تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823501324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آینده عرضه خودرو در هاله‌ای از ابهام؛ بورس یا سامانه یکپارچه؟


واضح آرشیو وب فارسی::

بحث بر سر عرضه خودرو در بورس کالا همچنان ادامه دارد و دو نهاد مهم اقتصادی کشور، یعنی سازمان بورس و شورای رقابت، در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در حالی که سازمان بورس بر مزایای عرضه خودرو در بورس مانند شفافیت و کاهش قیمت‌ها تاکید می‌کند، شورای رقابت با استناد به قانون، این عرضه را مغایر با دستورالعمل‌های خود می‌داند. این اختلاف نظر بر سر آینده عرضه خودرو در بورس، ابهامات زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.



عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال 1400 مطرح شد و در اوایل سال 1401 به صورت آزمایشی آغاز شد. با این حال، این روش عرضه به دلیل مخالفت شورای رقابت و برخی نمایندگان مجلس، در اواخر سال 1401 متوقف شد.

دلایل موافقان عرضه خودرو در بورس:

شفافیت و کاهش فساد: عرضه در بورس می‌تواند به شفافیت قیمت‌ها کمک کرده و از فساد و رانت‌خواری جلوگیری کند.
افزایش رقابت: رقابت بین خریداران در بورس می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و بهبود کیفیت خودروها منجر شود.
جذب سرمایه: عرضه خودرو در بورس می‌تواند به جذب سرمایه برای خودروسازان کمک کرده و به توسعه صنعت خودرو منجر شود.

دلایل مخالفان عرضه خودرو در بورس (شورای رقابت):

انحصاری بودن بازار خودرو: شورای رقابت معتقد است که بازار خودرو ایران انحصاری است و عرضه در بورس نمی‌تواند این مشکل را حل کند.
افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت: برخی از کارشناسان معتقدند که عرضه اولیه خودرو در بورس می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت منجر شود.
اختلال در بازار: شورای رقابت نگران است که عرضه خودرو در بورس باعث ایجاد اختلال در بازار خودرو شود.

مواضع سازمان بورس:

سازمان بورس بر این باور است که عرضه خودرو در بورس می‌تواند به بهبود عملکرد خودروسازان و افزایش رضایت مشتریان کمک کند. این سازمان همچنین معتقد است که بورس می‌تواند به عنوان یک مکانیسم شفاف و کارآمد برای قیمت‌گذاری خودرو عمل کند.

مواضع شورای رقابت:

شورای رقابت با تاکید بر انحصاری بودن بازار خودرو، معتقد است که عرضه خودرو در بورس باید متوقف شود. این شورا بر اجرای دستورالعمل‌های خود مبنی بر عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تاکید دارد.

تلاش‌ها برای بازگشت خودرو به بورس:

با وجود مخالفت شورای رقابت، تلاش‌هایی برای بازگشت خودرو به بورس صورت گرفته است. سازمان بورس و برخی از خودروسازان معتقدند که عرضه در بورس می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان و صنعت خودرو باشد.

پیامدهای اختلاف نظر:

اختلاف نظر بین سازمان بورس و شورای رقابت بر سر عرضه خودرو در بورس، باعث ایجاد ابهام و عدم قطعیت در بازار خودرو شده است. این موضوع می‌تواند به نوسانات قیمت، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو منجر شود.

بحث بر سر عرضه خودرو در بورس همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که رسیدن به یک توافق نهایی نیازمند گفتگو و مذاکره بیشتر بین طرف‌های مختلف باشد. تصمیم‌گیری در این زمینه باید بر اساس منافع ملی و با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی صورت گیرد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن