تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798644924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهربازی، آرزوی برباد رفته بندرعباسی ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهربازی، آرزوی برباد رفته بندرعباسی ها بندرعباس-ایرنا-وقتی تبلیغات پارک های بازی شهرهای بزرگ از تلویزیون پخش می شود که در آن خردسال و بزرگسال در کنار هم ،شادی و هیجان را تجربه می کنند ،مردم بندرعباس به یاد چند سرسره و وسیله بادی در گوشه و کنار شهر می افتند و به تعبیری تجربه شادی شهر با تعریف شناخته شده آن را آرزویی بر باد رفته می دانند.


شهر 450هزار نفری بندرعباس هر چند به عنوان یک بندر تجاری و پردرآمد شناخته شده اما مردم آن از دسترسی به بسیاری امکانات شهرهای دیگر بی بهره اند که شهربازی یا شادی شهر یکی از این امکانات است.
رضا شکرپور یکی از شهروندانی است که در این باره می گوید:شرایط آب و هوایی سخت بندرعباس به گونه ای است که می توان ادعا کرد مردم آن بیش از سایر شهرها به مکان های تفریحی نیاز دارند.
وی ادامه می دهد :این شهر از فضای سبز مناسب بی بهره است و در طراحی خیابان ها نیز هیچ نشانه ای از طراوت دیده نمی شود که در مجموع فضای کسالت باری را به وجود آورده است.
این شهروند که پدر دو پسر هشت و 13ساله است اضافه کرد:متخصصین تعلیم و تربیت و روانشناسان ،بر لزوم به وجود آمدن شرایطی که خانواده ها بتوانند پابه پای فرزندان خود به بازی های مناسب بپردازند تاکید می کنند ضمن این که نباید فراموش کرد نیاز به شادی و هیجان محدود به سن خاصی نیست.
وی که به گفته خودش در این زمینه مطالعه و دقت داشته خاطرنشان کرد:در بسیاری از فیلم ها دیده می شود که پدری فرزند خود را در آغوش فشرده و در یک وسیله بازی مهیج نشسته اند و به این ترتیب کودک ضمن تجربه ترس و هیجان،احساس امنیت کرده و منشاء این امنیت را نیز پدر خود می داند که این احساس در مقاطع مهم و حساس ،نقش مهمی را در آینده کودک ایفا خواهد کرد.
یک خانم خانه دار نیز که پسر شش ساله خود را به محوطه وسایل بازی بادی خیابان رسالت شمالی بندرعباس آورده بود ، با ابراز نارضایتی از نبود شهربازی مناسب در بندرعباس اظهار داشت:تنها 20دقیقه از آوردن فرزندم به این محل می گذرد اما گرمای هوا و نامناسب بودن این بازی ها فرزندم را کلافه کرده است.
مهین شاهمرادی یادآور شد: تلویزیون هر شب تبلیغات شادی شهرهای مناطق مختلف کشور را نشان می دهد و پسر کوچک من که نمی تواند تشخیص دهد این پارک ها در شهرهای دیگری هستند ،هر روز گریه می کند و از ما می خواهد او را به این پارک ها ببریم.
رضا زینلی نیز یکی از اهالی بندرعباس است که ضمن اظهار ناراحتی از نبود شهربازی گفت:حدود 20سال پیش پارک زرون در بندرعباس با چرخ و فلک و چند وسیله دیگر ،اوقات فراغت مردم را پر می کرد که این محل نیز تعطیل شد.
وی یادآور شد:پارک زرون افزون بر وسایل بازی خود هر شب شاهد هنرنمایی هنرمندان شهر بود و مردم هنوز خاطره اجراهای زنده یاد ناصر عبداللهی در این پارک را فراموش نکرده اند اما هم اکنون با وجود افزایش ساخت و ساز و جمعیت شهر ،هیچ محل مناسبی برای بازی و تخلیه شادی و هیجان مردم وجود ندارد.
وقتی از او می پرسم که چرا فرزند خود را به شهربازی ستاره جنوب که در یک مجتمع تجاری خنک و سرپوشیده واقع شده نمی برد با تعجب جواب می دهد : یک محوطه بازی های کامپیوتری را نباید با شهربازی اشتباه گرفت.
زینلی اضافه می کند: بازی های کامپیوتری این روزها در اکثر خانه ها پیدا می شود و خانواده ها به دنبال فرصت و محلی هستند که پاسخگوی نیازشان به تحرک و شادی و هیجان باشد.
در بلوار ساحلی غدیر نیز چند خانواده که ترجیح داده اند افطاری را در کنار هم و در هوای گرم و آزاد صرف کنند زیراندازهای خود را پهن کرده اند و بچه های آنها نیز کمی دورتر با پاچه های بالا زده در حال رفتن به سمت دریا هستند.
ˈبهمن ˈ یکی از اعضای این خانواده است که دعوت ایرنا برای گفت و گو را می پذیرد و در حال قدم زدن به سمت دریا و جایی که بچه ها راهی شده اند می گوید:به نظرمی رسد متولیان شهری حتی از امکانات خدادادی نیز نمی توانند استفاده درستی کنند.
وی توضیح می دهد:چندی پیش گزارشی خبری در تلویزیون پخش شد که نشان می داد شهرداری تهران پارکی را به نام ˈآب و آتش ˈ راه اندازی کرده که در آن فواره هایی همراه با نورافکن ها و رقص نور به طور نامنظم و ناگهانی باز شده و بچه ها هنگام عبور از تونلی از آب خیس می شدند و آب بازی در محیطی شاد را تجربه می کردند.
به گفته این شهروند :تردیدی نیست که چنین ابتکار ساده ای در شهری مانند بندرعباس با آب و هوای گرم مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد و سنخیت بیشتری با آن دارد ضمن آنکه هزینه های سنگین آنچنانی مانند پارک آبی هم ندارد.
بهمن اضافه می کند : راه اندازی نشدن پارک های دریایی و تفریحات ساحلی مانند قایق سواری و جت اسکی و پدالو و وسایلی از این قبیل چیزی جز کج سلیقگی و قدرناشناسی نسبت به این فرصت ها نیست و این در شرایطی است که در بسیاری از شهرها،با صرف هزینه های سنگین ابتدا دریاچه ها و حوضچه های مصنوعی می سازند تا بتوانند پارک ها و تفریحات آبی را ایجاد کنند.
رییس شورای شهر بندرعباس نیز با تایید نیاز این شهر به شهربازی گفت:ضرورت راه اندازی چنین فضاهایی غیرقابل انکار است و در شرایط کنونی نمی توان بندرعباس را شهر دوستدار کودک یا حتی دوستدار شهروند توصیف کرد.
راحله ملایی ادامه داد: شورای شهر به شهرداری توصیه کرده افرادی که برای گرفتن مجوز مجتمع های تجاری بزرگ مراجعه می کنند بطورحتم در طراحی های خود ،یک یا چند طبقه را به ساخت شهربازی اختصاص دهند.
وی ادامه می دهد البته این پیشنهاد و راهکار تاکنون اجرایی نشده و سرمایه گذاران از آن استقبال نمی کنند.
به گفته ملایی، شهربندرعباس در این زمینه وضعیت خوبی نداشته و پروژه دهکده گردشگری بندرعباس نیز که در نزدیکی اسکله جدید نخل ناخدا جانمایی شده و شهربازی مدرن و مجهز نیز برای آن پیش بینی شده بود ،درمراحل ابتدایی متوقف وراکد شده و پرونده آن به کمیسیون ماده پنج رسیدگی به تخلفات ارجاع شده است.
مدیر دفتر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری بندرعباس نیز در این زمینه می گوید:منابع مالی محدود شهرداری بندرعباس اجازه نمی دهد که این نهاد خود برای احداث شهربازی سرمایه گذاری کند.
مجید زمردی در گفت و گو با ایرنا افزود: تنها راهکار برای ایجاد شهربازی در بندرعباس ،استفاده از توان سرمایه گذاری بخش خصوصی است که در این بخش نیز چالش های خاصی وجود دارد.
به گفته این مسوول یکی از حمایت های تشویقی شهرداری در این زمینه می تواند در اختیار گذاشتن زمین باشد که باز هم تمام زمین های شهری در تملک شهرداری نیست نیاز به همراهی و تعامل بین بخشی دارد.
زمردی اضافه کرد:البته سرمایه گذاری برای احداث شهربازی در بندرعباس باید با در نظر گرفتن تمام شرایط اقدام شود و توجیه اقتصادی آن مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گفته این مسوول شهربازی از طرح های با سرمایه گذاری بالا به شمارمی رود وتوجه به شاخص هایی مانند گرمای هوا وزمان استفاده از آن وهمچنین جمعیت استفاده کننده در مشخص کردن زمان بازگشت سرمایه و سودآوری آن بطورحتم باید لحاظ شود.
در مجموع به نظر می رسد تا زمانی که در دیدگاه های متولیان، شهربازی به عنوان یک ضرورت و اولویت مطرح نباشد کار چندانی نمی توان برای ایجاد آن انجام داد.
اگر این دیدگاه تقویت شود ، راهکارهای اجرایی و تشویقی مانند اجازه ورود تجهیزات مورد نیاز شهربازی ها بدون عوارض گمرکی و دادن تسهیلات بانکی به متقاضیان این بخش نیز ، مورد مطالعه جدی قرار خواهد گرفت و آن گونه که از ظواهر امر بر می آید تا آن زمان ،بچه های بندرعباس باید به همین سرسره های بادی در گوشه و کنار شهر قناعت کنند و خانواده ها نیز دست به دعا بردارند که مبادا باد همین وسایل نیز ناگهان بخوابد.ک/4
7192/668
از :هومن محمد کرمی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن