محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843731668
اندیشه های آیتالله جوادیآملی و شهید مطهری حافظ فرهنگ و دین در جامعه است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اندیشه های آیتالله جوادیآملی و شهید مطهری حافظ فرهنگ و دین در جامعه است فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: «اندیشههایی مانند اندیشه و منظومه فکری آیت الله جوادی آملی در صیانتبخشی جامعه در حوزه فرهنگ، دین و نظایر آن بسیار اثرگذار است. همانطوری که افکار و آرا و آثار شهید مطهری بسیاری از لغزشها و انحرافها را کنار زد و مسیر صحیح را به جامعه نشان داد.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرانیوز، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در همایش "طرح مطالعات و تبیین اندیشه های آیت الله العظمی علامه جوادی آملی" گفت: «مکتبهاي فکري هر کدام به نوبه خود آثار و برکاتي را براي جامعه در سطوح و جهات مختلف به همراه دارند، اما اين مکتبها به لحاظ آثار و کارکرد يکسان و در يک سطح نيستند، از میان مکاتب فکری مختلف تنها برخي از آنها حقّا منشأ تحول و تغيير در فرهنگ، بلکه تمدناند و به يک معنا تمدنسازند.» رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در این همایش به سخنان زیر اشاره کرده است: * اندیشه آيت الله جوادي آملي، بستر مکتبي است که به حق منشأ تحول بزرگ در فرهنگ و سازنده تمدن جديد و نوين اسلامي است؛ زيرا پايهها و بنيانهايي در اين مکتب وجود دارد که اگر شناخته شود و جامعه آن را خوب بتوانند بشناسند قدرت تحول را در خود مييابند. در اینجا از مکتبي سخن ميگوييم که منشأ تغيير و دگرگوني در تمدن اسلامی است، لذا بحث از يک شخص، مجموع يک کتب و آثار و تأليفات و ... نيست، بلکه بحث از مکتبي است که صدها بلکه هزارها اثر علمي از آن بايد توليد شود. * جامعه جهاني منتظر يک سخن درست و متمدنانه با مباني استوار و اصيل علمي و فرهنگي است و حوزههاي علميه هستند که اکنون ميتوانند اين رسالت علمي را به خوبي بيابند و دنبال کنند. این گونه نشست ها نشان از آن دارد که خاستگاه اين تمدن و اين مکتب در حوزههاي علميه است و حوزههاي علميه عهدهدار ساختن چنين مکتبي هستند که منشأ چنين تحولي باشند. * جامعه ما به دنبال اين است که با يک انديشه متعاليتر روبهرو شود، ميخواهد با آثار و کتاب حضرت آیت الله جوادی آملی ارتباط برقرار کند، اما راه و روشش چيست؟! چگونه بايد اين مسير علمي را طي کند تا به اوج انديشهها و نوع نگاه و بينشي که ايشان در اين آثار دارند راه پيدا کند؟ الان گسستي بين اين انديشهها و جامعه وجود دارد و اين حوزهها هستند که هم رسالت تبيين اين انديشهها را دارند و هم پر کردن اين خلأيي که بين جامعه و سطح عمومي جامعه ما با اين نوع بينش و انديشه دارند. * ثمره ارتقای فکری جامعه، دوری از خرافه و کجانديشي است. هر چه فرهنگ عمومي و عقل گرایی در جامعه بالاتر برود و انديشهها متعاليتر بشود جامعه ما از خرافه، کجانديشي، کجسليقگی و انحراف نجات پيدا ميکند، همين جامعه ديني ما با وجود علما، مراجع و شخصيتهاي علمي، کم خرافهپذير نيست، اگر شخصيتهاي مهم و تأثيرگذار خصوصا مراجع عظام تقليد و عالمان انديشمند و دلسوز ديني نبودند، جامعه ديني ما قطعا به سمتي ميرفت که نبود. * امروز خرافه نزديکترين خطر فکری به جامعه است. هر چه جامعه ما علميتر، دانشيتر، بينشيتر و عميقتر بيانديشد از اينگونه مصائب و آسيبهاي علمي و فرهنگي و ديني در امان است. * انديشههايي مانند اندیشه و منظومه فکری حضرت آيت الله جوادي آملي در صيانتبخشي جامعه در حوزه فرهنگ، دين و نظاير آن بسيار اثرگذار است. همانطوري که افکار و آرا و آثار شهيد مطهري بسياري از لغزشها و انحرافها را کنار زد و مسير صحيح را به جامعه نشان داد. * مؤلفه اوّلي که در شکلگيري اين مکتب اصيل وجود دارد مسئله روش و منهجي است که در اين مکتب وجود دارد. در اين نگاه، همه راههاي علمي معقول و مقبول به استخدام در ميآيد. روش نقلي، عقلي و رشهودي تحت سلطان روشها که روش وحي است در استخدام اين مکتب است. عقل به عنوان يک مؤلفه اصيل و عمده و تشکيلدهنده اين مکتب نقشآفريني ميکند. در اين مکتب به روش عقلي و تفکّر عقلي بهاي تامّي بخشيده شده. * حضرت آيت الله جوادي آملي کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت ديني را به همين منظور هم تأليف فرمودند و بارها و بارها در نشستهاي علمي بدان پرداختند که عقل در فهم حقيقت دين چه سهمي و چه نقشي دارد؛ البته عقلي که در اين مکتب مطرح ميشود يک عقل پاک و منقّح و منزه است. عقلي ميتواند منبع معرفت ديني باشد که اين ويژگيها را داشته باشد. تأکيد ميکنيم عقل منقّح, عقل منزه از همه شوائبي، که از ظن و گمان و وهم و قياس و از هر شبهه علمي و شهوت عملي منزه است عقل نظري و عملي آميختهاي که اينگونه شوائب را کنار زده است این تفکر عقلي، از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی يک تفکّر درست ديني است. * در اين مکتب عقل با همه توانش به خدمت گرفته ميشود تا عمق دين را فهم کند؛ البته به ميزاني که ميفهمد، گرچه عقل اينگونه نيست که بتواند همه حقيقت دين را بيابد تصديق ميکند که بسياري از حقيقت دين در حوزه انديشه و حوصله تفکر عقلي جا نميگيرد، و لذا عقل ميگويد ما پيغمبر، وحي، کتاب و امام ميخواهيم. همه آنچه را که بزرگان دين در علم کلام در خصوص اثبات مبدأ، اثبات رسالت و وحي، اثبات کتاب دارند. همين عقل برهاني است که با يک روش خاصّي به اين جايگاه ميرسد, اين يک نکته که عقل در اين جايگاه و اين مکتب نقش اساسي دارد. * مسئله شهود و معرفت شهودي جايگاه ويژهاي در منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی دارد؛ البته شهودي که به شهود معصوم مؤيّد باشد و تأييد شهود معصوم را به همراه داشته باشد. يک نگرش عرفاني اصيلي که مؤيّد و مصدّق به تصديق و تأييد ديني و کتاب و سنّت و عقل معتبر باشد از منظر ايشان محترم است، لذا دانش عرفان اصيل اسلامي که از هر شائبهاي مصون است به عنوان يک منبع معرفتي در استخدام شناخت آن حقيقت دين قرار ميگيرد. اين دانش عرفان است که ميتواند چنين سطحي از معرفت را ايجاد کند اين نگاه, اين روش, اين دانش در اين مکتب پذيرفتهشده است و به عنوان يکي از مسيرهاي معرفتي مورد پذيرش و قبول است. * شاخصه سوم معرفت در این تفکر، مسئله نقل است. عقل و نقل و شهود مجاري اصلي و مسيرهاي معرفت درستي هستند که در اين مکتب مورد پذيرش و قبول هستند. همچنین منابع عقلي، منابع عرفاني، منابع فلسفي که مؤيّد و مصدّق به آن نگاه سلطاني وحي هستند؛ البته در اين دانش پذيرفتهشده است. اما مسئله نقل که کتاب و سنّت است که جايگاه والايي در حوزه معرفت ديني به عهده دارد. * در دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی وحي، معصوم است از هر خطايي، اما آن چيزي که از وحي در اختيار ماست، نقل است و ما با نقل از وحي سر و کار داريم و الاّ اگر ما هم وحي را تلقّي ميکرديم اختلافي نداشتيم. اين که اين همه فقها در يک مسئله فرعي اختلاف نظر دارند، براي آن است که مستقيماً با وحي ارتباطي ندارند. * اگر کسي همه منابع معرفتي را ملاحظه کند، يعني کتاب، سنّت و عقل را در تمام لايههايش ملاحظه کند و تعارضات را برطرف کند نگاه روشني پيدا کند، ميتواند بگويد اسلام اين را ميگويد، اگر کسي روايتي را شنيد يا ديد بيايد نقل بکند که اسلام اين را ميگويد خودش يک فاجعه ايجاد ميکند . * اين سه منبع معرفتي يا سه منهج و روش معرفتي از منظر حضرت آيت الله جوادي آملي با آن تدقيق و مداقّههاي علمي شناختهشده و مورد پذيرش است. ما مسيري داريم به نام مسير نقل که اگر پاک و سالم باشد و يک مسيري داريم به نام مسير عقل که اگر پاک و سالم باشد و مسيري داريم به نام مسير شهود که اگر آن هم منقّح و منزّه باشد در خزينه ذهن يک دانشمند اسلامي به یک همافزايي و همپوششي فوقالعادهاي نسبت به يکديگر می رسد. * تأثير و تأثر عميق و وسيع علمي بين اين سه منهج وجود دارد، يعني اينطور نيست که منهج نقلي، منهج مستقلي باشد و بشود بدون عقل و تفکّر عميق عقلي مسائل نقلي را بگوييم. همين ظاهري که در نزد اهل تسنّن تبدیل به سلفيگري و دیگر جریان های افراطی میشود. اين عصاره منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی است. /6262
سه شنبه 21 مرداد 1393 - 14:45:23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
بیشتر مشکلات دینی جامعه در حوزه رفتار است/ شورای انقلاب فرهنگی نقش خود در حل معضلات فرهنگی را فراموش نکند
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی در گفتگو با مهر طرح شد بیشتر مشکلات دینی جامعه در حوزه رفتار است شورای انقلاب فرهنگی نقش خود در حل معضلات فرهنگی را فراموش نکند رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به خصوص در چشناساندن امامزادهها در ترویج فرهنگ دینی تاثیرگذار است
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۱ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت در زمانی که خیلی از کشورها میخواهند بر ما تهاجم داشته باشند شناساندن امامزادهها میتواند در ترویج فرهنگ دینی جامعه تاثیرگذار باشد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسشروع مجدد جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی شروع مجدد جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه جلسات هفتگی قرآنی دینی و اخلاقی از شنبه 11 مردادماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه مجددا آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر با اتمام ماه مبارک رمضان جلسات هفتگی دینی ورئیس جامعةالمصطفی: افتخار ایران اسلامی، انتشار اندیشههای دینی در جهان است
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۶ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد افتخار ایران اسلامی و انقلاب ما انتشار اندیشههای دینی در جهان است چراکه به برکت انقلاب اسلامی شاهد فعالیتهای علمی در سطح بینالملل در ترویج آموزههای دینی هستیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنروش و رویکرد کلیفورد گیرتز درباره دین و فرهنگ
روش و رویکرد کلیفورد گیرتز درباره دین و فرهنگگیرتز تلاش میکند گذشتن شبکههای معنایی را از خلال نمادها نشان دهد و این نظریه را در چاچوب نوعی مردمنگاری تفسیری مفهومپردازی کند چکیده این مقاله مروری بر روش و رویکرد کلیفورد گیرتز در باب دین و فرهنگ است تحلیلی از رویکرد او در اینوحدت جامعه اسلامی به عنوان اصل بنیادین تلقی شده است/ اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است
دین و اندیشه اسلام در جهان اراکی در رونمایی از جهان اسلام وحدت جامعه اسلامی به عنوان اصل بنیادین تلقی شده است اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز 12 تیرماه در مراسم رونمایی از کتاب جهان اسلام گفت منابع دینی ما مسأله وحدت جابرگزاری جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه
برگزاری جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه فرهنگ > دین و اندیشه - جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در ادامه بحث های پیش از ماه رمضان در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می شوند به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سرچشمه جلسات هفتگی قرآنی دینی و اخلاقی از رقائم مقام ستاد اقامه نماز: ترویج فرهنگ نماز موجب اصلاح جامعه میشود
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۴ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه مروجان نماز باید برکات و آثار آن را ترویج کنند گفت ترویج فرهنگ نماز در میان جوانان موجب اصلاح جامعه خواهد شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حجتالاسلام مجتبینهادینه کردن فرهنگ حسنه در جامعه از وظایف ستاد دیه است
نهادینه کردن فرهنگ حسنه در جامعه از وظایف ستاد دیه است یزد - ایرنا - معاون اداره کل زندان های استان یزد با قدردانی از کمک های انسان دوستانه خیرین و مدیران صنایع درآزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد گفت یکی از وظایف ستاد دیه نهادینه کردن فرهنگ حسنه درجامعه است به گزارش ایرنا مپدافند غيرعامل بايد بصورت يک فرهنگ عمومي در جامعه نهادينه شود
۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ۱۱ ۰ق ظ سرپرست دانشگاه علوم پزشکي استان کرمانشاه پدافند غيرعامل بايد بصورت يک فرهنگ عمومي در جامعه نهادينه شود دکتر کريم وضعيت منطقه خاورميانه را بحراني توصيف کرد و افزود امکان دارد هر لحظه دامنه تهديدها به سمت کشور کشيده شود و بايد آمادگي کامل براي دفاع در همههنر تاثیرگذارترین زبان برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان هنر تاثیرگذارترین زبان برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه است بندرعباس- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت هنر یکی از تاثیرگذارترین زبان ها در انتقال و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه است که باید با برنامه ریزی صحیح از ظرفیت های وآیتالله علویگرگانی: نباید اغراض سیاسی مانع نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب شود
آیتالله علویگرگانی نباید اغراض سیاسی مانع نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب شوداستاد حوزه علمیه قم گفت امیدوارم تمام دلسوزان و کارشناسان خبره و متدین در زمینه نهادینهسازی عفاف و حجاب همفکری کرده و از سلیقهگرایی و دخالت دادن اغراض سیاسی و کوتاه مدت در این عرصه خودداری کنند به گفرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود
فرمانده انتظامی مازندران فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود خبرگزاری پانا فرمانده انتظامی مازندران خواستار نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شد ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ مرداد ساعت 13 40 به گزارش خبر گزاری پانا به گزارش مهدی پورعرب سرقوچانی: کمیسیون فرهنگی به محلی برای فعالیت جبهه پایداری تبدیل شده /جامعه مطبوعات به مطهری علاقه دارد
قوچانی کمیسیون فرهنگی به محلی برای فعالیت جبهه پایداری تبدیل شده جامعه مطبوعات به مطهری علاقه دارد فرهنگ > رسانه - محمد قوچانی میگوید به لحاظ سیاسی این درست نیست که نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات از اقلیت مجلس باشد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این روزنامهبلوغ فرهنگی جامعه در گرو تلاش صاحبان اندیشه و قلم است
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بلوغ فرهنگی جامعه در گرو تلاش صاحبان اندیشه و قلم است بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به حساسیت های حرفه خبرنگاری و نقش آن در افزایش سطح آگاهی های مردم گفت بلوغ فرهنگی هر جامعه ای در گرو تلاش صاحبان اندیشه و قلم و مجمعاون فرماندار شفت تاکید کرد ضرورت نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه
معاون فرماندار شفت تاکید کردضرورت نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعهمعاون فرماندار شفت بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از شفت رحمت حیدرینژاد ظهر امروز در جلسه ستاد راهیان نور این شهرستان اظهار کرد کمک به راهیان نور کمکنهادینه کردن فرهنگ الگوی مصرف در جامعه ضروری است
نهادینه کردن فرهنگ الگوی مصرف در جامعه ضروری است سنندج - ایرنا - نماینده ولی فقیه در کردستان نهادینه کردن و اصلاح الگوی مصرف آب بر اساس فرهنگ دینی در جامعه را ضروری برشمرد به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمد حسینی شاهرودی روز شنبه در دیدار مدیرعامل و معاونان شرکت آب و فاضلاب شه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها