محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798575618
جایگاه عشق در ادبیات فارسی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
جایگاه عشق در ادبیات فارسی
عشق ودیعه ای الهی است که در وجود انسان نهاده شده و با ذات و فطرت وی عجین شده و انسان پیوسته به دنبال معبود و معشوق حقیقی بوده است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس خانواده جام نیوز ، ریشه ی عشق را از " عشقه" دانسته اند، عشقه نام گیاهی است که در زبان فارسی به آن "پیچک" می گویند این گیاه به دور گیاهان می پیچد و آنها را زرد و خشک می کند، عشق نیز لا وجود عاشق چنین می کند. کلمه عشق پیش از اسلام در ادبیات عرب وجود نداشت و پس از اسلام وارد ادبیات عرب شده و به تبع آن در ادبیات فارسی راه یافته است. ظاهرا نخستین بار شهید بلخی (وفات ۳۲۵ ه.ق) از این واژه در شعر استفاده کرده است: عشق عنکبوت را ماند بتنیدست تفته گرد دلم در ادبیات فارسی عشق را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. عشق مجازی یا انسانی و عشق الهی یا عرفانی.
عشق مجازی: عشق مجازی یا انسانی که عشق ورزی به هم نوع است از آغاز در ادبیات فارسی مطرح بوده و در آثار اولین شاعران پارسی زبان چون رودکی، فرخی، منوچهری... وجود دارد. رودکی در این باره می گوید: ای انکه من از عشق تو اندر جگر خویش آتشکده دارم صد و بر هر مژه ی ژی فرخی عشق را اینگونه تعریف می کند: وای آنکو بدام عشق آویخت خنک آنکو ز دام عشق رهاست عشق بر من و رعنا بگشاد عشق سر تا بسر عذاب و عناست منوچهری درباره عشق چنین می گوید: حکیمانه زمانه راست گفتند که جاهل گردد اندر عشق، عاقل فخر الدین اسعد گرگانی داستان عاشقانه ای را در نیمه ی اول قرن پنجم به نظم کشیده که داستانی است بجای مانده از دوران اشکانیان، با نام "ویس و رامین": نبرد عشق را جز عشق دیگر چرا یاری نگیری زو نکوتر فردوسی نیز در شاهنامه داستانهای معروف عاشقانه ای چون زال و رودابه و رستم و تهمینه و بیژن و منیژه را به نظم کشیده است. وی در دلدادگی زال به رودابه می گوید: دل زال یکباره دیوانه گشت خرد دور شد عشق فرزانه گشت اوج داستانهای عاشقانه را می توان در آثار نظامی چون لیلی و مجنون و خسرو و شیرین دید. مهارت نظامی در سرودن مثنوی باعث شد شاعران بعدی در تمام دوره های ادبی زبان فارسی از او تقلید کنند. نظامی در شیفتگی مجنون به لیلی می گوید: مجنون چو شنید پند خویشان از تلخی پند شد پریشان زد دست و درید پیرهن را کاین مرده چه می کند کفن را چون وامق از آرزوی عذرا گه کوه گرفت و گاه صحرا... سعدی شاعر نامدار شیراز یک باب از گلستان و بوستان را به عشق اختصاص داده و غزلیات وی نیز سراسر سخن از عشق است. وی عشق را لازمه ی انسان بودن می داند: سعدی همه روزه عشق میباز تا در دو جهان شوی به یک رنگ عشق بازی چیست سر در پای جانان باختن با سر اندر کوی دلبر عشق نتوان باختن مهمترین پیام دیوان لسان الغیب حافظ شیرازی عشق است و بنا به گفته ی آقای خرمشاهی عشق در غزلیات حافظ بر سه قسم است: الف) ادبی اجتماعی ب) انسانی زمینی ج) عرفانی . بیت های زیر نمونه ای از عشق مجازی است: اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند همدم گل نمی شود یاد دمن نمی کند عشق مجازی یا عشق به هم نوع از نظر عرفا وسیله و مقدمه ای است برای رسیدن به عشق حقیقی به شرطی که احساسات معنوی را برانگیزد و عاشق به کمال برسد در غیر این صورت از نظر عرفان مذموم است. عشق ز اوصاف خدای بی نیاز عاشقی بر غیر او باشد مجاز عشق مجازی در اصل پرتوی از عشق حقیقی و الهی است زیرا حسن و زیبایی که در جهان است جلوه ای از شاهد ازلیست. دلی که عاشق خوبان دلجوست اگر داند وگر نی، عاشق اوست مزیت عمده ی عشق انسانی و مجازی آن است که موجب تزکیه نفس و دوری از خودخواهی و منیت در انسان می شود بطوریکه عاشق دیگری را بر خود مقدم می دارد ئ در راه معشوق فداکاری و ایثار می کند. لایب نیتس حکیم آلمانی (۱۷۱۶ ۱۶۴۶) در تعریف این نوع عشق می گوید: "تمتع بردن از سعادت غیرست و اینکه انسان سعادت دیگر کس را بر سعادت خویش شمرد." "بدین گونه بر خلاف عشق حیوانی که جز خودپرستی و ارضا نفس هدف دیگری ندارد، عشق در این مقام به غیر پرستی می انجامد. از همین روست که صوفیه حتی همین مرتبه از عشق را هم مایه ی کمال خوانده اند و مثل بسیاری از ظرفا دیگر تجربه ی عشق و آشنایی با عوالم آن را شرط انسانیت واقعی دانسته اند."
عشق حقیقی یا عرفانی: عشق حقیقی، عشق به ذات خداوند است که خیر و کمال مطلق است. «او (افلاطون) عشق مجازی را باعث خروج جسم از عقیمی و به وجود آمدن فرزند و ابقای نوع می داند و عشق حقیقی را نیز سبب خروج روح از عقیمی و رهایی از نازایی دانسته که سبب درک اشراق و زندگی جاوید و شناخت جمال حق و نیکی مطلق و حیات روحانی می شود.» در تمام مکتبهای عرفانی از جمله عرفان اسلامی، عشق اساسی ترین و مهمترین مسأله محسوب می شود و در اصطلاح تصوف و عرفان، اساس و بنیاد هستی بر عشق نهاده شده و محبت پایه و اساس زندگی و بقا موجودات عالم را موجب می شود و جنبش و حرکت زمین و آسمان و همه ی موجودات به وجود عشق وابسته است. به قول نظامی: گر از عشق آسمان آزاد بودی کجا هرگز زمین آباد بودی «مرحوم دکتر غنی، درباره این مسأله چنین نوشته است: ماحصل عقیده ی عارف در موضوع محبت و عشق این است که عشق غریزه الهی و الهام آسمانی است که به دور آن، انسان می تواند خود را بشناسد و به سرنوشت خود واقف شود.» با وجودیکه عشق اساسی ترین مسئله عرفانی است اما عارفان از شرح و توصیف آن اظهار ناتوانی کرده اند و گفته اند: هر که عشق را تعریف کند آن را نشناخته است. هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن گرچه تفسیر زبان روشنگرست لیک عشق بی زبان روشن تر است حافظ چنین گوید: سخن عشق نه آن است که آید به زبان ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت و شنفت نخستین بار شیخ ابو سعید ابوالخیر عارف ایرانی اشعار عاشقانه فارسی را آنطور که موافق با طبع صوفیه بود شرح و تفسیر کرد و با تصوف در آمیخت. امام محمد غزالی بزرگترین امام و فقیه عصر خود بود.وی فتوا داد صوفیان پاک نیت می توانند اشعار عاشقانه عامیانه را در مراسم سماع بخوانند.این امر نیز در وارد کردن شعر عاشقانه در تصوف موثر بود. نخستین جلوه گاه عشق عرفانی و آمیختن عرفان با شعر را در آثار سنایی شاعر بزرگ قرن پنجم و ششم هجری می توان دید. این شاعر در اثر مشهورش "حدیقه الحقیقه" فصلی با نام و عنوان "فی ذکر العشق و فضیله" دارد و می گوید: دلبر جان ربای عشق آمد سر برو سر نمای عشق آمد عشق با سر بریده گوید راز ز آنکه داند که سر بود غماز... بنده عشق باش تا برهی از بلاها و زشتی و تبهی بنده ی عشق جان حر باشد مرد کشتی چه مرد در باشد پس از سنایی عطار نیشابوری عارف نامدار قرن ششم که خود وادی های معرفت را طی کرده در منطق الطیر از هفت وادی نام می برد و وادی دوم،وادی عشق است و در بیان آن گوید: بعد از این وادی عشق آید پدید غرق آتش شد کسی کانجا رسید کس در این وادی به جز آتش مباد و آنکه آتش نیست عیشش عاشق آن باشد که چون آتش بود گرم رو، سوزنده و سرکش بود... مولانا جلال الدین رومی،هستی را بدون وجود عشق قابل تصور نمی داند.مثنوی مولانا نغمه ی عشق الهی است. وی گوینده مثنوی را معشوق می داند و میفرماید: ما چو چنگیم و تو زخمه می زنی زاری از ما نی تو زاری می کنی آتش عشق است کاندر نی فتاد جوشش عشق است کاندر می فتاد بیشترین بخش غزلیات و دیوان مولوی ناشی از عشق معنوی و جاذبه ی روحانی انسان کامل و محبوب مولوی شمس تبریزیست،عشقی که سبب تحولی عظیم در مولانا شد: مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم دیده ی سیر است مرا،جان دلیرست مرا زهره ی شیرست مرا زهره تابنده شوم... <مولانا عشقی را که خود در آن غرق بود در تمام ذرات عالم ساری می دید،از این رو به همه ی ذرات عالم عشق می ورزید،و آنچه را بدان عشق می ورزید در تمام ذرات عالم در تجلی می دید > همان طور که پیش از این ذکر شد عشق خواه حقیقی،خواه مجازی سبب تحول اخلاق و تزکیه ی نفس می شود و صفایی چون بخشندگی و سخاوت و شجاعت و بی اعتنایی به مادیات و دلبستگیهای دنیوی و پرهیز از خودخواهی و نخوت در اثر تاثیر عشق است. آفتاب / 2018
۰۲/۰۶/۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
شروع دوره های جدید آموزش زبان و ادبیات فارسی در هندوستان
شروع دوره های جدید آموزش زبان و ادبیات فارسی در هندوستان دهلی نو - ایرنا - دوره های جدید آموزش زبان و ادبیات فارسی در سال 93 طی مراسمی عصر دوشنبه در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو شروع شد به گزارش ایرنا در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عالمی معاون رایزنی فرهنگی کشفرجی دانا: آیا دانشجوی ادبیات فارسی و فقه و حدیث را باید به خارج اعزام کنیم؟
فرجی دانا آیا دانشجوی ادبیات فارسی و فقه و حدیث را باید به خارج اعزام کنیم پس از اظهارات نوباوه و نادران در مخالفت با وزیر علوم فرجی دانا به دفاع از خود پشت تریبون مجلس رفت به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین اهم اظهارات فرجی دانا در ادامه می آید از برادران نوباوه و نادردیدار دانشجویان و اساتید خارجی ادبیات فارسی از منطقه آزاد انزلی
دیدار دانشجویان و اساتید خارجی ادبیات فارسی از منطقه آزاد انزلی انزلی - ایرنا - منطقه آزاد انزلی میزبان 220 استاد پژوهشگر و دانشجوی زبان و ادبیات فارسی از 35 کشور جهان بود به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان در این دیدار دانشجویان فمروری بر کتاب فرهنگ احجار کریمه و معدنیها در ادبیات فارسی
مروری بر کتاب فرهنگ احجار کریمه و معدنیها در ادبیات فارسی خبرگزاری رسا ـ کتاب فرهنگ احجار کریمه و معدنیها در ادبیات فارسی اصطلاحات تشبیهات استعارات و مضامین ساخته شده با برخی احجار کریمه بررسی شده است به گزارش خبرگزاری رسا در کتاب «فرهنگ احجار کریمه و منقدهای روشنگرانه سرشار درباره کتاب ادبیات فارسی اول متوسطه کتاب ادبیات فارسی برای جوانان شوقانگیز نیست/متن ای
نقدهای روشنگرانه سرشار درباره کتاب ادبیات فارسی اول متوسطهکتاب ادبیات فارسی برای جوانان شوقانگیز نیست متن این کتاب از نوع ادبیات خطابی است اسمی از نویسندگان مطرح حوزه کودک و نوجوان به چشم نمیآیدرئیس انجمن قلم با بیان اینکه کتاب ادبیات فعلی کتاب شوقانگیزی برای نوجوانانمان نیستتوهین یک منتقد ادبیات فارسی به احمدی نژاد +تصویر
توهین یک منتقد ادبیات فارسی به احمدی نژاد تصویر مهدی یزدانی خرم با بیان اینکه در هشت سال گذشته دولت قبل تلاش زیادی برای نابودی جایزههای ادبی شد گفت ترکیب دولت احمدینژاد و سَلبیون یا همان منتقدان ادبی هتاک ضرر زیادی به فضای ادبیات ایران زد به این مطلب امتیاز دهید بهنمایشنامههای ایران در ادبیات جهانی جایگاهی ندارد
یک کارگردان تئاتر نمایشنامههای ایران در ادبیات جهانی جایگاهی ندارد نمایشنامههای ایران به دلیل انعکاس پیدا نکردن در عرصه جهانی در ادبیات جهان جایگاهی ندارد حسن دادشکر کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت با توجه به اینکه نمایشنامههای ایرانی به زبان فبه همت انجمن قلم ایران نویسندگان کتابهای درسی ادبیات فارسی را نقد میکنند
به همت انجمن قلم ایراننویسندگان کتابهای درسی ادبیات فارسی را نقد میکنندبه همت انجمن قلم ایران نخستین جلسه از سلسله نشستهای بررسی و نقد کتابهای درسی ادبیات فارسی دوره ابتدایی و متوسطه از منظر اهالی ادبیات برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به پیروی از منویات رهبر معظم انقلااز ادبیات محترمانه هاشمی و خاتمی تا ادبیات روحانی
از ادبیات محترمانه هاشمی و خاتمی تا ادبیات روحانی آقای روحانی از نظر اصلاح طلبان بايد كارهايی را بكند كه چندان در عمل به سمت آنها نرفته است به اين ترتيب در طولانی مدت آقای روحانی نه اين جناح را خواهد داشت و نه آن جناح را به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز روزنامهارائه خدمات مطلوب جایگاه عرضه فرآورده های نفتی کردستان به مسافران
ارائه خدمات مطلوب جایگاه عرضه فرآورده های نفتی کردستان به مسافران سنندج- ایرنا - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کردستان گفت جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و CNG ما در سطح استان به صورت مطلوب آمادگی ارائه خدمات به مسافران تابستانی را دارند و نظارت کامل بر این جایگاه ها انجاروزنامه های هوادار دولت نیز با انتقاد از ادبیات روحانی در برخورد با مخالفان از او خواسته اند از ادبیات احمدین
روزنامه های هوادار دولت نیز با انتقاد از ادبیات روحانی در برخورد با مخالفان از او خواسته اند از ادبیات احمدینژاد دوری گزیند به این مطلب امتیاز دهید ۲۱ ۰۵ ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۸مانقدی به ادبیات روز گذشته رئیس جمهور نداریم!
مانقدی به ادبیات روز گذشته رئیس جمهور نداریم می توان حدس زد وقتی امور مربوط به پرونده هسته ای چه در حوزه حمایت رهبر انقلاب و سران قوا و ساختارهای تاثیر گذار روند معمولی دارد رفت و آمد اعضای تیم هسته ای و تعامل آنان با مجلس به صورت طبیعی انجام می شود نشریات مخالف و موافق هم هر کدضمن امضای تفاهمنامهای اجرا میشود آغاز همکاری 5 ساله الهدی و اکو در حوزه ادبیات کودک
ضمن امضای تفاهمنامهای اجرا میشودآغاز همکاری 5 ساله الهدی و اکو در حوزه ادبیات کودکبا امضای تفاهمنامهای بین موسسه فرهنگی اکو و موسسه بینالمللی الهدی همکاریهای مشترک این دو موسسه بینالمللی از حوزه ادبیات کودک آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس پیرو مذاکرات مدیرعامل موسسه فتثبیت جایگاه تعاونیها در اقتصاد کشور
تثبیت جایگاه تعاونیها در اقتصاد کشور خبرگزاری پانا مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت دولت بدون کوچک ترین دخالتی در امور تعاونیها با سیاستگذاری های لازم زمینه تسهیل و حمایت از فعالیت تعاونیها را فراهم کرده است ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ مرداد ساعت 13 16 به گزارش خبرگزاریادبیات هاشمی و خاتمی در برخورد با منتقدان محترمانه بود
ادبیات هاشمی و خاتمی در برخورد با منتقدان محترمانه بودتاریخ انتشار سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸ ۵۱ روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم ناصر ایمانی نوشت جريان منتقدين هر دولتي هميشه حضور داشته دولت زمان جنگ منتقدان خاص خود را داشت دولت آقاي هاشمي و عليالخصوص دولت دوم ايشالاریجانی اظهارات روحانی را غیر قابل دفاع خواند/ دلایل نمایندگان برای غیرمنتظره بودن ادبیات رئیس جمهور
سیاسی مجلس در گفتگو با مهر مطرح شد لاریجانی اظهارات روحانی را غیر قابل دفاع خواند دلایل نمایندگان برای غیرمنتظره بودن ادبیات رئیس جمهور رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن غیر قابل دفاع خواندن رئیس جمهور به نمایندگان توصیه کرد با توجه به تلاش برخی طیف های سیاسی برای تخریب مجلس خود رابه مناسبت سالروز بازگشت آزادگان برگزار میشود روایت عشق؛ آیین تجلیل از خلبانان آزاده دفاع مقدس
به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان برگزار میشودروایت عشق آیین تجلیل از خلبانان آزاده دفاع مقدسبه مناسبت ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در همایش سروهای سرافراز روایت عشق از زبان خلبانان آزاده از آزادگان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل میشود به گزارش-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها