محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843960930
پیروی بوعلی سینا از ارسطو تعصبآمیز و کورکورانه نیست/ اشتراک آرای بوعلی و دکارت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه روز بزرگداشت بوعلی سینا؛
پیروی بوعلی سینا از ارسطو تعصبآمیز و کورکورانه نیست/ اشتراک آرای بوعلی و دکارت
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: ابن سینا، در پیروی از خطوط اساسی اندیشههای بنیادی ارسطو، و در برخی موارد در ساختار تفکر مشایی نوآوری میکند و نکات مبهم تفکر ارسطو را روشن میسازد.
ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پور سینا (زادهٔ ۳۵۹ ه. ش. در بخارا – درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان) ، فیلسوف، پزشک و شاعر ایرانی و از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ دانشمندان ایران است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف ترین آثار تاریخ پزشکی است. وی ۴۵۰ کتاب در زمینههای گوناگون نوشته است که شمار زیادی از آنها در مورد فلسفه و پزشکی است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم ابن سینا را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می داند. ابن سینا در روستای افشانه نزدیک بخارا (در ازبکستان کنونی) متولد شد. زبان مادری اش فارسی بود. پدرش از صاحب منصبان در حکومت سامانی بود و وی را به مدرسه بخارا فرستاد در آنجا به خوبی تحصیل کند. بوعلی منطق و هندسه را نزد ناتلی آموخت. وقتی ناتلی از بخارا رفت به تحقیق و مطالعه در علم الهی و طبیعی پرداخت و مدتی بعد به فراگیری علم طب پرداخت. نظام فلسفی بوعلی سینا و تاثیر از ارسطو نظام فلسفی بو علی سینا آمیزهای است از مهمترین عناصر بنیادی فلسفه مشایی - ارسطویی و برخی عناصر مشخص جهانبینی نوافلاطونی، در پیوند با جهانبینی دینی اسلامی. با وجود این، ابن سینا، پیش از هر چیز پیرو ارسطو است که درباره وی میگوید «امام حکیمان و دستور و آموزگار فیلسوفان ارسطاطالیس«. ابن سينا به پيروی از ارسطو قائل به چهار علت مادی، صوری، فاعلی و غايی است، وی نشان می دهد كه هر چهار علت ممكن است در يک تعريف بيايند. اما این پیروی از ارسطو، تعصبآمیز و کورکورانه نیست. ابن سینا، در پیروی از خطوط اساسی اندیشههای بنیادی ارسطو، گاه به گاه و اینجا و آنجا در ساختار تفکر مشایی نوآوری میکند، نکات مبهم تفکر ارسطو را روشن میسازد، به ویژه به تفصیل میپردازد و گاه برآن میافزاید و سرانجام میکوشد که به یاری عناصری از اندیشههای افلوطینی (پلوتینوس) و نوافلاطونی نظام فلسفی نوینی بنیاد نهد، اما رویدادهای زندگانی به ویژه مرگ زودرسش، کوششهای او را ناتمام و نافرجام گذاشت. فلسفه مشرقی ابن سینا، نظام فلسفی نوین خود را که قصد داشته است آن را به پایان برساند «حکمت یا فلسفه مشرقی« نامیده است. درباره این فلسفه مشرقی از سوی پژوهشگران سالهاست که نظرهای بسیار اظهار شده است. این مسأله نخستین بار از سوی خاورشناس ایتالیایی نالینو در مقالهای به عنوان «فلسفه مشرقی یا اشراقی ابن سینا» در نشریه ایتالیایی «مجله مطالعات خاوری« مطرح گردید. نویسنده در این مقاله نشان میدهد که نزد ابن سینا، سخن بر سر «فلسفه مشرقی» است نه «اشراقی». منطق المشرقیین که ظاهراً پارهای از کتاب حکمه المشرقیه است و ابن سینا خود به آن اشاره میکند که گویا وی در آن فلسفه نوینی را، غیر از آنچه نزد مشائیان یافت میشود، عرضه کرده است. وی در یکجا در مقدمه خود بر کتاب شفا میگوید: «من غیر از این دو کتاب (یعنی شفا و اللواحق که شرح و تفصیل شفا بوده است) کتاب دیگری دارم که در آن فلسفه را آنگونه آوردهام که در طبع خود هست و بنابر آنچه عقیده آشکار و صریح ایجاب میکند و در آن جانب عقاید شریکان در صناعت (یعنی فلسفه) رعایت نمیگردد و از مخالفت با ایشان پرهیز نمیشود، آنگونه که در کتابهای دیگر از آن پرهیز میشود و آن کتاب من در فلسفه مشرقیه است... هر که خواهان حقیقت بیابهام است، باید که آن کتاب را جست و جو کند». سخن سهروردی درباره بینش اشراقی بوعلی سینا دراین میان گواهی دیگری از سهروردی (۵۴۸ -۵۸۷ق ۱۱۵۳-۱۱۹۱/م) بنیان گذار فلسفه اشراق در دست است. سهروردی، با اشاره به در دست داشتن دفترهایی از ابن سینا که به «مشرقیین« نسبت داده میشود و به طور پراکنده و نامرتب موجود است، میگوید «این دفترها (کراریس)، هرچند (ابن سینا) آنها را به مشرق نسبت میدهد، عیناً همان قواعد مشاییان و فلسفه عامّه است، جز آنکه وی برخی از عبارات آنها را تغییر داده، یا در برخی فروع آن اندک تصرفی کرده است که برروی هم با کتابهای دیگرش چندان متفاوت نیست و با اصل مشرقی دوران دانشمندان خسروانی ارتباطی ندارد». بنابراین گفتهها، سهروردی در آنچه از نوشتههای «مشرقی« ابن سینا در دست داشته است، اندک نشانی از عناصر بینش اشراقی خود نمی یافته است. واجب الوجود در الهیات بوعلی سینا فلسفه ابن سينا از آغاز با تمايزی اساسی كه در تاريخ تفكر دينی فلسفی بسيار مهم است، مواجه است، و آن تميز واجب الوجود از ممكن الوجود است. واجب الوجود، وجودی است كه تصور عدم آن ممتنع است، در حالی كه ممكن الوجود می تواند وجود داشته باشد يا نداشته باشد يا به گونه ای غير از آنچه هست وجود داشته باشد. ابن سينا معتقد است بدون تخطي از هيچ يک از اصول منطق می توان تصور كرد كه تمامی موجودات به جهان جمعاً يا فرداً وجود نداشته باشند. وجود جهان به امكان خاص يا به امكان عام بالضروره مشروط به وجود واجب الوجود است. تاکید ابن سینا بر اين است كه آدمی دارای ادراكی شهودی از حقيقت واجب الوجود است كه آن چنان بی واسطه و مستقيم بر آدمی عارض می شود كه ممكن نيست كسی به وجود خارجی آن اذعان نكند. ابن سينا اثبات واجب الوجود را بر خلاف كسانی كه وجود خدا را از وجود جهان نتيجه می گيرند، تلقی نمی كند. او صرفاً از اين نقطه نظر استدلال نمی كند كه واجب الوجود لازم است فرض شود تا از تسلسل بی نهايت يا دور علت و معلول، اجتناب شود. بسياری از فلاسفه بعدی، از جمله بعضی از فيلسوفان عقلی جديد اروپايی، تصور واجب الوجود را صرفاً نتيجه غايی يک سلسله قياس های عقلی قلمداد كرده اند. غافل از اين كه اين گونه استدلال به مغالطه وجودی منتهی می گردد. بوعلی سینا و دکارت تصور ابن سينا از واجب الوجود و ممكن الوجود - كه دومی فقط از طريق ارتباط با اولی بالضروره موجود می گردد به سه نظريه هرم در فلسفه دكارت يعنی شك دستوری و ايقان شهودی به صدق «می انديشم، پس هستم» و تصور خدا به عنوان جهت ضروری حقيقت تمام موجودات تقدم دارد. برهان وجودی برای اثبات وجود خدا به صورتی كه در فلسفه دكارت آمده؛ قول به اين كه فلان صفت در مفهوم شيء مندرج است مساوی است با اثبات آن صفت برای آن شئ. وجوب هستی مندرج در تصور خداست. بنابراين قضيه ای كه هستی را برای او ثابت كند صادق است. به سخن ديگر، خدا وجود دارد. دكارت، همانند ابن سينا، منتها به زبانی ديگر، برهان وجودی را با برهان جهان شناختی تكميل می كند. به نظر دكارت، هيچ چيز از عدم به وجود نمی آيد: هرآنچه وجود دارد بايد برای وجود خود علتی را دارا باشد. به علاوه هر اندازه كه معلول واجد حقيقت است علت آن هم بايد به همان اندازه واجد حقيقت باشد. در فلسفه ابن سينا نيز با برهان جهان شناختی روبه رو مي شويم عمدتاً همانند برهان دكارت مبتنی بر غير معقول بودن اين كه چيزی از عدم به وجود آيد و همچنين مانند برهان ارسطو از نظر محال بودن تسلسل علت به بی نهايت است. برخلاف برهان دكارت، برهان وجودی ابن سينا در غايت امر برهان عقلی نيست. برهانی است كه در درك شهودی و عمدتاً عرفانی حقيقت قصوری ريشه دارد.
ابن سينا نه فقط از جهات مابعدالطبيعه، بلكه از جهت روان شناسی نيز به اين حكم دكارت كه «می انديشم، پس هستم» بسيار نزدیک است و آن در جايی است كه تمايز ميان جسم و روح را روشن ساخته بر استقلال كامل دومی از اولی تأكيد می كند. اين نزدیکی باعث نمی شود تفاوت های مهم اين دو فيلسوف را ناديده گرفت. بوعلی سینا و تقسیم بندی دانشمندان ابن سینا نیز در نامهای به ابوجعفر محمد بن حسین بن مرزبان الکیا می نویسد «من کتابی پرداختم و آن را کتاب الانصاف نام نهادم و در آن دانشمندان را به دو گروه تقسیم کردم: مغربیان و مشرقیان، و مشرقیان را به معارضه با مغربیان وا داشتم و هرگاه دشمنی میانشان برمیخاست، من به انصاف میپرداختم. این کتاب نزدیک به ۲۸ هزار مسأله را در بر میگرفت. من در آن جاهای دشوار فصوص (یعنی متون کتابهای ارسطو و مشاییان دیگر) را شرح و توضیح دادهام، تا پایان کتاب اثولوجیا با همه نکات انتقادپذیری (مَطعَن) که در آن یافت میشود و نیز در آن از اشتباهات مفسّران سخن گفتهام و این کار را در اندک زمانی انجام دادم که اگر نوشته میشد بیست مجلد میگردید. این کتاب در بعضی از گریزها و هزیمتها از میان رفت".
۱۳۹۳/۶/۱ - ۱۱:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
مهمترین دستاورد بوعلی سینا گسترش منطق و متافیزیک ارسطویی است
دین و اندیشه اندیشمندان فیلسوف آمریکایی در گفتگو با مهر مهمترین دستاورد بوعلی سینا گسترش منطق و متافیزیک ارسطویی است اسکات دیویسون فیلسوف آمریکایی و استاد دانشگاه ایالتی مورهد در کنتاکی آمریکا معتقد است مهمترین دستاورد بوعلی سینا در فلسفه و منطق این است که منطق و متافیزیک ارسطدر سالروز تولد بوعلی سینا ادای احترام به مقام شامخ بوعلی برگزار شد
در سالروز تولد بوعلی سیناادای احترام به مقام شامخ بوعلی برگزار شدهمزمان با سالروز تولد حکیم هزارهها آیین ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا در محل آرامگاه این شخصیت بزرگ جهان اسلام صبح امروز در همدان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان صبح امروز ادای احترام به مقام بوعنامه انجمن اسلامی مدرسین و اعضاء هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از وزیر علوم
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۶ انجمن اسلامی مدرسین و انجمن اسلامی اعضاء هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از دکتر فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت یازدهم نامه نوشتند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان در این نامه که خطاب به نمایندگان مردم همدان دربه میزبانی همدان برگزار شد سومین همایش ملی توسعه پایدار روستایی در دانشگاه بوعلی
به میزبانی همدان برگزار شدسومین همایش ملی توسعه پایدار روستایی در دانشگاه بوعلیسومین همایش ملی توسعه پایدار روستایی امروز در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان دبیر علمی همایش توسعه پایدار روستایی امروز در آیین افتتاحیه این همایش گفت سومین همایفرزندان یعقوب پیامبر با هر طرز فکری صاحبان فلسطینند/ صهیونیستها با ادعای دروغین پیروی از دین یهود سناریوی خون
گزارش فرزندان یعقوب پیامبر با هر طرز فکری صاحبان فلسطینند صهیونیستها با ادعای دروغین پیروی از دین یهود سناریوی خونینی را آغاز کردند فرزندان یعقوب پیامبر نه به واسطه اینکه فرزند یعقوب نبی هستند و نه به واسطه اینکه اکنون مسلمان مسیحی یهودی و یا پیرو هر آئین دیگری هستند بلکهسرپرست دانشگاه بوعلیسینا همدان: دانشگاه بوعلیسینا همدان سال جاری نزدیک 3 هزار دانشجو میگیرد
سرپرست دانشگاه بوعلیسینا همدان دانشگاه بوعلیسینا همدان سال جاری نزدیک 3 هزار دانشجو میگیردسرپرست دانشگاه بوعلیسینا همدان به اینکه ورودی سال جاری نزدیک به 3 هزار دانشجو خواهد بود گفت پیشبینی میشود پس از طی چهار سال 2 هزار و 500 نفر از دانشجویان فارغالتحصیل شوند به گزمسئول خانه داوطلب شهرستان همدان مطرح کرد فعالیت انجمن بوعلی سینا و حافظخوانی در همدان
مسئول خانه داوطلب شهرستان همدان مطرح کردفعالیت انجمن بوعلی سینا و حافظخوانی در همدانمسئول خانه داوطلب با تقدیر از فعالان ادبی حاضر در انجمنهای ادبی از جمله انجمن ادبی بوعلی سینا و انجمن حافظخوانی خواستار ادامه همکاری این اعضا با جمعیت هلالاحمر استان همدان در پیشبرد اهداف عالینصب تندیس ابوعلی سینا در محله حصار بوعلی انجام میشود
نصب تندیس ابوعلی سینا در محله حصار بوعلی انجام میشود رئیس اداره زیبا سازی منطقه یک گفت تندیس ابوعلی سینا در محله حصار بوعلی نصب میشود محمدرضا میرزایی رئیس اداره زیبا سازی منطقه یک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت تندیس ابوعلی سینما با تکنیک برنز دباز کردن عروق قلب بدون جراحی به توصیه بوعلی سینا
باز کردن عروق قلب بدون جراحی به توصیه بوعلی سینا توصیه ابوعلی سینا که به تازگی در دانشگاه آرلانگن آلمان نیز تحقیق و اثبات شده است دانه سیر و ۷ عدد لیمو سنگی لیمو ترش بزرگ را با پوست در مخلوط کن میکس کرده و یک لیتر آب ۴ لیوان به آن اضافه کنید سپس روی شعله ملایم تا ۴۸ درجهنماینده مردم همدان در مجلس: شهرک بوعلی قابلیت تبدیل شدن به بارانداز پخش مواد غذایی غرب کشور را دارد
نماینده مردم همدان در مجلس شهرک بوعلی قابلیت تبدیل شدن به بارانداز پخش مواد غذایی غرب کشور را داردنماینده مردم همدان در مجلس گفت شهرک صنفی بوعلی 2 همدان دارای ظرفیت تبدیل شدن به بارانداز توزیع و پخش مواد غذایی در غرب کشور است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان امیر خجسته صبح امرونویسندگان باید از اشتراکات میان مسلمانان مانند قدس بنویسند/ وحدت امت اسلام ثمرات زیادی خواهد داشت
دین و اندیشه عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران نویسندگان باید از اشتراکات میان مسلمانان مانند قدس بنویسند وحدت امت اسلام ثمرات زیادی خواهد داشت عزیز الله بابایی در مراسم رونمایی از کتاب قرآن و قبله استاد محمدرضا حکیمی گفت نویسندگان و بزرگان باید از اشتراکات میان مسلمانانادای احترام به آرامگاه بوعلی سینا در همدان/ آغاز همایش بینالمللی عقلانیت در حکمت سینوی
استانها غرب همدان همزمان با روز همدان ادای احترام به آرامگاه بوعلی سینا در همدان آغاز همایش بینالمللی عقلانیت در حکمت سینوی همدان- خبرگزاری مهر همزمان با سالروز ولادت بوعلی سینا و روز همدان مراسم ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا انجام شد به گزارش خبرنگار مهر همزمانرئیس روابط عمومی بنیاد بوعلیسینا خبر داد کتابخانه تخصصی بنیاد بوعلی در اختیار محققان و دانشجویان
رئیس روابط عمومی بنیاد بوعلیسینا خبر دادکتابخانه تخصصی بنیاد بوعلی در اختیار محققان و دانشجویانرئیس روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد بوعلیسینا گفت کتابخانه بنیاد بوعلیسینا با سه هزار عنوان کتاب به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و محققان ابنسیناپژوه خدمات میدهد به گزارشپیام حضرت آیتالله جوادی آملی به همایش عقلانیت در حکمت سینوی: روش بوعلی سینا برای حل مسائل/شیخ الرئیس نه شاگرد
پیام حضرت آیتالله جوادی آملی به همایش عقلانیت در حکمت سینوی روش بوعلی سینا برای حل مسائل شیخ الرئیس نه شاگرد داشته و نه استادآیتالله جوادی آملی در بخشی از پیام خود به همایش عقلانیت در حکمت سینوی بیان داشت فردی مثل ابن سینا بینظیر میماند که نه استاد داشته و نه شاگرد چند نفرینمايشگاه دست نويسهاي بيهمتاي ابوعلي سينا و آثار بيمانند پزشکي
۱ شهريور ۱۳۹۳ ۸ ۵۱ق ظ به مناسبت بزرگداشت مقام علمي ابوعلي سينا داير شده است نمايشگاه دست نويسهاي بيهمتاي ابوعلي سينا و آثار بيمانند پزشکي نمايشگاه آثار خطي چاپ سنگي اسناد پزشکي کتاب هاي چاپي پاياننامهها و نرمافزارهاي ديجيتالي با موضوع ابوعلي سينا و پزشکي در محل تالامهمترین توصیه بوعلی سینا به پزشکان
مهمترین توصیه بوعلی سینا به پزشکان روز اول شهريورماه به پاس بزرگداشت ابوعلی سينا ستاره پرفروغ عرصه طب در ايران روز پزشک ناميده شده است در گستره حیات بشری رشته های گوناگون علوم پزشکی از آن جا که با جان و روان انسان سروکار داشته اند منزلت و شرافت ویژه و همگانی میان همه فرهنگطناز طباطبایی در آرایش غلیظ |عکس|
طناز طباطبایی در آرایش غلیظ |عکس| طناز طباطبایی یکی از جوانترین و بهترین هنرپیشه های زن در عرصه سینما و تلویزیون است او در نقش های زیادی بازی داشته و به خوبی از عهده انواع تیپ ها ونقش ها برآمده است در تصویر زیر این بازیگر توانمند را در با گریمی متفاوت در فیلم آرایش غلیظ م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها