قوای سه گانه گام برداشته و با ایجاد موازنه متعادل بین آنها در چارچوب سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نقش مهم اطرسانهها؛مقصرآتش سوزی مهمترین پارک ملی کشور!
رسانهها مقصرآتش سوزی مهمترین پارک ملی کشور استاندار گلستان در حالی رسانه ها را به سیاه نمایی و برجسته کردن نقاط ضعف مسئولان در اطفا حریق 1500 هکتاری در پارک ملی گلستان که بالاترین درجه حفاظتی را در میان عرصه های طبیعی دارد محکوم می کند که کارشناسان برآورد کرده اند با این روند تفردا؛ رئیس رسانه ملی میزبان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است
کاتب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران فردا رئیس رسانه ملی میزبان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس از نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما خبر داد غلامرضا کاتب نماینده گرمسار درتأملاتی در دین و رسانه از ماهیت رسانه های نوین می گوید
دین و اندیشه تأملاتی در دین و رسانه از ماهیت رسانه های نوین می گوید کتاب تأملاتی در دین و رسانه نوشته کمال اکبری از سوی انتشارات آرمان حیات منتشر شد این کتاب مجموعه مقالاتی است که نویسنده به تناسب شرایط زمانی تدوین کرده است به گزارش خبرگزاری مهر وابسته شدن زندگی به رسانه هاهفتههای فرهنگ رضوی بهانه گسترش گفتمان "العلم سلطان" است
شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۸ آیین افتتاحیه سومین دوره هفتههای فرهنگ رضوی دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا ع در محل نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در اردبیل آیین افتتاحیه سومین دوره هفتههای فرهنگ رضوی دوازدهمین جشنواره بیپیام وزیر فرهنگ به دوازدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا(ع)
پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز دوازدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع بیان کرد آغاز دوازدهمین دوره جشنواره را به فال نیک می گیریم و به نام دوازده ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت برنامه های این جشنواره را در دهه کرامت و زادروزکلید سعادت بشر در فرهنگ مهدوی نهفته است
استاد حوزه علمیه کلید سعادت بشر در فرهنگ مهدوی نهفته است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که سبک زندگی مهدوی همان سبک زندگی اسلامی و زندگی مهدوی همان انجام واجبات و ترک محرمات است گفت کلید سعادت بشر در فرهنگ مهدویت نهفته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرهمزمان با دهه کرامت رضوی در حرم مطهر صورت میگیرد ارائه خدمات فرهنگی و تبلیغی به کاروانهای رضوی
همزمان با دهه کرامت رضوی در حرم مطهر صورت میگیردارائه خدمات فرهنگی و تبلیغی به کاروانهای رضویرئیس اداره پاسخگویی به سئوالات دینی آستان قدس رضوی گفت همزمان با دهه کرامت رضوی در قالب ویژه برنامه فیض حضور به کاروانهای رضوی خدمات فرهنگی و تبلیغی ارائه میشود به گزارش خبرگزاری فا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها