تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820614319
حکمت علوی مرد ایران
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ردپای پزشکی در ایران حکمت علوی مرد ایران هرچند بنا نیست که اقوام و ملل مرتبا به مفاخر گذشته خود ببالند و از کار و حرکت و ابداع امروزی غافل شوند، اما گذشته هر قوم و ملتی، میتواند چراغ راه آینده آنها باشد تا از شکستها درس بگیرند و از تکرار خطاهای قبلی مصون باشند و با توجه به پیروزیهای گذشته بدانند که مسیر صحیح و سعی و تلاش و مجاهدت در آن، چه ارمغانی را برای آنها در پی خواهد داشت. از این منظر، نگاه به گذشته با توجه به شکستها و پیروزیهای آن، میتواند بهترین معیار برای ترسیم مسیر آینده باشد.
ایران اسلامی پیروزی ها و شکست های بسیاری را در طول قرون متمادی تجربه کرده است، اما بی شک، یکی از مهم ترین پیروزی ها، مفاخر علمی ای است که در دامن این سرزمین پرورش یافته اند و ریشه بزرگ ترین شکست ها، معطوف به قدرناشناسی و ناآشنایی با این مفاخر علمی است. ابن سینا، بی شک از بزرگ ترین پیروزی های ایران است؛ نامی که قرن هاست در بزرگ ترین مراکز علمی جهان، به نحوی موضوع پژوهش های علمی است، او بزرگمرد علمی ایران در اعصار تاریخ است، و امروز روز بزرگداشت وی است. از این رو پرونده امروز جام جم را به این مرد ایران اختصاص دادیم، تا در قالب مطالب متنوع به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی و تاثیرگذاری او در شکل دهی به وضع علمی و فرهنگی امروز ایران و جهان بپردازیم. آنچه در مطلب اصلی می خوانید، مشروح مصاحبه با دکتر غلامرضا اعوانی، استاد فلسفه و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران است. دکتر اعوانی، ابن سینا را محصول سرزمین شیعی و حکمت او را حکمت علوی خواند. سیر تاثیرگذاری ابن سینا در غرب، از قرون وسطی تاکنون، با چه فراز و نشیب هایی مواجه بوده است؟ بررسی تاثیرگذاری ابن سینا در غرب، مساله مهم و قابل تاملی است. دو فیلسوف مسلمان در غرب تاثیر مستقیم داشتند؛ ابن سینا و ابن رشد. البته کسان دیگری هم تاثیرگذار بودند ولی به این اندازه تاثیر مستقیم نداشتند، مانند سهروردی. از ترجمه آثار سهروردی در آن دوره اطلاعاتی نداریم، ولی می دانیم سهروردی شاگردان یهودی داشته که آثار او را در میان یهودیان منتشر کرده اند زیرا یهودیان بغداد به زبان عربی می نوشتند. یهودیان اسپانیا و اندلس نیز به عربی صحبت می کردند و زبان عربی را خوب می شناختند. حتی کتاب هایشان نیز عربی بود. بنابراین به طور غیرمستقیم اشراقیان از طریق کتاب بر مردمان یهود و اهالی اسپانیا اثر گذاشته بودند. در مثالی دیگر باید گفت، گرچه هیچ اثری از معتزله یا اشاعره ترجمه نشده ولی آثار سبک فکری آنان کاملا قابل بررسی است زیرا کتاب های آنان میان یهودیان بسیار زیاد رد و بدل می شده ولی بعضی آثار فیلسوفان ترجمه شده ، مانند الهیات و منطقیات و طبیعیات شفا. شاید برایتان جای تعجب باشد که این آثار نه تنها به لاتین بلکه به عبری نیز ترجمه شده اند زیرا بعضی مترجمان یهودی بودند. بنابراین، با آثار زیادی مواجهیم که به عبری و لاتین ترجمه شده اند، ولی به زبان عربی خیر. از طرف دیگر آثار زیادی از حکمای یونان در اختیار داریم که ترجمه عربی آن موجود است، ولی اصل یونانی آن خیر. یکی از اسطوره شناسان معروف کتابی دارد که دقیقا همین آثار را در آن نام می برد و شرح می دهد. و اما ابن رشد؛ دوران قرون وسطی شامل سه دوره می شود؛ دوره اول، دوره دوم و دوره مدرسی. در دوره مدرسی بود که برای تدریس علوم اسلامی، دانشگاه تاسیس شد. در دوران اول و دوم کسی ارسطو را نمی شناخت و از او فقط کتاب های قضایا و قیاس به دست بوئتیوس ترجمه شده بود. بنابراین به لاتین و یونانی اطلاعات و کتابی از ارسطو نداشتند. ابن رشد بر تمام آثار ارسطو شرح نوشته است؛ شرح کوچک، متوسط و کبیر. همگی آنها نیز ترجمه شده اند. پس از این تحول، به دنبال ارسطو و ترجمه آثار او و در اصل احیای او رفتند و کم کم آثار و اندیشه افلاطون و دیگر متفکران نیز احیا شد. از میان تمام این فیلسوفان، بعضی تاثیرگذارتر از دیگری بوده اند. یکی از آنان کندی است که حدود 20 اثر او ترجمه شد. دیگری فارابی است که رساله «عقل و احصاء العلوم» او ترجمه شد. آثاری از ابن باجه، ابوبکر ابن طفیل و ابن هیثم نیز ترجمه شد. نکته دیگری که در پاسخ این سوال باید اشاره کنم، تاسیس سه دانشگاه مهم دنیا به نام های دانشگاه پاریس (پاریس قدیم که در اصل یک کلیسا بوده)، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج است. البته این سه دانشگاه همواره می کوشند قدمت بیشتری برای خود قائل شوند، ولی هر سه همزمان بوده اند یعنی حدود سال 1215 میلادی. کمبریج که آخرین دانشگاه بود، در یکی دو سال گذشته پیشدستی کرد و هشتصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. این دانشگاه ها برای تدریس علوم و ترجمه هایی که از زبان عربی بر آثار ابن سینا، ابن رشد و ابن هیثم انجام شده بود، تاسیس شدند. از این میان، همان طور که در ابتدا گفتم، دو فیلسوف بیش از همه اعتبار داشتند؛ یکی ابن سینا و دیگری ابن رشد. پیروان ابن رشد بیش از همه در دانشگاه پاریس بودند. حدود سه قرن دانشگاه پاریس تحت سیطره اندیشه های ابن رشد بود. دیگر فیلسوفان، عمدتا طرفدار ابن سینا بودند تا جایی که گاهی علیه ابن رشد مطالبی می نوشتند زیرا معتقد بودند بعضی نظریات ابن رشد با دینشان سازگاری ندارد. از بزرگ ترین متفکران آن دوره باید به آلبرت کبیر و البته سنت توماس که ابن سینایی و مخالف ابن رشد بودند، اشاره کنم. تفاوت میان این دو فیلسوف و به تبع آن، این دو گروه در چه مواردی بود؟ ابن سینا ارسطو را الهی کرده بود، البته بر مبنای وجود و ماهیت و نه جوهر و عرض و سپس تقسیم وجود به واجب و ممکن. همچنین در نظریه شناخت او وحی جایگاه خاصی داشت. بنابراین چون نظریات ابن سینا مبتنی بر حکمت بود، با حکمت های قدیم الفت فراوانی پیدا کرد. ژیلسون، از بزرگان مورخ فلسفه مسیحی، از مکتب قدرتمندی در قرون وسطی نام می برد با نام آگوستینیان ابن سینایی (AvicennianAugustinism) زیرا هر دو در جهت حکمت بود اما ابن رشد برعکس بود. نظریه ای به نام حقیقت دوگانه (Double Truth) به او نسبت دادند که در آن معتقد بودند دو حقیقت به نام دین و فلسفه داریم که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند و موازی یکدیگر عمل می کنند. این در حالی بود که حکمت ابن سینا در جهت وحدت دین و حکمت الهی حرکت کرده بود و حتی با مکتب آگوستین، بزرگ ترین مکتب آن دوره هم مسیر شده بود. جدایی دین از فلسفه بیشتر از آن که یک اصل فلسفی باشد، سیاسی شده بود و در جهت مبارزه با کلیسا به کار می رفت تا نشان دهد فلسفه مسیری جدای از دین را طی می کند. با توجه به این که ابن سینایی یان و ابن رشدیان حدود دو یا سه قرن (تا قرن هجدهم) در پاریس غلبه داشتند، تقریبا دین از فلسفه جدا و سکولاریسم جدید پیدا شد. یعنی دقیقا راهی را که ابن سینا در جهت ایجاد حکمت مشرقی و افقی را که به سمت حکمت دینی باز کرده بود و بعدها سهروردی و ملاصدرا آن را شکوفا کردند، در غرب از هم پاشید. به این گونه حکمت دینی را کنار گذاشتند و حکمت قدیم را نیز نفی کردند و اصول خود را بر مبنای تفکرات جدید دکارت پایه ریزی کردند. در مجموع باید گفت ابن سینا تاثیر فراوانی در غرب داشته، اما هیچ گاه کار و مطالعه دقیق و کافی بر این تاثیرگذاری انجام نگرفته است. مثلا الهیات بالمعنی الاعم و الاخص ابن سینا و تعریفی که ابن سینا از جوهر ارائه می کند، در آثار کانت دیده می شود یا می گویند: لایب نیتس در هشت سالگی آثار فلسفی و آثار ابن سینا را به روانی به لاتین می خوانده است. ولف که تاثیر بسیار مهمی در فلسفه جدید بخصوص در آلمان داشته، آثار ابن سینا را از سیر تا پیاز خوانده بود. هایدگر در بحث وجودشناسی تاثیر کاملی از ابن سینا گرفته زیرا وجودشناسی در آثار ارسطو به صورت پراکنده وجود داشت، ولی در الهیات بالمعنی الاعم، در اندیشه ابن سینا شکل گرفت و بسط یافت. این مباحث، هیچ کدام بدرستی بررسی نمی شوند. ابن سینا شخصیت تاثیرگذاری بود زیرا سابقه تاسیس دانشگاه های امروز به یونان باز نمی گردد، بلکه به قرن سیزدهم باز می گردد که برای تدریس متون اسلامی ایجاد شدند. پاپ حتی اعلامیه هایی برای عدم تدریس این دروس صادر می کرد، ولی کسی پایبند دستورات او نمی شد تا جایی که پاپ تسلیم شد. رشد و تاثیر متون اسلامی به حدی بود که پس از این سه دانشگاه، دانشگاه های دیگر مانند قارچ ایجاد شدند و رشد کردند. اکثر دانشگاه های اروپا پس از قرن های سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم در آلمان و هلند و ایتالیا و بخصوص اسپانیا تاسیس شدند. در آن دوره ها ابن رشد، ارسطو را معرفی کرد و ابن سینا، فلسفیدن را به دیگران آموخت. مشکل اینجاست که ما نمی دانیم سیر مسائل فلسفی چگونه بوده و نمی دانیم مطالعه این سیر، کدام درد ما را دوا می کند. در حالی که غربیان این مطالعات را انجام داده اند و البته نتیجه را در جهت نیاز و منافع خود به کار می گیرند. بعضی به ابن سینا اشکال می گیرند که چرا در انتهای اشارات به عرفان گرایش یافته ولی گویا شما اشکالی بر چنین گرایشی وارد نمی کنید؟ خیر، اصلا. عرفان کمال است و چنین افرادی اصلا نمی دانند عرفان چیست. یکی از دشمنان سرسخت ابن سینا فخر رازی است. فخر رازی، شرحی بر اشارات نوشته که به قول خودش، شرح نیست، جرح است. ولی او وقتی به عرفان می رسد، می گوید: بهترین شرحی را که درباره عرفان به لحاظ فلسفی می توان نوشت، ابن سینا نوشته است. ابن سینا بیان فلسفی از عرفان دارد. عرفان، اسمش عرفان است وگرنه همان حکمت است. حکمت چیست؟ معرفت حقیقی، سیر و سلوک بر مبنای وحی برای رسیدن به لب لباب دین. فقه تمام دین نیست. تمام دین، اخلاق دینی و تخلق به اخلاق الهی است. عرفا متخلق تر بودند یا فقها؟ به نظرم عرفا متخلق تر بودند. فقه در باب احکام ضروری بحث می کند و درباره نوافل و مستحبات حکمی ندارد. پیامبر تمام احکام قرآن را عمل می کرده است: و خُلقُه القرآن. خلق پیامبر متعلق به قرآن بود. پیامبر قرآن ناطق بود. پیامبر صرفا به احکام فقهی عمل نمی کرده است. فقه انسان را به آن درجه نمی رساند. عرفا بیشتر در این جهت حرکت می کنند یعنی سلوک ولایی دارند و نه فقط فقهی. بلکه احکام ظاهر و باطن را عمل می کردند. عرفا بهترین نگاه را به توبه، انابه (بازگشت به حضرت حق)، توکل، صبر، شکر احسان دارند. در حالی که هیچ مساله ای در باب موارد مذکور در فقه وجود ندارد. حال اگر فقیهی یافت شود که به این مسائل هم توجه می کند، می دانیم که اینان خارج از مسائل فقهی است. بهترین مباحث را عرفا داشتند و ائمه نیز توجه وافری به این مسائل می کردند. از تخلق به اخلاق الهی و اخلاق قرآنی و تحقق آن علم و نوری حاصل می شود که به آن عرفان می گوییم. راه ولایت نیز راه قرآن است که باید مرتبه به مرتبه طی شود. البته اینجا منظور نفی شریعت نیست. قرآن مومنان را در همه چیز و نه صرفا شریعت و فقه، به اتباع رسول امر کرده است و می فرماید: قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ (آل عمران، آیه 31) اتباع یعنی تا حد ممکن از تمام قرآن پیروی کردن. باید دوست داشتنی های خدا در قرآن را دوست داشته باشیم. ولایت دوستی با حق است. عرفا در این مباحث بیش از دیگران کار کرده اند. ائمه ما در این زمینه حرف بسیار زیادی دارند. ما از ائمه صرفا علم احکام را می آموزیم. این هم خوب است، ولی اصلا کفایت نمی کند. پس نام آن عرفان، و باطنش حکمت است. در قرآن کلمه کتاب کنار حکمت به کار رفته است. حکمت قرآن از راه عملی و تخلق به اخلاق الهی و مقامات العارفین به دست می آید. در اسلام دوگانگی حکمت نداریم. اسلام دین توحید است. مانند غرب نیست که بگوییم دو نوع حکمت داریم، بلکه حکمت مراتبی دارد. از دستاوردهای بزرگ عالم اسلام، ارتباط میان حکمت ذوقی و بحثی است که حکمای بزرگی چون صدرالمتالهین آن را میان قرآن و برهان و عرفان به وجود آورده اند. انبیا در نهایت حکمتند. فهم حکمی قرآن از عجیب ترین عجایب است که امروزه در دنیا نیست و اتفاقا گرایش های ضد حکمت قرآن رواج زیادی دارد، مانند افکار داعش ها. عرفا سهم بزرگی در فهماندن حکمت الهی دارند. ما نیاز به حکمتی داریم که جمع کننده قرآن و برهان و عرفان باشد زیرا قرآن بدون عرفان، موجب می شود مانند متکلمان سخنانی بگوییم که هیچ ارتباطی با قرآن ندارد. اگر مایلید سخن پایانی و جمع بندی مشخصی درباره ابن سینا و حکمت او بفرمایید. ابن سینا جایگاه رفیعی دارد که باید به او بنازیم. حکمت او علوی است و در سرزمین شیعه رشد پیدا کرده و تصادفی نیست زیرا عقل در قرآن و در بیان ائمه بارها تاکید شده است. حکمای ما تابع سنت و اهل بیت بودند و اهل بیت در قرآن مقام والایی دارند: قُلْ لاأَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی (شوری، آیه 23). در جای دیگر می فرماید: قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُم (سبأ، آیه 34) اجری که خواستم برای خودم نیست، بلکه چیزی عاید شما می شود. پس این فرض است. تفسیر آیاتی که درباره اجر پیامبر سخن گفته شده، اهل بیت است. از این طریق پیوستن به اهل بیت را راهی به سوی خدا و برای خود شخص و نه خدا دانسته اند و اینها راه عقل است. خدا تکوینا به ما عقل داده است. دین عقل را به وجود نمی آورد. دین فقط هدایت کننده آن است. اگر در دینی هدایت نباشد، به کار نمی آید. حال سوال این است که هدایت چیست؟ پیامبر هادی است. پیامبر مظهر اسم هادی است و شیطان مظهر اسم مضل. آیا هدایت چشم را هدایت می کند؟ خیر. آیا گوش را هدایت می کند؟ خیر. منظور هدایت فهم است و فهم ابتدای عقل است. پس پیامبر عقل را هدایت کند. بنابراین دینی که در جهل و ضلالت باشد، به کار نمی آید. دین باید حکمت داشته باشد. حکما حکمت الهی را شرح داده اند. شما اگر اندیشه های حکمای شرق و غرب را بخوانید تفسیر دیگری از وجود می یابید و اینها به نوعی تفسیر قرآن هستند. وجود و دین را به عنوان حکمت الهی فهمیدن و خدا را حکیم دانستن، علم و حکمت او را در کنار هر امر دیگر دیدن، زندگی انسان را حکیمانه می کند. جمع میان حکمت بحثی و ذوقی به بهترین وجه از سوی حکمای ایران صورت گرفته است.
یکشنبه 02 شهریور 1393 4:00 بازدید:0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
بیستم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران
بیستم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران بندرعباس- ایرنا- امروز دوشنبه برابر با بیستم مرداد 1393 هجری خورشیدی چهاردهم شوال 1435 هجری قمری یازدهم اوت سال 2014 میلادی است 35 سال پیش در چنین روزی لایحه ی قانون مطبوعات در 41 ماده به تصویب مجلس رسید مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایرگردهمایی جامعه عکاسان ایران در حمایت از مردم غزه/ ۱ خاموشی: با همه ابزار از مردم غزه دفاع کنیم
گردهمایی جامعه عکاسان ایران در حمایت از مردم غزه ۱خاموشی با همه ابزار از مردم غزه دفاع کنیمرئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت وظیفه ما این است که با زبان شعاری ابراز احساسات و حتی با مال و امکاناتی که در اختیار داریم از مردم غزه دفاع کنیم به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فگردهمایی جامعه عکاسان ایران در حمایت از مردم غزه/ ۲ عکاسان ایرانی توانایی بالایی در ثبت وقایع غزه دارند
گردهمایی جامعه عکاسان ایران در حمایت از مردم غزه ۲عکاسان ایرانی توانایی بالایی در ثبت وقایع غزه دارندمدیر عکس انجمن سینمای جوانان ایران گفت ما باید با پتانسیل و قدرتی که در ایران داریم بتوانیم نسبت به وقایع غزه فعالتر باشیم بنابراین عکاسان گردهم بیایند و فکر کنند تا قدم کوچکیدر گردهمایی جامعه عکاسان ایران مطرح شد ۲۸ مرداد؛ روز اهدای خون عکاسان به مردم غزه
در گردهمایی جامعه عکاسان ایران مطرح شد۲۸ مرداد روز اهدای خون عکاسان به مردم غزهطی برگزاری گردهمایی جامعه عکاسان ایران در دفاع از مردم غزه اعلام شد که روز ۲۸ مرداد ماه عکاسان خون خود را به مردم غزه اهدا میکنند به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس در دومین روز از هفته متمام مردم ایران پدر سالار را یکی از خاطرات خوش زندگیشان میدانند
سیامک اطلسی در پی درگذشت اکبرخواجویی تمام مردم ایران پدر سالار را یکی از خاطرات خوش زندگیشان میدانند اکبر خواجویی به عنوان یک کارگردان و در مقام یک هنرمند توانست خاطرهی خوشی را در ذهن همهی هنرمندان پدرسالار و نیز در ذهن مخاطبان برجای بگذارد سیامک اطلسی ایفاگر نقش مصطفیتماشاخانه ایرانشهر 30 مردادماه تعطیل خواهد بود
تماشاخانه ایرانشهر 30 مردادماه تعطیل خواهد بود سالنهای تماشاخانه ایرانشهر روز پنجشنبه 30 مردادماه اجرا نخواهند داشت به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام ششم شعیان جهان حضرت امام جعفر صرنج مردم غزه رنج ملت ایران است/ طبق وعده قرآن پیروزی با جریان مقاومت است
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی حجت الاسلام خاموشی مطرح کرد رنج مردم غزه رنج ملت ایران است طبق وعده قرآن پیروزی با جریان مقاومت است رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه هفته مهربانی با غزه که با حضور جامعه عکاسی همراه بود با اشاره به این که بنای جمهوری اسلامی بر مبارزه باتمام آنچه در «در حلقه رندان» گذشت ایران در سال 1404 تا سروده امید مهدی نژاد درباره «ناگهان مرد
تمام آنچه در در حلقه رندان گذشتایران در سال 1404 تا سروده امید مهدی نژاد درباره ناگهان مردنیکصد و شانزدهمین شب شعر در حلقه رندان ویژه هشتمین جشنواره طنز سوره شب گذشته با اجرای سعید بیابانکی در حوزه هنری برگزار شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس یکصد و شانزدهمینگزارش فارس از نخستین نشست علمی همایش «عقلانیت در حکمت سینوی»: عبدالرحمن شمالاف: «ابنسینا» فرزند شهیر ایرانز
گزارش فارس از نخستین نشست علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی عبدالرحمن شمالاف ابنسینا فرزند شهیر ایرانزمین است کاکایی حکمت ابنسینا شرط لازم فهم حکمت ملاصدراستاستاد فلسفه اهل تاجیکستان و رئیس انجمن فلسفه این کشور گفت ابنسینا به واقع فرزند شهیر مردم ایرانزمین و فرزنتحلیل کلیدواژههای رهبر انقلاب/۹ شاخصههای مردمسالاری دینی در ایران/ غرب به دنبال سکولار دموکراسی در جهان اسل
تحلیل کلیدواژههای رهبر انقلاب ۹شاخصههای مردمسالاری دینی در ایران غرب به دنبال سکولار دموکراسی در جهان اسلام استعضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت مردمسالاری دینی در ایران دارای مؤلفههایی همچون وحدت و همدلی قدرت اجتماعی و مشارکت سیاسی است همینها نشان میدهد با وجود ههمزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) تماشاخانه ایرانشهر 30 مردادماه تعطیل خواهد بود
همزمان با سالروز شهادت امام صادق ع تماشاخانه ایرانشهر 30 مردادماه تعطیل خواهد بودسالنهای تماشاخانه ایرانشهر روز پنجشنبه 30 مردادماه همزمان با شهادت امام جعفر صادق ع اجرا نخواهند داشت به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر به مناسبت فرا رسیدن سالروزروایتی تصویری از مقاومت مردم لبنان در قاب دوربین دو برادر ایرانی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی در گفتگو با مهر مطرح شد روایتی تصویری از مقاومت مردم لبنان در قاب دوربین دو برادر ایرانی وحید فرجی عکاس و مستندسازی که به همراه بردارش سعید فرجی مقاومت مردم لبنان در جنگ 33 روزه و ماجرای تبادل شهدا و اسرای لبنانی را در طول سه سال سفر به این کشثریا حکمت: بعد از 10 سال در میان مردم ظاهر شدم + عکس
ثریا حکمت بعد از 10 سال در میان مردم ظاهر شدم عکسثریا حکمت که تا چندی پیش مشکلات زندگی تاب تحمل را از او گرفته بود و تصمیم داشت در خیابان زندگی کند این روزها وضعیت دیگری پیدا کرده ثریا حکمت که تا چندی پیش مشکلات زندگی تاب تحمل را از او گرفته بود و تصمیم داشت در خیابان زانشاءالله رحمتی در گفتوگو با فارس: اعتراف یک فیلسوف غربی به زنده بودن حکمت در ایران/کربن غفلت غرب از فلسفه ای
انشاءالله رحمتی در گفتوگو با فارس اعتراف یک فیلسوف غربی به زنده بودن حکمت در ایران کربن غفلت غرب از فلسفه ایرانی را گناه نابخشودنی میدانداستاد فلسفه دانشگاه گفت هانری کربن در مجموعه آثار اسلام ایرانی گفتوگوهایش با علامه طباطبایی در حضور طلبهها و روحانیون جوان را مطرح کرده ومختاباد «همصدا با تو» میشود/ حمایت از مردم غزه در آمریکا با موسیقی ایرانی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی مختاباد همصدا با تو میشود حمایت از مردم غزه در آمریکا با موسیقی ایرانی عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی ایران حمایت از مردم بی گناه به ویژه کودکان غزه را از جمله وظایف جامعه هنری به ویژه اهالی موسیقی دانست و گفت کنسرت موسیقی همصدا با تواستمرار حضور در صحنههای جهاد و دینداری ویژگی مردم ایران است
امام جمعه موقت تهران در مراسم رونمایی از یادمان شهدای منطقه 16 استمرار حضور در صحنههای جهاد و دینداری ویژگی مردم ایران است حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در مراسم رونمایی از تابلو نقاشی یادمان 5000 شهید جانباز و ایثارگر منطقه 16 با ابراز خوشحالی از اینکه همواره در«کافه سؤال» عاشقانههای تصویری مردم ایران را به غزه میفرستد
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون کافه سؤال عاشقانههای تصویری مردم ایران را به غزه میفرستد كمپين قلبم برای غزه با رونمایی در برنامه کافه سوال با اجرای مژده لواسانی بستههای عاشقانه تصویری بازیگران و مردم را جمعآوری و به غزه ارسال میکند و بعدها واکنش بینندگان این تصاویر از-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها