تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799140574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایتی تصویری از مقاومت مردم لبنان در قاب دوربین دو برادر ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی در گفتگو با مهر مطرح شد:
روایتی تصویری از مقاومت مردم لبنان در قاب دوربین دو برادر ایرانی
وحید فرجی عکاس و مستندسازی که به همراه بردارش سعید فرجی مقاومت مردم لبنان در جنگ 33 روزه و ماجرای تبادل شهدا و اسرای لبنانی را در طول سه سال سفر به این کشور مستندسازی کرده است، چکیده ای از این روایت داستانی را به نمایش می گذارد.



به گزارش خبرنگار مهر، نمايشگاهي از مجموعه عكس هاي مستند سعيد و وحيد فرجي با عنوان «لاله بر لانه هاي سوخته»  از 23 مرداد همزمان با روز مقاومت اسلامی در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي برپا شده است. وحید فرجی عکاس و مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برپایی این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه چکیده ای از عکس های کتاب «تبادل» است که پیش از این هم به نمایش گذاشته شده است. او درباره محتوای این عکس ها و قصه ای که روایت می کنند چنین گفت: عکس های این نمایشگاه حاصل حدود 10 سفر من و برادرم سعید فرجی است در طول سه سال به لبنان است که یک سال قبل از جنگ 33 روزه به لبنان سفر کردیم و از دوران قبل از جنگ، بعد از جنگ 33 روزه و در نهایت تبادل اسرا و شهدای لبنان عکاسی و تصویربرداری کردیم. این عکاس، ماجرای تبادل اسرا و شهدای لبنان را نقطه اوج عکاسی سه ساله از لبنان عنوان کرد و افزود: در زمان تبادل اسرا و شهدا، پیکر شهدای لبنانی مربوط به 25 سال پیش تبادل شد و «سمیر قنطار» مبارز لبنانی که 30 سال در اسارت رژیم صهیونیستی بود از جمله اسرایی بود که در جریان تبادل به آغوش خانواده اش بازگشت. او با اشاره به گستردگی عکاسی و تصویربرداری از زوایای مختلف جنگ 33 روزه، زندگی مردم لبنان، بازگشت شهدا و اسرا به خانواده های لبنانی یادآور شد: برای عکاسی از زوایای مختلف این ماجرا، من و سعید گاهی مشترک و گاهی جدا از هم به لبنان و مناطق مختلف آن سفر می کردیم تا بتوانیم از همه اتفاقات این کشور عکاسی و تصویربرداری کنیم. فرجی با بیان این که همه عکس های این پروژه تصویری سه ساله در کتاب «تبادل» به چاپ و انتشار رسیده است ادامه داد: کتاب «تبادل» از معدود کتابهایی است که درباره یک اتفاق سیاسی خارج از ایران، در کشورمان منتشر شده است و تاکنون نمونه مشابه آن را در ایران نداشته ایم. این مستندساز، کتاب «تبادل» را سند تصویری یک رویداد سیاسی در لبنان عنوان کرد و متذکر شد:  علاوه بر عکس های این کتاب که تلاش کردیم از کیفیت بالایی برخوردار باشد، متون، گرافیک و طراحی آن نیز چندین بار بازبینی شد و سه سال روند تکمیل اطلاعات و انتشار این کتاب در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به طول انجامید تا به شکل مطلوب چاپ و منتشر شود. وی اضافه کرد: روایت داستانی این عکس ها به اندازه خود تصاویر حائز اهمیت است و برای دقت نظر در ذکر این رویداد تاریخی از مشورت سیاسیون و اهالی رسانه در لبنان بهره گرفتیم تا بتواند به عنوان یک منبع تاریخی مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد. فرجی درباره اهمیت پرداختن به این موضوع را در قالب عکس و فیلم مستند بیان کرد: این موضوع به لحاظ اعتقادی، سیاسی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است چرا که جنبش مقاومت اسلامی نقش مهمی در شکل گیری یک جبهه جدید در منطقه خاورمیانه داشته است و از این منظر بری کشورهای اسلامی نظیر ایران بسیار حائز اهمیت است.

او همچنین بازپس گیری سرزمین های اشغالی لبنان را نکته حائز اهمیت دیگری در این ماجرا عنوان کرد و اضافه کرد: در این ماجرا یک کشور مسلمان اشغال شده از سوی اسرائیل که جنگی 33 روزه را پشت سر گذاشت، توانست بدون مذاکره، سرزمین های اشغال شده خود را پس بگیرد که این نکته مهمی برای کشورهای خاورمیانه است. این مستندساز، حضور تجمعات شیعیان در کشور لبنان را از دیگر دلایل توجه به مسائل این کشور عنوان کرد و یادآور شد: شیعیان لبنان جزو قوی ترین تجمعات شیعیان هستند و تاریخ آنها به زمانی برمی گردد که ابوذر غفاری از اصحاب پیامبر (ص) در آن منطقه تشیع را گسترش داد. این عکاس در بخش دیگری از سخنانش، لبنان را کشوری با تنوع مذهبی، سیاسی و اجتماعی معرفی و اظهار کرد: در جغرافیای کوچک این کشور شاهد تنوع سیاسی، مذهبی، فکری و اعتقادی هستیم که این موضوع برای ما بسیار جذاب بود و عکاسی از این کشور که در ادامه به جنگ 33 روزه رسید ما را برای ادامه کار عکاسی و مستندسازی تا مرحله تبادل اسرا و شهدا ترغیب کرد. فرجی بر این اعتقاد است که ابعاد این رویداد تاریخی با گذر زمان و سالهای آتی بهتر دیده خواهد شد. وحید فرجی نقطه اوج روایت تصویری خود از لبنان را ماجرای تبادل اسرا و شهدایی عنوان کرد که بیش از 25 یا 30 سال به آغوش خانواده هایشان بازمی گشتند. او دراین باره گفت: سمیر قنطار یکی از اسرای لبنان بود که مدت 30 سال در اسارت اسرائیل بود و لحظه دیدار او با خانواده اش بسیار برای ما دیدنی بود. وحید فرجی در پایان درباره تداوم فعالیت هایش در زمینه عکاسی و مستندسازی از خاورمیانه بیان کرد: برادرم فعالیت خود را در حوزه عکاسی ادامه داده و هم اکنون در افغانستان به سر می برد، من هم بیشتر مستندسازی می کنم و روی تأثیر جنگ های منطقه خاورمیانه و تبعات آن کار می کنم که در همین راستا مستندی هشت قسمتی با عنوان «تولد در زمین سوخته» ساخته ام که قرار است از شبکه افق پخش شود، این مستند درباره تأثیر اورانیوم ضعیف شده بر مردم است. نمایشگاه «لاله بر لانه های سوخته» شامل 37 قطعه عكس با موضوع مروری بر وقایع جنگ 33 روزه لبنان و رژيم صهيونيستي است که در تيرماه 1385 به وقوع پیوست و تا مراحل تبادل اسراي لبناني در سال 87 و پیروزی مقاومت لبنان ادامه یافت.   سعید و وحید فرجی در فاصله جنگ 33 روزه تا تبادل اسرا بارها و بارها به لبنان سفر كردند و در مدت 3 سال وقايعي كه در راستای تحقق خواسته سید حسن نصرالله اتفاق افتاده بود را عكاسي كردند. در جریان تبادل و در سال 87 اسیرانی همچون سمیرقنطار، قدیمی ترین اسیرلبنانی با دو اسیر رژیم صهیونیستی مبادله شدند. علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند تا 5 شهريور از ساعت 9 تا 18 به نگارخانه مهر فرهنگ سراي انقلاب اسلامي واقع بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع پل كميل ابتداي كميل شرقي مراجعه كنند.
 


۱۳۹۳/۵/۲۷ - ۱۳:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن