تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833020753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمضان ماه مهماني خدا


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



رمضان ماه مهماني خدا
رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرموده‌اند: به راستي كه رمضان ناميده شد زيرا گناهان را از بين مي‌برد.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، انسان با بينشي گذرا در اعمال عبادي، به نكات ظريفي برخورد مي‌كند كه جز مصلحت و خير انديشي در آن، چيز ديگري نمي‌بيند.   روزه از جمله اعمالي است كه هم جنبه عبادي دارد، هم جنبه فردي و هم اجتماعي. اين ابعاد انسان را به تفكر وا مي‌دارد كه چگونه ساعاتي امساك از خوردن و آشاميدن، آثاري چنين ارزنده بجا مي‌گذارد. اين چند ساعت امساك بندگان را منضبط، حق شناس و مطيع مي‌سازد و از سويي انسان را به تفكر وا مي‌دارد تا به سختي زندگي فقرا پي ببرد و موقعيت مردم ضعيف جامعه را حس نمايد و از سوي ديگر درجه اخلاص خود را محك بزند تا در گذر يك سال بتواند نردبان تقربي بسازد كه آراسته‌تر در محضر خداي سبحان حاضر شده و حظ كافي را ببرد.
زمين خشكيده وجود انسان كه مدتها قطره آبي به خود نديده است ملتمسانه چشم به آسمان دوخته تا دانه‌اي را كه در سينه پنهان دارد بارور سازد و در اين فرصت، يرمض الذنوب شود و از پلكان ترقي سبك بال بالا رود و توشه‌اي براي نيكو سپري كردن يك سال خود، كسب كند.  
نامگذاري رمضان
امام جعفر صادق (عليه‌السلام) فرموده‌اند: نگوييد اين رمضان است و نگوييد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامي از اسماءالله است كه نمي‌رود و نمي‌آيد كه شيء زائل ونابودشدني مي‌رود و مي‌آيد، بلكه بگوييد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم كه اسم، اسم الله بوده و ماه رمضان ماهي است كه قرآن در آن نازل شده است، و خداوند آن را مثل وعده و وعيد قرار داده است.[1]
رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرموده‌اند: به راستي كه رمضان ناميده شد زيرا گناهان را از بين مي‌برد.[2]  
باز رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرموده‌اند:ناميده شد رمضان به خاطر شدت گرما.[3]
فلسفه روزه
امام رضا (عليه‌السلام) فرموده‌اند: اگر بپرسند: چرا مأمورند به روزه ماه رمضان و بس، نه كمتر و نه زيادتر؟ گفته مي‌شود: براي آن كه اين مقدار، حدي است كه از اجراي آن، هم ضعيف بر مي‌آيد و هم قوي، و جز اين نيست كه خداوند فرايض و واجبات را به اندازه‌اي كه در امكان غالب افراد باشد تعيين فرموده، آن‌گاه ناتوانان را آزادي داده، بدين معني كه اگر خواستند با اينكه سخت است آن را انجام دهند مانعي نباشد، و نيز توانايان را ترغيب كرده كه اگر خواستند غير ماه رمضان را هم با گرفتن روزه تقرب جويند و چنان كه به كمتر از اين صلاح‌شان بود خداوند كمتر مي‌فرمود و اگر محتاج به بيشتر از اين بودند به زياده از اين امر مي‌فرمود.[4]  
امام رضا (عليه‌السلام) فرموده‌اند: اگر بپرسند روزه چرا واجب شده است؟ پاسخ آن است كه درد گرسنگي و تشنگي را بدانند و از اين راه پي به فقر و بي‌ زاد و توشگي آخرت ببرند و براي اينكه روزه دار بر اثر ناراحتي كه از گرسنگي و تشنگي برايش پيش آمده فروتني كند و كوچكي كند و نياز نشان دهد تا اجر برد و به حساب آورد كار خويش را بشناسد و پايداري و مقاومت كند بر آن، و از اين جهات مستحق اجر شود، با آنچه كه در آن است از قبيل جلوگيري از طغيان شهوات هوي‌ها، و اينكه موجب عبرت و موعظه‌اي باشد براي آنها در اين دنيا و تمريني باشد براي انجام تكاليف آنها و راهنمايي باشد براي آنها در عالم ديگر و بشناسد شدت مشكلات فقرا و بينوايان را در دنيا، و آنچه را كه خداوند در اموالشان براي مساكين و تهيدستان واجب كرده ادا كنند.[5]  
باز امام رضا (عليه‌السلام) فرموده‌اند: و اگر بپرسند كه چرا روزه فقط در ماه رمضان مقرر شده نه ماههاي ديگر؟ پاسخ آن است كه براي اينكه ماه رمضان ماهي است كه خداوند در آن قرآن را نازل فرموده است و در آن ميان حق و باطل كاملا جدايي افتاده چنانچه خداوند فرموده است ماه رمضان ماهي است كه در آن قرآن نازل گشته است و آن براي هدايت مردمي است و در آن علايمي از براي راهنمايي و جدا كننده حق از باطل است در اين ماه به پيغمبر وحي شد و در آن شب قدر است، شبي كه از هزار ماه بهتر است. در آن شب هر كاري محكم و برقرار مي‌شود و آن اول سال قمري است و در آن تقديرات و مسائلي كه در آن سال ازنيكي و بدي، سود و زيان، زندگي و مرگ، وجود رقم زده مي‌شود و به همين جهت است كه شب را قدر مي‌گويند.[6]  
از هشام بن حكم است كه گفت، از امام صادق (عليه‌السلام) سؤال كردم درباره علت روزه، فرمود: اما علت روزه بدان سبب است كه فقير و غني در يك سطح شود زيرا غني درد گرسنگي را نچشيده تا به فقير رحم كند زيرا غني هر گاه چيزي را بخواهد توانايي ‌آن را دارد پس خداوند عزوجل به اين وسيله خواست كه بين بندگانش برابري اجرا كند و حس گرسنگي و درد را به غني بچشاند، تا دلش بر ضعيفان به رحم آيد و بر انسان گرسنه مهرباني كند.[7]  
از حمزة بن محمد روايت است كه گفت به ابي محمد عسگري (عليه‌السلام) نوشتم چرا خداوند عزوجل روزه را واجب كرده است؟ در جواب آن آمد: تا غني حس گرسنگي را بچشد و به فقير احسان كند.[8]
در خطبه فاطمه (عليها السلام) درباره امر فدك آمده است:... خداوند روزه را براي تثبيت اخلاص واجب كرد.[9]
جعفر بن محمد بن حمزه در گفتگويي با ما گفت: به ابي محمد (عليه‌السلام) نوشتم: چرا خداوند روزه را واجب كرد؟ پس برايم نوشت: خداوند تعالي روزه را واجب كرد تا غني حس گرسنگي را بچشد تا بر فقير مهر ورزد.[10]
امام رضا (عليه‌السلام) فرمودند: اگر بپرسند چرا زن بايد روزه را قضا كند ولي نمازش قضا ندارد؟ گفته مي‌شود كه براي چند جهت. اول اينكه گرفتن روزه او را از كارهاي لازم زندگي خود باز نمي‌دارد و از خانه‌داري و خدمت به شوهرش و انجام فرمان او و اصلاح امور منزل و شستشو و نظافت مانع نمي‌شود، ولي نماز وقت را مي‌گيرد و مانع از انجام همه امور ديگر مي‌شود زيرا نماز در شبانه روز مكرر واجب مي‌شود و زن قدرت آن را ندارد كه هم نمازهاي مدت ناپاكي خود را به جاي آورد و هم نمازهاي ايام پاكي و هم كارهاي لازم و ضروري زندگي زناشويي يا فردي خود را انجام دهد ولي روزه اين چنين نيست و يكي ديگر از علتهاي آن اين است كه نماز خود زحمت نشست و برخاست و تحرك لازم دارد ولي در روزه اين امور نيست و تنها نخوردن و خودداري كردن از مفطرات است، نه حركت و جنبش و فعاليت و در تمام مدت شبانه روز هيچ وقت جديدي نمي‌رسد مگر اينكه در آن نماز جديدي واجب مي‌شود ولي روزه اين طور نيست كه هر روز كه مي‌رسد روزه‌اش بر او واجب باشد مانند نماز كه هر وقت سر مي‌رسد نمازي بر او واجب باشد.[11]  
امام علي (عليه‌السلام) فرموده‌اند: يكي از يهوديان خدمت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) رسيد و از مسائلي پرسش كرد. يكي از پرسشها اين بود؛ اگر بپرسند به چه دليلي خداوند روزه را براي امت تو سي روز قرار داده و بر امم ديگر بيش از اين؟ پيامبر فرمودند: به دليل اينكه آدم وقتي از درخت (ممنوعه) خورد سي روز در بدنش باقي بود پس خداوند بر فرزندان او سي روز گرسنگي و تشنگي را واجب كرد و كسي كه روزه را افطار مي‌كند فضلي است از جانب خداوند بر بندگانش و آدم هم اين گونه بود. پس خداوند بر امت من واجب كرد. سپس اين آيه را تلاوت كردند.   يهودي گفت: اي محمد راست گفتي! پس پاداش فرد روزه‌ دار چيست؟ پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمودند: هيچ مؤمني نيست كه ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگيرد مگر اينكه خداوند هفت خصلت براي او واجب كند؛ حرام را از بدنش ذوب مي‌كند، او را به رحمت خدا نزديك مي‌كند، مي‌پوشاند گناه و اشتباه پدرش، حضرت آدم را، سكرات مرگ را بر او آسان مي‌كند، از گرسنگي و تشنگي روز قيامت خداوند او را در امان مي‌دارد، به او برات از آتش را عطا مي‌كند و از طيبات بهشت بر او مي‌خوراند.[12]     پی نوشت: [1] - وسائل الشيعه: 7/232. [2] - ميزان الحكمه: 4/176. [3] - بحار الانوار: 55/341. [4] - بحارالانوار: 93/370. [5] - بحار الانوار: 93/369. [6] - بحار الانوار:93/370 [7] - بحارالانوار: 93/371. [8] - بحارالانوار: 93/369. [9] - بحار الانوار: 93/368. [10] - بحارالانوار: 93/339. [11] - عيون الاخبارالرضا: 2/249. [12] - بحارالانوار: 93/369.  




۱۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن