تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834785390
مستضعف در زمین و عظیم در ملکوت عالم چه کسانی هستند/ ابعاد علمی و شخصیتی امام صادق(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی؛
مستضعف در زمین و عظیم در ملکوت عالم چه کسانی هستند/ ابعاد علمی و شخصیتی امام صادق(ع)
آیتالله جوادیآملی در مورد ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) گفت: در مکتب امام صادق آن مستضعفی می تواند پیروز بشود که فقط مستضعف در زمین باشد. اگر کسی هم مستضعف در زمین بود، هم مستضعف در آسمان، او پیروز نمیشود! تنها کسی پیروز می شود که استضعافاش فقط در زمین باشد. مؤمن اگر مستضعف است، استضعافاش در زمین است، وگرنه در ملکوت عالم او عظیم است.
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت ایام شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت، شیخ الائمه، امام صادق علیه السلام، بیاناتی از حضرت آیتالله العظمی جوادیآملی با موضوع ابعاد شخصیتی آن امام همام را تقدیم علاقمندان می کنیم.
حضرتش که به صادق ملقّب شد، انسانها را به فراگیری صدق دعوت میکند و چنین میگوید: تَعَلَّمُوا الصِّدقْ قَبلَ الحَدیث (1). قبل از سخن گفتن، ادب صداقت را بیاموزید. خواه سخن مربوط به امور نظری باشد، حقّ بگوئید؛ خواه مربوط به امور عملی باشد، صادق باشید. تا انسان میزان صدق نشد، به صداقت آگاه نیست. وقتی به صداقت آگاه نشد، معیار سخن در اختیار او نیست. نه می تواند سخن بگوید، نه میتواند سخن سخنوران را بسنجد. زیرا معیار سخن، صدق است و این صدق با جان انسان صادق عجین است. و تا روح صادق نبود، هرگز انسان میزان سخن نخواهد داشت.
رابطه روح و جسم حضرت صادق(ع) فرمود: دُعامَهُ الإنسانِ اَلعَقلْ (2). یعنی زیر بنای حیات انسان اندیشه است. امام ششم هم ستون اندیشه را عقل می داند، و هم ستون عمل را عقل می داند که عقل چیزی است؛ بِهِ یُعبَدُ الرَّحمن وَ یُکتَسَبُ الجِنانْ (3). و این امامان، عقل منفصل امّت اسلامی اند که در زیارت جامعه به پیشگاه ایشان عرض میکنیم: بِکُمْ یُعبَدُ الرَّحمن(4). اگر عقل هر انسانی معیار عبادت اوست، امامان معصوم (ع) عقل امّت اسلامیاند، و اگر امّت اسلامی توفیق عبادت دارند، در پرتو ارتباط با امامان است.
آنگاه برای اینکه انسان هم در بُعد نظر عاقلی نیرومند و هم در بُعد عمل صاحب ارادهای قوّی باشد، به همه ما آموخت: اَصلُ المَرءِ لُبُّهُ(5). یعنی انسان مرکّب از دو حقیقت همسان به نام جسم و روح نیست. انسان یک حقیقت دارد که اصلش را روح و فرعش را بدن میسازد. ممکن نیست بدن همتای روح باشد تا در تصمیم گیری های انسان همانند روح نقشی داشته باشد. برای اینکه به ما بفهماند انسان مرکّب از دو حقیقت نیست، چنین فرمود: اَصلُ المَرءِ لُبُّهُ وَ مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِیَتْ عَلَیهِ النِیَّه(6). یعنی اگر روح تصمیم گرفت، بدن اظهار ضعف نمیکند. ممکن نیست روح دارای اراده نیرومند باشد و بدن در پیکار بماند! اگر بدن اظهار ضعف کرد، محصول ضعف اراده روح است. اینچنین نیست که بدن همتای روح در تصمیم گیری نقش مؤثر داشته باشد! این از غُرر روایات ماست که فرمود: مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِیَتْ عَلَیهِ النِیَّه. اگر اراده یک ملّتی مستحکم شد، هرگز بدن آن ملّت اظهار وَهن نمی کند. اگر جان یک ملّتی قوی شد، بدن در نمیماند.
اگر در بلندای سخن امیر سخن علیّ بن أبیطالب (ع) می خوانید که: مَا قَلَعْتُ بابِ خِیبَر بِقُوَّهٍ جَسَدانِیَّهٍ وَ لا قُوَّهٍ غِذائِیَهٍ وَ لکِنْ بِقُوَّهٍ مَلَکوتِیَهٍ وَ نَفسٍ بِنُورِ رَبِّها مُضِیئَه(7)؛ روی قدرت اراده است. اگر حضرتش فرمود: من دَر خیبر را با نیروی بدن نکندم، با قدرت اراده این در را از جای کندم؛ یعنی اگر اراده نیرومند شد، بدن توانمند می شود. قدرت روح است که بدن را نیرومند می کند، چه اینکه ضعف روح است که در بدن پیدا می شود.
این بیان امام صادق (سلام الله علیه) به هر انسانی دستور تقویّت اراده می دهد که چیزی جز خدا نیاندیشد. قدرت اراده در مسائل کمّی او نیست. آنکه در مسائل مادّی نیرومند است، این گرفتار ضعف اراده و قدرت بدن است. اینکه در گناه نیرومند است، چون اسیر است و انسان اسیر، ذلیل. آنکه سَتم می کند، خواه ستم به خود، خواه ستم به غیر، او فرو مایه است و انسان فرومایه از قدرت اراده محروم! فرمود: اَلظالِمُ ذَلِیلْ. فرمود: ستمکار فرومایه است. ذلّت در ظلم ظهور می کند و عزّت در اطاعت جلوه می کند. آنکه نتواند غرائض را رام کند، انسان ذلیل است. آنکه نتواند هوس را مهار کند، انسانی است ذلیل. إنَّ الذَّلِیل هُوَ الظالِمْ (8). چه اینکه ستم پذیر جز فرومایه اَحدی نخواهد بود.
مثلث استقلال امت پیامبر(ص) دستوراتی از امام ششم رسیده است که برخی از آن دستورات را قرائت می کنیم تا روشن شود که حضرت در اصلاح امّت اسلامی چه قدر مهربان و کوشا و دلسوز است؛ امام باقر درباره امام صادق فرمود: هذا خِیرُ البَرِیَه(26). بعد از امامان معصوم از تمام مردم ... ما را خیر برسان. اینها را از نیاز به دیگران مستغنی کن! امام ششم می گوید: وصیّت پدرم در من آنچنان اثر گذاشت که سوگند به خدا تا می توانم در استقلال امّت ام می کوشم. وَاللهِ لا اَدَعُنَّهُمْ حَتّی یَکُونَ رَجُلُ مِنْهُمْ فِی المِثلْ لا یَسئَلُ اَحَداً. فرمود: قسم به خدا من نمی گذارم در بین امّت ما کسی نیازمند به دیگری باشد؛ در مسائل علمی مستقل، در مسائل سیاسی مستقل؛ نیازی به غیر نداشته باشند. این سخن امام ششم است.
آنگاه می گوید: مردم! شما اگر بخواهید یک جامعه فاضله داشته باشید، چاره جز این نیست که این اصول را رعایت کنید؛ بخشی از این اصول مربوط به مسائل رفاهی است، بخش دیگر این اصول که زیر بناست مربوط به مسائل اعتقادی و تمدّن اصیل است.
امّا آنچه که مربوط به مسائل رفاهی است؛ فرمود: ثَلاثْ لا تَطِیبُ السُّکنی إلا بِهِنَّ؛ اَلهَوَی الطَّیِبْ، وَ المَاءِ الغَزیر، وَ الأرضِ الخَوّارِه(27). فرمود: سه امر است که زندگی مردم بدون آن سه امر گوارا نیست؛ داشتن هوای سالم، داشتن آب فراوان، داشتن زمین نرم، آماده کشت و کار. یعنی بکوشید محیط زیست تان سالم باشد. بکوشید در تولید آب، در صرف آب از آبهای فراوانی برخوردار باشید. بکوشید سرزمینی مهیا کنید که آماده کشاورزی و باغداری باشد؛ اینها مربوط به مسائل رفاهی.
امّا آنچه زیر بنای تمدّن یک جامعه اسلامی است که اگر یک ملّتی فاقد این اصول بود، دیگر متمدّن نیست از نظر امام صادق این است؛ فرمود: ثَلاثْ لا یَستَغنِی اَهلُ کُلِّ بَلَدٍ عَنها؛ سه چیز است که هیچ گروهی از آنها بی نیاز نیست. اوّل: فَقِیهٌ عالِمٌ وَرِعْ. دوّم: اَمیرٌ خَیِّرٌ مُطاع. سوّم: طَبیبٌ بَصیرٌ ثِقِه. فَإنْ عَدِمُوا ذلِکَ کانُوا هَمَجً رِعاعْ (28). فرمود: اگر یک ملّتی از راهنمائی فقیه عادل محروم بود، اگر یک ملّتی از داشتن یک ارتش نیرومند و فرمانروایان مهربان و خیر خواه محروم بود، اگر یک ملّتی از یک سلسله اطبّای حاذق مورد اعتماد محروم بود، آنها از سعادت و تمدّن سهمی ندارند. اوّل: داشتن مقام شامخ فقاهت است که احکام و حِکم دین را به مردم بیاموزاند. دوّم: داشتن یک فرمانروایان خیرخواه مُطاع که مردم از آنها اطاعت کنند. سوّم: داشتن اطبّای بینای بیدار دل پاک، اینها را امام ششم به ما آموخت که فراهم کنیم.
برای اینکه مردم به این اصول آشنا بشوند، فرمود: یا لِیتَ السِیاطْ عَلی رُئُوسِ اَصحابی حَتّی یَتَفَقَّهُوا (29). وقتی شاگردان خاصّ اش را میدید، می گفت: اَشکُوا إلَی الله وَحدَتِی وَ تَقَلقُلِی(30). یا لِیتَ هذِهِ الطاّغِیَه اذِنَ لِی فَأتَّخِذُ فِی الطائِفِ قَصراً، فَسَکنْتُ وَ اَسکَنْتُکُمْ مَعِیَ (31). فرمود: من از اینکه حوزه علمیّه من، من از اینکه دانشگاه الهی من بسته است، شکایت به خدا می برم! ای کاش این طاغوت به من اجازه میداد، من در طائف که از آب و هوای خوبی برخوردار است حوزه علمیّه میساختم، خودم به طائف میرفتم و شما شاگردانم را به طائف دعوت می کردم، آنجا شما را به علوم و اصول اسلامی آشنا میکردم! این خواسته امام صادق است. اگر کسی امکانات دارد، جوان هست، از یک آب و هوای معتدلی برخوردار است، به خودش اجازه بیکاری و تن پروری ندهد، که اگر به خود اجازه تعطیلی داد، رابطه او با امامش مستحکم نیست!
امام فرمود: میدانید چه گروهی میتوانند به امامت برسند؟ چه گروهی می توانند وارثان انبیاء باشند، چه گروهی می توانند خلف صالح پیامبران باشند؟ آنها که گرچه در زمین مستضعفاند، ولی در باطن عالم عظیم باشند. در مکتب امام صادق آن مستضعفی می تواند پیروز بشود که فقط مستضعف در زمین باشد. اگر کسی هم مستضعف در زمین بود، هم مستضعف در آسمان، او پیروز نمیشود! تنها کسی پیروز می شود که استضعافاش فقط در زمین باشد. مؤمن اگر مستضعف است، استضعافاش در زمین است، وگرنه در ملکوت عالم او عظیم است. حضرت فرمود: آنکه برای خدا عالم بشود، برای رضای خدا به علم عمل کند، برای رضای خدا علم را فرا راه دیگران نصب کند با قلم و بنان و بیان، او در باطن عالم عظیم است. این انسان عظیم می تواند وارث پیغمبر بشود! اینچنین نیست هر مستضعفی بتواند امام زمین بشود!
مسلمان اگر مستضعف است، فقط در منطقه زمین استضعاف به سراغ او آمده است وگرنه در آسمانها او عزیز است. در باطن عالم عزیز است، در جان جهان گرانمایه است. انسانی که در جان عالم گرانمایه است، پیروز است. و ممکن نیست یک مستضعف غیر الهی به مقصد برسد! و ممکن نیست یک مستضعف غیر دینی به مقصد برسد! اگر از گودالی در آمده است، به گودال دیگر میافتد، چه اینکه دیدهاید. امّا امام صادق شاگردان اش را از گودال حکومت مروانی در آورد، و اجازه نداد وارد گودال حکومت عباسیان بشوند. فرمود: نه مروانی و نه عباسی! نه بنی امیّه، نه بنی عباس. آن مستضعف فی الأرض است که میتواند امام بشود. و اگر کسی مستضعف فِی الأرضِ وَ فِی السَّماء شد، روزی اگر در این گودال بود و از این گودال بیرون آمد، به گودال دیگر می افتد.
وقتی نامه منصور دوانقی به پیشگاه امام ششم رسید که لِمَ لا تَخشانا کَمَا یَخشانَا النّاس، «چرا مانند دیگر وعاظّ و سلاطین به دربار ما بار نمییابی؟»، فرمود: نه من دنیائی دارم که برای صیانت او به سراغ تو بیایم، و نه تو آخرتی داری که در اثر اشتیاق به آن معارف اُخروی با تو رفت و آمد کنم! آمدنم سودی ندارد. این بیان قاطع را امام صادق وقتی میگوید که درباره بنی مروان هم آن بیان قاطع را داشت. آنگاه از راه فریب و نیرنگ منصور دوانقی نوشت: تَذهَبُنَا لِتَنصَحَنَا. به سراغ ما بیائید تا ما را نصیحت کنید، چون دیگر وعاظ. فرمود: أمّا مَنْ أرادَ الآخِرَه فَلا یَصْحَبُکْ وَ أمّا مَنْ أرادَ الدُّنیا فَلا یَنصَحُکْ (37). آنکه اهل دنیاست که به میل تو سخن میگوید، نه اینکه تو را نصیحت کند.
نصیحت و موعظه جَذبُ الخَلقِ إلَی الحَقّ است، نه جَذبُ الخَلقِ إلَی الطَّبِیعَه، نه جَذبُ الخَلقِ إلَی الخَلق! ناصح کسی است که مردم را به الله جذب کند. جذب کردن غیر از تبلیغ است. جذب کردن غیر از سخنرانی و گفتن و نوشتن و درس گفتن است! واعظ کسی است که هنر جذب داشته باشد. وعظ جَذبُ الخَلقِ إلَی الحَقّ است. ممکن است کسی سخنرانی کند، کتاب بنویسد، امّا نتواند جاذبه ایجاد کند. جذب کردن کاری است دشوار! تا انسان خود مجذوب نباشد، اهل جذب نیست. تا خود الهی نباشد، سخنش در دلها کشش ایجاد نمی کند.
اینکه خدای سبحان فرمود: أنَّمَا أعِظُکُمْ بِواحِدَه(38)، پیغمبر را واعظ معرفی کرد؛ چون رفت، دیگران را می برد. آنکه اهل رفتن است، به همراه می برد. بالأخره یا می برند، یا می رود. دیگران را بردند، دیگران رفتند، و پیغمبر ما را به تعبیر صدر المتألّهین (رضوان الله علیه) بردند. خدا وقتی درباره دیگر انبیاء سخن می گوید، می گوید: اینها آمدند. وقتی درباره خاتم انبیاء (ص) سخن میگوید، میگوید: من آوردمش! درباره انبیای دیگر سخن از رفتن است. درباره خاتم انبیاء سخن از بردن است. اگر درباره موسی است، می گوید: فَلَمّا جآءَ مُوسی لِمیقاتِنا (39). و اگر سخن از سیر جهانی و الهی ابراهیم است، می گوید: إنّی ذاهِبٌ إلی رَبّی.
امّا وقتی سخن از سیر ملکوتی پیغمبر است، می گوید: سُبحانَ الَّذِی اَسری بِعَبدِهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ إلَی المَسجِدِ الأقصَی اَلَّذی بارَکنا حُولَه (40). فرمود: آن خدائی منزّه است که پیغمبرش را با کشش برد. عَلی أیُّ حال انبیاء رفته اند. پیروانش را می برند. آنکه توان بردن دارد، واعظ است. آنکه می تواند به همراه عدّه ای را ببرد، واعظ است. آنکه فقط حرف می زند، سخنگو است، نه واعظ!! آنکه حرف می زند، توان جذب ندارد.
امام ششم در جواب فرمود: من کسی را وعظ می کنم که او اِخلاد إلَی الأرض نداشته باشد. آنکه در دل اش می گوید: سَوآءٌ عَلِینا وَ عَظَلْتَ أمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الواعِظین(43)، من چگونه او را جذب کنم ؟! أمّا مَنْ أرادَ الآخِرَه فَلا یَصْحَبُکْ، وَ أمّا مَنْ أرادَ الدُّنیاء فَلا یَذهَبُکْ.
آنگاه دستور دادند، دیدند امام صادق نه با پول جذب نمی شود، زیرا در برابر پول می گوید: نه بنی مروان، نه بنی عباس! اگر شما امروز می گوئید: نه شرق و نه غرب، چون شاگرد امامی هستید که آنروز گفت: نه بنی مروان، نه بنی عباس. دید با پول جذب نمی شود، دید با نیرنگ و دعوت به سلسله وعّاظ و سلاطین شدن جذب نمی شود، دستور داد خانه امام صادق را آتش زدند!
مرحوم کُلینی نقل می کند: ناظران دیدند امام ششم پا روی امواج آتش خانه می گذارد، می گوید: أنَا ابنُ اَعراقِ الثَّری، أنَا ابنُ اِبراهِیمَ خَلیلِ الله (44). دیدند پا روی امواج آتش می گذارد، می گوید: ما فرزندان ریشه زمین هستیم. ما فرزند ابراهیم هستیم! یعنی گرچه نُمرود رفت و توی منصور دوانقی جای نُمرود نشسته ای؛ گرچه ابراهیم رفت و من جای ابراهیم نشسته ام، ولی حقّ همان است که ما بر نار مسلّط هستیم. من فرزند همان ابراهیم هستم. پی نوشت ها: (1) کافی / جلد 2 / صفحه 104 / بابُ الصِدق وَ اَداءِ الاَمانَه
(2) کافی / جلد 1 / صفحه 25 / کتابُ العقل والجَهل
(3) کافی / جلد 1 / صفحه 11 / کتاب العقل والجهل ـ با تلخیص
(4) مفاتیح الجنان / زیارت جامعه کبیره
(5) امالی لِلصدوق / صفحه 240 ـ با تلخیص
(6) امالی لِلصدوق / صفحه 329
(7) بحار الأنوار / جلد 40 / صفحه 318
(8) بحار الأنوار / جلد 75 / صفحه 203
(26) کافی / جلد 1 / صفحه 307 / بابُ الإشاره وَالنَّص عَلی أبی عبدالله (ع)
(27) بحار الأنوار / جلد 75 / صفحه 232 / مواعِظُ الصادِق جعفر بن محمّد (ع)
(28) بحار الأنوار / جلد 75 / صفحه 235 / مواعِظُ الصادِق جعفر بن محمّد (ع) ؛ با تلخیص
(29) بحار الأنوار / جلد 1 / صفحه 213
(30) کافی / جلد 8 / صفحه 215
(31) کافی / جلد 8 / صفحه 215
(37) بحار الأنوار / جلد 47 / صفحه 184
(38) سوره سباء / آیه 46
(39) سوره اعراف / آیه 143
(40) سوره اسراء / آیه 1
(43) سوره شعراء / آیه 136
(44) کافی / جلد 1
۱۳۹۳/۶/۱ - ۰۹:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
دوستان شیطان چه کسانی هستند؟
تلاشگران در گمراهی افراد جامعه اولیا و دوستان با وفای شیطان هستند کسانی که شیطان را در موارد تنهایی و عدم توانایی در اجرای نقشههایش کمک میکنند و به وسیله آنان بسیاری از گمراهیها انجام میگیرد دوستان شیطان كسانی هستند كه فتنه و فتنهانگیزی را دوست دارند از خونریزی و كشتار خوجوانان از سیره علمی و رفتاری حضرت عبدالعظیم الگو برداری کنند
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی جوانان از سیره علمی و رفتاری حضرت عبدالعظیم الگو برداری کنند خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی ع گفت حضرت عبدالعظیم حسنی ع علی رغم درک و شناختی که از دین داشتند متواضعانه در برابر امام زمان خود زانو بر زمیناظهارات بی سابقه عالم دینی در مورد معتبرترین کتاب اهل سنت
اظهارات بی سابقه عالم دینی در مورد معتبرترین کتاب اهل سنت شيخ محمد عبدالله نصر همچنين گفت کتاب بخاري پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مورد فحاشي و توهين قرار داده و او را يک فرد مورد جادو قرار گرفته معرفي کرده اند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوزحج ظرفیت عظیمی برای تبیین توانمندیهای قرآنی ایران است
دین و اندیشه قرآن و متون دینی حج ظرفیت عظیمی برای تبیین توانمندیهای قرآنی ایران است رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اهمیت نقش قاریان اعزامی به حج گفت اعزام قاریان ایرانی به مراسم حج فرصت مناسبی برای تبیین توانمندیهای قرآنی جمهوری اسلامی ایران است به گزاشیعیان واقعی امام صادق(ع) چه کسانی هستند؟ |اخبار ایران و جهان
شیعیان واقعی امام صادق ع چه کسانی هستند روایاتی که از ائمه معصومین ع درباره علائم شیعه واقعی در کتاب های حدیثی نقل شده بهترین معیار برای ارزیابی شیعیان است بگونه ای که در کتاب صفات شیعه از شیخ صدوق در این زمینه احادیث بسیاری ذکر شده است کد خبر ۴۲۷۹۵۷ تاریخ انتشار ۳۱ مردسه قطعه زمین زراعی وقف حوزه های علمیه خوی شد
سه قطعه زمین زراعی وقف حوزه های علمیه خوی شد خبرگزاری رسا ـ سه قطعه زمین زراعی به ارزش یک میلیارد ریال وقف توسعه مرمت و هزینه های جاری حوزه های علمیه خوی شد حجت الاسلام مقصود محمودی سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه خوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه از ثبت سنبود زمینه های کار و تولید خلاقانه دو آسیب نخبگان فکری هستند/ چگونه عرصه فکر رونق می گیرد
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد نبود زمینه های کار و تولید خلاقانه دو آسیب نخبگان فکری هستند چگونه عرصه فکر رونق می گیرد یک استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تفکر هم نوعی کار و فعالیت عینی تلقی می شود و در این بین ممکن است کسانی به دلایل مختلف سرآمدشماره پانزدهم فصلنامه علمی - پژوهشی حکمت اسراء منتشر شد
دین و اندیشه شماره پانزدهم فصلنامه علمی - پژوهشی حکمت اسراء منتشر شد شماره پانزدهم فصلنامه علمی - پژوهشی حکمت و فلسفه پژوهشکده علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با عنوان حکمت اسراء منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر جدیدترین شماره این فصلنامه تخصصی داستاد حوزه و دانشگاه: آیتالله بروجردی شخصیتی منحصر به فرد و عالم برجسته جهان تشیع است
استاد حوزه و دانشگاه آیتالله بروجردی شخصیتی منحصر به فرد و عالم برجسته جهان تشیع استاستاد حوزه و دانشگاه گفت حضرت آیتالله بروجردی شخصیتی منحصر به فرد و عالم برجسته جهان تشیع است به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد حجتالاسلام والمسلمین محسن فقیهی امشب در آیین بزرگداشت پنجاه و پعلوم انسانی را به معنای واقعا علمی و دقیق کار نمی کنیم/ ارتباط میان رشد علوم انسانی و حکومتها
دین و اندیشه اندیشمندان چهره ماندگار فلسفه در گفتگو با مهر علوم انسانی را به معنای واقعا علمی و دقیق کار نمی کنیم ارتباط میان رشد علوم انسانی و حکومتها دکتر کریم مجتهدی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه شناخت دقیق علوم انسانی به معنای واقعی کلمه به دور از تحریفپیش بینی وزیر ارشاد احمدی نژاد: در 200 سال آینده دیگر از نسل ایرانی در روی زمین خبری نیست! /کسانی در فرهنگ بود
پیش بینی وزیر ارشاد احمدی نژاد در 200 سال آینده دیگر از نسل ایرانی در روی زمین خبری نیست کسانی در فرهنگ بودند که امروز در کنار ملکه انگلیس جا خوش کردهاند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید حوزه فرهنگ را به امان خدا بسپاریم گفت زمانی از افرادی استفاده کردیم که هتاکید مرکز مدیریت حوزه بر تعظیم سالروز شهادت امام صادق(ع)
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۴ مرکز مدیریت حوزههای علمیه در اطلاعیهای با تاکید بر تعظیم سالروز شهادت امام صادق ع گفت 25 شوال یادآور خاطره جانسوز حمله به مدرسه فیضیه است بنابرای یاد شهدای آن روز گرامی داشته شود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن اطلاعحضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، سفیر سیار ائمه
سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی ع سفیر سیار ائمه ع و راوی حدیث ائمه معصومین ع است حضرت عبدالعظیم حسنی ع یکی از شخصیتهای بزرگ علمی و جهادی است که تاکنون آنگونه که شایسته است شناخته نشده است به گزارش خبرنگار دین و انبروید به دنبال علمی که جاودانه است
بروید به دنبال علمی که جاودانه است بروید به دنبال علمی که جاودانه است یعنی قرآن را بخوانید و حفظ کنید به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز بروید به دنبال علمی که جاودانه است یعنی قرآن را بخوانید و حفظ کنید اصول کافی ج4 ص409 و ثوابالاعمال ص127 &همه حوزههای علمیه، مدیون امام صادق(ع) هستند
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ یک کارشناس مذهبی گفت شخصیت امام صادق ع محدود به زمان نیست و در قالب خاصی نمیگنجد حجتالاسلام احمدرضا غلامی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان بیان کرد دینداری اعتقادات قوی بندگی محض خدا و از ویژگیهای این امام همام علاریجانی در نشست با طلاب کهک: گسترش حوزههای علمیه زمینهساز ترویج تفکر اسلامی است
لاریجانی در نشست با طلاب کهک گسترش حوزههای علمیه زمینهساز ترویج تفکر اسلامی استرئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت حوزه علمیه زمینهساز ترویج تفکر اسلامی است گفت آموزشهای فقهی پایه و رکن حفظ دین به شمار میروند به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی امروز در نشساعوانی: عالمان دین و دانشجویان منطق و استدلال را از مناظرات امام صادق(ع) بیاموزند
اعوانی عالمان دین و دانشجویان منطق و استدلال را از مناظرات امام صادق ع بیاموزند فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر غلامرضا اعوانی می گوید عالمان دینی و دانشجویان را به خواندن و عبرت گرفتن از مناظرات امام صادق ع دعوت می کنم که ببینند امامان ما چگونه اهل منطق و استدال بو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها