تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798308981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رؤياي موقوفه‌خواران به كابوس تبديل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رؤياي موقوفه‌خواران به كابوس تبديل مي‌شود
مدير كل مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف روز گذشته از گسترش سامانه جامع موقوفات و بقاع متبركه از 20 نقطه كشور به 700 نقطه تا پايان سال جاري خبر داد.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام 


مدير كل مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف روز گذشته از گسترش سامانه جامع موقوفات و بقاع متبركه از 20 نقطه كشور به 700 نقطه تا پايان سال جاري خبر داد. با اين كار يكي ديگر از مسيرهاي موقوفه‌خواري مسدود مي‌شود و تخلفات در اين حوزه قابل پيگيري و رصد مي‌شوند. علاوه بر اين، دسترسي عمومي به اين سامانه قدرت مانور دلالان املاك موقوفه را در معاملات كاهش مي‌دهد.

فراگيري و در دسترس بودن سامانه جامع موقوفات يعني فراهم بودن امكان استعلام املاك و مستغلات موقوفه و كوتاه شدن دست موقوفه‌خواران و سودجويان و زمين‌خواران، زمين‌خواري يا بهره‌كشي از املاك و اموال به عنوان يكي از مصاديق نقض قانون در سال‌هاي اخير شكل گسترده‌اي به خود گرفت.

از طرفي بخش قابل ملاحظه‌اي از موقوفات جزو املاك و مستغلات در مناطق مطلوب كشاورزي و مسكوني و تجاري هستند. يكي از دلايلي كه دست موقوفه‌خواران را در اين زمينه باز مي‌گذارد و حتي راه را براي آنها باز مي‌كند، نبود جريان و شبكه شناسنامه‌اي موقوفات به ويژه در سال‌هاي قبل بود. اما اخيراً سازمان اوقاف و امور خيريه با شناسايي موقوفات و پيگيري نيات واقفين، به روز‌رساني اجاره‌بها، ثبت و سنددار كردن موقوفات و آگاهي‌بخشي به افكار عمومي در مورد اوقاف، محدوده فعاليت سودجويان را كم كرده اما نتوانسته ريشه اين فعاليت‌ها را بخشكاند علاوه بر اينكه سود حاصل از اين راه به قدري است كه سودجويان نتوانند از آن چشمپوشي كنند.
 
 خريدار نهايي، قرباني اول و آخر
در حال حاضر خريد و فروش اموال موقوفه كه در اصطلاح دلالي و بازاري از آن به عنوان سند وقفي ياد مي‌شود، يكي از پرسودترين بازارهاي معاملات ملكي است كه هرگز گرفتار سرنوشت ركود بازار مسكن و ملك هم نمي‌شود. در اين شرايط املاك موقوفه با قيمت كمتري از ارزش واقعي آنها خريد و فروش مي‌شود كه علاوه بر تخلف، ابزاري هم براي تحقق فعل مجرمانه پولشويي فراهم مي‌كند و اين نشان از نفوذ بيماري اقتصادي پولشويي در پيكر موقوفات است.

در نهايت هم تنها كسي كه در اين ميان متضرر مي‌شود، خريدار نهايي ملك است كه بدون اطلاع از مسائل حقوقي و ثبتي دارايي‌هاي وقفي به طمع قيمت پايين آنها اقدام به خريد مي‌كنند.
فرآيند خريد و فروش املاك و مستغلات سال‌ها است كه از مسير استعلام ثبتي و چه دستي و چه سامانه‌اي و الكترونيكي) مي‌گذرد  بنابراين تخلفات حوزه ثبتي تا اندازه قابل‌توجهي كم يا حداقل قابل‌پيگيري شده است. راه‌اندازي و گسترش سامانه جامع موقوفات هم مي‌تواند همين نقش را در محدوده وظايف خود ايفا كند.

محمد مؤمني، مدير كل مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف روز گذشته جزئياتي از ماهيت و كاركرد سامانه جامع موقوفات را  به رسانه‌ها اعلام كرد.  اين سامانه كه قبلاً به صورت محدود در برخي از نقاط كشور قابل دسترسي بود تا پايان امسال به 700 نقطه گسترش مي‌يابد.

   پيشروي 35 درصدي سازمان اوقاف و عقب‌نشيني موقوفه‌خواران
مؤمني با اشاره به اينكه در موضوع شبكه كل ارتباط با مراكز استان‌ها در سال 90 تنها محدود به 20نقطه بود، در حالي كه هم اكنون به حدود 700نقطه ارتباطي رسيده است، گفت: اين نشانه رشد 35درصدي در اين زمينه است و در بخش پشتيباني هم كيفيت و كميت كار اصلاً قابل مقايسه با گذشته نيست؛ چراكه رشد 70 برابري را در اين حوزه در سازمان شاهد هستيم.  مدير كل مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اينكه اين سازمان به اذعان مركز فناوري قوه قضائيه به دليل به كارگيري فناوري‌هاي روز در انجام مأموريت‌هاي محول در كشور جزو پنج سازمان برتر كشور در امر فناوري اطلاعات است، تصريح كرد: انجام تمام فعاليت‌هاي يك سازمان به صورت مكانيزه در كشور تنها توسط چند مجموعه انجام مي‌شود و در اكثر مجموعه‌هاي اداري، رايانه ابزاري براي بانك اطلاعات است اما در سازمان اوقاف تمام فعاليت‌هاي اقتصادي و مالي نيز به صورت مكانيزه و با استفاده از فناوري روز صورت مي‌گيرد. 

مؤمني با اشاره به اينكه بانك اطلاعاتي سامانه جامع مديريت موقوفات از موقوفات، اماكن متبركه، اشخاص حقيقي و نيات تشكيل شده است و در آن فرايندهايي همچون اجارات، مباحث مالي، مباحث حقوقي و مباحث ثبتي مدنظر قرارگرفته است، گفت: در مرحله اول بانك و فرايندها شناسايي و به سيستم اضافه شد تا 80 درصد فعاليت‌هاي سازمان از طريق سامانه انجام شود كه بناست تا پايان سال 93 نيز باقي مانده امور از جمله سيستم اخذ مفاصا حساب وارد سامانه شود. 

مؤمني با بيان اينكه اتصال 13 هزار نقطه در كشور از امامزادگان و بقاع متبركه و موقوفات به شبكه ارتباطي و اينترنت از برنامه‌هاي پيشروي سازمان اوقاف است، گفت: طبق توافق‌هايي كه با شركت مخابرات و ارتباطات سيار صورت گرفته، اين هدف امسال در 700 نقطه عملياتي مي‌شود كه با تحقق اين هدف در استان‌ها و نقاط دور افتاده، همكاران ما مي‌توانند از سيستم اتوماسيون اداري و سامانه جامع مديريت موقوفات استفاده كنند.  مدير كل مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اينكه مركز مانيتورينگ امامزادگان و بقاع متبركه براي ايجاد امكان زيارت مجازي طراحي خواهد شد، تصريح كرد: با وجود اين سيستم امكان نحوه خدمات دهي به زائران و رصد برنامه‌هاي امامزادگان ارزيابي خواهد شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن