تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820222536
شلیک به اعتماد مخاطب
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
شلیک به اعتماد مخاطب
تجربهی روانشناسی-اجتماعی نشان داده نابغههای زودرس، خیلی زود هم تمام میشوند چون شاهکارهای اولیهی آنها بیشتر از اینکه روی بینش و تفکر خاصی بنا داشته باشد شانسی و ذوقی به وجود آمده و به قول معروف باد آورده را باد خواهد برد.
به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ معمولا هر فیلمسازی بعد از ساخت دو-سه تا اثر، تازه به سبک فردی و زبان شاعریاش دست پیدا میکند و میتوان پختگی لازم را در کار او دید اما تجربهی روانشناسی-اجتماعی نشان داده که نابغههای زودرس، خیلی زود هم تمام میشوند چون شاهکارهای اولیهی آنها بیشتر از اینکه روی بینش و تفکر خاصی بنا داشته باشد شانسی و ذوقی به وجود آمده است و به قول معروف این باد آورده را باد خواهد برد.
شانس هیچ وقت نمیتواند برای خلق آثار هنری تبدیل به یک روش بشود و حتی میبینیم عدهای چهل-پنجاه سال است در تلاشاند که موفقیت اولیهشان را در سینما تکرار کنند اما این اتفاق نمیافتد چون آن خلق اولیه براساس روش و بینش خاصی نبوده.
روش را میشود به روز کرد اما اگر امروز بخواهیم از درون کاری که پنجاه سال پیش خلق شده روشی برای خلق آثاری در همین زمانه بیرون بکشیم قطعا راه به بیراهه خواهیم برد.
تا اینجای این نوشته بیشتر به مسعود کیمیایی مربوط میشود در حالی که موضوع ما سعید سهیلی و فیلم کلاشینکف است اما این چند خط لازم بود چون قرار است از رهگذر قیاس این دو نفر به تحلیلی دربارهی دومی برسیم؛ به خصوص اینکه مسعود کیمیایی بزرگترین شاهدمثال _یا بخوانید آئینهی عبرت _ در سینمای ایران برای تمام آنهایی است که بدون بینش خاصی وارد حوزهی هنر هفتم میشوند و ورودشان به همراه موفقیتهای اولیهای که احتمالا بعضی از آنها کسب میکنند، به طور موقت تمام نظریات عقلا را در باب تکوین آثار هنری نقض میکنند اما گذشت زمان باز هم ما را بر همان مدار سابق باز میگرداند که در آن اتکا به اندیشه پشتوانهای برای خلق هنری است.
سعید سهیلی با اولین فیلمش همه را انگشت به دهان گذاشت. "مردی شبیه باران" اثری دفاع مقدسی بود که هنوز جزو بهترینهای تاریخ سینمای ایران محسوب میشود و حتی با اینکه سازندهاش آن روزها نام آشنا نبود جایزهی بهترین کارگردانی در جشنوارهی فجر به این فیلم تعلق گرفت. اما فیلم بعدی سهیلی که نام آن تلمیحی به اثر قبلی او داشت، چندان نتوانست موفق باشد.
"مردی از جنس بلور" که یک فیلم پشت جبههای بود با همان هنرپیشه فیلم قبلی سهیلی جلوی دوربین رفت و کارکتر اصلی آن هم با بازی ابوالفضل پورعرب بنا به اقتباسی از شخصیت اثر قبلی سهیلی یک جانباز موجی بود.
سهیلی با ساخت فیلم دومش همان کاری را کرد که مسعود کیمیایی نزدیک به پنجاه سالی میشود در حال انجام دادن آن است یعنی تقلید از خود، اما این ناکامی (فیلم مردی شبیه باران) با اینکه همان ابتدای راه او را برخلاف کیمیایی از چنین اونانیسمی خلاص کرد، به ورطههای خطاآفرین دیگری انداخت. کم کم سعید سهیلی به "چهار انگشتی" رسید که فیلمی بود نه پلیسی، نه مذهبی، نه اجتماعی، نه سوررئال، نه عشقی؛ اما میخواست هم پلیسی باشد، هم مذهبی و اجتماعی و سوررئال و هم عشقی.
وضعیت این فیلمساز در ادامهی راه بدتر هم شد وبه "چهارچنگولی" و "ازدواج در وقت اضافه" رسید اما دامنه دارتر شدن انتقادات به او و جو مقایسه این دو اثر با "مردی شبیه باران" از یک طرف و از طرف دیگر افول دورهی فیلمهای (کمدی فارس) یا همان (فیلم فارسیهای کمدی) باعث شد که سهیلی هم از این مسیر گردش کند و به سمت دیگری برود.
بعد از "ازدواج در وقت اضافه"، "گشت ارشاد" تولید شد که به لحاظ ساختار چیزی سرتر از فیلم قبلی سازندهاش نداشت اما چندتا برچسب معناگرایانه و منتقدانه به کار الصاق شده بود که آن را کمی دارای ژست و ادای روشنفکری میکرد.
به هر حال "گشت ارشاد" به خاطر حواشی پیرامونش بیشتر از حد و حق واقعی خود برجسته شد و به چشم آمد اما کم کم دورهی جنجالها هم به سر آمد و حالا "کلاشینکف" سعید سهیلی را میشود در فضایی منطقیتر بررسی کرد.
جالب اینجاست که مسعود کیمیایی هنوز سعی میکند "قیصر" بسازد در حالی که دورهی قیصرها و گوزنها تمام شده ولی سهیلی سعی نمیکند دوباره "مردی شبیه باران" را بسازد و این عجیب است چون دورهی مردهایی که شبیه باران هستند هنوز تمام نشده.
البته اگر سهیلی باز هم میخواست فیلمی شبیه کار اولش بسازد باید آن را بروز میکرد و تغییراتی در شیوهاش به وجود میآورد؛ یعنی همان کاری که حاتمی کیا کرد. اما او کاملا فارغ از این بحثها است و وارد فضایی دیگر شده.
علیرغم تمام این تفاسیر قرار نیست کسی برای یک فیلمساز تعیین تکلیف کند که در کدام گونه سینمایی فعالیت داشته باشد بلکه موضوع فقط مقایسه بهترین اثر یک کارگردان با کارهای امروزی اوست.
سهیلی نه فقط ژانر فیلمسازیاش را عوض کرده، بلکه سطح کیفی کار او هم تا حد زایدالوصفی پایین آمده است.
ما فیلمهای دفاع مقدسی ضعیف و فیلمهای اجتماعی قوی هم بسیار داریم اما سهیلی فقط یک بار فیلم خوب ساخته که آن جنگی بوده و بارها و بارها فیلمهای بدی ساخته که به تناوب باز هم دفاع مقدسی و سپس پلیسی، کمدی، اجتماعی و ... بودهاند. پس باید گفت که او فیلمساز خوبی نیست و موفقیت کار اولش کاملا تصادفی و شانسی بوده نه براساس یک روش و بینش.
حتی اگر قصد داشته باشیم که الگویی برای تقلید از فیلمهای سهیلی تنظیم کنیم، چند تا مولفهی مشخص به دست ما نخواهد آمد (البته غیر از سوتیهای تکنیکی در فیلمنامه نویسی و کارگردانی و مقداری غلو و شعارزدگی) و این یعنی او روش بخصوصی ندارد.
"کلاشینکف" فیلمی است که ژست اجتماعی بودن گرفته اما اجتماعی نیست معلوم نیست که این اثر را باید ماجرای یک دعوای خانوادگی بدانیم ( که آن هم از نوع دعواهای متعارف خانوادگی در جامعهی ما نیست) یا اثری جنایی (که باز هم از دقت پلیسی کافی برخوردار نیست و منطق درونی متضادی دارد) و یا اجتماعیاش بدانیم (که اجتماعی نیست و ماجرای چند نفر آدم بدبخت است که به دلایل تقدیری و منحصربه فردی به این روز افتادهاند نه بر اثر معضلات فراگیراجتماعی)
متعارف نبودن دعوای خانوادگی قهرمان کلاشینکف در جامعهی امروز ایران و عدم قابلیت تعمیم بخشی آن نسبت به فضای کشور ما اصلا جای بحث و احتیاجی به استدلال آوری ندارد چون خیلی روشن است.
اساسا سهیلی هیچ وقت خانوادهی ایرانی را خوب نشناخته یا لااقل درست به تصویر نکشیده است و آدمهای فیلمهای او کلا روی هوا بودهاند اما در مورد تضاد درونی این فیلم که جنایی بودنش را زیر سوال میبرد یک نکته کافی و وافی میشود گفت و آن هم اینکه اوایل کار سرباز فراری فیلم، پدرخوانده ظالم را تهدید به این میکند که ماهیت درون بستههای کاه را افشا خواهد کرد و بعد با آتش زدن آنها قلب پیرمرد را به درد میآورد؛ همین قضیه در ذهن مخاطب تعلیقی ایجاد میکند که ( درون آن بستهها چه بوده؟) اما گویا کارگردان یادش میرود که چنین تعلیقی ایجاد کرده و باید پاسخ آن را بدهد.
این فقط یک نمونه بود و فیلم پر است از خرده قصههایی که بدون عقبه و پا برهنه وسط ماجرا میپرند و یا حل نشده رها میشوند.
و اما اجتماعی بودن؛ وقتی کارکترهای فیلمی حسب و نسب خانوادگی معقول و متعارفی ندارند چطور میشود توقع داشت که ماجرای آنها بتواند ربط وثیقی با اجتماع پیدا کند.
همه میدانیم که خانواده کوچک ترین واحد اجتماع است و کسی که نتواند خانواده را خوب تعریف کند و نمایش بدهد در نمایش اجتماع هم دچار لکنت خواهد شد.
هر فیلمی که تلخ باشد وماجرای آن در امروز اتفاق بیافتد اجتماعی نیست و توجه به همین نکتهی صریح و واضح تکلیف ما را با فیلم سهیلی کاملا روشن میکند.
کلاشینکف بیشتر از فیلم، شبیه یک کابوس است به خصوص اینکه یکی از اصلی ترین کنشهای وحشتزا در کابوسهای انسان معمولا کنش (فرار) است.
سهیلی که این خواب بی سر و ته و بدون تعبیر را به اندازهی یک فیلم سینمایی کش داده، در آخر آن را به یک خواب شیرین ختم میکند تا نتیجه گرفته باشد که خوشبختی فقط در رویا اتفاق میافتد اما باید به او گفت که برعکس، گرچه در جامعه به اندازهی کافی درد واقعی داریم، درد فانتزی و رویا گونهای که شما نشانش دادید فقط در خواب اتفاق میافتد و کافی است که برای تمام شدن آن بیدار شویم.
بهتر بود سعید سهیلی (که بدون روش و منطق خاصی فیلم میسازد) لااقل کمی برای منطقی شدن کارش جای اینکه آن را به رویا ختم کند، در انتها نشان میداد که قهرمانها از خواب بیدار میشوند و همهی آنچه ما از چشم انداز آنها در طول فیلم دیدیم خواب بوده و یا شاید بهتر بود او به جای "کلاشینکف" –که غیر از رضا عطاران هیچ چیزی ندارد – فیلم دیگری میساخت که کم ادعاتر یا پرمایهتر باشد.
میلاد جلیلزاده/
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
نگاه واقع بینانه خبرنگاران به جلب اعتماد مخاطبان کمک می کند
نگاه واقع بینانه خبرنگاران به جلب اعتماد مخاطبان کمک می کند یاسوج- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره کهگیلویه وبویراحمد گفت نگاه واقع بینانه خبرنگاران به رویدادها به جلب اعتماد عمومی نسبت به فعالیت حرفه ای رسانه ها کمک می کند سید غلامرضا متقی روز سه شنبه دردیدار از منگاه واقع خبرنگاران به جلب اعتماد مخاطب از رسانه کمک می کند
نگاه واقع خبرنگاران به جلب اعتماد مخاطب از رسانه کمک می کند یاسوج - ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره کهگیلویه وبویراحمد گفت نگاه واقع بینانه خبرنگاران به رویدادها به جلب اعتماد عمومی نسبت به فعالیت حرفه ای رسانه ها کمک می کند سید غلامرضا متقی روز شنبه در بازدید از خبرگمهدی غبرایی: ممیزی در ۸ سال اخیر باعث عدم اعتماد مخاطبان و فقر زبان شد
مهدی غبرایی ممیزی در ۸ سال اخیر باعث عدم اعتماد مخاطبان و فقر زبان شد او درباره نگاه خود به مقوله فرهنگ و هنر در دولت جديد گفت من تغییرات صورت گرفته را بسیار اندک و در حد 5 درصد می دانم اگر چه تاکنون وعده هایی داده شده که سبب بالا رفتن انتظارات شده است اما اقدامات عملي در حدمهدی غبرایی: ممیزی در ۸ سال اخیر باعث فقر زبان و عدم اعتماد مخاطبان شد
مهدی غبرایی ممیزی در ۸ سال اخیر باعث فقر زبان و عدم اعتماد مخاطبان شد او درباره نگاه خود به مقوله فرهنگ و هنر در دولت جديد گفت من تغییرات صورت گرفته را بسیار اندک و در حد 5 درصد می دانم اگر چه تاکنون وعده هایی داده شده که سبب بالا رفتن انتظارات شده است اما اقدامات عملي در حدفرماندار نایین :انعکاس واقعی اخبار باعث اعتماد عمومی می شود
فرماندار نایین انعکاس واقعی اخبار باعث اعتماد عمومی می شود نایین اصفهان - ایرنا - فرماندار نایین رسالت و جایگاه خبرنگاران را مهم دانست و گفت بی تردید انعکاس واقعی اخبار باعث اعتماد عمومی می شود و خبرنگاران باید به این اصل مهم توجه جدی داشته باشند به گزارش ایرنا سهراب مظفر نجفقدردانی از استاندار ایلام به خاطر اعتماد به فرزندان شهدا و ایثارگران
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۳ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام از اعتماد استاندار به فرزندان شهدا و واگذاری مسئولیتهای مهم به آنان قدردانی کرد سلیمان رستمیان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام اظهار کرد اعتماد دولتمردان به فرزنهنرمندی که مخاطب آثارش را جوانان جینپاره میداند! + عکس
هنرمندی که مخاطب آثارش را جوانان جینپاره میداند عکساو مخاطب آثارش را جوانانی میداند که جینهای خود را پاره میکنند و میگوید بیش از هرچیزی آنها را دوست دارد و به آیندهشان امیدوار است پرویز کلانتری که سالهای جوانیاش را با هنرمندان مطرحی گذرانده است کیاکج سلیقگی در پرمخاطبترین گالری ایران
کج سلیقگی در پرمخاطبترین گالری ایران هنر را در یک دسته بندی بسیار کلی میتوان به هنر عام و هنر خاص تقسیم کرد هنر عام هنری است که معناها و پیامهای آن قابل فهم تر است و از آنجا که تا حدی مخاطبان طبقه متوسط را از هر سن و سال و با هر سطح اجتماعی و طبقاتی هدف قرار میدهد بنابراینˈ قدم زدن بر روی خیابان یخی ˈ میزبان مخاطبان تئاتر در گیلان
قدم زدن بر روی خیابان یخی میزبان مخاطبان تئاتر در گیلان رشت- ایرنا - نمایش قدم زدن بر روی خیابان های یخی به کارگردانی محمد پورجعفری بر صحنه تئاتر گیلان در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء ص رشت قرار گرفته است رئیس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اعلامیک دقیقه سکوت در هیروشیما بعد از قرائت پیام بنیاعتماد
یک دقیقه سکوت در هیروشیما بعد از قرائت پیام بنیاعتماد در شصت و نهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و در مراسم رسمی افتتاحییه جشنواره صلح و دوستی ایرانیان در این شهر که به پخش هفت فیلم برگزیده دفاع مقدسی و صلح دوستانه اختصاص دارد حاضران در جلسه به پیشنهاد پیام رخشان بنیاعتماد کهاحسان علیخانی نظرات مخاطبان «ماه عسل» را شنید + عکس
احسان علیخانی نظرات مخاطبان ماه عسل را شنید عکسعوامل برنامه تلویزیونی ماه عسل روز شنبه با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با بیش از ۵۰۰ مخاطب خود به گفتوگو نشستند شنبه 4 مرداد احسان علیخانی به همراه 12 نفر دیگر از عوامل تولید برنامهمسئولان، اجرای نمایش پر مخاطب سورمه با محوریت حجاب را تمدید نکردند
کارگردان نمایش سورمه مسئولان اجرای نمایش پر مخاطب سورمه با محوریت حجاب را تمدید نکردند نمایش پر مخاطب سورمه با محوریت حجاب برای تمدید اجرا حمایت نشد محمدرضا شاه مردی کارگردان نمایش سورمه در خصوص این نمایش به خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت نمایش ما مربوط به بخشی ازبرگزاری افتتاحیه ویژه با 2هزار مخاطب در برج میلاد آغاز اکران «شهر موشها2» از 29 مرداد/ دیدار با کپل
برگزاری افتتاحیه ویژه با 2هزار مخاطب در برج میلادآغاز اکران شهر موشها2 از 29 مرداد دیدار با کپل و رفقا بعد از 30سالاکران گسترده شهر موشها2 همزمان با جشن بزرگ این فیلم از 29 مرداد در سراسر کشور آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس منیژه حکمت تهیه کننده فیلم از تدارک برنامهایی وبرنامه ها باید مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد
برنامه ها باید مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد تهران-ایرنا- بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه سیاست گذاری های صدا و سیما نباید تنها تولید برنامه های مذهبی باشد گفت تولید برنامه های رسانه ملی باید طوری باشد که مخاطب را برای دیدن ترغیب کند انوشیروان ارجمند روز دوشنبه در گفت وبانوان بیشترین مخاطبان شبکه های ماهواره ای هستند
بانوان بیشترین مخاطبان شبکه های ماهواره ای هستند اردبیل - ایرنا - مسوول معاونت فرهنگی سپاه حضرت عباس ع استان اردبیل گفت بانوان 60 درصد بینندگان شبکه های ماهواره ای را در استان تشکیل می دهند به گزارش خبرنگار ایرنا اصغر عباس زاده روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود 90 درصددر گفتوگو با فارس «شبهای روشن» مخاطب را جدی میگیرد/کوتاهیهای برنامه تقصیر من است
در گفتوگو با فارسشبهای روشن مخاطب را جدی میگیرد کوتاهیهای برنامه تقصیر من استتهیهکننده برنامه تلویزیونی شبهای روشن گفت اگر برنامه امسال در جذب و تاثیرگذاری بر مخاطب موفق عمل نکرده باشد تمام تقصیرها به گردن من خواهد بود و بیانصافی است بگویم من نتوانستم و دفعه بعد پیام ااعتماد استادان به وزارت علوم بازگشت
رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی اعتماد استادان به وزارت علوم بازگشت تهران- ایرنا- رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم تاکید کرد که مهمترین تحول ایجاد شده در طول ماه های گذشته بازگرداندن اعتماد اساتید دانشگاه ها به سیستم وزارت علوم بوده است به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها