تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821297254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتدال و سنت علوی - کامیار اسماعیل پور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob اعتدال و سنت علوی - کامیار اسماعیل پور اعتدال کلمه ای است عربی از باب افتعال و از ریشه ˈعدلˈ ، عدل در یکی از رایج ترین و البته مقبول ترین توصیف ها ، قرار گرفتن هر چیز در جای خود تعریف شده است.(وضع شی فی ما وضع له)


یازدهمین دولت در جمهوری اسلامی ایران با شعار اعتدال و نیز تدبیر و امید از مردم رای گرفته است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به خصوص در اولین سخنرانی های خود بعد از به دست گرفتن سکان امور اجرایی کشور در باب این مفهوم سخنان ارزشمندی ایراد کرد و کوشید منظور خود را از این واژه توضیح دهد.
اما عده ای از مخالفان دولت که گویا این شعار با روحیاتشان سازگار نیست همواره سعی کرده اند یا با ارائه تعریفی خودساخته از اعتدال و یا با قبیح نشان دادن این واژه، مجموعه دولت را زیر سوال ببرند.
اخیرا و در یکی از نادرترین اظهار نظرها یکی از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در روایتی غیر مستند از تاریخ اسلام، اعتدال را عامل شکست حضرت علی (ع) در جنگ صفین دانسته و تصریح کرده است: ˈاعتدال و مذاکره در آن روز کلید واژه و رمز شکست سپاه پیروزمند حضرت شد.ˈ{سایت شخصی جواد کریمی قدوسی}
و آن گاه نتیجه گرفته است که ˈامروز شعار اعتدال و مذاکره اگر با درس آموزی و عبرت گیری، بصیرت افزایی و اطاعت سربازگونه از ولی امر مسلمین مدیریت نشود؛ که الحمدالله شده است می تواند علت اصلی شکست انقلاب و جبهه مقاومت فاتح در برابر نظام سلطه شود.ˈ {سایت شخصی جواد کریمی قدوسی}
صرف نظر از نتیجه ای که وی از این بحث گرفته است به نظر می رسد مقدمه این استدلال یعنی این که شعار اعتدال و مذاکره موجب شکست لشکر امام علی (ع) در جنگ صفین شده است محل مناقشه جدی است.
البته همان طور که گویا شورای عالی امنیت ملی به تبعات سیاسی، امنیتی بحث این نماینده ورود پیدا کرده به طور قطع و یقین، علمای تاریخ نیز باید در مورد صحت و درستی روایت این نماینده از وقایع جنگ صفین اظهار نظر کنند و بد نیست که خود ایشان نیز منبع و مستند خود را در این خصوص بیان کند.
اما واقعیت این است که این برداشت از سنت علوی با مسلمات آشکاری از تاریخ تشیع همخوانی ندارد. آنچنان که در تاریخ اسلام خوانده ایم و می دانیم امام علی (ع) خود، مشهور به عدل ، عدالت و اعتدال بوده اند و این صفت چنان در این ایشان بارز و شاخص بوده است که عدل و عدالت علوی در تاریخ ماندگار شده است.
چنان که می دانیم آن حضرت به مثابه خلف صالح رسول اکرم (ص) و به تاسی از سنت سلف صالح خویش هیچ گاه آغاز به جنگ نکرده است.
در همین جنگ صفین، حضرت علی (ع) تا زمانی که سپاه دشمن آغاز به جنگ نکرد دست به اسلحه نبرد و بارها با ایشان وارد مذاکره و گفت و گو شد هم خود و هم اصحاب خود را به گفت و گو با سپاه دشمن فرستاد تا از خونریزی و افراط و تندروی پرهیز شود.
هنوز صدای مبارک حضرت خطاب به سپاهیانش قبل از مواجه شدن با دشمن در صفین به گوش می رسد و در تاریخ ثبت و ضبط است که ˈبا آنها نجنگید تا این که آنها جنگ را آغاز کنندˈ (لا تقاتلوکم حتی یبداکم) {نهج البلاغه نامه شماره 14}
و هنوز این دستورالعمل حضرت، نصب العین محبان و شیعیانش است که: ˈفقط با کسی که با تو جنگ می کند جنگ کنˈ (ولا تقاتلن الا من قاتلک...) یا ˈمواظب باش که قبل از تبلیغ و اتمام حجت با آنها کینه آنان سبب نشود که به جنگ آنها بشتابی (ولا یحملنکم شنآنهم علی قتالهم قبل دعائهم و الاعذار الیهم) {نهج البلاغه نامه شماره 12}
در پای بندی امیرالمومنین (ع) به اعتدال و انصاف و تاسی ایشان به این نوع رفتار، نحوه سلوک آن امام با قاتل و ضارب خود کفایت است آنجا که در بستر شهادت خطاب به حسنین و بنی عبدالمطلب می فرماید: ˈمواظب باشید در خونریزی فرو نروید نگوئید امیرالمومنین کشته شد. امیرالمومنین به قتل رسید. توجه داشته باشید که در برابر کشته شدن من فقط قاتل مرا به قتل برسانید. دقت کنید وقتی من بر اثر ضربت از دنیا رفتم فقط یک ضربت در برابر ضربت وی به او بزنید. او را مثله ننمائید زیرا من از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: از مثله کردن هر چند نسبت به سگ هار پرهیز نمائید.ˈ {نهج البلاغه،نامه 47}
نامه های امیر المومنین حضرت علی علیه اسلام خطاب به معاویه ابن ابی سفیان در نهج البلاغه نیز گواه بر این است که آن حضرت همواره گفت و گو و مذاکره را حتی با دشمنان سرسخت اسلام و مسلمین بر قتال و کشتار ارجح می دانسته اند.
شیخ مفید در الامالی گفت و گویی از امام علی (ع) را با یکی از شیعیانشان نقل می کند که در آن امیرالمومنین علی (ع) تصریح می کنند که: ˈبدان که بهترین پیروان من میانه روانند کسانی که در وصف ما غلو و زیاده روی می کنند باید به آنان برگردند و کم گذاران در حق ما باید خود را به آنان برسانندˈ (الا ان خیر شیعتی النمط الاوسط، الیهم یرجع الغالی و بهم یلحق التالی) {دانشنامه امیرالمومنین، جلد 8، صص:390 تا 393}
آن حضرت در لحظات آخر زندگی و در آستانه شهادت و لقاء الله و در آن هنگامه مهیبی که هر کس به مهمترین امور در ذهن و ضمیر خود سفارش می کند در وصایای خود خطاب به حضرت امام حسن (ع) تصریح می کنند که ˈفرزندم تو را وصیت می کنم به ...میانه روی در عمل،...ˈ (اوصیک یا بنی ....والاقتصاد فی العمل،.....) و در ادامه همین وصیتنامه دوباره بر این امر تاکید می کنند و می فرمایند: ˈ... فرزندم در زندگی ات میانه رو باش. در عبادتت معتدل باش...ˈ ( ...واقتصد یا بنی فی معیشتک واقتصد فی عبادتک...) {دانشنامه امیرالمومنین، صص:362 و 363}
دیگر معصومین و ائمه مسلمین نیز نه تنها اعتدال و میانه روی را نکوهش نکرده اند بلکه بر همین روش و سیره تصریح داشته اند.
خطبه های حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا و قبل از آن با کوفیانی که آب بر حرم رسول الله (ص) بسته بودند و قصد جان نوه رسول خدا (ص) را داشتند نیز در تاریخ ثبت و ضبط و غیر قابل انکار است.
ˈحر ابن یزید ابن ریاحیˈ از دل همین گفت و گوها متولد شد و به رستگاری رسید و از منتهای ضلالت به سرچشمه هدایت راه پیدا کرد.
روایت است که سید الشهدا (ع) حتی با قاتل خویش که سر مبارک ایشان را از بدن جدا کرد زمانی که خنجر به دست بر سینه آن حضرت نشسته بود گفت و گو و مذاکره کرد و از باب شفقت بر وی او را از انجام چنین کاری انذار داد چرا که اصلاح و هدایت جز از طریق گفت و گو و مذاکره حاصل نمی شود و هیچ امتی با شمشیر هدایت نشده است.
حضرت امام رضا (ع) می فرمایند: ˈما خاندان محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر روش میانه ای هستیم که غالیان ما را درک نمی کنند و واماندگان بر ما پیشی نمی گیرند. (نحن آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم النمط الاوسط الذی لایدرکنا الغالی و لا یسبقنا التالی) {دانشنامه امیر المومنین، جلد 12 ص:289}
حال نماینده محترم مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی باید پاسخ دهد که بر اساس کدام سند و مدرک تاریخی، اعتدال که شیوه و رسم ائمه اطهار (ع) و حضرت امیرالمومنین (ع) است را موجب شکست سپاه حضرت علی (ع) در جنگ صفین می داند ؟
واقعیت تاریخی آن است که این اعتدال و مذاکره نبود که موجب شکست لشکر امام در صفین شد بلکه جهل، نادانی، کوته فکری، درک سطحی از دین، افراط و تندروی بود که موجبات آن شکست را فراهم کرد، آفتی که هم اکنون نیز هم در تعاملات سیاسی داخل کشور و هم در تحولات منطقه با ظهور و بروز تندروان بدان گرفتاریم.
* خبرنگار ایرنا در مشهد
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن