تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819185862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد حال و روز ناخوش سد استقلال میناب با کلرهای بدون تاریخ مصرف


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
حال و روز ناخوش سد استقلال میناب با کلرهای بدون تاریخ مصرف
سد استقلال میناب این روزها در بخش‌هایی همانند تصفیه‌خانه و سازه سرریز با مشکلاتی عمیق روبه‌رو است که مدیریت کارآمد و توجه وزارت نیرو می‌تواند، این سد را به پایداری مدنظر در چرخه تامین آب بازگرداند.

خبرگزاری فارس: حال و روز ناخوش سد استقلال میناب با کلرهای بدون تاریخ مصرف



به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سد استقلال میناب و دریاچه 19 کیلومتری این سد بی‌شک یکی از ظرفیت‌های مهم و اساسی، در جنوب کشور به شمار می‌رود که برای شهر استراتژیکی همانند بندرعباس و صنایع غرب این شهر نقشی حیاتی دارد. مطالعات اولیه ساخت این سد که در شمال شهر میناب واقع است از سال 1344 و عملیات اجرایی سازه آن از سال 1353 آغاز شده که در سال 1362 به بهره‌برداری رسیده و از نوع بتونی پایه‌دار، دارای ظرفیت اسمی 250 میلیون مترمکعب برای مخزن و حجم دریاچه و 180 میلیون مترمکعب حجم تنظیمی است. طول تاج سد میناب 400 متر، ارتفاع از پی 59 متر و مساحت دریاچه آن 19 کیلومترمربع است. در حال حاضر 85 درصد از آب مورد نیاز شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان، شهر بندرخمیر و صنایع غرب بندرعباس توسط این سد تامین می‌شود و علاوه بر این، حدود 35 روستا نیز تا کنون آب مورد نیاز شرب خود را از خط انتقال آب میناب به بندرعباس در مسیر گرفته‌اند. آب سد استقلال میناب توسط دو خط لوله 1400 و 1200 میلی‌متری که هر کدام حدود 100 کیلومتر طول دارد به بندرعباس منتقل می‌شود که آب انتقال یافته به بندرعباس قبل از ورود به شبکه این شهر، توسط تصفیه‌‌خانه‌ای مجهز مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان تصفیه و کنترل می‌شود. این در حالی است که طبق مشاهدات میدانی خبرنگاران فارس و گزار‌ش‌های واصله از کارشناسان سازه و صنعت آب، سد استقلال میناب در بخش سازه سرریز و تصفیه‌خانه (استقرار این تصفیه‌خانه برای تصفیه اولیه آب است که در چند صد متری دیواره اصلی سد قرار دارد)، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، به نحوی که تاسیسات این تصفیه‌خانه که شامل پولسالتورها، جرثقیل‌های سقفی، لیفتراک می‌باشد، فرسوده و تقریبا غیر قابل استفاده شده است.

فرسودگی و زنگ‌زدگی تجهیزات

علاوه بر این طبق تحقیقات دقیق، طی ماه‌های گذشته ورود سه تریلر حامل محموله‌ پلی آلومینیوم کلراید (Poly Aluminium Chloride)، بدون تاریخ تولید و مصرف و فاقد لیبل موسسات استاندار، در انبارهای موجود در تصفیه‌خانه سد استقلال میناب دپو و نگه‌داری شده است که در حال حاضر تنها حدود یک تریلر از این محموله‌ها باقیمانده است و مشخص نیست که آیا دو تریلر دیگر از این کلرها به آب اضافه و یا اینکه از محدوده انبارها و یا سد خارج گردیده است. لازم به ذکر است که پلی آلومینیوم کلراید از جایگاه ویژه‌ای در فرایند تصفیه با انعقاد املاح که باعث حذف کدورت‌ از آب می‌شود برخوردار است. مهندس محمدباقر حیدری که حدود 17 ماه از مسئولیتش با عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان می‌گذرد، در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بندرعباس ورود محموله پلی آلومینیوم کلراید فاقد تاریخ و مشخصات عمومی بسته‌بندی به تصفیه‌خانه سد استقلال را تایید کرد. وی در عین حال در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آیا محموله دو تریلی که در حال حاضر در محوطه و انبارها دیده نمی‌شود، به آب مصرفی و منتقل شده به خط لوله اصلی اضافه شده است‌ یا نه؟، گفت: به طور کلی آب منطقه‌ای بر اساس استعلام‌ها یک سری خرید‌ها انجام می‌دهد که معمولا اگر کالاهای خریداری شده کیفیت و استانداردهای لازم را نداشته باشد مرجوع می‌شود. حیدری اضافه کرد: در زمینه پلی آلومینیوم کلراید مورد نیاز نیز، کسی این کلرها را آورده بود و تایید می‌کنیم که بخشی از این کلرها مشکل داشت و با اطمینان می‌گوییم، اصلا از موادی که تاریخ مصرف نداشته‌اند استفاده نشده است و کسانی که این بحث را مطرح می‌کنند مغرض هستند. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در حالی دقیقا مشخص نکرد که حجم واقعی محموله پلی آلومینیوم کلراید بدون تاریخ مصرف، چقدر بوده، که گفته می‌شود طی روزهای گذشته بازرسان وزارت نیرو با سفر به میناب و بازدید از سد استقلال نسبت به وجود این مواد در تصفیه خانه به شدت تذکرات لازم را داده و خواهان خارج‌سازی و توقف استفاده از این مواد برای تصفیه آب شده‌اند.

دپوی کلرهای بدون تاریخ در تصفیه‌خانه

اختصاصی فارس

بسته‌های کلر بدون تاریخ در پشت و رو

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرآیند در تصفیه خانه میناب به نحوی است که آب خارج شده از این واحد حتما باید در تصفیه‌خانه‌ای دیگر نیز مورد پالایش و کنترل قرار گیرد، اضافه کرد: بارها طی ماه‌های گذشته مکاتباتی را با معاونت سیاسی استانداری، سازمان‌های نظارتی و آبفای روستایی هرمزگان مبنی بر اینکه آبی که در طول مسیر خط لوله میناب بندرعباس برای روستاهای مسیر منشعب شده کیفیت لازم را ندارد، صورت داده‌ایم. وی گفت: در باب انشعاب‌های اخذ شده از خط لوله اصلی میناب بندرعباس برای تامین آب روستاها، علاوه بر دغدغه و نگرانی که در باب سلامت مردم داریم، باید بگویم که این انشعاب‌ها سبب افت فشار 300 لیتر در ثانیه‌ای در این خط لوله نیز شده است. به گفته این مسئول، طبق تماسی که در روز دوشنبه با وی گرفته شده و در پی هماهنگی‌های لازم مقرر شده است که در ساعات آینده آبفای روستایی استان به همراهی نیروهای انتظامی، نسبت به قطع و جمع‌آوری انشعاب‌های منشعبه از خط لوله میناب بندرعباس اقدام کند، و آب حدود 35 روستای در مسیر را توسط دو مجتمع آبرسانی ایجاد شده تامین کند. خبرنگار فارس در پی مشخص شدن بهتر وضعیت همچنین به سراغ مریدی معاون بهداشت محیط استان هرمزگان رفت و در این راستا از وی وضعیت را جویا شد. وی در پاسخ به این سئوال که نحوه نظارت معاونت بهداشتی و واحد بهداشت محیط بر تصفیه‌خانه به چه صورت و در چه حجمی اعمال می‌شود، گفت: در قانون نظارت بر کیفیت آب شرب و مصرفی مردم، از نقطه آبگیر تا محل توزیع بر عهده وزارت بهداشت است. این مسئول در ادامه یادآور شد: این در حالی است که در هرمزگان پایش‌ها و بازدیدها همیشگی و روزانه است به نحوی که در مناطق شهری کارشناسان و نمونه‌برداران، و در روستاها نیز بهورزان، به طور منظم نمونه‌های مورد نیاز را از شبکه لوله‌کشی آب و در صورتی که چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و آب‌انبارها نیز مورد مصرف شرب داشته باشند، برمی‌دارند و برای آزمایش به محل‌های مربوطه ارسال می‌کنند. مریدی اضافه کرد: علاوه بر این، کلرسنجی و پایش‌های شیمیایی و میکروبی نیز هر روزه با هدف کنترل پارامترهای مدنظر در دستور کار قرار دارد. معاون بهداشت محیط هرمزگان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر نوع نظارت بر تصفیه‌خانه پایین دست سازه سد میناب، و اقلام به کار رفته شده در این تصفیه‌خانه نیز گفت: نظارت و بازرسی بر تصفیه خانه موجود در میناب بر عهده کارشناسان بهداشت محیط آن شهرستان است که مطمئنا امور سد و تصفیه‌خانه آنرا نیز مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهند. وی افزود: اگر کلرهای مورد استفاده در تصفیه‌خانه سد استقلال تاریخ گذشته باشد، خاصیت خود را از دست داده است که باید تحقیقات لازم در این راستا صورت گیرد. مریدی در پاسخ به این سئوال که آیا اطلاع‌ دارید که در این تصفیه خانه به دلیل خراب شدن دستگاه‌های خودکار، کلر به صورت دستی به آب اضافه می‌شود، گفت: اضافه کردن کلر به آب دارای فرآیندی دقیق است به نحوی که به ازای هر یک مترمکعب آب باید حدود سه تا پنج گرم کلر اضافه شود. وی گفت: حال اگر اضافه سازی کلر در تصفیه‌خانه سد استقلال میناب به صورت دستی صورت می‌گیرد باید از مسئولان این سد پرسید که ملاک و ابزار تشخیص‌شان برای رعایت این استاندارد و نسبت چیست.



افزودن دستی و سنتی کلر به کانال‌های آب منتهی به خط لوله اصلی

مریدی در ادامه سخنان خود با تاکید بر سلامت آب شبکه لوله‌کشی شهر بندرعباس و بیان اینکه آب منتقل شده به بندرعباس قبل از ورود به شبکه توسط تصفیه‌خانه آبفای شهری مجدد تصفیه و پالایش می‌شود، گفت: طی روز ده‌ها نمونه از آب شهر بندرعباس در نقاط مختلف شهر گرفته و به آزمایشگاه مجهز بهداشت محیط استان ارجاع داده می‌شود. وی تصریح کرد: آب شهر بندرعباس از نظر شیمیایی و میکروبی، آبی سالم است که این امر در پی بررسی‌های روزانه به اثبات رسیده است. علاوه بر مشکلات بیان شده پیرامون تصفیه‌خانه و نوع کلر به کار رفته شده طی هفته‌های گذشته و خطراتی که مردم روستاهای مذکور به اذعان مدیر آب منطقه‌ای هرمزگان آنها را تهدید می‌کند، باید گفت که کمبود نیروی انسانی متخصص در سد که در پی بازنشسته شدن نیروهای باسابقه رخ داده، متلاشی شدن ایستگاه استفاده از حجم مرده، استقرار تنها یک نفر اپراتور در هر شیفت کاری در اتاق فرمان و آسیب‌دیدگی جدی سازه سرریز که گودال‌ها و چاله‌هایی در آن هویدا شده، از جمله مسائلی است که سد استقلال میناب را تهدید می‌کند.

وجود چاله و گودال‌ در لایه بیرونی سازه سرزیر مشهود است حیدری مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان، در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی عدم ادامه عملیات تعمیر سازه سرزیر توسط پیمانکار انتخاب شده، گفت: برای تعمیر این سازه مهم و حیاتی در سد، طی دو مرحله فراخوان دادیم که پیمانکاران استقبال لازم را نداشتند، تا اینکه یک پیمانکار مراجعه کرد که تنها موفق به تهیه و تامین یک واترجت شده است. (واترجت برای تخریب لایه‌ بیرونی سازه‌های بتونی که قرار است تعمیر شود مورد استفاده قرار می‌گیرد)، که در پی خلع‌ید این پیمانکار با رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو داریم، هستیم. به گفته وی، در حال حاضر تعمیر و بازسازی سازه سرریز سد استقلال میناب اعتباری بالغ بر 19 میلیارد تومان می‌خواهد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این پروژه تعمیراتی، با تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز طی سال جاری و سال 94 می‌توان امیدوار بود تا پایان سال آینده به پایان برسد. وی گفت: اعتبار اختصاص یافته به این پروژه در سال گذشته برابر با دو میلیارد تومان بوده است که نمی‌توانستیم پروژه‌ای به این مهمی را به شکل زخمی و تکه تکه پیش ببریم. حیدری در حالی خبر از پایان این پروژه تا پایان سال 94 می‌دهد، که فارس در گفت‌وگو با چندین کارشناس سازه که از وضعیت سازه سرریز سد استقلال اطلاعاتی دقیق دارند، با خبر شده است که در صورت وقوع بارندگی‌هایی که سبب سرریز کردن سد شود، فرسودگی این سازه می‌تواند، وضعیت پایداری سازه و دیواره اصلی را نیز به طور جد تهدید و بحرانی کند.

حال با وضعیت موجود در سد استقلال میناب از مسئولان آب منطقه‌ای و حتی وزارت نیرو انتظار می‌رود با سرکشی بیشتر از سازه این سد و تاسیسات موجود، با حساسیت بیشتری پیرامون این سازه که به طور قطع رگ حیاتی یکی از مهمترین شهرهای خاورمیانه است احساس مسئولیت کنند چرا که در صورت بروز حادثه‌ای در این سد تبعات بحران متصور، غیر قابل جبران و جمع کردن خواهد بود. ============  گزارش از امیر توانگر ============ انتهای پیام/88001/

93/06/04 - 03:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن