تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836182418
«جن» و «از ما بهتران» در باور ایرانیان
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
جادو از جمله مقولههایی است که در مردمشناسی بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است و در جهت تبیین و تفسیر آن در جوامع مختلف انسانی مطالعات بسیاری صورت گرفته است. به نظر دانشمندان حوزههای مردمشناسی، قومشناسی و فولکلور، جادو آن نیرو و قدرتی است که با استفاده از روشهای رازآمیز و به کمک نیروهای ماوراءالطبیعه برای نفوذ یا تغییر وقایع هستی به کار برده میشود. در ایران، «از ما بهتران» هستند که میتوانند به بدن ما وارد شوند و باید آنها را از خود راند. معصومه ابراهیمی - پژوهشگر مردمشناسی - در گفتو گو با خبرنگار سرویس فرهنگ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در اینباره اظهار کرد: به طور کلی هر عملیات جادویی در بستری از مناسک و آیینهای رازآمیز و با بهرهگیری از نمادها و اوراد و دعا و رفتارهای خاص صورت میگیرد. جادو جزو پدیدههای فرهنگی بسیار کهن است که با دین و اسطوره، زبان، ادبیات و مهمتر از همه با درمانگری و پزشکی ارتباط تنگاتنگ دارد. این پژوهشگر بیان کرد: در شیوهی پندار غیر اثباتی و فارغ از جریان علت و معلولی، که «لوسین لوی برول» آن را شیوهی پیش- منطقی مینامد، نظامی از قوانین فکری حکمفرماست که با نظام عقلانیت کنونی متفاوت است و به شدت پدیدههایی مانند جادو را در خود میپرورد. او بیان کرد: برخی از قوانین فکری که موجد جادوست، عبارتاند از قانون «سرایت» و قانون «همانندی»، که نظام تفکر جادویی را معنا میبخشد. برخی از نشانههای جادوی سرایت و همانندی را امروزه در مراسم و مناسک جنزدایی و دورکردن نیروهای خبیث در مناطق مختلف ایران باز مییابیم «پرخوانی» و مراسم «زار» از این جملهاند. این استادیار دانشگاه اضافه کرد: جادو-پزشکانی که این مراسم را اجرا میکنند پیشینهای کهن در فرهنگ ایران دارند و با نامهای متعددی مانند «پریخوان»، «بابازار» و «مامازار» و «جنگیر» یا «بهرهدار» شناخته میشوند. آنها جادو-پزشکانی هستند که میدانند کدام دسته از «از مابهتران» به کالبد آدمی درآمدهاند و برای بیرون راندن آنها عملیات پیچیدهی جادویی را اجرا میکنند. ابراهیمی همچنین گفت: باور به وجود دیوها و شیاطین از باورهای کهن همهی جوامع بشری است که مردمشناسان خاستگاه آن را «آنیمیسم» و اسطورههای متحول شده میدانند و آن را ردپایی مهم در مطالعهی شیوهی مردمان پیشین در نظر میگیرند. من در «کتاب دیوشناسی ایرانی» تلاش کردهام با مطالعهی مردمشناختی فرهنگهای شهری و روستایی پدیدهی دیوپنداری، خویشکاریهای دیوها و ارتباط آنها را با آیینها، مناسک و اعمال جادویی را پیگیری کنم. در این کتاب بیشتر دیوها و هیولاهای وهمی و حوزهی عملکرد جادویی آنها معرفی شدهاست. این باورها در ایران تا چندی پیش بسیار فراگیر بود ولی از چند دههی قبل به این سو کمتر شده یا به اشکال نوین و در کسوت پدیدههای دیگر امتداد یافته است. این پژوهشگر فولکلوریست بیان کرد: به هر حال، شکل سنتیتر باور به حلول یا پیکرگردانی دیوها و شیاطین در برخی مناسک محلی بارزتر است. از جمله آیین بادزدایی در جنوب ایران که عملیاتی جادویی برای بیرون راندن باد (به عنوان گونهای از دیو ها و جنهای شرور) از کالبد کسانی است که «مرکوب» یا «مسخر» نامیده شده و برای درمان آنها اعمال جادویی متنوعی اجرا میشود. او اضافه کرد: دیوها و شیاطین از راههای مختلفی کالبد آدمی را تسخیر میکنند. اما نقطهی اشتراک همهی آنها این است که از ما بهتران معمولاً به صورت نامرئی و عمدتاً به صورت باد یا هوا در میآیند و در یک لحظه به داخل کالبد انسان حلول میکنند. از اینرو در بسیاری از نقاط ایران و سرزمینهای اطراف به تسخیر کالبد آدمی توسط از ما بهتران «باد زدگی» و تسخیرشدگان را «اهل هوا» میگویند. ابراهیمی همچنین بیان کرد: اگرچه جادو-پزشکان با روشهای درمانی جادویی جنبادهای شرور کالبد آدمی را رام یا به اصطلاح «صاف» میکنند اما کسی که یکبار توسط جنها و شیاطین تسخیر شده باشد تا آخر عمر میانجی و واسطهب (مدیوم) میان جنها و آدمیزادگان قرار میگیرد. از اینرو به افراد تسخیر شده «اهل هوا» میگویند. دیوها و شیاطین به محض ورود به کالبد آدمی ارتباط او را با جامعه مختل میکنند. افراد جنزده (پریزده) یا تسخیرشده رفتار هیستریک پیدا میکنند. حالت غش و صرع به آنها دست میدهد و رفتارهای نابههنجار انجام میدهند و گاهی حتی برخی از اعضای بدن فرد فلج میشود. البته ممکن است آرام و بیحرکت هم بماند و ساعتها به گوشهای خیره شود یا همچون دیوانگان فریاد بکشد و لباس از تن بدرد و به خود یا دیگران آسیب برساند. در جنوب ایران به فرد تسخیرشده «هوایی» میگویند. او اظهار کرد: در میان اهالی جنوب ایران، بویژه ساکنان استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، «بادزدگی» یا «هوایی شدن» پدیدهی شناختهشدهای است و برای درمان آن هم مراسم ویژهای با حضور درمانگران محلی که نقش جادو-پزشکان را ایفا میکنند، برگزار میشود. به مراسم درمان بادزدگی یا رام و مطیع کردن جنهای درون کالبد انسانها «زار» میگویند. زار نام یکی از شرورترین جنهایی است که به شکل باد یا هوا کالبد آدمی را تسخیر میکند. این پژوهشگر بیان کرد: جادو-پزشکان همچون جادوگران ماهری هستند که به علت برخورداری از قدرتهای جادویی یا به سبب تمرین و ممارست بر تواناییهای غیر معمول، توانایی برقراری ارتباط با جهان از ما بهتران را کسب کردهاند. آنها میان جهان انسانی و جهان فراانسانی نقش واسطهای دارند. او ادامه داد: از جمله شناختهشدهترین جادو-پزشکان به باباها یا ماماهای جنوب ایران میتوان اشاره کرد که در درمان بادزدگی، رام و بیرون راندن جنهای درون کالبد آدمی فعالیت میکنند. باباها و ماماهای جنوب معمولاً سیاهپوستان دورگهای هستند که براساس تخصصشان در بیرون راندن جنهای مختلف نامگذاری میشوند. مثلاً «بابانوبان» جادو-پزشکی است که در زمینهی جن «نوبان» تخصص دارد. او ادامه داد: بابازار یا مامازار ها نیز درمانگران کسانی هستند که کالبدشان توسط «زار» تسخیر شده است. حرفهی «بابایی» و «مامایی» توارثی است و از پدر و مادر به فرزندان منتقل میشود. اصولاً جادو-پزشکان در هر سرزمینی از پایگاه اجتماعی والایی برخوردارند و مورد احترام و تقدس مردم قرار میگیرند. این پژوهشگر مردمشناسی همچنین بیان کرد: شیوهی درمان همهی جادوپزشکان در چند اصل با هم مشترک است؛ مانند استفاده از موسیقی ممتد و یکنواخت (شامل طبلکوبی، ذِکرخوانی، آوازخوانی)، قربانی کردن حیوانات، برپایی سفرههای غذا که در آن خوراکیهای مخصوص قرار دارد، کتک زدن و یا سوزندان فرد جنزده، سوزندان بخورها و گیاهان خوشبو و رماننده مانند اسپند، یا دود کردن گیاهان بدبو یا مدفوع، خوراندن برخی داروها به بیماران جنزده که در آنها حالت توهم پدید میآورد، رقصهای یکنواخت، روغنمالی یا عطرآگین کردن بدن بیمار جنزده و افروختن آتش تا چند شبانهروز. این هنرمند گفت: اگر از ما بهتران کالبد انسانی را تسخیر کنند، رابطهای متقابل میان آنها و انسان پدید میآید. یعنی آنچه بر جسم و روان آدمی بگذرد بر از ما بهتران نیز تأثیر میگذارد. بر اساس همین قانون جادویی سرایت کاهنان و جادوپزشکان گاه با کتک زدن و سوزندان فرد جنزده به جن درون او صدمه میزنند تا جن کالبد را رها کند و از آن خارج شود. این مدرس دانشگاه گفت: کاهنان و جادو-پزشکان برای برقراری رابطه با جنها معمولاً در «مراقبه» و «چلهنشینی» به سر میبرند. صرفاً با پشت سر گذاردن دورههای طولانیمدت تزکیة نفس و روشهای آرامش روح و روان است که جادوپزشک توانایی مافوق بشری پیدا میکند و به تسخیر از ما بهتران دست میزند. به غیر از جادو-پزشکان، حتی مردم معمولی نیز بر این باورند که اگر در چله بنشینند یا به مجالس طولانیمدت ذکر و دعاخوانی بروند، میتوانند ارواح و از ما بهتران را نزد خود احضار کنند و آنچه را میخواهند از آنها بگیرند. او ادامه داد: در جنوب ایران باباها و ماماها با لباسهای یکسره سفید و چوب خیزرانی در دست شناخته میشوند. معمولاً به دستور بابا و ماما در تمام محله طبل کوبیده میشود و آن نشانهی این است که جنبادی کسی را تسخیر کرده است و برای درمان آن قرار است مراسم زار برپا شود. محلیها اصطلاحاً اجرای مراسم زار را «بازی» میگویند. این پژوهشگر گفت: با شنیدن صدای طبل همه به سمت محل اجرای مراسم میشتابند. برخی افراد نیز لباس سفید به تن دارند. آنها «اهل هوا» هستند؛ یعنی کسانی که با درمان بابا و ماما بهبود یافتهاند. جن درون آنها یا از کالبدشان خارج شده یا رام و بیآزار شده است. اگرچه آنها بهبودی یافتهاند اما در همهی عمر ملزم به رعایت برخی قوانین و شرایط هستند. از جمله پوشیدن لباسهای یکسره سفید و پاکیزه، شستشو و عطرآگین کردن بدن، دست نزدن به مردار، دست نزدن به ناپاکیهایی مانند نجاست، نیاشامیدن مسکرات و از همه مهمتر شرکت کردن در مراسم و «بازیهایی» که برای افراد جنزده برگزار میشود. ابراهیمی بیان کرد: اگر اهل هوا شایستها و ناشایستها را رعایت نکنند مجدداً گرفتار و مسخّر جنبادها میشوند. از اینرو به غیر از مردم عادی، اهل هوا نیز در اجرای مراسم زار شرکت میکنند. باباها و ماماها هم در چند مرحله به اجرای مراسم میپردازند. معمولاً در مرحلهی اول بیمار در حجاب و پرده نگهداشته میشود. او افزود: بابازار و یا مامازار به بدن بیمار ضمادی تهیه شده از هفت گیاه بیخار و خاک هفت گذرگاه میمالد و با چوب خیزران به بدن بیمار ضربه میزند و آن را متبرک میکند. عصا و چوب خیزران در تمام مراحل اجرای مراسم در دست بابازار یا مامازار است. پس از آن انگشت شست پای بیمار با ریسمانی از موی بز بسته میشود تا قدرت جنباد کم شود. سپس با تشدید محرکهای حسی از طریق حالت خلسه و موسیقی و رقص، کف زدن و دود کردن کندر و اسفند و آوازخوانی، او را به مرحلهای از خلسه میرسانند که از خود بیخود میشود. این پژوهشگر همچنین گفت: در این مرحله بابازار یا مامازار با جن درون فرد رابطه برقرار میکنند و از او میخواهد که از پیکر آن فرد بیرون بیاید. معمولاً جنبادها خواستههای ریز و درشتی دارند و تا خواستههای آنها انجام نشود «مرکب» خود را ترک نمیکنند. جنبادها معمولاً خوراکی میخواهند. از اینرو در طول مراسم درمان سفرهای گسترده میشود و خوراکیهایی چون خرما و خون حیوان قربانی که معمولاً بز است در آن قرار داده میشود و در سفرهی گلهای رنگارنگ، میوههای تازه، میوهی درخت کنار، شیرینی و تخممرغ میگذارند. او افزود: ممکن است جنباد به بابا یا ماما بفهماند که قطعهای طلا یا جواهر یا حتی عصای خیزران میخواهد. به هرحال جادوپزشک، پس از برآوردن خواستههای جنباد، با اعمال خاصی او را تسخیر میکند. پس از اجرای مراسم بیمار هویت جدیدی کسب میکند و به حلقةی «اهل هوا» میپیوند و رعایت برخی شایستها و ناشایستها بر او واجب میشود. مراحل سهگانةی درمان بیمار نوعی «مراسم گذار» را یادآوری میکند که برخی مردمشناسان همچون «ونجنپ» به آن پرداختهاند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
بر این باوریم که مردم فقط شبکه سه میبینند
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۵ معاون سیما بر ساخت بهترین مجموعههای نمایشی با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی از شبکه سه سیما تاکید کرد و گفت روند تولید و پخش برنامههای طنز آیتمی باید در این شبکه حفظ شود و ادامه پیدا کند به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا دکتر علی دارابی در آغازابراهیمیترکمان در دیدار با مبلغان اعزامی به خارج: ایرانیان خارج کشور به سخنرانیهای تبلیغی نیاز دارند/ منبر ی
ابراهیمیترکمان در دیدار با مبلغان اعزامی به خارج ایرانیان خارج کشور به سخنرانیهای تبلیغی نیاز دارند منبر یک رسانه سنتی و مهم استرئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار مبلغان اعزامی به خارج از کشور گفت فضای تبلیغ را باید خودمان ایجاد کنیم و به دنبال راهها و خلاقیتهای جقاری جوان اهل انزلی: قرآن باوری راهگشای تمامی مشکلات است
قاری جوان اهل انزلی قرآن باوری راهگشای تمامی مشکلات است انزلی - ایرنا- یاسین تبریزی نژاد از قاریان موسسه خانه قرآن انزلی که مقام نخست مسابقات قرائت قرآن کشوری دانشگاه فرهنگیان را از آن خود کرد خطاب به جوانان گفت قرآن باوری راهگشای هر مانع و مشکلات است این قاری جوان روز چهاالهام: دانشگاه ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرده است
الهام دانشگاه ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرده است تهران - ایرنا - سخنگوی دولت دهم با بیان این که دانشگاه ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرده است گفت برای اطلاع از پذیرش دانشجو و نحوه فعالیت این دانشگاه باید به سایت آن مراجعه شود به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا غلامحسین الهام که بعلمای اهل سنت خنج فارس :اعمال وحشیانه داعش در باورهای اسلامی وجود ندارد
علمای اهل سنت خنج فارس اعمال وحشیانه داعش در باورهای اسلامی وجود ندارد شیراز- ایرنا- علمای اهل سنت خنج درجنوب استان فارس باصدور بیانیه ای اعلام کردند اقدامات وحشیانه گروهک تروریستی داعش در باورهای اسلامی وجود نداشته و این چنین حوادثی نباید به نام اسلام شکل گیرد و چهره واقعی دیندر راه تولید روزهای پایانی تدوین «باورم کن»/ تشکر کارگردان از همه کسانی که حمایتش نکردند!
در راه تولیدروزهای پایانی تدوین باورم کن تشکر کارگردان از همه کسانی که حمایتش نکردند بیش ازهفتاد درصدازتدوین فیلم سینمایی باورم کن ساخته ی محمدحسین پور توسط مصطفی سلیمانی انجام شده است به گزارش خرنگار سینمایی فارس بیش ازهفتاد درصد از تدوین فیلم سینمایی باورم کن ساخته محمدحسنقش روابط عمومی ها در ترویج روحیه امید و خودباوری موثر است
معاون پژوهشی واحد دماوند نقش روابط عمومی ها در ترویج روحیه امید و خودباوری موثر است دماوند-ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت روابط عمومی ها در ترویج روحیه امید و خودباوری با هدف داشتن جامعه ایی روشن نقش موثری دارند دکتر حمیدرضا حسینی دانا روز یکشنبه در جباورها و رسوم مردم استان مرکزی در ماه ضیافت الهی
باورها و رسوم مردم استان مرکزی در ماه ضیافت الهی اراک - ایرنا - ماه مبارک رمضان که به ضیافت الهی شهرت دارد در استان مرکزی با حال وهوای خاص و شور و اشتیاق مردم مومن و روزه دار همراه است مردم این استان در زبان محلی به ماه مبارک رمضان عنوان ماه روزه نیز می دهند و از نیمه های شعباتاثیر باورنکردنی و شگفت انگیز سجده بر بدن
تاثیر باورنکردنی و شگفت انگیز سجده بر بدن سایت ساجده نوشت کارشناسان معتقدند خواندن نماز تنها غذای روح انسان نیست بلکه جسم انسانها را نیز تقویت میکند و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری میدهد روشن است که نماز فلسفه خاص خود را دارد که معراج مومن و مایه قرب به حق است و آکتاب پذیرایی رنگین سروش به سفره های ایرانیان رسید
در آستانه ماه مبارک رمضان کتاب پذیرایی رنگین سروش به سفره های ایرانیان رسید در آستانه ماه مبارک رمضان کتاب آشپزی دو جلدی پذیرایی رنگین نوشته سوسن قبادی از سوی انتشارات سروش منتشر و به بازار نشر عرضه شد به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات سرامام جمعه خمین: نهادهای فرهنگی باورهای دینی جوانان را تقویت کنند
امام جمعه خمین نهادهای فرهنگی باورهای دینی جوانان را تقویت کنند خمین – ایرنا – امام جمعه خمین گفت با توجه به هجمه دشمن در ابعاد مختلف همه نهادهای فرهنگی باید برای تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی تلاش مضاعفی داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینیمجله بارداری و اصالت های تربيتی ايرانيان در شاهنامه
مجله بارداری و اصالت های تربيتی ايرانيان در شاهنامه مجله بارداری عنوان برنامه ای از شبكه دو سيمااست كه به مباحث و سئوال های بانوان در سنين مختلف پاسخ می دهد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه دو سيما مريم آهنگری با اعلام اينایرانیان خارج از کشور و حال و هوای افطاری های حرم امام رضا(ع)
ایرانیان خارج از کشور و حال و هوای افطاری های حرم امام رضا ع تهران-ایرنا-مدیر گروه معارف و اندیشه دینی شبکه های جام جم از پخش مستقیم حال و هوای افطاری و مناجات خوانی زائران امام رضا ع در ماه مبارک رمضان برای ایرانیان خارج از کشور خبر داد حجت الاسلام محسن عرفاتی روز چهار شنبهمحمد عزیزی در گفتوگوی مشروح با فارس: خانوادههای شهدا نویسندگان را باور کنند/ شهدا با پوستر جاودانه نمیشوند/
محمد عزیزی در گفتوگوی مشروح با فارس خانوادههای شهدا نویسندگان را باور کنند شهدا با پوستر جاودانه نمیشوند نویسنده حق دارد درباره هر شهیدی بنویسدنویسنده کتاب زندگی نامه داستانی شهید همت گفت من امیدوارم خانواده شهدا و دوستانشان تنگناهای کار ما را ببینند و ما را باور کنند اگرآرش کمانگیر؛ اسطوره جانفشانی ایرانیان
آرش کمانگیر اسطوره جانفشانی ایرانیان آرش یکی از اسطوره هایی است که با اسامی مختلفی از او یادشده است نام او در زبان پهلوی شباطیر یا شواتیر است و تیز تیر هم صفتی است که در زبان اوستایی آمده است همشهری سرنخ با آنکه در هیج بخشی از شاهنامه داستان زندگی او تعریف نشده و فپایی که جا ماند سند مظلومیت فرامنطقهای ایرانیان است/ حسینی پور کتابش را به صدام تقدیم کرد
فرهنگ و ادب ادیبات ایران در مراسم رونمایی ترجمه عربی عنوان شد پایی که جا ماند سند مظلومیت فرامنطقهای ایرانیان است حسینی پور کتابش را به صدام تقدیم کرد در مراسم رونمایی ترجمه عربی کتاب پایی که جا ماند از آن به عنوان سند فرامنطقهای مظلومیت مردم ایران یاد کرد که می تواند تتصاویر مشاغل ایرانیان در دوران قاجار
تصاویر مشاغل ایرانیان در دوران قاجار شغال ها و حرفه ها با توجه به نیازهای جامعه بوجود می آیند و گاه از بین می روند برخی از مردم علاقمند به جلوه های بومی و فرهنگی توقع و اصرار دارند که با حمایت از مشاغل قدیمی باید آنها را حفظ کرد اما واقعیت این است بدون نیاز جامعه حرفه ها نمی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها