تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798275622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق کشاورزی دره شهر تحت تاثیر سیمره/ لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > ایلام مهر گزارش می دهد؛
رونق کشاورزی دره شهر تحت تاثیر سیمره/ لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان
ایلام - خبرگزاری مهر: شهرستان دره شهر در کنار رودخانه سیمره با داشتن زمین های کشاورزی مناسب کشت انواع محصولات یکی از قطبهای کشاورزی است که در این زمینه مشکلاتی برای توسعه این بخش در شهرستان به ویژه در زمینه صنایع تبدیلی وجود دارد.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام بعد از سالها در کنار رودخانه سیمره و تحت تاثیر این رودخانه بزرگ در حال تبدیل به یک قطب کشاورزی در منطقه است و این در حالی است که این شهرستان نیازمند اجرای طرحهای آبیاری نوین و ایجاد صنایع تبدیلی است.

در شهرستان دره شهر بیشتر مردم در کشاورزی مشغول بوده به طوری که شغل اصلی مردم منطقه هم کشاورزی است و از طریق امرار معاش می کنند که در همین زمینه توجه مسئولان کشوری و استانی به شهرستان برای توسعه شهرستان در بخش کشاورزی برای شهرستان محرومی مثل دره شهر ضروری است.

متاسفانه هم اکنون بیکاری به عنوان یک معضل بزرگ در شهرستان پایه گذاری بسیاری دیگر از معضلات اجتماعی مثل اعتیاد و طلاق شده و به همین منظور باید با استفاده از روخانه سیمره و زمینهای کشاورزی زمینه شغل برای جوانان را فراهم کرد.

راهکارهای مختلف برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان وجود دارد که قطعا با توجه به تولید خیار به عنوان یکی از قطبهای اصلی تولید این محصول در کشور می توان طرحهای تبدیلی مناسبی برای بهره وری و اشتغال در منطقه پیاده کرد.

نقش مهم روخانه سیمره در کشاورزی شهرستان دره شهر

علی غلامی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دره شهر مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دره شهر به خبرنگار مهر گفت: شهرستان دره شهر با پنج هزار و 300 هکتار اراضی آبی بیش از سه هزار و 300 هکتار آن توسط رودخانه سیمره مشروب سازی می شود.

وی تصریح کرد: شهرستان دره شهر دارای بیش از 28 هزار هکتار اراضی قابل کشت بوده که رودخانه سیمره بعنوان پرآب‌ترین رود استان با 90 کیلومتر طول در حوزه این شهرستان به لحاظ آبیاری اراضی و رونق محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

غلامی افزود: در شهرستان دره شهر سالانه 170 هزار تن تولیدات محصولات کشاورزی داریم که از این میزان 120 هزار تن یعنی بیش از 70 درصد آن از محصولاتی است که در حاشیه رودخانه سیمره تولید می شود و 20 هزار تن محصول باغی و کشاورزی با بهره برداری از طرح  ایستگاه پمپاژ ارمو شهرستان دره شهر به تولید سالانه این شهرستان اضافه شده به طوری که تولید محصولات دره شهر به 187 هزار تن خواهد رسید.



  وی ادامه داد: بعد از تولید محصولات کشاورزی، صید و پرورش ماهی در شهرستان دره شهر رونق بیشتری دارد و حدود 75 درصد از معیشت مردم وابسته به سد سیمره است.

وی  تولید محصولات کشاورزی حاشیه رودخانه سیمره را 60 هزار تن به ارزش اقتصادی 250 میلیارد ريال عنوان و خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار بهره‌بردار در حاشیه این رودخانه مشغول به کاشت انواع محصولات کشاورزی هستند .

غلامی افزود : این شهرستان از جمله مناطق استان است که بیشترین مصرف آب کشاورزی را به خود اختصاص داده و  از پنج هزار و 500 هکتار اراضی آبی دو هزار و 200 هکتار تحت پوشش شبکه های آبیاری بارانی و قطره ای قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: شهرستان دره شهر یکی از مهمترین نقاط کشور و استان ایلام برای کشت خیار است و در حال حاضر سالانه بیش از 80 هزار تن خیار در شهرستان دره شهر تولید و روانه بازارهای استان و کشور می شود که باید با برنامه ریزیهای بلند مدت نسبت به توسعه فعالیتهای کشاورزی دره شهر با توجه به ظرفیتهای بزرگ منطقه تلاش کرد.

بخشهای مختلف کشاورزی شهرستان دره شهر

غلامی بیان داشت: تنوع آب و هوایی و مستعد بودن اراضی کشاورزی، شهرستان دره شهر را به یکی از قطب‌های کشاورزی غرب کشور تبدیل کرده و 20 درصد خیار تولیدی شهرستان برای مصرف داخلی و 80 درصد به نقاط مختلف کشور نظیر بازارهای میوه و تره بار تهران صادر می شود.

وی افزود: شهرستان دره شهر از ظرفیت های بالایی در زمینه محصولات باغی برخوردار است و  پاییز فصل به بار نشستن میوه های ترش و شیرین است و این روزها باغ های لیموترش در شهرستان دره شهر به بار نشسته است.

این مسئول عنوان کرد: سالانه یک هزار تن ماهی در استخرهای پرورشی این ‏شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود و شهرستان دره شهر با تولید ‏سالانه این میزان ماهی مقام نخست تولید ماهی را در استان به خود اختصاص داده است.‏

وی گفت: 21 بهره بردار در زمینه تولید و پرورش ماهی در شهرستان دره شهر فعالیت می ‏کنند و وجود مزارع پرورش ماهی باعث توسعه اقتصادی این شهرستان و فراهم شدن زمینه ‏اشتغالزایی جوانان جویای کار شده است. ‏

غلامی بیان داشت: 800 هکتار از اراضی شهرستان دره شهر تحت کشت باغات مثمر و غیر مثمر است و از این میزان سطح زیرکشت  350 هکتار باغات مثمر و 450 هکتار باغات غیر مثمر است که از این میزان سطح زیرکشت باغات مثمر شامل مرکبات ، انگور ، زیتون و هسته داران یک هزار و 100 تن میوه با ارزش اقتصادی 22 میلیارد ریال برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر بیان داشت: این میزان تولیدات علاوه بر تأمین نیازهای داخلی شهرستان ، به استان های خوزستان و لرستان صادر می شود و بخش ماژین با 300 هکتار سطح زیرکشت، بیشترین سطح زیرکشت باغات را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: محصولات کشاورزی که طی دو نوبت کشت بهاره و پاییزه توسط رودخانه سیمره آبیاری می‌شود شامل خیار پاییزه و بهاره ، غلات، طالبی، سبزی و صیفی، برنج، حبوبات، دانه‌های روغنی، ذرت و باقلا است.

رونق کشت برنج در شهرستان

وی افزود: : شالیزارهایی با محصول پربار، رودخانه پرآب و با برکت و زمین هایی حاصلخیز با کشاورزانی پرتلاش و زحمت کش شهرستان دره شهر را به منطقه ای مناسب برای تولید برنج تبدیل کرده است و در شهرستان دره شهر پنج رقم برنج کاشت می شود که بهترین نوع آن برنج عنبربو است که سطح زیر کشت محصول برنج در سال زراعی جاری به همت وتلاش بیش از دو هزار و 500 نفر از تولید کنندگان شهرستان دره شهر 930 هکتار است.

وی تصریح کرد: افزایش شاخص های تولیدی در محصولاتی نظیر برنج، ذرت، گوشت قرمز و سفید نشانه هایی از آغاز تحولات در بخش کشاورزی شهرستان دره شهر است و در شهرستان دره شهر می توان به  سه برابر شدن تولید برنج، سه برابر شدن تولید ذرت، کسب رتبه اول تولید گوشت سفید و دریافت جایگاه دوم در کشور در تولید گوشت قرمز اشاره کرد.

وی از تولید سالانه ۲۳ هزار تن انواع محصول دامی در این شهرستان خبر داد و گفت: این مقدار تولید محصول از مجموع ۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین این شهرستان حاصل می شود و این محصولات شامل گوشت سفید و قرمز، ماهی، عسل و انواع محصول های دامی نظیر روغن حیوانی و پشم است.

وی ادامه داد: شهرستان دره شهرعلاوه بر تولید برنج، ذرت، گوشت سفید وگوشت قرمز منبع مناسبی برای کشت انواع میوه ها، سبزیجات و صیفی جات است که شهرستان دره‌شهر در استان ایلام دارای 28 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم قابل کشت است که هر سال حجم قابل توجهی از آن به زیر کشت محصول خیار می‌رود.


۱۳۹۳/۵/۲۵ - ۰۹:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن