تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798407223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش آژانس از ساخت راکتورهای هسته‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گزارش آژانس از ساخت راکتورهای هسته‌ای
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی روند ساخت راکتورهای جدید و سهم استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در تولید برق را بررسی کرده است.
کد خبر: ۴۲۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۷ - 12 August 2014


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی روند ساخت راکتورهای جدید و سهم استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در تولید برق را بررسی کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری نکست بیگ فیوچر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرد:‌ در حال حاضر 435 راکتور هسته‌ای در 30 کشور دنیا فعال هستند که علاوه بر آن تعداد 72 راکتور هسته‌یی دیگر نیز در حال طی کردن روند ساخت است.

در این گزارش آمده است در سال 2013 میلادی نیروگاه‌های هسته‌ای با تولید 2359 تراوات برق در هر ساعت 11 درصد از برق موردنیاز جهان را تولید کردند که کم‌ترین میزان سهم تولید برق توسط نیروگاه‌های هسته‌ای از سال 1982 میلادی است.

هم‌چنین با وجود گسترش سهم استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر همانند انرژی خورشید و انرژی گاز در تولید برق مورد نیاز در جهان استفاده از انرژی‌های فسیلی به‌خصوص ذغال سنگ هم‌چنان بیش‌ترین سهم استفاده برای تولید انرژی در جهان را داراست.

تولید 2359 تراوات برق در هر ساعت توسط نیروگاه‌های هسته‌ای جهان نسبت به میانگین تولید برق در دهه نخست قرن بیست و یکم کاهش 220 تراواتی را تجربه کرده است. این کاهش تولید برق می‌تواند به دلیل بسته شدن موقتی تعدادی از نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای مختلف باشد. چنان‌چه ژاپن با کاهش تولید 226 تراواتی برق در هر ساعت، آلمان با کاهش 41 تراوات در هر ساعت و هم‌چنین ایالات متحده آمریکا با کاهش 17 تراواتی در هر ساعت از عوامل اصلی این کاهش تولید برق در سال 2013 هستند. اگرچه کشور چین با افزایش تولید 34 تراواتی برق در هر ساعت بخشی از این کاهش را جبران کرده است.

در این گزارش که در اواخر جولای امسال توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد سهم کشورها و مناطق مختلف جهان از 435 راکتور هسته‌یی فعال و نیز سهم کشورها از 72 راکتور هسته‌ای در حال ساخت بیان شده است. بر طبق این آمار از 435 راکتور هسته‌ای فعال در سطح جهان اروپا با اختصاص دادن 33.5 درصد از این تعداد بیش‌ترین تعداد راکتورهای هسته‌ای را داراست. پس از آن به ترتیب آمریکای شمالی با 30.6 درصد، منطقه اقیانوسیه با 16.9 درصد، آسیا با 7.5 درصد، آفریقا با 0.5 درصد و خاورمیانه با 0.2 درصد در رتبه‌های بعدی دارنده تعداد راکتورهای هسته‌ای قرار می‌گیرند.

از 72 راکتور هسته‌ای در حال ساخت آسیا با 51 درصد بیش‌ترین تعداد راکتورهای هسته‌ای در حال ساخت را داراست. هم‌چنین اروپا با 22.7 درصد، منطقه اقیانوسیه با 11.3 درصد، آمریکای شمالی با 8.2 درصد، خاورمیانه با 3.9 درصد و آمریکای لاتین نیز با 2.9 درصد در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند.

در ادامه این گزارش هم‌چنین آمده است: کاهش میل جهان به تولید برق توسط نیروگاه‌های هسته‌ای می‌تواند دلایل دیگری هم‌چون ترمیم آهسته اقتصاد بین‌المللی پس از بحران اقتصادی که در جهان رخ داد داشته باشد که البته هنوز به شرایط قبل از بحران بازنگشته است.

در این میان ممکن است به دلیل تقاضای گسترده‌ای که در کشورهای توسعه یافته و صنعتی وجود دارد میل این کشورها به استفاده از انرژی هسته‌یی برای تولید برق بیش‌تر باشد در حالی‌که این میزان به دلیل تقاضای محدود کشورهای در حال توسعه، میل این کشورها را به استفاده بیش‌تر از انرژی هسته‌ای کاهش می‌دهد.

بر طبق این گزارش آژانس پیش‌بینی کرده است که سهم استفاده از انرژی هسته‌ای در تولید برق مصرفی جهان در سال 2030 میلادی 13 درصد باشد که تفاوت جزیی با سهم حال حاضر استفاده از انرژی هسته‌ای در تولید برق دارد.

هم‌چنین از سال 2025 میلادی سالانه 33 تا 36 راکتور جدید وارد شبکه هسته‌ای جهان می‌شود. تاکنون بیش‌ترین میزان نصب راکتورهای جدید در یک سال مربوط به سال 1984 است.

لازم به ذکر است رسیدن به تعداد ورود سالانه 33 تا 36 راکتور جدید در شبکه هسته‌ای جهان نیازمند اقدامات فوری در حال حاضر است. زیرا چالش‌های گوناگونی از قبیل رقابت با منابع انرژی تجدیدپذیری هم‌چون انرژی خورشید و باد هزینه‌های بالای آن و نیز خطرات نشت مواد رادیواکتیو در عرصه تجارت انرژی هسته‌ای وجود دارد.

هم‌اکنون چین به عنوان یکی از کشورهای پیش‌رو در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای در حال ساخت و بررسی نوع جدیدی از راکتورهای آبی است که در صورت محقق شدن ساخت آن به گفته کارشناسان هسته‌ای هزینه‌های موجود را به نصف کاهش خواهد داد.

به گفته مقامات چین این کشور در نظر دارد بین سال‌های 2025 تا 2030 به طور کامل نیروگاه‌های هسته‌ای با استفاده از راکتورهای کم‌هزینه جدید را با نیروگاه‌های ذغال سنگ جایگزین کند.

هم‌چنین ژاپن پس از گذشت حدود سه سال از فاجعه فوکوشیما فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر خواهد گرفت اما آغاز آن مدتی طول می‌کشد.

به نظر می‌رسد ژاپن حدود 10 راکتور هسته‌ای خود را در سه سال آینده و تعداد دیگر راکتورها را تا پایان سال 2020 فعال کند.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن