تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820551076
حضور جن و از ما بهتران در ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: حضور جن و از ما بهتران در ایران
جادو از جمله مقولههایی است که در مردمشناسی بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است و در جهت تبیین و تفسیر آن در جوامع مختلف انسانی مطالعات بسیاری صورت گرفته است.
جادو از جمله مقولههایی است که در مردمشناسی بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است و در جهت تبیین و تفسیر آن در جوامع مختلف انسانی مطالعات بسیاری صورت گرفته است. به نظر دانشمندان حوزههای مردمشناسی، قومشناسی و فولکلور، جادو آن نیرو و قدرتی است که با استفاده از روشهای رازآمیز و به کمک نیروهای ماوراءالطبیعه برای نفوذ یا تغییر وقایع هستی به کار برده میشود. در ایران، «از ما بهتران» هستند که میتوانند به بدن ما وارد شوند و باید آنها را از خود راند.معصومه ابراهیمی - پژوهشگر مردمشناسی در اینباره اظهار کرد: به طور کلی هر عملیات جادویی در بستری از مناسک و آیینهای رازآمیز و با بهرهگیری از نمادها و اوراد و دعا و رفتارهای خاص صورت میگیرد. جادو جزو پدیدههای فرهنگی بسیار کهن است که با دین و اسطوره، زبان، ادبیات و مهمتر از همه با درمانگری و پزشکی ارتباط تنگاتنگ دارد.این پژوهشگر بیان کرد: در شیوهی پندار غیر اثباتی و فارغ از جریان علت و معلولی، که «لوسین لوی برول» آن را شیوهی پیش- منطقی مینامد، نظامی از قوانین فکری حکمفرماست که با نظام عقلانیت کنونی متفاوت است و به شدت پدیدههایی مانند جادو را در خود میپرورد.او بیان کرد: برخی از قوانین فکری که موجد جادوست، عبارتاند از قانون «سرایت» و قانون «همانندی»، که نظام تفکر جادویی را معنا میبخشد. برخی از نشانههای جادوی سرایت و همانندی را امروزه در مراسم و مناسک جنزدایی و دورکردن نیروهای خبیث در مناطق مختلف ایران باز مییابیم «پرخوانی» و مراسم «زار» از این جملهاند.این استادیار دانشگاه اضافه کرد: جادو-پزشکانی که این مراسم را اجرا میکنند پیشینهای کهن در فرهنگ ایران دارند و با نامهای متعددی مانند «پریخوان»، «بابازار» و «مامازار» و «جنگیر» یا «بهرهدار» شناخته میشوند. آنها جادو-پزشکانی هستند که میدانند کدام دسته از «از مابهتران» به کالبد آدمی درآمدهاند و برای بیرون راندن آنها عملیات پیچیدهی جادویی را اجرا میکنند.ابراهیمی همچنین گفت: باور به وجود دیوها و شیاطین از باورهای کهن همهی جوامع بشری است که مردمشناسان خاستگاه آن را «آنیمیسم» و اسطورههای متحول شده میدانند و آن را ردپایی مهم در مطالعهی شیوهی مردمان پیشین در نظر میگیرند. من در «کتاب دیوشناسی ایرانی» تلاش کردهام با مطالعهی مردمشناختی فرهنگهای شهری و روستایی پدیدهی دیوپنداری، خویشکاریهای دیوها و ارتباط آنها را با آیینها، مناسک و اعمال جادویی را پیگیری کنم. در این کتاب بیشتر دیوها و هیولاهای وهمی و حوزهی عملکرد جادویی آنها معرفی شدهاست. این باورها در ایران تا چندی پیش بسیار فراگیر بود ولی از چند دههی قبل به این سو کمتر شده یا به اشکال نوین و در کسوت پدیدههای دیگر امتداد یافته است.این پژوهشگر فولکلوریست بیان کرد: به هر حال، شکل سنتیتر باور به حلول یا پیکرگردانی دیوها و شیاطین در برخی مناسک محلی بارزتر است. از جمله آیین بادزدایی در جنوب ایران که عملیاتی جادویی برای بیرون راندن باد (به عنوان گونهای از دیو ها و جنهای شرور) از کالبد کسانی است که «مرکوب» یا «مسخر» نامیده شده و برای درمان آنها اعمال جادویی متنوعی اجرا میشود.او اضافه کرد: دیوها و شیاطین از راههای مختلفی کالبد آدمی را تسخیر میکنند. اما نقطهی اشتراک همهی آنها این است که از ما بهتران معمولاً به صورت نامرئی و عمدتاً به صورت باد یا هوا در میآیند و در یک لحظه به داخل کالبد انسان حلول میکنند. از اینرو در بسیاری از نقاط ایران و سرزمینهای اطراف به تسخیر کالبد آدمی توسط از ما بهتران «باد زدگی» و تسخیرشدگان را «اهل هوا» میگویند.ابراهیمی همچنین بیان کرد: اگرچه جادو-پزشکان با روشهای درمانی جادویی جنبادهای شرور کالبد آدمی را رام یا به اصطلاح «صاف» میکنند اما کسی که یکبار توسط جنها و شیاطین تسخیر شده باشد تا آخر عمر میانجی و واسطه (مدیوم) میان جنها و آدمیزادگان قرار میگیرد. از اینرو به افراد تسخیر شده «اهل هوا» میگویند. دیوها و شیاطین به محض ورود به کالبد آدمی ارتباط او را با جامعه مختل میکنند. افراد جنزده (پریزده) یا تسخیرشده رفتار هیستریک پیدا میکنند. حالت غش و صرع به آنها دست میدهد و رفتارهای نابههنجار انجام میدهند و گاهی حتی برخی از اعضای بدن فرد فلج میشود. البته ممکن است آرام و بیحرکت هم بماند و ساعتها به گوشهای خیره شود یا همچون دیوانگان فریاد بکشد و لباس از تن بدرد و به خود یا دیگران آسیب برساند. در جنوب ایران به فرد تسخیرشده «هوایی» میگویند.او اظهار کرد: در میان اهالی جنوب ایران، بویژه ساکنان استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، «بادزدگی» یا «هوایی شدن» پدیدهی شناختهشدهای است و برای درمان آن هم مراسم ویژهای با حضور درمانگران محلی که نقش جادو-پزشکان را ایفا میکنند، برگزار میشود. به مراسم درمان بادزدگی یا رام و مطیع کردن جنهای درون کالبد انسانها «زار» میگویند. زار نام یکی از شرورترین جنهایی است که به شکل باد یا هوا کالبد آدمی را تسخیر میکند.این پژوهشگر بیان کرد: جادو-پزشکان همچون جادوگران ماهری هستند که به علت برخورداری از قدرتهای جادویی یا به سبب تمرین و ممارست بر تواناییهای غیر معمول، توانایی برقراری ارتباط با جهان از ما بهتران را کسب کردهاند. آنها میان جهان انسانی و جهان فراانسانی نقش واسطهای دارند.او ادامه داد: از جمله شناختهشدهترین جادو-پزشکان به باباها یا ماماهای جنوب ایران میتوان اشاره کرد که در درمان بادزدگی، رام و بیرون راندن جنهای درون کالبد آدمی فعالیت میکنند. باباها و ماماهای جنوب معمولاً سیاهپوستان دورگهای هستند که براساس تخصصشان در بیرون راندن جنهای مختلف نامگذاری میشوند. مثلاً «بابانوبان» جادو-پزشکی است که در زمینهی جن «نوبان» تخصص دارد.او ادامه داد: بابازار یا مامازار ها نیز درمانگران کسانی هستند که کالبدشان توسط «زار» تسخیر شده است. حرفهی «بابایی» و «مامایی» توارثی است و از پدر و مادر به فرزندان منتقل میشود. اصولاً جادو-پزشکان در هر سرزمینی از پایگاه اجتماعی والایی برخوردارند و مورد احترام و تقدس مردم قرار میگیرند.این پژوهشگر مردمشناسی همچنین بیان کرد: شیوهی درمان همهی جادوپزشکان در چند اصل با هم مشترک است؛ مانند استفاده از موسیقی ممتد و یکنواخت (شامل طبلکوبی، ذِکرخوانی، آوازخوانی)، قربانی کردن حیوانات، برپایی سفرههای غذا که در آن خوراکیهای مخصوص قرار دارد، کتک زدن و یا سوزندان فرد جنزده، سوزندان بخورها و گیاهان خوشبو و رماننده مانند اسپند، یا دود کردن گیاهان بدبو یا مدفوع، خوراندن برخی داروها به بیماران جنزده که در آنها حالت توهم پدید میآورد، رقصهای یکنواخت، روغنمالی یا عطرآگین کردن بدن بیمار جنزده و افروختن آتش تا چند شبانهروز.ابراهیمی اظهار کرد: اگر از ما بهتران کالبد انسانی را تسخیر کنند، رابطهای متقابل میان آنها و انسان پدید میآید. یعنی آنچه بر جسم و روان آدمی بگذرد بر از ما بهتران نیز تأثیر میگذارد. بر اساس همین قانون جادویی سرایت کاهنان و جادوپزشکان گاه با کتک زدن و سوزندان فرد جنزده به جن درون او صدمه میزنند تا جن کالبد را رها کند و از آن خارج شود.این مدرس دانشگاه گفت: کاهنان و جادو-پزشکان برای برقراری رابطه با جنها معمولاً در «مراقبه» و «چلهنشینی» به سر میبرند. صرفاً با پشت سر گذاردن دورههای طولانیمدت تزکیة نفس و روشهای آرامش روح و روان است که جادوپزشک توانایی مافوق بشری پیدا میکند و به تسخیر از ما بهتران دست میزند. به غیر از جادو-پزشکان، حتی مردم معمولی نیز بر این باورند که اگر در چله بنشینند یا به مجالس طولانیمدت ذکر و دعاخوانی بروند، میتوانند ارواح و از ما بهتران را نزد خود احضار کنند و آنچه را میخواهند از آنها بگیرند.او ادامه داد: در جنوب ایران باباها و ماماها با لباسهای یکسره سفید و چوب خیزرانی در دست شناخته میشوند. معمولاً به دستور بابا و ماما در تمام محله طبل کوبیده میشود و آن نشانهی این است که جنبادی کسی را تسخیر کرده است و برای درمان آن قرار است مراسم زار برپا شود. محلیها اصطلاحاً اجرای مراسم زار را «بازی» میگویند.این پژوهشگر گفت: با شنیدن صدای طبل همه به سمت محل اجرای مراسم میشتابند. برخی افراد نیز لباس سفید به تن دارند. آنها «اهل هوا» هستند؛ یعنی کسانی که با درمان بابا و ماما بهبود یافتهاند. جن درون آنها یا از کالبدشان خارج شده یا رام و بیآزار شده است. اگرچه آنها بهبودی یافتهاند اما در همهی عمر ملزم به رعایت برخی قوانین و شرایط هستند. از جمله پوشیدن لباسهای یکسره سفید و پاکیزه، شستشو و عطرآگین کردن بدن، دست نزدن به مردار، دست نزدن به ناپاکیهایی مانند نجاست، نیاشامیدن مسکرات و از همه مهمتر شرکت کردن در مراسم و «بازیهایی» که برای افراد جنزده برگزار میشود.ابراهیمی بیان کرد: اگر اهل هوا شایستها و ناشایستها را رعایت نکنند مجدداً گرفتار و مسخّر جنبادها میشوند. از اینرو به غیر از مردم عادی، اهل هوا نیز در اجرای مراسم زار شرکت میکنند. باباها و ماماها هم در چند مرحله به اجرای مراسم میپردازند. معمولاً در مرحلهی اول بیمار در حجاب و پرده نگهداشته میشود.او افزود: بابازار و یا مامازار به بدن بیمار ضمادی تهیه شده از هفت گیاه بیخار و خاک هفت گذرگاه میمالد و با چوب خیزران به بدن بیمار ضربه میزند و آن را متبرک میکند. عصا و چوب خیزران در تمام مراحل اجرای مراسم در دست بابازار یا مامازار است. پس از آن انگشت شست پای بیمار با ریسمانی از موی بز بسته میشود تا قدرت جنباد کم شود. سپس با تشدید محرکهای حسی از طریق حالت خلسه و موسیقی و رقص، کف زدن و دود کردن کندر و اسفند و آوازخوانی، او را به مرحلهای از خلسه میرسانند که از خود بیخود میشود.این پژوهشگر همچنین گفت: در این مرحله بابازار یا مامازار با جن درون فرد رابطه برقرار میکنند و از او میخواهد که از پیکر آن فرد بیرون بیاید. معمولاً جنبادها خواستههای ریز و درشتی دارند و تا خواستههای آنها انجام نشود «مرکب» خود را ترک نمیکنند. جنبادها معمولاً خوراکی میخواهند. از اینرو در طول مراسم درمان سفرهای گسترده میشود و خوراکیهایی چون خرما و خون حیوان قربانی که معمولاً بز است در آن قرار داده میشود و در سفرهی گلهای رنگارنگ، میوههای تازه، میوهی درخت کنار، شیرینی و تخممرغ میگذارند.او افزود: ممکن است جنباد به بابا یا ماما بفهماند که قطعهای طلا یا جواهر یا حتی عصای خیزران میخواهد. به هرحال جادوپزشک، پس از برآوردن خواستههای جنباد، با اعمال خاصی او را تسخیر میکند. پس از اجرای مراسم بیمار هویت جدیدی کسب میکند و به حلقةی «اهل هوا» میپیوند و رعایت برخی شایستها و ناشایستها بر او واجب میشود. مراحل سهگانةی درمان بیمار نوعی «مراسم گذار» را یادآوری میکند که برخی مردمشناسان همچون «ونجنپ» به آن پرداختهاند.
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغwww.seemorgh.com/culture
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
حضور 2 فیلم ایرانی در جشنوارههای آمریکا و پورتوریکو
فرهنگ و هنر سینمای ایران حضور 2 فیلم ایرانی در جشنوارههای آمریکا و پورتوریکو فیلمهای پس از پانزده سال و پس از هفده ساعت از ساخته های بابک حبیبیفر به جشنوارههای آمریکا و پورتوریکو راه یافتند به گزارش خبرنگار مهر فیلم کوتاه داستانی «پس از پانزده سال» به کارگحضور انیمیشنهای ایرانی در جشنواره یونان
حضور انیمیشنهای ایرانی در جشنواره یونانانیمیشنهای سازمان صداوسیما در جشنواره بینالمللی انیمیشن Naoussa یونان حضور یافت به گزارش خبرگزاری فارس از میان آثار ارسالی اداره مبادلات و جشنوارههای بینالمللی مرکز امور بین الملل به یازدهمین جشنواره بینالمللی انیمیشن Naoussa یونانبا حضور سیدحسن خمینی «اندیشگاه فرهنگی» در کتابخانه ملی ایران بازگشایی شد
با حضور سیدحسن خمینیاندیشگاه فرهنگی در کتابخانه ملی ایران بازگشایی شداندیشگاه فرهنگی دقایقی پیش با حضور سیدحسن خمینی امام نوه امام راحل ره در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اندیشگاه فرهنگی دقایقی پیش با حضور سید حسن خمحضور چهرهها در بزرگداشت استاد تار ایران/ ناظری: نسل لطفی یک معجزه بود
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی حضور چهرهها در بزرگداشت استاد تار ایران ناظری نسل لطفی یک معجزه بود مراسم یادمان چهلمین روز از درگذشت استاد محمدرضا لطفی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی عصر امروز با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی ایرانی در تالار وحدت برگزا«جن» و «از ما بهتران» در باور ایرانیان
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۸ جادو از جمله مقولههایی است که در مردمشناسی بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است و در جهت تبیین و تفسیر آن در جوامع مختلف انسانی مطالعات بسیاری صورت گرفته است به نظر دانشمندان حوزههای مردمشناسی قومشناسی و فولکلور جادو آن نیرو و قدرتی است که با اسدعوت از ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
فرهنگ و ادب بازار نشر دعوت از ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراخوان حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2014 16 تا 20 مهرماه 1393 منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر در فراخوان مربوطه آمده است به اطلاع کلیه اتحادیهها انجمنها آژانس&موضع ارشاد درباره حضور بازیگران خارجی در ایران/ وزارت خارجه باید تایید کند
فرهنگ و هنر سینمای ایران موضع ارشاد درباره حضور بازیگران خارجی در ایران وزارت خارجه باید تایید کند معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تایید صلاحیت حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران را از مسئولیتهای وزارت امور خارجه دانست محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینماییبا حضور تقوایی، حقیقی و صمدیان پروژه «ویترین» افتتاح شد/ تاریخ طراحی جلد کتاب در ایران بر دیوارهای خانه هنرمند
با حضور تقوایی حقیقی و صمدیان پروژه ویترین افتتاح شد تاریخ طراحی جلد کتاب در ایران بر دیوارهای خانه هنرمندان پروژه ویترین شامل برگزاری نمایشگاه و رونمایی از کتاب مروری تاریخی بر طراحی جلد کتاب در ایران که حاصل دو سال تلاش پریسا تشکری و مجید کاشانی است در خانه هنرمندانحضور سه فیلم ایرانی در جشنواره جهانی فیلیپین
فرهنگ و هنر سینمای ایران حضور سه فیلم ایرانی در جشنواره جهانی فیلیپین فیلم سینمایی دلتنگیهای عاشقانه به کارگردانی رضا اعظمیان در بخش مسابقه اصلی جشنواره جهانی فیلیپین روی پرده می رود به گزارش خبرگزاری مهر در جشنواره جهانی فیلیپین علاوه بر نمایش افتتاحیه فیلم «حضور سه فیلم ایرانی در جشنوارهای در فیلیپین
چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۳ جشنوارهای به نام فیلمهای برتر جهان با حضور سه فیلم ایرانی در پایتخت فیلیپین برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران اینسا در مالزی این جشنواره از روز 29 ژوئن مصادف با 8 تیر ماه در مانیل اغاز شده و تا روزهشتم جولای مصادف با 17 تیحضور «ناصر سعید طهرانی» در ایرانشهر/ دانشجویان از این نمایش حمایت کنند
فرهنگ و هنر تئاتر حضور ناصر سعید طهرانی در ایرانشهر دانشجویان از این نمایش حمایت کنند داریوش رشادت کارگردان نمایش ناصر سعید طهرانی با اشاره به دلائل انتخاب یک نام حقیقی برای این اثر نمایشی از گروه های دانشجویی درخواست کرد تا از اجرای این نمایش که در سالن استاد سمندریان تمااولین حضور سرمربی والیبال ایران در تلویزیون
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۳ اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران برای تشریح عملکرد ملی پوشان والیبال کشورمان در لیگ جهانی شنبه مهمان برنامه توپ و تور است به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا این برنامه که ساعت 19 امشب از شبکه سه سیما روی آنتن می رود اولین حضور تلویزیونیجزییات تور دور ایران «چرا رفتی» حضور نوازندگان خارجی به شرط همکاری وزارت خارجه/برگزاری در 22 شهر
جزییات تور دور ایران چرا رفتیحضور نوازندگان خارجی به شرط همکاری وزارت خارجه برگزاری در 22 شهرمحد حسین توتونچیان درباره برگزاری تور دور ایران کنسرت چرا رفتی گفت تور دور ایران همایون شجریان بعد از ماه رمضان و از شهر کرمان آغاز میشود برگزاری این تور در 22 شهر قطعی شده است محد حسممنوعیت حضور سفیر روباه پیر در ایران
ممنوعیت حضور سفیر روباه پیر در ایران عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت هم مجلس و هم دولت در چارچوب قانونی که مجلس بعد از فتنه 88 تصویب کرده و به دولت هم ابلاغ شده باید حرکت کنند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس گیشه جام نیوز اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسحضور ايران در سمينار انجمن هماتولوژي اروپا
۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ۱۲ ۴۰ب ظ حضور ايران در سمينار انجمن هماتولوژي اروپا سمينار انجمن هماتولوژي اروپا بيست و دوم تا بيست و پنجم خرداد ماه در کشور ايتاليا با حضور نمايندگان ايران برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج در اين سمينار دکتر محمود هادي پور دهشال مشاور مدير عامل سازمان اعلت حضور هیئت ایرانی در مراسم تحلیف السیسی
علت حضور هیئت ایرانی در مراسم تحلیف السیسیتاریخ انتشار سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹ ۲۳ معاون وزیر امورخارجه علت حضور هیئتی از این وزارتخانه در مراسم تحلیف رئیسجمهور مصر را تشریح کرد به گزارش تسنیم سیدحسین نقویحسینی سخنگوی کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجیدبیر نخستین اکسپو آثار هنری کرمانشاه خبر داد حضور گالریداران بزرگ ایرانی در اکسپو آثار هنری کرمانشاه
دبیر نخستین اکسپو آثار هنری کرمانشاه خبر دادحضور گالریداران بزرگ ایرانی در اکسپو آثار هنری کرمانشاهدبیر علمی نخستین آثار اکسپو آثار هنری هنرمندان استان کرمانشاه از کرمانشاهیان مقیم تهران که از گالریداران بزرگ ایرانی هستند نیز برای حضور و خرید در این اکسپو دعوت شده است به گزارش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها