تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814279141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کابوسی که برای باغداران لیموترش هرمزگان جاودانه شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کابوسی که برای باغداران لیموترش هرمزگان جاودانه شد رودان- ایرنا- سال هاست که مردمان خونگرم و سختکوش هرمزگانی بویژه مردم رودان و میناب با پدیده ای شوم و میهمانی ناخوانده به نام جاروک لیموترش دست و پنجه نرم می کنند، کابوس تلخ و کشنده ای که بی رحمانه خواب کشاورزان را آشفته کرده و گویا همیشگی است.


در روزگاری نه چندان دور، هرگاه مردم از بندرعباس به سمت شرق و یا از سمت شرق به هرمزگان سفر می کردند، در فاصله 90 کیلومتری مرکز استان، چشم اندازی سرسبز و چشم نوازی به نام رودان را به نظاره می نشستند، چشم اندازی که تحسین همگان را بر می انگیخت.
روزگار مردم در رودان سرسبز و سرشار از آب فراوان بر وفق مراد می چرخید تا اینکه در دهه 70 خبری هولناک، سراسر این بهشت جنوب را دراندوه و نگرانی فرو برد.
در سال 77 برای نخستین بار بیماری جاروک لیموترش در باغ های منطقه پدیدار شد، آفتی که به زندگی، اشتغال و اقتصاد بیش از 80 درصد از جمعیت این شهرستان، آسیبی جدی و جبران ناپذیر وارد کرد.
عامل بیماری جاروک لیموترش، نوعی موجود تک سلولی ریز به نام فیتو پلاسما است.
فیتو پلاسما در برابر هرنوع سم و آفت کش، کاملا مقاوم است.
به دلیل این بیماری،درختان لیموترش از نظر باردهی دچار کاهش بسیار شدید می شوند و در نهایت خود درخت از بین می رود.
نشانه های بیماری جاروک لیموترش شامل ظهور شاخه های جارویی در یک قسمت از درخت و سپس گسترش بیماری و افزایش تدریجی تعداد شاخه های جارویی به سایر قسمت ها است.
هر جاروک از تعداد زیادی شاخه و برگ تشکیل شده است.
خشک شدن برگ ها در شاخه های جارویی منجر به خشکیدگی شاخه ها یکی پس از دیگری و نهایتا مرگ درختان آلوده طی سه تا پنج سال می شود.
تا قبل از شیوع بیماری جاروک و در سال 87 بیش از 12 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان رودان به لیموترش اختصاص داشت و سالانه حدود 200 هزار تن محصول تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می شد.
با گسترش چتر و سایه شوم جاروک بر باغ ها، دیگر از آن سرسبزی های چشم نواز خبری نیست و سال هاست که به جای آواز دلنشین پرندگان، صدای گوشخراش و آزار دهنده اره های برقی، گوش ها را خراش می دهد.
پدیده جاروک طی سال های اخیر موجب شده تا هر ساله بیش از یک هزار هکتار از باغ های لیموی رودان امحاء شود و کشاورزان منطقه روز به روز از لحاظ اقتصادی ضعیف تر شوند و توان مالی آنان تحلیل برود.
با شیوع افسار گسیخته پدیده جاروک لیموترش، بسیاری از کشاورزان منطقه، فقیر شده اند و کمرشان زیر بار بدهی های معوق بانکی خم شده است، کشاورزانی که در سال هایی نه چندان دور، برترین تولید کنندگان لیموترش بودند، این روزها به سختی روزگار می گذرانند.
هر ساله و در این ایام سال، باغداران منطقه خود را برای برداشت محصول لیموترش آماده می کردند، اما سال هاست که با فرارسیدن فصل برداشت، گردی از حسرت بر سیمای مهربان کشاورزان خودنمایی می کند و قطرات درشت اشک بر پهنه صورت آفتاب سوخته شان می لغزد.
خبرنگار ایرنا در رودان در آستانه فصل برداشت لیمو به سراغ کشاورزان رفت و دقایقی پای درد دل آنان نشست و این مردمان سختکوش، مهربان و صمیمی، از مشکلات، دغدغه ها و نگرانی هایشان گفتند.
کشاورزان رودانی که این روزها بسیار حساس و شکننده شده اند، با دیدن هر خبرنگار و مسوولی، لب به گلایه می گشایند و از درد هایشان می گویند، دردهایی که تا کنون مرهم و التیام نیافته اند.
یک باغداران رودانی که در روزگاری نه چندان دور یکی از کشاورزان نمونه در زمینه تولید لیموترش بود و برای بیش از 100 نفر از اهالی منطقه بصورت مستقیم شغل ایجاد کرده بود، جاروک را کابوس تلخ و کشنده ای دانست که خواب کشاورزان و مردم منطقه را آشفته ساخته است.
محمد رحیمی گفت: سال هاست که بیماری جاروک تمام سرمایه و دارایی کشاورزان منطقه را بر باد داده و اشتغال و اقتصاد شهرستان را با آسیب جدی روبرو کرده است.
وی با اشاره به انبوه دغدغه های فراروی کشاورزان منطقه اظهار کرد: با از بین رفتن باغ های لیموترش، باغداران با مشکلات فراوانی روبه رو شده اند، به گونه ای که بسیاری از آنان توانایی تامین مخارج زندگی روزمره خود را ندارند و به سختی روزگار می گذرانند.
رحیمی بدهی های معوقه به بانک ها را از دیگر دغدغه های فراروی باغداران برشمرد و خواستار حمایت بیش از پیش دولت از بخش کشاورزی در منطقه شد.
وی با تاکید بر اینکه نابودی باغ های منطقه، کشاورزان رودانی را زمین گیر کرده، ادامه داد: بسیاری از کشاورزان حتی توانایی پرداخت هزینه های آب و برق کشاورزی را ندارند.
وی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی را توسعه چتر حمایتی دولت در حمایت از کشاورزان و بخش کشاورزی منطقه دانست.
کشاورز دیگری بروز پدیده خشکسالی های طولانی مدت و پدیدار شدن بیماری جاروک لیموترش را عامل اصلی آسیب پذیری اشتغال و اقتصاد منطقه عنوان کرد.
احمد مصلحی با بیان اینکه اشتغال و اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی استوار است افزود: کشاورزان رودانی زیر بار و انبوه مشکلات کمر خم کرده اند و برای التیام این درد و رنج، دولت باید همچون گذشته و با تدبیر لازم برای حمایت از کشاورزان وارد عرصه شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون 80 درصد از جمعیت شهرستان رودان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
مصلحی بیان کرد: احیاء، رشد و رونق اقتصادی منطقه در گرو تلاش، عزم و اراده همگانی، حمایت دولت و اعطای تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده است.
کشاورز دیگری وضعیت کنونی اشتغال و اقتصاد این شهرستان را بدلیل استمرار خشکسالی و پیامدهای منفی آن بر کشاورزی و دیگر بخش های اشتغالزای این منطقه، مطلوب ندانست و خواستار رفع پیامدهای خشکسالی و سوق دادن برنامه های کاری به سمت ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه از سوی دولت شد.
محمود نجفی گفت: خشکسالی های اخیر و نابودی باغ های منطقه بر اثر جاروک لیموترش، سبب حاکمیت نسبی فقر بر شهرستان بویژه در روستاها شده به گونه ای که بسیاری از خانواده های روستایی با مشکل سوء تغذیه روبرو هستند.
وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل صنعت در این شهرستان، با ابراز گلایه از کم توجهی به حوزه صنعت و عدم توجه به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و عمران شهرستان، توجه به توسعه متوازان را مطالبه مهم و بحق مردم دانست.
نجفی اظهار کرد: در شهرستان رودان اقتصاد تک بعدی و وابسته به کشاورزی است و طی این سال ها بعلت خشکسالی، بیماری و آفات نباتی و عدم توجه لازم به زیر ساخت های سایر بخش ها نظیر صنعت در این شهرستان، معیشت و اقتصاد منطقه به شدت آسیب دیده است.
وی با اشاره به اوضاع آشفته و نابسامان اشتغال در منطقه، بیان کرد: با نابودی کشاورزی شمار زیادی از شهروندان شغل خود را از دست داده و بیشتر آنان به شغل های کاذب روی آورده اند.
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود غفلت از سایر ظرفیت ها و توانمندی های منطقه را یکی از مهمترین علل آسیب پذیری اشتغال و اقتصاد دانست و اظهار کرد: مسوولان وقت به هر تریبونی که می رسیدند از ظرفیت ها می گفتند و به این منابع عظیم خدادادی می بالیدند، اما هرگز برنامه ای عملی برای بهره مندی از این سرمایه های بزرگ نداشتند.
وی ادامه داد: اگر سال ها پیش در کنار کشاورزی منطقه صنایع تبدیلی وابسته به آن ایجاد و راه اندازی می شد، کشاورزان رودانی هرگز در گرداب بدهی های معوق و مشکلات اقتصادی دست و پا نمی زدند و زمینگیر نمی شدند.
نجفی بیان کرد: رودان یک گنج و معدن عظیم و بی کران است، اما استفاده نکردن از فرصت ها موجب شده تا امروز کشاورزان منطقه زانوی غم بغل کنند و به یاد روزهای رفته، اشک حسرت بریزند.
مهدی هاشمی کشاورز دیگر رودانی با بیان اینکه چند سالی است که باغداران رودانی شاهد عبور و مرور، ورود و خروج کامیون های حامل بوته های قطع شده لیموترشی هستند که روزگاری اقتصاد شهرستان رودان بر پایه آن می چرخید، اضافه کرد: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و بیماری جاروک کنترل و ریشه کن نشود، آنگاه نابودی و انقراض لیموی رودان که در نوع خود بهترین است را به باید نظاره نشست و این هرگز خوشایند نیست و بسیار آزار دهنده و نگران کننده است.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی رودان با تایید گفته های کشاورزان این شهرستان گفت: گسترش جاروک زنگ خطر نابودی باغ های لیموترش را به صدا در آورده و طی سال های اخیر پنج هزار و 500 هکتار از 12 هزار و 500 هکتار از اراضی سطح زیر کشت لیموترش در منطقه امحاء شده است.
سهراب مرشدی بیان کرد: در پی بروز و شیوع بیماری جاروک قریب به 50 درصد از محصول اراضی و باغ های منطقه از بین رفته که نابودی پنج هزار و 500 هکتار محصول باغ های لیموترش، پیامدهای نامطلوبی را بر اشتغال و اقتصاد شهرستان پدیدار ساخته است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان رودان در سال هایی نه چندان دور دو درصد از لیموی مورد نیاز جهان را تولید و تامین می کرد، افزود: در سال های گذشته ایران با تولید 700 هزار تن لیموترش ششمین تولیدکننده این محصول به شمار می رفت و در این میان رودان با تولید قریب به 60 درصد صادرات لیموی کشور، سهم عمده ای در کسب این جایگاه داشت.
مرشدی با بیان اینکه تا قبل از بروز و شیوع جاروک، رودان رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید لیموترش کشور را در اختیار داشت، اضافه کرد: این شهرستان با 12 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت و تولید قریب به 200 هزار تن محصول، رتبه نخست کشور را در اختیار داشت.
وی بیان کرد: اما در پی شیوع و گسترش بیماری جاروک، طی پنج سال اخیر سطح زیر کشت و میزان تولید این محصول کاهش چشمگیری یافته است، بطوریکه هم اکنون هفت هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت لیموترش اختصاص دارد و پیش بینی می شود امسال 85 هزار تن محصول از باغ های منطقه برداشت شود.
مرشدی با اشاره به اقدامات دولت در راستای کنترل و مدیریت بیماری جاروک لیموترش، اظهار کرد: تحقیقات مختلفی در زمینه مبارزه با این بیماری صورت گرفته اما نتیجه چندانی در بر نداشته است.
وی همچنین از اختصاص اعتباری افزون بر 120 میلیارد ریال برای کنترل و مدیریت این بیماری طی سال های اخیر در هرمزگان را از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و بیان کرد: از سال 88 سالانه اعتباری افزون بر 20 میلیارد ریال برای امحاء درختان آلوده، کشت جایگزین و توسعه باغ ها اختصاص یافته است.
مرشدی با تاکید بر اینکه اقتصاد منطقه باید از حالت تک بعدی خارج شود، تحقق این مهم را در گرو تلاش، همت، مجاهدت، مشارکت، وحدت و همدلی همگانی دانست.
وی بیان کرد: در راستای احیاء، رشد، رونق و شکوفایی کشاورزی و اقتصاد منطقه، طی سال های اخیر پنج هزار و 500 هکتار از باغ های آلوده امحاء و ارقام گرمسیری مانند انبه، چیکو، گواوا، کنار، پرشین لایم، سایر مرکبات و نخیلات در اراضی باغی شهرستان مستعد رودان کاشت و جایگزین شده است.
مرشدی گفت: براساس بند ˈدˈ تبصره 11 برنامه بودجه سال 93، در صورت تامین اعتبار، بازپرداخت وام های بخش کشاورزی خسارت دیده از آفات و بیماری های خاص، خشکسالی، آتش سوزی های غیر عمد، تگرگ و سرمازدگی به مدت سه سال امهال (مهلت دهی) و سود و دیر کرد دیون معوقه توسط دولت پرداخت می شود.
با وجود اینکه بر اثر بروز و شیوع جاروک لیمو ترش طی سال های اخیر سطح زیر کشت و میزان تولید محصول لیموترش در منطقه کاهش یافته است، اما شهرستان رودان همچنان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید لیموترش هرمزگان را به خود اختصاص داده است.
شهرستان رودان در فاصله 90 کیلومتری بندرعباس قرار دارد، براساس آمار سال 1390 جمعیت این شهرستان 118 هزار و 547 نفر اعلام شده است.
رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و هم اکنون 80 درصد از جمعیت این شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 32 هزار هکتار به محصولات باغی و 11 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد که27 هزار هکتار از سطح زیر کشت شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می باشد.ک/4
از :طیبه رحیمی
7196/668

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن