تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804236333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفع بحران آب در10شهرهرمزگان با صرفه جویی20لیتر آب در روز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رفع بحران آب در10شهرهرمزگان با صرفه جویی20لیتر آب در روز بندرعباس -ایرنا-درمیان پیام هایی که ازتلفن همراه خود مرور می کردم به این پیامک برخوردم که شرکت آب وفاضلاب نوشته بود رفع بحران آب در 10شهر هرمزگان تنها با 20لیتر صرف جویی در روز امکان پذیر است.


پیام خیلی کوتاه بود اما برای خواننده خیلی گیرا وموثر که امروزمسوولان تامین آب برای رفع این مشکل مردم را به صرفه جویی درمصرف بی رویه دعوت کرده و درخواست بهینه کردن مصرف دارند.
یکی دیگر از اقدام های شرکت آب وفاضلاب هرمزگان درنشست شورای اداری به تمام اعضای این شورا دو عدد کاهنده آب که بر روی شیر آب نصب می شود هدیه داد تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
دهه های آینده دهه جنگ آب در دنیا نام گذاری شده وکشورما از هم اکنون با مشکل تنش آبی دست وپنجه نرم می کند واین پیام ها نشان می دهد که این روزها آژیر بحران کمبود شدید آب در مناطق جنوبی بویژه در استان سراسر خشک وگرم هرمزگان کشیده شده و تشنگی دراین فصل از سال به درون چاهها و سدهای هرمزگان رسیده است.
چندی پیش مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هم اعلام کرده بود که اگر مردم درزمینه مصرف آب صرفه جویی نکنند سد استقلال میناب بزرگترین تامین کننده آب شرب شهرهای میناب ، بندرعباس و بندرخمیر وحتی قشم تا آذرماه به پایان می رسد و هیچ منبع دیگری جایگزین نشده است.
فصل بارندگی درهرمزگان دربهمن واسفند وفروردین است لذا این زنگ خطر را که مسوولان آب هرمزگان به صدا درآورده اند باید جدی بگیریم و در مصرف آب صرفه جویی کنیم.
هم اکنون کف شکنی چاههای آب به عمق 50متر رسیده،آب این چاهها شور شده ،استفاده از تامین آب از طریق آب شیرین کن در شهر بندرعباس دردستور کار قرار گرفته ولی همچنان به گفته استاندار هرمزگان مصرف آب دراین استان یک ونیم برابر مصرف کشوری است.
بحران آن در هرمزگان جدی است و300روستای هرمزگان بوسیله تانکر آبرسانی می شود وبرخی روستاها بدلیل نبود آب به مناطق دیگر مهاجرت کرده آنوقت شهرنشینان شیر آب را از ابتدا تا انتهای حمام باز نگه می دارند و ذره ای به این منبع خدا دادی توجهی نمی کنند که چه خسارت های مادی ومعنوی به بار می آورند.
با وجود کمبود آب درحال حاضر برخی از ادارات نهایت لطف درحق مردم کرده وحتی بدهی خودرا که از واجبات است به شرکت آب وفاضلاب پرداخت نمی کنند که به رقم 370میلیارد ریال رسیده است.
اینها هم به معضل کمبود آب دامن زده چرا که فرصت برنامه ریزی برای تامین آب از سازمانهای تامین کننده آب گرفته شده و وهمچنان هرسال این بدهی افزایش می یابد.
این شرکت ها وسازمان ها ونهادها آنقدر قدرت دارند که شرکت آب وفاضلاب نمی تواند آب این بخش را که هم پر مصرف هستند و هم بدهی خود را پرداخت نمی کنند، قطع کند.
این بخش که مصرف بالا و بدهی بالا دارند چرخه توزیع آب در هرمزگان بویژه در شهربندرعباس را مختل کرده اندوبه حقوق حقه مردم پشت می کنند و حاضر نیستند در این برهه از زمان بدهی خود را پرداخت کنند.
با این مبلغ می توان سد و آب شیرین کن در سطح استان هرمزگان ساخت و مردم را از کم آبی وبی آبی نجات داد چرا که در برخی از محله های شهر بندرعباس مردم بخشی از ساعت شبانه روز آب دارند ومجبورند در منبع ذخیره کنند ولی سازمانها و ادارات با همین آب شرب به آبیاری فضای سبز و شست و شوی خودرو می پردازند.
قطرشبکه های فضای سبز در بلوارهای شهر بندرعباس بزرگتر از شبکه آب لوله شرب خانگی است وبرخی ازاین شبکه ها حتی کنتور آب هم ندارند وآب بصورت غرقابی به درختان وفضای سبز داده می شود.
یکی دیگر از مشکلات سر راه آب شرب شهرهای هرمزگان بواسطه رطوبت وشرجی وگرمای بیش از حد عمر مفید لوله های زیرزمینی است که کوتاه است و با شکستگی های کوچک و نفوذ ریشه های درختان موجب هدر رفت آب می شود.
هم اکنون درختان اوکالیپتوس، همانند خوره برای لوله های آب شده و براحتی به داخل شبکه آب و فاضلاب نفوذ می کنند و بخشی از هدر رفت آب شرب را برعهده دارند وبازهم نیازمند هزینه برای رفع این مشکل است.
از سوی دیگر مصرف بی رویه بویژه هنگام شست و شوی دست ، حمام و ظروف و آب به درختان هیچ گونه رعایت نمی شود و افراد نسبت به کمبود آب وسخت تامین شدن آب شرب توجهی نمی کنند.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری هرمزگان با هشدار در خصوص برداشت بی رویه از ذخایر آبی استان، گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته، بیلان ذخایر آبی استان نشان از برداشت 210 میلیون مترمکعب آب اضافی از ذخایر آبی دشت های هرمزگان دارد.
صالح دریانورد افزود: رودان - میناب، شمیل – تخت، جغین – توکهور و مسافرآباد به عنوان بزرگترین آبخوان های تامین کننده 70درصد آب زمینهای کشاورزی هرمزگان هم اکنون با کسری سالانه 56 میلیون متر مکعب روبرو هستند.
وی هشدار داد: این برداشت اضافی تهدیدی برای منابع آب هرمزگان با توجه به خشکسالی حاکم بر این استان می باشد که مسوولان امر باید با سیاستگذاری مناسب و ارایه راهکارهای عملی ، از این امر پیشگیری کنند.
وی با بیان اینکه تنها اعلام هشدار در خصوص بحران کم آبی در هرمزگان کافی نیست، گفت: باید متولیان دو حوزه تولید و مصرف آب در یک هماهنگی نسبت به اتخاذ سیاست های کارا و موثر برای اصلاح روند موجود گام بردارند.
این مقام مسوول گفت: در حوزه تولید آب باید در کنار سیاستهای بازدارنده ، اعمال سیاست تشویقی، تنبیهی و اجرایی که هم اکنون در دستور کار قرار دارد ، تعمیق و برخی دیگر آسیب شناسی و عملیاتی شود.
دریانورد با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان و فرهنگسازی در خصوص مدیریت مصرف آب، بیان داشت: باید با کنترل ، نظارت و برنامه ریزی وزارت های نیرو و جهاد کشاورزی ، مصرف آب به گونه ای باشد که شاهد کاهش میزان برداشت و تحلیل نرفتن ذخایر آبی باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: به دلیل بیش از یک دهه خشکسالی در استان و برداشت های بی رویه 90 درصد دشت های هرمزگان به دشت ممنوعه تبدیل شده است.
عبدالحمید حمزه پور افزود: هم اکنون از 42 دشت آبی در هرمزگان از 38 دشت امکان برداشت آب وجود ندارد که این مساله وضعیت منابع آب شیرین در استان را به مرحله بحرانی رسانده است.
حمزه پور گفت: هم اکنون از مجموع یک هزارو 700 روستا در هرمزگان 300 روستا به دلیل کم آبی با تانکر آبرسانی می شوند و300 روستا نیز به علت افت شدید آب ، به صورت جیره بندی تامین آب می شوند.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن 30 مجتمع بزرگ آبرسانی در هرمزگان ، گفت:ازمجموع این پروژه ها، 10 مجتمع تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و بیش از 80 روستا از آب آشامیدنی بهره مند خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با صرفه جویی روزانه تنها 20 لیتر آب از سوی هر مشترک، مشکلات کم آبی استان برطرف می شود.
حسین خادمی ضمن درخواست شهروندان برای مدیریت مصرف ، افزود: بیش از 80 درصد آب شرب، صرف مصارف غیرضروری بوده وهم اکنون بالا بودن سرانه مصرف آب در هرمزگان مهمترین چالش بخش آب استان است.
وی با اشاره به کمبود آب در هرمزگان به میزان 400 لیتر در ثانیه، بیان کرد: با توجه به اینکه تاسیسات آبرسانی موجود برای سرانه مصرف 150 لیتر طراحی شده با افزایش سرانه مصرف آب در استان (300 لیتر بر ثانیه)، تاسیسات موجود پاسخگوی مصارف غیرضروری شهروندان نمی باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت : اگر شهروندان هرمزگان خواهان گذر از بحران کم آبی بدون جیره بندی و قطع آب هستند، مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب را جدی بگیرند.
بیش از 70 درصد جمعیت استان هرمزگان شامل بیش از 210هزار مشترک تحت پوشش شبکه آب شهری هستند.
وسعت خشکسالی های یک دهه اخیر در هرمزگان به حدی گسترده بوده که از 168حلقه چاه آب شرب شهرهای استان 24 حلقه به کلی خشک و 54 حلقه کم آب یا آب آنها شور شده و فقط 90 حلقه چاه در وضعیت قابل قبولی هستند.
خشکسالی پانزده سال اخیر در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18دهنه چشمه و قنات،یکصد حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است. ک/4
668 /675
از : خلیل تنیده

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن