تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798998141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله گیلانی فقید را بیشتر بشناسیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیت الله گیلانی فقید را بیشتر بشناسیم رشت - ایرنا - آیت الله محمدی گیلانی پس از عمری فعالیت در دادگاه عمومی انقلاب، دیوان عالی کشور، مجلس خبرگان رهبری و دانشگاه های کشور ، بامداد امروز (چهارشنبه) به دنبال عارضه ریوی دعوت حق را لبیک گفت و چشم از دنیای مادی فروبست.


تاریخ انقلاب اسلامی ایران مردان بزرگی را در دامان خود پرورش داده است که یکی از آنها محمد محمدی دعوی سرایی معروف به آیت الله گیلانی است.
دعوی سرا نام جایی در شهرستان رودسر است که این بزرگوار در سال 1307 در آنجا به دنیا آمد.

**زندگینامه
آیت الله محمدی گیلانی یک کشاورز زاده بود که بعد از دوره دبستان و شروع جنگ جهانی دوم در سال 1320 با ترک مدرسه ، به خدمت پدر رفت و چند سال به کشاورزی مشغول شد. در سال 1323 همزمان با تاسیس حوزه علمیه رودسر از سوی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هادی روحانی(ره) وارد حوزه علمیه رودسر شد و جامع المقدمات را فرا گرفت . وی سپس برای تکمیل علوم حوزوی و گذراندن دروس سطح و خارج عازم قم شد.
وی دوره های عالی فقه و اصول را نزد آیات عظام حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) فرا گرفت و در محضر پر فیض و برکت مرحوم علامه طباطبایی «قدس سره» حکمت متعالیه را در مدت هفت سال آموخت و به مقام منیع اجتهاد نایل آمد.

**فعالیت و مسئولیت ها قبل از انقلاب اسلامی
آیت الله گیلانی از آغاز نهضت 15 خرداد 1342 با رهبری امام خمینی(ره)، همواره از یاران صدیق امام و از مبارزان پیشگام بود.
با استناد به کتب مرکز اسناد انقلاب اسلامی آیت الله محمدی گیلانی با حضور در جلسات جامعه مدرسین و امضای اعلامیه ها و نامه های آن و نیز سخنرانی ها و افشاگری ها سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب داشت.
وی در انتشار رساله امام (ره)، همراه دیگر شاگردان معظم له فعالیت می کرد. در انتشار این رساله، آیت الله گیلانی به همراه ˈآیت الله عباس محفوضیˈ در نوشتن بخش ˈطهارتˈ رساله فارسی ˈنجاة العبادˈ که زیر نظر امام(ره) نوشته می شد، سهیم بود.
پس از انتشار اعلامیه حضرت امام(ره) علیه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341، آیت الله محمدی گیلانی از جمله افرادی بود که اعلامیه ها را در استان های گیلان و مازندران به ویژه شهرهای چالوس، تنکابن، بندرانزلی و غیره پخش کرد.
آیت الله محمدی گیلانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 1357 بنا به فرمان امام (ره) جهت تشکیل دادگاه انقلاب به تهران آمده و با درایت و توجه به مصلحت نظام، به سر و سامان دادن به نظام قضایی آن دوران پرداخت و مانع بسیاری از تندروی هایی شد که با روح اسلام سازگاری نداشت.
در همین سال ها از طرف حضرت امام (ره) به عضویت در شورای نگهبان، شرکت در شورایعالی قضایی و نماینده رهبری در دانشگاه ها و بازنگری در قانون اساسی منصوب شد. وی از طرف مردم تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و تا چند سال پیش به عنوان رییس دیوانعالی کشور حضوری چشمگیر در عرصه قضا داشت.

**مسوولیت ها و سوابق اجرایی
حاکم شرع و رییس دادگاه های انقلاب اسلامی به امر بنیانگذار جمهوری اسلامی ، عضو و دبیر شورای نگهبان، نماینده حضرت امام (ره) در دانشگاه ها، ریاست شورای مرکزی نمایندگان حضرت امام(ره) در دانشگاه ها، رییس هیات عفو حضرت امام (ره)، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای بازنگری قانون اساسی از مهمترین مسوولیت ها و سوابقی است که در پرونده فعالیت های این بزرگوار مشاهده می شود.

** آثار و تالیفات
آیت الله محمدی گیلانی آثار و تالیفات بسیاری از خود برجای گذاشته است که از مهم ترین آنها می توان به قضا و قضاوت در اسلام، حقوق کیفری در اسلام، شرح زیارت اربعین، شرح مناجات شعبانیه، المعاد فی الکتاب و السنه، الامامه و الخلافه فی الکتاب و السنه، شرح زیارت امین الله و تکملة شوارق الالهام اشاره کرد.
حدیث الطلب و الاراده، قرآن و سنن الهی در اجتماع بشر، درس های اخلاق اسلامی، امام راحل و فقه سنتی ، خلق جدید پایان ناپذیر (ترجمه رساله ˈقوه و فعلˈ علامه طباطبایی)، ترجمه کتاب شفا، اسم مستأثر در وصیت امام و زعیم اکبر، سروش قلم (مجموعه مقالات)، شرح زیارت وارث و در سایه حکمت (ترجمه و شرح گزیده ای از سخنان حکمت آمیز امیر مؤمنان علی(ع)) از دیگر آثار و تالیفات این بزرگوار است.
همچنین از این بزرگوار سه مقاله به نام ˈوجوه شرعی در نظام اسلامیˈ ، ˈبیمهˈ و ˈموسیقیˈ باقی مانده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درگذشت ایشان را به خانواده محترم و عموم مردم ایران تسلیت می گوید.ک/1
7295/695

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن