واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
دستان تكفيري ها و صهيونيست ها در دست هم
اما مهمترین نکتهای که در این میان وجود دارد این است که نماد اصلی پیروان هرتزل، اسرائیلیها هستند و نماد اصلی حامیان احمد بن تیمیه، سعودیها. به این ترتیب به نظر میرسد حامیان و طرفداران این دو یک هدف را در منطقه دنبال میکنند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرويس ديني جام نيوز به نقل از خبرگزاری فارس، مرور مسائل فرهنگی و اجتماعی در عرصه جهانی نشان میدهد، در سطوح بینالمللی نیز این گونه موضوعات با جهتگیریهای سیاسی در هم تنیده شده و با هم گره خوردهاند. بارزترین نمود این ماجرا را میتوان در فیلمهای هالیوودی جستوجو کرد به ویژه زمانی که دستاندرکاران عرصه فرهنگی آمریکا بخواهند با بهرهگیری از هنر تصویر مفهومی را در سطح جهانی تبلیغ و ترویج کنند. فیلم 300 و سری دوم این فیلم نمونه بارز این نگاه و رویکرد هستند. در حالی که داستان هر دو این فیلمها حول محور یک شخص با نام «خشایارشا» پادشاه هخامنشی ایران بود اما رویکرد کارگردان در این دو فیلم کاملا متفاوت بود. خشایار شاه در سری نخست فیلم 300، فردی دیو سیرت و دارای انواع و اقسام رذائل اخلاقی بود که ناگهان در سری دوم این فیلم به فردی دوستداشتنی و قابل احترام تبدیل شده است. علت را نیز باید در یک نکته جستوجو کرد و آن اینکه خشایارشا در سری دوم این فیلم در قالب طرفدار یهودیها نقش ایفا کرده است! مشابه این موضوع یعنی یهودی محوری را در سایر عرصهها نیز میتوان به روشنی مشاهده کرد. اما سئوال اینجاست که چرا یهودیها در عرصه بینالمللی و منطقهای تا این اندازه مورد توجه قرار گرفتهاند. شاید برای کنکاش درباره این موضوع باید به قرنها قبل رجوع کرد یعنی دوران قرون وسطی که یهودیان در آن به شدت تحت فشار بسیار، روزگار میگذراندند. در آن دوران یهودیها در حاشیه شهرها و مناطق فقیر نشینی تحت عنوان «گِتو» زندگی میکردند. وجه تسمیه این منطقه نیز به دستور پاپ اعظم در سال 1536 باز میگرددد که یهودیان را مجبور ساخت در محله بستهای در شهر ونیز زندگی کنند که در کنار یک ریختهگری بزرگ چدن (ghetto) قرار داشت. به این خاطر این محله را گتو مینامیدند. به نظر میرسد شرایط اسفبار زندگی یهودیان در آن سالها بود که موجب شد بعدها برای جبران این امر، یهودیان مورد توجه خاص و ویژه قرار بگیرند. از این رو بود که در قرن 19، شخصی با نام تئودور هرتزل که روزنامهنگار و فعال سیاسی یهودیالاصل اتریشی بود جنبش سیاسی صهیونیسم را بنیان گذارد. او در این راستا، کثیفترین خواسته کثیفترین یهودیهایی را که برای رسیدن به قدرت هر کاری را مجاز و مشروع میشمردند، تبدیل به آرمان یهود کرد که در نهایت این آرمانها تبدیل شد به صهیونیسم. بعد از بنیان گذاشتن جنبش سیاسی صهیونیسم بود که هرتزل به محور خوبیها و بدیها تبدیل شد. از طرفی، رسانههای جریان غالب نیز همه تحت تاثیر سرمایهدارانی هستند که تابع افکار هرتزل هستند. حتی اسرائیل نیز بر اساس افکار تئودور هرتزل شکل گرفت. البته این فقط در دین یهودیت نبود که شخصی چون هرتزل قد علم کرد. شبیه این فرد در جهان اسلام هم وجود دارد و او کسی نیست جز «احمد بن تیمیه» که افکار پوچی تحت عنوان عقاید سلفی - تکفیری را ترویج داد. هرتزل برای ادیان دیگر ارزش و اهمیتی قائل نبود، ابن تیمیه نیز سایر مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی را به سخره میگرفت. پوچی افکار او به حدی بود که در زمان خود به دار آویخته شد. با این حال، در دوره کنونی عدهای قصد دارند مانند هرتزل، ابن تیمیه و افکار او را به محور خیر و شر تبدیل کنند. در واقع، هرتزل در عرصه بینالمللی به محور تبدیل شده و برخی میخواهند ابن تیمیه را در عرصه منطقهای به فردی مقبول تبدیل کنند. اما مهمترین نکتهای که در این میان وجود دارد این است که نماد اصلی پیروان هرتزل، اسرائیلیها هستند و نماد اصلی حامیان احمد بن تیمیه، سعودیها. به این ترتیب به نظر میرسد حامیان و طرفداران این دو یک هدف را در منطقه دنبال میکنند و آن اتحاد نانوشتهای است که بین این دو در عراق و سوریه و سایر نقاط بحرانی منطقه وجود دارد برای رسیدن به منافع و مطامعشان.
۱۷/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]