محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843792264
اگر کسی ایمان نداشت آیا از حقوق اولیه انسانی هم ساقط می شود؟/ اجبار خلاف کرامت بشر است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اگر کسی ایمان نداشت آیا از حقوق اولیه انسانی هم ساقط می شود؟/ اجبار خلاف کرامت بشر است فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر اسماعیلی عنوان کرد: « اگر کسی کرامت اکتسابی نداشته باشد یعنی از استعداد ذاتی خدادادی بهره نبرده است. این فرد بسیار گمراه است. اما آیا این باعث می شود که این فرد از انسانیت هم ساقط شود و حقی نداشته باشد؟ پاسخ منفی است.»
به گزارش خبرآنلاین، دکترمحسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و استاد دانشگاه در سیزدهمین درس گفتار اندیشه و عمل موسسه صدر به تشریح موضوع «کرامت انسان و آثار آن از دیدگاه امام موسی صدر» پرداخت. دکتر اسماعیلی در این جلسه با تکیه بر این که کرامت انسانی، ذاتی بشر است توضیح داد: « قرآن به صراحت می گوید دشمنی با دیگران نباید باعث مرزشکنی و نادیده گرفتن حق شود و خدا تجاوزگر به حقوق مسلمان یا نامسلمان را دوست ندارد. پیامبر نیز تهدید می کند که بدانید اگر به کافری که در پناه حکومت اسلامی زندگی می کند ظلم کنید، یا حقشان را کمتر از دیگران بدهید، لازم نیست آن کافر در قیامت از شما شکایت کند، من خودم از شما مطالبه خواهم کرد.» خلاصه سخنان وی را با دسته بندی موضوعی در جدول زیر می خوانید. موضوع خلاصه اظهارات مفهوم کرامت انسان و رویکردهای موجود نسبت به آن * پرسش امروز بشر این است که آیا من فارغ از دین، جنسیت، زبان و ملیتم دارای ارزش هستم؟ آیا حقی دارم که باید رعایت شود؟ گفتمان رایج امروز دنیا پاسخ مثبت به این پرسش ها می دهد و انسان را موجودی اساسا ذی حق می داند، قبل از اینکه مکلف باشد. * مؤلفان اعلامیه جهانی حقوق بشر ادعایی جز این ندارند و در انتهای اعلامیه تصریح می کنند که هیچ یک از مواد اعلامیه نمی تواند به گونه ای تفسیر شود که با کرامت ذاتی مغایرتی داشته باشد. این نگاه، مبنای جهان امروز است و ما نتوانسته ایم موضعگیری صریحی نسبت به این دیدگاه ارائه دهیم. *نوع نگاه به انسان در نوع نگاه به هستی و دین و خدا اثرگذار است. اگر نگویم کرامت ذاتی انسان و حقوق ناشی از این کرامت، گفتمان اصلی امروز جهان معاصر است، باید بگویم رایج ترین و مهم ترین گفتمان است. امام موسی صدر توانسته است اعتدال عملی و نظری در این زمینه به نمایش بگذارد. کرامت انسان از نگاه دین *اصل کرامت بشر نمی تواند برای مسلمان مورد تردید واقع شود. این مفهوم به صراحت در متون دینی آمده است. بارزترین آن آیه 70 سوره اسراست که به صراحت می فرماید ما بنی آدم را کرامت دادیم و هیچ قیدی ذکر نمی کند. این آیه یعنی انسان به ما هو انسان، دارای ارزش و حرمت است. علامه طباطبایی درمورد این آیه می گویند این آیه بیان حال جنس بشر است، صرفنظر از کرامت های خاص دیگر. *بین تکریم و تفضیل تفاوت است: تکریم ارزشی است که خدا ذاتا برای انسان در نظر گرفته است و تفضیل ارزش هایی است که انسان کسب می کند. دلیل پست تر شدن انسان از حیوان *پاسخ سنتی به این سؤال که ما را دچار تناقض می کند این است که انسان کرامت ذاتی دارد اما به او دستور داده شده که کرامت های اکتسابی کسب کند. اگر کسی سراغ کرامت اکتسابی نرفت، کرامت ذاتی خودش را هم از دست می دهد. یعنی اگر انسان ایمان نیاورد از حیوان بدتر است. *آثار این نگاه مشخص است. می بینید مثلاً در رسمی ترین میز خطابه جهوری اسلامی، یعنی نماز جمعه گاهی می گویند این ها که مسلمان نیستند، حیواناتی هستند که باید بگذاریم بچرند و روزگار بگذارنند. مرحوم مطهری می گوید این طرز تفکر خطرناک تر از انحرافی است که کلیسا در دین به وجود آورد. معتقدان به این دیدگاه اعلامیه حقوق بشر را قبول ندارند و آن را اومانیستی می دانند. * به نظر می رسد اشتباهی در برداشت مفهوم صورت گرفته است: اگر کسی کرامت اکتسابی نداشته باشد یعنی از استعداد ذاتی خدادادی بهره نبرده است. این فرد بسیار گمراه است. از حیوان گمراه تر است چون حیوان چنین استعدادی ندارد که از آن استفاده کند. اما آیا این باعث می شود که این فرد از انسانیت هم ساقط شود و حقی نداشته باشد؟ پاسخ منفی است. اختصاص نداشتن کرامت انسان به مؤمنان *قرآن به صراحت می گوید دشمنی با دیگران نباید باعث مرزشکنی و نادیده گرفتن حق شود و خدا تجاوزگر به حقوق مسلمان یا نامسلمان را دوست ندارد. پیامبر نیز تهدید می کند که بدانید اگر به کافری که در پناه حکومت اسلامی زندگی می کند ظلم کنید، یا حقشان را کمتر از دیگران بدهید، لازم نیست آن کافر در قیامت از شما شکایت کند، من خودم از شما مطالبه خواهم کرد. *امام موسی صدر طبق موازین دینی می گوید انسان ها همه خوب و بر فطرت پاک خلق شده اند. چه بسا منافع شخصی و فساد محیط از بروز این فطرت جلوگیری می کند اما در همان حالت هم فطرت وی او را به صلاح دعوت می کند. در ادامه ایشان از این بحت نتیجه می گیرد که افکار و وجدان عمومی همیشه جهت گیری درستی دارد چرا که بر اساس فطرت است. لذا ایشان کرامت ذاتی را مختص مؤمنان نمی داند، آن را متعلق به بشر می داند. ایشان می گوید آن چیزی که انسان را در پیشگاه پروردگار، کرامت بخشیده، خلیفه اللهی بودن است و نه محرم اسرار بودن. فرشته ها هم محرم اسرار بودند ولی کرامت نداشتند. * طبق دیدگاه امام صدر، خداوند انسان را مسئول می خواهد که در همان حال به وظایف خود عمل می کند. بنابراین خلیفه الهی بودن یعنی انسان بین خیر و شر مخیر است و مجبور نیست. * امام موسی صدر توحید را هم در راستای کرامت معنا می کند و پرستش کسی جز پروردگار را خلاف کرامت می داند. ایشان فقه را هم ناشی از کرامت می داند و می گوید تکیه بر حلال و حرام تنها برای صیانت انسان است تا در جهان مادی گمراه و ذوب نشود. جایگاه آزادی در اندیشه امام موسی صدر * نگاه امام صدر به انسان و خلیفه الهی باعث شده به آزادی انسان و آزادی عقیده معتقد باشد و اجبار را خلاف کرامت بشر بداند. این نکته را هم می گویند که همه فضیلت انسان این است که راه ثواب را انتخاب کند و راه و ابزار این انتخاب، علم است. همان علمی که اساس خلیفه الهی بودن انسان است. یکی بودن همه ادیان و در خدمت انسان بودن * امام موسی صدر در چند نوبت تأکید می کند که ما ادیان مختلف نداریم، یک دین داریم و رسالت همه ادیان یکی است و همه ادیان در خدمت انسان هستند. چنین تعبیری را من در جای دیگری ندیده ام. * ایشان تعبیری دارد که من اسمش را تئوری عینیت دیانت و انسانیت گذاشته ام. ایشان می گوید قرآن بر هماهنگی کامل دین و انسان تأکید می کند. مفهوم اصلی اسلام تسلیم بودن است و همه ادیان چنین هستند. ایشان با استفاده از مفهوم انسانیت بین ادیان نیز پیوند برقرار می کند. با این دیدگاه همه پیامبران مسلمانند. دیانت نیز با انسانیت یکی است. لذا، دیانتی که به درد انسانیت نخورد الهی نیست و از علمایی که عبادت را به جای عدالت نشانده اند، گلایه می کند. ایشان نبود عدالت را موجب ناامیدی از دین و علمای دین می داند. * امام موسی صدر می گوید مصلح قبل از هر چیز باید واقعیت را هر چند تلخ درک کند. در جای دیگر می گوید ما علمای دین نباید از خودمان طاغوت های دیگری بسازیم. بشر کسی را می خواهد که کنارش بنشیند و عرقش را خشک کند و با او زندگی کند. اگر برای علمای دین هم جایگاهی بالاتر از دیگران ساختیم آخرین امید باقی مانده بشر را نابود کرده ایم. امام موسی صدر این مباحث را تنها برای مسلمانان مطرح نمی کند و تصریح می کند که در بحث با غیر مسلمانان نه جنگ داریم، نه خشونت و نه قطع رابطه. * امام موسی صدر پرچمدار نگاه جدید به دین و پیام جدید دین است. تصور کنید اگر این تفکر در سه دهه گذشته اجازه حضور داشت و از تکنولوژی ها و تحولات روز برای اشاعه این اندیشه کمک می گرفت چه اثراتی داشت؟ ربودن ایشان بزرگترین جنایت علیه ایشان است. سکوت در این زمینه، به ویژه از طرف کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، اجحافی به کرامت انسان است. دعا می کنیم خداوند ایشان را به ما برگردانند چرا که امروز نیازمند نگاه امام موسی صدر هستیم. /6262
چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 12:00:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
اگر می خواهید کسی با خواسته تان مخالفت نکند!
اگر می خواهید کسی با خواسته تان مخالفت نکند اگر می خواهید کسی با خواسته تان مخالفت نکند چون کسی به کسی حاجتی داشته باشد و خواهد که حاجتش روا شود این آیه را بر دست راست خود سه مرتبه بخواند و دست بهم آورد چون پیش آن شخص رود و در برابر او دست خود را باز کند مقصودش حاصل گردد وَفقر و فقدان عدالت اجتماعی باعث نزول عذاب است/ عذاب بی ایمانی نداشتن آرامش است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها یک کارشناس دینی فقر و فقدان عدالت اجتماعی باعث نزول عذاب است عذاب بی ایمانی نداشتن آرامش است یک کارشناس دینی با بیان اینکه نداشتن آرامش درونی عذابی است که در اثر نداشتن ایمان ایجاد میشود گفت همین که در طول تاریخ بشر ثروت در دنیا درست توزیعپردهبرداری ازیک اشتباه عجیب درفدراسیون فوتبال/چه کسی بجای رئیس کمیته حقوقی فیفاباایران مکاتبه میکند؟
پردهبرداری ازیک اشتباه عجیب درفدراسیون فوتبال چه کسی بجای رئیس کمیته حقوقی فیفاباایران مکاتبه میکند ورزش > مدیریت ورزش - احمد براتی در برنامه نود ثابت کرد که هوشنگ نصیرزاده همتای خود در فدراسیون جهانی فوتبال را نمیشناسد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در برنامه اینحماس: اگر حقوق فلسطین در مذاکرات آتشبس تامین نشود دیگر به مذاکره ادامه نمیدهیم
حماس اگر حقوق فلسطین در مذاکرات آتشبس تامین نشود دیگر به مذاکره ادامه نمیدهیمیکی از مسئولان بلندپایه جنبش حماس در هیئت مذاکرهکننده اعلام کرده اگر ظرف 72 ساعت آتشبس توافقی حاصل نشود به مذاکرات ادامه نمیدهیم به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونوت عزبذرپاش طی تذکری در صحن علنی مجلس: اگر ما شأن کمیسیونها را حفظ نکنیم چه کسی این شأن را حفظ خواهد کرد
بذرپاش طی تذکری در صحن علنی مجلس اگر ما شأن کمیسیونها را حفظ نکنیم چه کسی این شأن را حفظ خواهد کردعضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت اگر ما شأن کمیسیونهای مجلس را حفظ نکنیم چه کسی میخواهد این شأن را حفظ کند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس مهرداد بذرپاش نماینده مردقدومی: اگر در آتشبس به مطالبات ما توجه نشود دستهایمان روی ماشه است
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۵ نماینده جنبش حماس در تهران با اشاره به آتشبس 72 ساعته میان غزه و رژیم صهیونیستی گفت این آتش بس آخرین فرصت است اگر مطالبات ما عنایت نشود دستهای ما روی ماشه است و به راه و مبارزات خودمان ادامه میدهیم به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویانرئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس در گفتوگو با فارس: قانون جامع حمایت از معلولان هر چه زودتر توسط وزار
رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس در گفتوگو با فارس قانون جامع حمایت از معلولان هر چه زودتر توسط وزارت رفاه اصلاح شودرئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس گفت تمام دستگاههای دولتی در جذب نیروی انسانی خود موظف به رعایت قانون 3 درصد جذب معلولان هستند و وزارت رفاه هر چهعلامه مجلسی احیاگر آثار اهلبیت(ع) است
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۲ یک استاد حوزه علمیه گفت مرحوم علامه محمدباقر مجلسی احیاگر آثار اهل بیت ع است حجتالاسلام والمسلمین علی مروی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان گفت علامه مجلسی در سال 1037 هجری چشم به جهان گشود و از همان اوان کودکیآیت الله محقق داماد: این کرامت انسانی است که در پیچ و تاب اداره ها قربانی می شود
آیت الله محقق داماد این کرامت انسانی است که در پیچ و تاب اداره ها قربانی می شود فرهنگ > دین و اندیشه - سید مصطفی محقق داماد در یادداشتی با بازگویی ماجرایی شخصی از مشکلات اداری و پایمال شدن کرامت انسانی سخن می گوید به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر آیتالله دکتفراکسیون اصولگرایان رهروان هیچ ریزش نیرویی نداشته/برخورد قاطع با حادثه قم جلوی هتاکی امروز را میگرفت
فراکسیون اصولگرایان رهروان هیچ ریزش نیرویی نداشته برخورد قاطع با حادثه قم جلوی هتاکی امروز را میگرفترئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تأکید کرد که فراکسیون متبوعش هیچ ریزش نیرویی نداشته است به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شوراکرامت انسانی در نگاه قرآن و ائمه(ع)
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۸ در جهان مادی یک سری از انسانها با خود فکر میکنند که اگر مال ثروت و یا مقامی داشته باشند یعنی کرامت آنها از سایر انسانها بالاتر است در صورتی که طبق احادیث اسلامی آن چیزی که انسان را نسبت به سایرین به کرامت و برتری میرساند ایمان و کمک او به خلقالفضانوردان با تاکسیهای فضاپیما جابهجا میشوند/ ارائه طرح اولیه تاکسیها در سال 2014
دانش و فناوری فضانوردان با تاکسیهای فضاپیما جابهجا میشوند ارائه طرح اولیه تاکسیها در سال 2014 شرکتها و موسسات فعال در زمینه هوا فضا به دنبال ساخت تاکسیهای فضایی هستند تا فضانوردان را از ایستگاه های مختلف به ایستگاه بین المللی فضایی ISS منتقل کنند به گزارش خبرگزاری مهر شرکرامت انسانی حکم قانونی نشده تا باید و نباید داشته باشد/ کرامت انسانی قربانی پیچ و تاب اداری
دین و اندیشه اندیشمندان یادداشت محقق داماد درباره مشکلات اداری و کرامت انسانی کرامت انسانی حکم قانونی نشده تا باید و نباید داشته باشد کرامت انسانی قربانی پیچ و تاب اداری طرح این سؤال را برای خود مجاز میدانم که مگر فراهم شدن زیست بهینه بی تنش و دغدغه آسوده و کریمانه برای جااگر سجده یا تشهد را فراموش کردیم چه کنیم؟!
اگر سجده یا تشهد را فراموش کردیم چه کنیم اگر شك دارد كه بعد از نماز قضاي سجده يا تشهد فراموش شده را بجا آورده يا نه چنانچه وقت نماز نگذشته بايد سجده يا تشهد را قضا نمايد مسأله 1251سجده و تشهدي را كه انسان فراموش كرده وبعد از نماز قضاي آن را بجا ميآورد بايد تمام شرايط ناحزاب سیاسی غرب بر مصرف گرایی و ثروت تأکید ویژه دارند/ مطالعه علوم انسانی امری تفننی نیست
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی استاد انگلیسی در گفتگو با مهر احزاب سیاسی غرب بر مصرف گرایی و ثروت تأکید ویژه دارند مطالعه علوم انسانی امری تفننی نیست استاد دانشگاه نورث آمبریای انگلستان با اشاره به اینکه اگرچه علوم انسانی علومی نیست که به تولید ثروت کمک کند گفت نگرانسخنچینی ارزش انسانی افراد را کاهش میدهد
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۰ مدیر حوزه علمیه الزهرا س میاندوآب گفت متاسفانه در جوامع کنونی به خصوص در جوامع اسلامی که باید اخلاقیات اسلامی بیش از هر جامعه دیگر مد نظر باشد سخنچینی و دیگر گناهان زبان در حال گسترش است زیبا پرهیزگار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایکشورهای با اقتصاد پیشرفته لزوماً به لحاظ سیاسی توسعه یافته نیستند/ نقش علوم انسانی در توسعه اقتصادی
دین و اندیشه اندیشمندان استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با مهر کشورهای با اقتصاد پیشرفته لزوماً به لحاظ سیاسی توسعه یافته نیستند نقش علوم انسانی در توسعه اقتصادی پروفسور متیو کرامر معاون پیشین انجمن حقوق و علوم اجتماعی بریتانیا و استاد دانشگاه کمبریج با اشاره به اینکه علوم انسا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها