تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837097461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کج سلیقگی در پرمخاطب​ترین گالری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
گالری,نمایشگاه هنری
کج سلیقگی در پرمخاطب​ترین گالری ایران هنر را در یک دسته بندی بسیار کلی می‌توان به هنر عام و هنر خاص تقسیم‌ کرد. هنر عام هنری است که معناها و پیام‌های آن قابل فهم تر است و از آنجا که تا حدی مخاطبان طبقه متوسط را از هر سن و سال و با هر سطح اجتماعی و طبقاتی هدف قرار می‌دهد، بنابراین از دایره مخاطب گسترده‌تری برخوردار است.




در مقابل هنر خاص، تنها گروه ویژه ای از مخاطبان را مدنظر قرار می دهد و دغدغه های این گروه برایش اهمیت دارد. در هنر خاص معمولا مفاهیم پیچیده تر و انتزاعی تری مورد توجه قرار می گیرد. با چنین مقدمه ای می خواهیم درباره یکی از پرمخاطب ترین مراکز هنری تهران و حتی کشور سخن بگوییم. زیرگذر فرهنگی چهار راه ولیعصر که کمتر از یک سال است در یکی از مهم ترین تقاطع های کلانشهر تهران راه اندازی شده و در نقطه ای در خیابان شرقی ـ غربی تهران (خیابان انقلاب) با طولانی ترین خیابان ایران و خاورمیانه (خیابان ولیعصر) تلاقی می یابد. از روزی که این تقاطع به یک زیر گذر مدرن شهری تبدیل شد، قرار بود تنها کاربری آنجا تردد صرف عابران نباشد. بلکه با یک نگاه نرم هنری، فضای زمخت شهری آن نقطه را تلطیف کرد. به همین منظور و با چنین هدفگذاری درخور تحسینی، قرار شد دیوارهای زیر گذر چهار راه ولیعصر به زیبنده ترین و بهترین آثار هنرهای تجسمی مجهز شود تا ضمن تلطیف فضای بصری این معبر پر رفت و آمد، شهروندان را هم با هنر پیوند دهد. حالا پس از ماه ها وقت آن رسیده است که آسیب شناسی کنیم، چه آثاری در این مدت روی دیوارهای این مکان به نمایش در آمده است. واقعیت این است که تجربه آثار به نمایش در آمده طی این مدت نشان می دهد متاسفانه نه تنها هدفگذاری اولیه برآورده نشده، بلکه آثار به نمایش درآمده حتی نتوانسته انتظارهای حداقلی را هم برآورده کند. جایی که می توانست باعث آشتی و پیوند مردم خسته و غرق شده در زندگی روزمره با هنر باشد، با آثار بی کیفیتی که به نمایش گذاشت، دید هنری مردم را تنزل داد و حتی نگاه آنها را به هنر منفی تر کرد. واقعا باید پرسید اصلا تصدیگری انتخاب و گزینش آثار این شاهراه مهم، برای رفتن آثار روی دیوار، چه فرد یا نهادی است؟ ساز و کار و معیارهای انتخاب آثار چیست؟ آیا خود مسئولان آسیب شناسی و برآوردی از عملکردشان دارند؟ هنوز برای بسیاری از خبرنگارانی که به صورت تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی کار می کنند، معلوم نشده است که آیا بخش تجسمی مترو متصدی آثار به نمایش درآمده در زیر گذر چهار راه ولیعصر است یا بخش تجسمی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران. اگر مسئولیت آثار به نمایش درآمده با بخش تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری است، این بخش باید توضیح دهد ملاکش چه بوده است؟ این که تعدادی از تابلوهای درجه چندم موزه امام علی (در زمانی که مدیر بخش تجسمی سازمان همزمان سرپرستی این موزه را هم عهده دار بود) برای نمایش در زیر گذر چهارراه ولیعصر انتخاب شود، هنر نیست. یا این که در مهم ترین روزهای ماه مبارک رمضان و لیالی قدر با بی سلیقگی هرچه تمام تر تعدادی از کارهای نازل تایپوگرافی نمایشگاه اسماءالحسنی روی دیوار به نمایش دربیاید، ارزشی ندارد. متصدیان این مکان باید بدانند گالری های زیادی در کشور و در همین تهران، حاضرند میلیون میلیون خرج کنند، تبلیغات کنند، آثار درجه یک هنرمندان شاخص را به گالری خود بیاورند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب گالری خود کنند، آن وقت زیرگذر چهارراه ولیعصر که بی شک باید عنوان پرمخاطب ترین گالری کشور را به آن اطلاق کرد، مخاطبش را فراری می دهد. متاسفانه در ریشه شناسی و واکاوی این کج سلیقگی تنها می توان به این جمله بسنده کرد که نگاه مدیریت هنری ما در نهادهای مربوط، نگاهی شعاری، مناسبتی و رفع تکلیفی است. انگار به دید آنان فقط باید دیوارها پر شوند. البته در همین هم جای تردید وجود دارد، چون در برخی مقاطع بسیاری از دیوارها خالی از اثر هستند. انگار تابلوی هنری قرار است نقشی مثل کاغذ دیواری داشته باشد. در حالی که چنین نگاهی به اثر هنری، از بیخ و بن مردود است. اثر هنری نه بیلبورد شهری شهرداری است و نه وسیله ای برای ترویج شعائر این نهاد. اثر هنری قرار نیست اینجا کارکرد تبلیغاتی داشته باشد. درست است که مخاطب این مکان، از همه اقشار هستند یا آن چنان که گفته شد، مخاطب عام است، اما همین مخاطب عام باید ظرفیتی در آثار به نمایش درآمده ببیند که جذب آن شود. حتی اگر آثاری به صورت مناسبتی روی دیوار می رود، باید از ارزش کیفی بالایی برخوردار باشد. کاش مدیران هنری مرتبط با این موضوع می دانستند با هنر می توان خیلی از مفاهیم را به مردم منتقل کرد. کاش برای هنر ارزش بیشتری قائل می شدند و کاش از این نگاه رفع تکلیفی دست می کشیدند. سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر


یکشنبه 19 مرداد 1393 2:15    بازدید:0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن