تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820059113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برسد به دست آقای«مهرجویی»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: برسد به دست آقای«مهرجویی»

برسد به دست آقای«مهرجویی»

مهرجویی امروز ، بیش از هر واقعه ای در زندگی شخصی ، نتیجه و دستاورد دوران دشواری است که در سال های گذشته بر اهالی فرهنگ و سینمای ما گذشت.

مهرجویی امروز ، بیش از هر واقعه ای در زندگی شخصی ، نتیجه و دستاورد دوران دشواری است که در سال های گذشته بر اهالی فرهنگ و سینمای ما گذشت.اشباحالبته که داریوش مهرجوئی فیلمساز مهمی است . اگر او در عمرش فقط ˝هامون˝ را ساخته بود ، یا فقط ˝پری˝ را ، یا فقط ˝سارا˝ و ˝درخت گلابی˝ و ˝اجاره نشین ها˝ و ˝گاو ˝را ، نامش ماندگار بود . او خالق شاهکارهای پرشماری است ، و البته سازنده فیلم هایی بد ، در روزگار اخیر .افول مهرجویی از چه زمانی شروع شد ؟ شاید یادمان نباشد وقتی "سنتوری" آن گونه به محاق توقیف رفت و بعد به شکلی شگفت انگیز از راهروهای ارشاد مستقیم به پیاده روهای تهران آمد ، مهرجوئی رنجیده و شوریده در مصاحبه ای صریح گفت که از سینمای جدی دوری خواهد کرد و دیگر برایش مهم نیست چه اثری در کارنامه اش ثبت می شود . شاید یادمان رفته وقتی چهار فیلمنامه پیاپی او توسط ارشاد رد شد ، سکوت دسته جمعی ما تنها صدای موجود بود ! مهرجویی امروز ، بیش از هر واقعه ای در زندگی شخصی ، نتیجه و دستاورد دوران دشواری است که در سال های گذشته بر اهالی فرهنگ و سینمای ما گذشت.مهرجوئی زخم خورده بحرانی است که از سطح تحمل او در سنین سالخوردگی خارج بود .دوران افت مهرجویی که با فیلم "آسمان محبوب"شروع شد و با فیلم عجیب "چه خوبه که برگشتی" اوج گرفت ، در فیلم "اشباح" هم ادامه دارد . استاد مسلم اقتباس سینمای ایران که برخی از بهترین آثارش فیلمنامه هایی اقتباسی دارند ، این بار هم سراغ نمایشنامه ای معتبر و مهم رفته و فیلمنامه "اشباح" را بر اساس آن نوشته . دستاورد اقتباس تازه استاد اما بر خلاف فیلمنامه های اقتباسی درخشانی مانند "گاو "و "سارا" و "درخت گلابی" ، فیلمنامه ای است مشوش و مغشوش و پریشان حال . فیلمنامه ای فاقد ساختار مناسب ، فاقد جذابیت های متنی در شخصیت سازی و فاقد جادوی همیشگی قلم مهرجویی در پردازش موقعیت های داستانی . فیلمنامه "اشباح" حال و روزی شبیه به شخصیت اصلی دارد ، رنگ پریده ، بیمار و بازنده در تلاشی بی ثمر برای جلوه فروشی و خودنمایی .فیلمنامه اما تنها نقطه ضعف "اشباح" نیست . کارگردانی نه چندان باسلیقه و شتاب زده فیلم هم عامل دیگری می شود برای فاصله گرفتن مخاطب . خبری از میزانسن های باشکوه فیلم های قدیمی تر استاد نیست ، و پلان ها گاه به ساده ترین شکل در امتداد هم قرار می گیرند تا سکانس هایی بی رنگ و رو و نزار در نهایت فیلمی سرد و بی روح را بسازند . سیاه و سفید کردن اثر ایده نامناسبی بوده که حتی اجرای مناسب رنگ و نور فیلم هم نتوانسته نجاتش بدهد . انجمادی دور از ذهن در سراسر فیلم جاری است .بازیگر نقش اصلی فیلم بعد از حضوری ناموفق در سریالی پرهزینه و شکست خورده ، در نقشی دشوار بازی اغراق آمیز و بدون کنترلی را به نمایش می گذارد که پذیرفتنش در فیلمی از مهرجویی واقعا دشوار است . حسن معجونی به عنوان یک نابغه تئاتری ، بدترین بازی عمرش را در قامت کاریکاتوری نچسب ارائه می کند . مهتاب کرامتی موفق می شود با بازی سرد و فاقد گیرایی خود اندک جذابیت های سکانس ها را هم نابود کند و ... باور کنید این بازی های بد در فیلمی از کارگردان نامدار ما دیده می شوند . استاد فیلمسازی که با یک تک نقش ، مسیر بازیگری – و زندگی – زنده یاد خسرو شکیبائی را برای همیشه تغییر داد . شاید هم مشکل بزرگ مهرجوئی این باشد که شکیبائی دیگر زنده نیست تا به سان فیلم پری با جادوی بازی خود ضعف های فیلم را بپوشاند .منتقدان اندکی هستند که هنوز هم حاضر باشند از سینمای امروز مهرجویی دفاع کنند . حتی منتقد مشهوری که در فیلم های "تهران طهران" ، "آسمان محبوب" و "نارنجی پوش" موفق می شد شاهکارهایی را ببیند که بقیه اهالی سینما از درکش عاجز بودند ، دیگر در دفاع از مهرجویی دست به قلم نمی برد . دلایل متعددی را برای زوال دنیای باشکوه سینمای مهرجویی ردیف می کنیم ، از "خوش باشی" مسلکی و خیام وار زیستن استاد و دم را غنیمت شمردن ، تا دل بستن مهرجوئی به عرفان های شرق دور و ... از تغییرات زندگی خصوصی ، تا وقایع اجتماعی . در کنار این دلایل ، من اما ترجیح می دهم بر همان دلیلی که برشمرده شد تاکید کنم ، مهرجویی امروز دستاورد دورانی است که رویا دیدن غیرممکن بود .یادم هست که در ایام جشنواره ، منتقدان وقتی درباره "اشباح" گپ می زدند معمولا با این جمله شروع می کردند که : بهتر از آثار اخیر مهرجویی است ... اما برای فیلمسازی که ما را عادت داده بود به شاهکار ساختن ، قطعا این جمله مناسبی نیست . دوباره دیدن فیلم روی پرده و این بار کنار مخاطبان اصلی سینما نشان می دهد به رغم تغییرات موثری که در تدوین مجدد فیلم اتفاق افتاده ، همچنان "اشباح " فیلمی نیست که توقعات را برآورده کند .شاید به گوش استاد رسانیده باشند که تقریبا در تمام سکانس های حسی و عاطفی فیلم به ویژه در یک سوم انتهایی ، مردم در سینماها می خندند . همان مردمی که وقت تماشای فیلم "لیلا" ، سالن های تاریک را از هق هق گریه خود پر می کردند !ماهی های عاشق نور را یادتان هست آقای مهرجویی ؟ همان ها که در فیلم "پری" خلقشان کردید . ماهی های شیفته و دلباخته ای که به شوق بوسیدن نور از آب بیرون می پریدند و به خشکی می افتادند و می مردند . ما هامون بازها ، همچنان عاشق نوری هستیم که از سینمای شما بتابد. شک نکنید که از شما ناامید نمی‌‎شویم، مگر آن که خودتان اصرار کنید !!!
گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغwww.seemorgh.com/culture








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن