تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819843437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشت میلیون و 800 هزار اصله نهال حرا در سواحل هرمزگان کشت شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هشت میلیون و 800 هزار اصله نهال حرا در سواحل هرمزگان کشت شده است بندرعباس- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: طی 18سال گذشته تاکنون هشت میلیون و 800 هزار اصله نهال حرا تولید و در سواحل این استان کشت شده است.


محمد درویش خواه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد نهال در نهالستان های سطح این استان تولید و در قالب طرح مدیریت پایدارجنگل های ساحلی در مناطق از پیش تعیین شده کشت شده و سطح جنگل های حرا در هرمزگان از 20 هزار و 400 هکتار به بیش از 27 هزار هکتار افزایش یافته است.
استان هرمزگان هفت میلیون و 200هزار هکتار وسعت دارد که شش میلیون و 73هزار هکتار آن منابع طبیعی است که چهار میلیون و 93 هزار هکتار ازآن را مراتع و یک میلیون 100 هزار هکتار را جنگل تشکیل می دهد.
وی از تولید نهال و کشت آنها در مناطق ساحلی باهدف توسعه جنگل ها حرا بعنوان یکی از ماموریت های اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نام برد که همه ساله در خورها ، مصب رودخانه های فصلی و غیر فصلی منتهی یه سواحل خلیج فارس و مکران و دیگر سواحل مستعد کاشته می شوند.
به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گونه حرا نسبت به سایر گونه های مانگرو بیشترین بردباری را به شوری و تغییرات دما دارد وبه علت دارا بودن جوانه های پنهان،در برابر سر شاخه زنی نیز نسبتا مقاوم است.
در خورها و مصب رودخانه های فصلی و دائمی هرمزگان می توان بطور مجتمع و یا پراکنده جنگل های حرا ( جنگل های شناور)را مشاهده کرد.
رویشگاه های توده های طبیعی جنگلی مانگرو غرب این استان شامل شهرستان بندرلنگه منطقه سایه خوش،خورهای بخش خمیر در دهانه ورودی رودخانه مهران به خلیج فارس،خورهای شمال غربی جزیره قشم واقع در خورخوران، جزایر ماسه ای مقابل روستاهای طبل و لافت تا گوران اعلام شده است.
جنگل های حرا واقع در شرق هرمزگان نیز در شرق شهرستان بندرعباس در حوزه کولغان در خورهای جلابی، حسن لنگی و مصب رودخانه شور، شهرستان میناب در حوزه تیاب و کلاهی در خورهای مشدر، بهینه، کرگان، در حوزه سیریک در خورهای نخل زیارت، پاچور، زیارت، گارندهو و کرتان و شهرستان جاسک (شرقی ترین ناحیه) در خورهای گابریک ،جگین، دهانه رودخانه شهرنو در سواحل روستای لاش ،یکدار و سورگلم و همچنین ماندابهای رودخانه کاشی قرار دارند.
در اطلاعات منتشره زمان بذردهی درختان حرا خرداد ماه اعلام شده و آمده است: بذردهی این گونه از شرق به غرب این استان با تاخیر زمانی آغاز می شود طوریکه در شرق استان و در شهرستان جاسک در نیمه دوم تیرماه و در قشم مرداد و شهریور ماه بذر این درخت آماده کشت و تولید نهال می شود.
زیبایی خیره کننده، دلنواز و چشم نواز جنگل های حرا در غرب قشم و سواحل بندرخمیر موجب شده تا همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخل و خارجی بازدید از آنها را در برنامه سفر خود به هرمزگان لحاظ کنند.
گردشگرانی که برای اولین بار و در هنگام مد کامل دریا از این مناطق بازدید می کنند با جنگل های سرسبزی مواجه می شوند که گویی روی آبهای خلیج فارس شناور هستند درحالیکه هنگام پایین رفتن آب (جزر) تپه هایی را با درختان کوچک، متوسط و حتی تنومند که ریشه های انبوه آنها از خاک بیرون آمده مشاهده می کنند.
بومی های ساکن حاشیه این جنگل ها از سرشاخه های حرا بعنوان علوفه و خوراک دامهای خود استفاده می کنند و در هنگام گلدهی نیز زنبورداران محلی کندوهای شان را به مناطق ساحلی می آورند زیرا عسل حرا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداران زیادی دارد.
وجود دهها گونه پرنده مهاجر و بومی منطقه و همچنین انواع آبزیانی که تعدادی از آنها برای زادآوری وارد این حوزه شده اند به زیبایی های بی شمار جنگل های حرا در مناطق ساحلی استان هرمزگان افزوده است.ک/3
512/668

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن