تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798429893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علی جلوه ای از حقیقت مطلق/ چشم تو ادراک غیب آموخته


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل
علی جلوه ای از حقیقت مطلق/ چشم تو ادراک غیب آموخته
اردبیل - خبرگزاری مهر: نام حضرت امیرالمومنین علی (ع) آنچنان با روح و جان ما گره خورده که اگرهمه ایام سال از آن سخن گفته شود، باز از تازگی و طراوت آن نمی کاهد. عشق به او عشق به همه خوبیهاست. گویی اندر ضمیر این گنجینه خلقت، گنجی نهان، نهاده اند که از دل اگر بر آید در آسمانی نگنجد.



به گزارش خبرنگار مهر، اما اختصاص او به یک مذهب و آیین خاص جفایی بزرگ در حق دیگران است. مگر می شود آفتاب عالم فروز، بر بخشی بتابد و بر بخشهایی نتابد؟ لیکن صد افسوس که ترجیح عده ای بر این است که خفاش صفت، پشت به آن بنشینند. چه باک؟ شب پره ای اگر نور آفتاب نخواهد مگر قادر است از رونق بازار آن بکاهد. نیست خفاشک عدو  آفتاب                                او عدو خویش آمد در حجاب چگونه است که نور پر تلاءلو علی، بعد از هفت قرن بر جلال الدین محمد مولوی می تابد اما به تعدادی که بذر نان و نوای خود را بر سرزمین شوره زار عناد و سر کشی کاشته اند نمی تابد. آنها  هم قسم تاریخند که از این نور بهره ای نگیرند. اما بگذار مولوی بگیرد و جان خود و ما را از آن سیراب سازد. ای علی که جمله عقل و دیده ای                         شمه ای واگو از آنچه دیده ای یا تو واگو آنچه عقلت یافتست                              یا بگویم آنچه بر من تافتست از تو بر من تافت چون داری نهان؟                          می‌فشانی نور چون مه بی زبان این سخن جلال الدین محمد بلخی است. کسی که نسبتش از حیث مذهبی و حتی نسبی به خلیفه اول، ابوبکر می رسد و از حیث ارادت به علی. بنابراین سخن، بر سر مذهب و آیین بخصوصی اعم از شیعه و سنی و حتی مسلمان و غیر مسلمان نیست. بلکه بر سر عناد عده ای است که برای خاموش کردن این صدای الهی، طغیان تاریخی دارند. ای روزگار کاش به جهان یک علی دیگر می دادی... اما مگر صدای عدالتی که بعد از چهارده قرن، حتی در گوش جرج جرداق مسیحی  طنین انداز است، برای یک مسلمان عدالتجویی، خاموش شدنی است؟ وصف او از زبان جرج جرداق به چند بار شنیدنش می ارزد: "... ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی..." شگفتا که این اوصاف از زبان هزاران حق طلب جاری شد که حتی دل در گرو مسلک و آیینی دیگر داشتند، اما  از زبان معاصرین خود علی که قرآن تفسیر می کردند، جاری نشد. قصه پر غصه تاریخ ما همین نکته است. حدیث  فریاد بی مخاطب علی که به تعبیر زیبا و در عین حال اندوه بار خود امیرالمومنین، "میوه نارس زمانه" است. باید  صدای او  را از دل تارخ شنید و به گوش جان سپرد. حدیث ما با علی، حدیث دلهای سوخته و قصه نجواگری غریبانۀ  او با نخلستانهای کوفه است. حدیث سر نهادن بر آستان خانۀ گلین علی و مسجد و محرابی که یادآور "فزت و رب الکعبه" است. گویی صدای علی از بالای منبر آن مسجد و از عمق تاریخ هنوز هم در گوش جان ماست که می فرمود: "...ای مردم با من چنان که با جباران سخن می گویید، سخن مگویید و آنگونه که از تند خویان فاصله می گیرید، ازمن کناره مجویید. با ظاهر آرایی و ظاهر سازی، با من معاشرت نکنید و گمان نکنید که شنیدن سخن حق بر من سنگین است. نمی خواهم مرا بزرگ انگارید کسی که شنیدن سخن حق بر او گران باشد رفتار کردن او بر مبنای حق و عدالت دشوارتر خواهد بود". (نهج البلاغه خطبه 216) و علی شهید شد؛ اما نام او در اذهان حقیقت جو زنده ماند و لذا سب علی در دستور کار معاویه قرار گرفت. معاویه دریافته بود که اگر نام علی بر زبانها باشد کار حکومت او تمام است، و لذا نامگذاری علی بر هر طفل نوزادی، در کلیه بلاد اسلامی قدغن شد. حضرت سید الشهدا برای پاسداشت این نام مبارک همه فرزندان ذکور خود را علی نام  نهاد و فرمود اگر خداوند صد پسر دیگر نیز به من عطا فرماید همه آنها را علی نام خواهم نهاد. علی شهید شد در حالیکه نماز در میان دو لبش ماند حال در آستانه 21 رمضان دیگر از سالهای پر شمار تاریخ  قرار داریم. ما بار دیگر بر این واقعه بزرگ سوگواریم. اما  قطعا عزای دیر پا  و همیشه ماندگار ما برای این نیست که چرا علی شهید شد. مگر شخصیتی مانند علی (ع) که تمام وجودش آکنده از شهادت طلبی است، قرار بود در بستر بیماری و با هزاران عارضه از عوارض پیری از دنیا برود، خیر، مرگی در میان خور و خواب، شایسته دنیا طلبانی مانند عمروعاص، معاویه و شریح قاضی است که حمالها تابوتهایشان را حمل کنند و بر چشم فتنه گرشان خاک بپاشند. هیچ وقت چنین مرگی را علی آرزو نمی کرد. انتخاب او مرگی توام  با شهادت بود. پس اندوه تاریخی ما برای چیست؟ به ظلم و حماقت امتی که گفتند مگر علی نماز می خواند که در مسجد شهید شود؟! علی و محراب؟! بی جهت نیست که تقدیر الهی بر این قرار گرفت که علی در حال اقامه نماز و بر محراب عبادت شهید شود تا حداقل این قضاوت و تبلیغات مسموم به تاریخ انتقال نیابد و چهره تاریخ را نیالاید. به تعبیر جبران خلیل جبران، علی شهید شد در حالی که نماز در میان دو لبش ماند. حتی غم ما بر این نیست که چرا حق علی پایمال شد که به قول شریعتی خود این سخن، تعبیر درستی نیست بلکه  باید گفت، حق مردم پایمال شد. چرا که علی خود، حق است و جلوه ای از حقیقت مطلق. علی (ع) قربانی یک جفای بزرگ تاریخی آری غم و اندوه ما بر این است که علی قربانی یک جفای بزرگ تاریخی شد. و در اصل قربانی جهالت خشکه مقدسی ها از یک طرف و عقده های ناشی از  دنیا طلبی دوستان دیروز و دشمنان امروز از طرف دیگر و کینه های چرکین عصبیت های قبل از اسلام از طرف دیگر. و بالاخره کار به انتقام جویی کشته گان بدر از اولین ایمان آورنده به اسلام  کشید. چه واقعۀ غمباری. انتقام رذیلت از فضیلت! مرز حق و باطل باید چقدر روشن و شفاف می بود که این کج فهمی اتفاق نیفتد، اما افتاد. آری غلبه با سحر ساحران افتاد. ترکیب این خصومتها به شمشیر زهرآگین جهالت بدل گشت و با فریاد "لا حکم الا لله" بر فرق مبارک فرود آمد. بر این جنایت حماقت آلود چه نامی می توان نهاد، جز اینکه همنوا با عرشیان و انبیا و اولیا و انسانیت برسوگ این مصیبت بزرگ نشست. ...................... مالک رضایی


۱۳۹۳/۴/۲۷ - ۱۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن